Majk Spirit - Nový človek (Recenzia)

Andrej V.
20. november 2011, 1:33

0
Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.

ÚVOD
Dušo, Dilema, Koko Šajs, Koko Najs, Majk Spirit, Mladý rebel, Nový človek, to všetko sú mená jednej a tej istej osoby. Aj keď to nemusí byť celkom pravda. Koko Šajs z roku 2006 nie je celkom rovnaký ako Majk Spirit z roku 2011. Možno aj túto zmenu, tento povinný a v každom prípade potrebný vývoj človeka v niečo lepšie chcel Majk svojim debutovým albumom ľuďom naznačiť.

To bolo v roku 2006, ale platí to aj teraz. Prirodzený vývoj človeka ho môže posunúť vyššie, alebo v tom horšom prípade, môže klesnúť dole. Spirita sa týka samozrejme ten prvý prípad, aj keď jeho charizma na mikrofóne, ktorú ľudia zbadali už na prvom albume H16, jeho vycibrené rýmy, slovné hračky, jeho nízko položený hlas v kombinácii s energickým flowom, to všetko nám Nový človek priniesol oveľa skorej, ako v roku 2011.

"Som odhodlaný jak veliteľ Sparty"

PROLOGUE
Názov albumu Nový človek nám evokuje debut o jednotlivcovi, istú osobnú výpoveď, čo je vlastne poslaním hip-hopu. Sloboda prejavu, reflexia sveta, dnešného myslenia a tém od tých najprízemnejších (Bič, Sexy), až po tie filozofické (VšetkoSpoluHrá, Free, Babylon Horí) cez oči Majka Spirita. Samozrejme, ako každý raper, ani on sa nevyhne egotripom, ale koniec koncov, album má byť o ňom a egotripy sú súčasťou hip-hopu, takže namietať je zrejme zbytočné. K dobru mu ale musím pripočítať to, že aj keď je celý album z väčšj časti o ňom, vie to podať zaujímavo a tak, aby to poslucháča bavilo. Spolu s kvalitatívne vyrovnanými produkciami sa tak jedná o debut, na aký by mohol byť každý raper hrdý.

FAKTY
Album vyšiel v magický dátum 11. 11. 2011, aj keď pôvodne bol jeho release plánovaný na 1. 11. Obsahuje 19 plnohodnotných trackov, pričom prvý je zároveň introm a posledný outrom. Celková minutáž je na hrane - 79 minút a 56 sekúnd. Podobne ako sólo od Otecka vyšiel Nový človek na labeli BeatBan. Počet skladieb s featmi je 8, zahosťovala kompletná H16, sólovo Cigo, Nironic, ktorý výnimočne nerepoval ale spieval, český Orion, Moja Reč, resp. Supa a Delik každý zvlášť, speváčka Celeste Buckingham, DNA a Suvereno. Produkčne sa na albume najviac (6 skladieb) podielal Konko aka Billy Hollywood, nasleduje DJ Wich a Mad Skill (obaja po 3 skladby), Grimaso a Emeres (po dve skladby) a nakoniec po jednej skladbe prispeli Viktor Hazard, KMBL a Sik. Prvým singlom bola Mad Skillom produkovaná pecka Good Vibration, ktorá sa uchytila aj v rádiách a vytvorila tak potrebné promo k pripravovanému albumu. Za druhý singel bol vybraný track Hip-hop, produkovaný Konkom, ku ktorému si ešte niečo povieme. Album bol nahrávaný v štúdiu FatMusic Viktora Hazarda, ktorý naň nakoniec aj prispel jednou skladbou. K procesu nahrávania a k spomínanej skladbe nám povedal toľko: "Nebol som vlastne pri nahrávaní väčšiny skladieb, bol som iba pri tých komplikovaných , kde sa napríklad nahrávali živé nástroje a na začiatku som pripravil presety,do ktorých Majk rapoval. Čo sa týka skladby Hviezdy, bolo to jednoduché, on chcel skladbu, ja som ju zložil. Ja to robím takto, nemám bohužial čas robiť veci do šuflíka, čiže hudbu robím, iba keď chce niekto odo mňa track. To bol aj tento prípad."

ODKAZ
Album Nový človek sa snaží šíriť odkaz pozitivity, zmeny, niečoho lepšieho. Málo albumov z domácej scény (nespomínam si na žiadny release) končí hovoreným slovom, akýmsi prehovorom umelca k poslucháčovi. Nič osobnejšie tam byť nemohlo a príbeh o Novom človeku ku koncu albumu je skvelým zakončením, pretože album je poväčšinou taký dobrý, aký je jeho koniec. Keby bol album zakončený trackom Hľadám pravdu, bolo by to dobre, keby bol zakončený vecou Babylon Horí, až taký dobrý dojem by som z neho nemal. Ale skladba Nový človek na konci je premysleným ťahom, ktorý funguje na sto percent. Celý album je postavený na koncepte pozitivnej energie, čo naznačil už pilotný klip. Jediné nepekné spomienky nájdeme na tracku Jazvy, v ktorom Spirit spomína aj na to zlé, čo sa mu v živote stalo. Ale aj to patrí k životu a inak je album plný dobrej nálady, o čom svedčia už aj názvy jednotlivých skladieb.

KONCEPCIA
Album otvára skladba Som aký som. O produkciu tracku sa postaral Billy Hollywood, ktorý nám k tejto skladbe povedal: "Mal som porobené nejaké hudby, ktoré som mu poslal, ale keď som počul sklabu Som aký som, ktorú nahral do mojej inštrumentálky a Majk mi povedal, že to bude prvý trek na album a bude vlastne aj introm albumu, hovoril som si, že neee, takouto hudbou to začať nemôže. A tak som si povedal, že do toho môžem dať oveľa viac a vystihnúť to celé, čo hovorí ,ešte lepšie hudbou a tak som to celé cez noc prerobil. Pamätám si jeho výraz, keď som mu to ráno pustil, celý čas iba ticho počúval a na konci povedal: "Ty si vyj*baný génius, brácho, hahahah."

Po úvodnej skladbe nasledujú tématicky jednoduchšie veci s témami ako hudba, poztívna energia, ženy a pod. V druhej tretine prichádzajú moje dve obľúbené skladby Legendárna a neskôr Bič! Hlavne téma skladby s Cigom je celkom originálna a zaručene pobaví a rozosmeje. V poslednej tretine sa dostávame k filozofickejším témam na zamyslenie, pričom sa nám dostane aj spomínanej osobnej skladby Jazvy.

Album uzatvára titulná skladba Nový človek, ktorej predchádza krátky hovorený príbeh. O produkciu sa opäť postaral Konko a priebeh nahrávania tejto skladby okomentoval takto: "Boli treky ako Nový človek, kedy za mnou Majk prišiel, povedal, že mám takýto text a potreboval by som k tomu hudbu. Prečítal mi text, povedal hlavnú myšlienku a ja už som iba začal hladať k tomu emóciu, aká by sa k tomu hodila." Originálny nápad, aby začínala skladba v pomalom tempe a postupne gradovala, dostal počas nahrávania Majk a keď to spolu s Konkom na klavíri odskúšali, mali už jasno.

LYRIKA
Aj keď niektorí označujú za najlyrickejšieho člena H16 Otecka, ja som v tom mal už od Jednašestky ftvojom klube jasno. Majk ma o svojich schopnostiach postupne presvedčal na Kvalitnom materiáli, druhom albume Čísla nepustia a svoju pozíciu potvrdil mixtejpom Mladý rebel. Za taký zlom aspoň u mňa by som označil dnes už klasický track 60 Barov do beatu od Alchemista. Dobre rýmy sú zakladom úspechu a zlý reper bez nech neprerazí. Majk Spirit rýmuje a tvorí s ľahkosťou a to je na tomto albume počuť. Rýmy neznejú ako na rýchlo vymyslené básničky a veľa sloh má svoju koncepciu, texty obsahujú množstvo slovných hračiek a odzrkadlujú Spiritovu obsiahlu slovnú zásobu.

"Chlapci vynašli swag a keď nemáš vlastný, si wickety-wack,
simsalabim, zjavia sa jak džin, každý pije za dva a pol chlapa jak Sheen,
Charlie a fajčí jak Marley, v životopise len päť písmen, PÁRTY,
a ty znova máš tu česť, tak daj hore päsť, legendárna H16"

ZVUK
Tretinu albumu odprodukoval spomínaný Billy Hollywood a zvuk albumu sa odzrkadľuje v množstve použitých samploch, príjemných melódiách a silných bicích. Jediná skladba, ktorá sa do albumu koncepčne príliš nehodí je Grimasom produkovaná skladba Sexy, ktorá mixuje popový zvuk s istým dubstepovým feelingom. Vec je kvalitná a DJs to budú určite púšťať kade-tade a na albume môže pôsobiť ako príjemná zmena, vytrhnutie zo stereotypu, avšak mne sa tam príliš nehodila, aj keď opakujem, že ako jednotlivá skladba sa mi páči. K tejto skladbe nám Grimaso prezradil: "Skladba Sexy bola pôvodne jednoduchá klubová skladba, ktorá sa podobala na Jak sa vieš hýbať. Časom sa však pretransformovala na úplne inú hudbu, ako môžeš počuť vo finále. Išlo o experiment, chcel som niečo nové, nezvyčajné na mňa a moju produkciu. Dubstepová pasáž tam bola vymyslená aby to nebol úplny kolotoč a Majk tam mohol aj zarapovať. Počas celej skladby sa trikrát vymenia bicie, takže škatulkovať to ako dubstep je hlúposť, je to experiment. Hudba je spracovaná na VSTi plugine Massiv a presety sú od Skrillexa osobne."

Naopak, úplne iným zvukom disponuje hip-hop charakterizujúca pecka Hip-hop. Produkoval opäť Billy Hollywood a nie, beat neukradol J. Coleovi. Tak ako J. Cole neukradol beat predošlým umelcom, ktorí použili jeden a ten istý sampel od Millie Jackson. A nebolo ich málo. Freeky Zekey z Dipsetu to mal vysamplované v tracku Streets, Akon to použil vo veci Tired of Runnin', Ghostface Killah vo veci Street Bullies a mnoho ďalších. Samplovanie je v hip-hope bežná vec a kto tvrdí opak, nevie, čo je hip-hop.

K téme samplovania sa vyjadril sám Konko: Na tú skladbu od J. Colea som popravde narazil, až keď sme vypustili singel Hip-hop a v komentároch to ľudia začali riešiť. J. Colea si nejdem moc dlho a jeho staré skladby moc nepoznám, bolo mi smiešne, jak sa každý toho zacal hneď chytať a komentovať jak mudrc, že je to z J. Cola z roku 2009. Trošku ma zamrzelo, že ľudia, čo počúvajú hiphop v dnešnej dobe len mudrujú a sami nemajú prehlad o tom, čo tu bolo pred tým, lebo tento sampel bol použitý už vo veľa inštrumentálkach dávno predtým. Je to jedna z najviac samplovaných vecí v hiphope. Aj J. Cole predsa samploval ten istý zdroj ako ja. V trekoch to mali vysamplované kedysi už Arsenic, Spax, Az, Young buck, Pezet a noon, Ghostface, Juelz Santana a ďalší.

A ako prebiehala tvorba beatu tracku Hip-hop? "Keď som robil túto vec, chcel som, aby to znelo tak true hiphopovo, aby to v ľuďoch vyvolalo taký pocit, že áno, toto je hiphop a takto znie hiphop. A tak som to urobil presne starým spôsobom, ako sa robili hudby na začiatku, keď hip hop ešte nebol taká masovka. Bolo pre mňa symbolické urobiť to práve na túto vec, lebo sa to vola HIPHOP, aj bicie sú samplované tak, jak sa to robilo pôvodne. Kedysi neboli banky bicích, čo si môžes nájsť v dnešnej dobe na internete, kedysi sa všetko hladalo na starých platniach. Chcel som, aby to malo v sebe tú energiu a je s tým dosť roboty, aj pri samplovaní, lebo sedíš hodiny nad tým a prechádzaš kvantá starých skladieb a hľadáš zvuky, ktoré su častokrát veľmi pomalé a znejú inak, než keď ich zrýchliš, alebo nastriháš na malé kúsky, musíš to mať už v hlave vopred premyslené a hľadáš tú emóciu. Pre mňa to má svoje čaro a mám to rád, takisto, jak keď sadnem za klavír a začnem hrať. Takisto veľký symbolizmus bolo pre mňa použiť hlášky "hip-hop" od ludí, ktorí niečo znamenajú a urobili pre  hip-hop niečo veľké. Tak som prechádzal kopy starých trekov a hľadal hlášky, kde to raperi povedia, takže tam môžeš počuť Notoriousa, KRS-Onea, Eminema, Nasa a podobne."

Po zvukovej stránke podľa mňa zaostáva skladba Babylon Horí, ktorá by si zaslúžila mocný epický beat, namiesto toho tu máme nemastný-neslaný stokrát počutý nudný zvuk. Naopak, spolupráca s Mad Skillom šlape takmer na 100 percent a podobne sú na tom aj Wichove pecky, ktorý snáď ešte nikdy nesklamal a aj tu potvrdzuje, že studnica nápadov menom DJ WICH nemá dno.

Zvuk albumu je napriek tomu, že je relatívne konzistentný, dosť pestrý. Nájdeme tu klasické tvrdé beaty, množstvo samplov, moderný elektronický zvuk, scratche (za čo je vždy veľké plus) aj živé nástroje. Za nahrávanie a finálny master by som zodpovedného človeka rád pochválil (môže za to Marek Šurin).

HOSTIA
Čo sa týka hostí, krivka kvality je kostrbatá. Vyzdvihol by som featuringy od Ciga (Legendárna a Bič!), ktorý ma úplne zabil a Delika (Free), ktorý dal kvalitne a k téme. Lutovať určite môžeme neuskutočnený featuring od Ega, ktorý by isto nesklamal a pridal by tam kúsok seba. Tvorbu speváčky Celeste Buckingham vôbec nepoznám (telku nepozerám), ale tu na Grimasom produkovanom tracku Ja a Ty znie viac než dobre, palec hore. Práve k tomu, kto sa rozhodol angažovať túto speváčku, nám čosi prezradil producent tracku, Grimo: "Nápad zavolať Celeste Buckingham dostal sám Majk, po oslovení viacero zaneprázdnených speváčok sme nakoniec oslovili ju. Spieva ale iba na refréne, hlas, ktorý prechádza počas rapu je klasický starý sampel zo 60. rokov, ktorý vystihuje zaľúbenú atmosféru tohoto tracku a ktorý som dlho hľadal."

Naopak nechápem slohu od Oriona, ktorý znie ako keby bol už pár rokov na LSD, rýmy si píše pomocou šlabikára a dobrú slohu som od neho nepočul už snáď od čias Orikoule. Ale možno je to swag a ja som len zaslepený hejter. Taktiež Supa dal po dlhej dobe trochu slabšiu slohu, ale jemu to odpustíme, pretože nás inak vždy zabíja pravidelnejšie ako atómové hodiny. Ku skladbe VšetkoSpoluHrá nám Supa prezradil: "Majk chcel, aby som spravil konkrétne túto vec, poslal mi hudbu a svoj napísaný text. Keď som nahrával svoju časť, tak to ešte nemal narapované. Keď ma ale oslovil s návrhom spolupráce, neváhal som ani sekundu. Sme dobrí kamaráti a rešpektujem ho ako rapera, byť na jeho debutovom albume bola pre mňa česť a povinnosť. Album som síce ešte nepočul celý, čakám, kedy dostanem od Spirita originál, ale z toho čo som počul viem, že je to kvalitné a dobre premyslené."

Táto vec má, ak človek pozorne počúva, akýsi druhý plán, odkaz, posolstvo, ktoré nemusí byť každému jasné. To, že tak ako má každá minca dve strany, ktoré patria k sebe, aj keď sú úplne odlišné, tak aj radosť a bolesť sú veci, ktoré patria k sebe a ktoré patria k životu. Nie každý tento odkaz pochytí hneď na prvýkrát, no to je práve pozitívom tohoto tracku, že aj pri opakovanom počúvaní tam človek môže nájsť niečo nové.

"Radosť, ten pocit nevyvážiš zlatom,
chcem dať z neho každej žene, podeliť sa s každým bratom,
a bolesť ma zas naučí byť chlapom, čo je na tom,
veď aj diamanty vznikajú pod tlakom"

SUMA SUMÁRUM
Ako som už napísal, Spirit môže byť spokojný. Ľudí album baví, kupujú ho a pesničky rotujú v rádiách a kluboch. Jeho debut je pozitívny, konceptuálne drži pokope aj napriek tomu, že je relatívne pestrý, zvukovo a produkčne je vysoko a Spiritove rýmy sú jedny z najlepších, aké vie naša malá scéna poslucháčovi ponúknuť. Taktiež treba vyzdvihnúť to málo skrečov, cutov a samplov, ktoré by žiadnemu albumu, ktorý si hovorí hip-hopový, nemali chýbať.

Ja ale v zastúpení trošku náročnejšieho poslucháča albumu zopár vecí vytknem, pretože nič nie je dokonalé a svoj názor treba povedať. Môžete to brať ako subjektívny názor jednotlivca, no možno sa s ním niekto stotožní. Album má takmer 80 minút. Za ten čas som dvakrát zaspal a raz sa vysral (obrazne povedané). Nie preto, že by ma to nudilo, ale jednoducho je toho moc. Ubrať dva tracky a moja pozornosť by zostala na vrchole od začiatku až do konca. A práve to je ten problém. Album totiž začína skôr ľahkými vecami (Počítaj so mnou, Hip-Hop, Good Vibration), ďalej pokračuje vecami ako Ženy treba ľúbiť, Legendárna, Bič!, či Sexy, no až v poslednej tretine prichádzajú tracky na zamyslenie - VšetkoSpoulHrá, Jazvy, Hviezdy, Hľadám pravdu, Babylon Horí a Nový človek. No kým sa tam človek dostane, kým prekúsa všetky tie predchádzajúce veci, je už viac než unavený a veci počúva povrchne, jednoducho sa nad nimi nezamýšľa. Ku koncu už proste nevládze vnímať, čo sa mu Majk snaží povedať a preto táto snaha vychádza navnivoč. Možno by tomu pomohlo iné zoradenie skladieb, možno vyradenie niektorých a skrátenie celkovej minutáže, to je už vec na zamyslenie.

Napriek tomu obstál Nový človek oveľa lepšie ako napríklad sólo od jeho kolegu Otecka a v rámci slovenskej scény je to zatiaľ asi to najlepšie, čo tu v roku 2011 vzniklo, preto si zaslúži 8/10. A každý desatinný bod z hodnotenia je zaslúžený a aj keď je album hlavne Spiritove dielo, netreba zabúdať, že sa na ňom podielalo veľa kvalitných umelcov, od producentov, hudobníkov, spevákov, až po zvukových majstrov a DJov.

0
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol ohodnotiť článok.
Prihlásiť sa