Tvorba Justina Biebera úspešne prešla pubertou a album Purpose je toho výborným dôkazom (Recenzia)

Skús sa odpútať od Bieberovej minulosti, stratiť predsudky a pusti si jeho novú dosku Purpose. Budeš rozhodne milo prekvapený.

Jakub P.
22. november 2015, 14:54
Čas čítania: 5:06

21

Dospievanie je proces, ktorým si prechádza každý a zároveň s tým, ako sa daný človek mení, sa mení aj jeho pohľad na svet a takisto spôsob, akým vykonáva rôzne činnosti. Niekedy k lepšiemu, niekedy k horšiemu. Začať recenziu na album Purpose od Justina Biebera týmito vetami mi prišlo viac než vhodné, keďže JB má stále len 21 rokov a proces osobnostného rastu uňho skončil len nedávno, čo je vynikajúco vidno na spomínanej doske, keď ju porovnáme s predošlými projektmi mladého Kanaďana. Piesne a spôsoby vystupovania, ktorými sa JB prezentoval odkedy ho objavili na internete až do obdobia okolo releasu kompilácie Journal, boli vytvorené tak, aby zaujali v prevažnej miere hlavne teenagerské publikum, a tak ho kvôli tomu mnoho ľudí nemalo rado. Avšak aj od tohto zaužívaného názoru sa Biebs s pomocou Purpose dokázal odpútať. Poďme ale pekne poporiadku.

V roku 2013 Justin ohlásil, že sa poberá do hudobného dôchodku a chce si dať od toho všetkého pauzu. Média o jeho spoločnosťou už tak dosť polarizovanej osobe rozprávali až príliš veľa a často si vymýšľali rôzne lži, a preto sa chcel Biebs utiahnuť do úzadia a oddýchnuť si. Už v časoch tohto oznamu sa však objavovali  informácie o tom, že ide len o dočasný čin a Bieber sa niekedy vráti. Ukázali sa ako pravdivé, návrat bol totiž definitívne podčiarknutý začiatkom tohto roka JB-ho featom na songu Where Are Ü Now, pôvodne z dielne Jack Ü, čo je spojenie Dipla a Skrillexa. Táto skladba bola verejnosťou prijatá veľmi pozitívne, kanadský mladík v nej spieva do EDM produkcie s rytmickými bubnami. Diplo a Skrillex ju nakoniec Justinovi darovali, a tak sa zjavuje aj na trackliste Purpose.

To, že sa tohto štvrtého albumu naozaj dočkáme, potvrdil jeho autor vedúcim singlom What Do You Mean?, ktorý sa okrem iného stal prvou Justinovou skladbou, debutujúcou na vrchu Billboard Hot 100 rebríčka a vďaka reklame od celebrít i skladbou s najrýchlejšou cestou na strop iTunes. V Bieberovom prejave na tomto songu bola počuť zreteľná a pozitívna zmena. Klasicky celkom chytľavý text o dievčati s neschopnosťou rozhodnúť sa doplnil výbornou hudbou, zabŕdajúcou do tropical houseu, žánru, ktorý je známy svojím pohodovým feelingom.

Nielen na What Do You Mean?, ale vlastne na celom Purpose hrá výber tých správnych produkcií dôležitú úlohu. Justinovi boli v minulosti dodávané hudobné podklady, ktoré boli melodicky jednoduché, ako to v pope býva, a zväčša sa nepúšťali do nejakých výraznejších extrémov. To malo dvojitý efekt. Jednak sa fanúšici na JB-ho songy ľahko chytali, no, na druhej strane, nemal Justin príliš výnimočný svojský zvuk, miestami znel stále dosť detsky a repetitívne. S albumom však dochádza v tomto ohľade k zmene. Biebs si zvolil produkcie s výraznými basami založené hlavne na futuristickejších prvkoch elektronickej hudby, ktoré mieša s popom, r'n'b, no aj inými žánrami. Na doske počuť dotyk syntetizátora, širokého rozpätia bicích nástrojov, klavíra a, samozrejme, nechýba ani úprava hlasu ako takého. Z väčšiny skladieb tak ide energia, keďže sú plné rôznych nástrojov s rýchlym tempom. Keď sa však pozornejšie započúvame, nájdeme medzi nimi aj minimalistickejšie, pomalšie výtvory, napríklad s atmosferickou gitarou a trumpetou (Love Yourself). Produkcie od Skrillexa, Blooda, Bennyho Blanca, Maejora či aj samotného Biebera tak končene dopomohli poslednému menovanému k vyšlapaniu si vlastnej cesty, čo albumu jednoznačne pridalo na kvalite. Nehovorím, že nie je popový a nedobyje rádia, isteže dobyje, ale nie je vytvorený len kvôli tomu.

Pri pohľade na tracklist klasickej edície albumu vidíme 13 skladieb a deluxe edícia je rozšírená o 5 ďalších songov. Väčšinu z nich zvládol Justin sám, počet hostí na 18 trackoch dosahuje len číslo 4, z čoho až traja sú raperi, doplnení jednou speváčkou. Biebsov dlhoročný kamarát Big Sean sa objavuje na No Pressure, kde doručil vynikajúcu slohu o spomalení a dobrom premyslení si, čo narobiť so vzťahom, v ktorom často vznikajú hádky vytvorené i vonkajšími vplyvmi. Hneď na ďalšom songu v poradí hosťuje Travis Scott, vracajúci Biebsovi jeho hosťovačku na Maria I'm Drunk. La Flame pekne oživil skladbu, ktorej celá myšlienka je vysvetlená v refréne: "It don't make no sense 'less I'm doing it with you." Trio raperov na doske uzatvára newyorská žijúca legenda Nas, dokazujúci skrz track We Are, že je stále vo forme. Jediným hosťom z iného než hip-hopového súdka je, ako som spomínal, speváčka s pseudonymom Halsey. Tá si to s Justinom rozdala na duete The Feeling, ktorý patrí medzi najlepšie songy z albumu.

Každý z hostí si odviedol svoju robotu dostatočne dobre. Dokopy predstavujú príjemné oživenie k Justinovmu hlasu, ktorý nemá až taký rozsah, a tak miestami, nech sa snaží, ako chce, znie pri počúvaní celej dosky naraz trochu monotónne. Úprimne si viem predstaviť, že by featov bolo aj viac, napríklad na Love Yourself mohol zaspievať nejakú tú slohu spoluautor textu Ed Sheeran a na Trust si mohol Biebs kľudne pozvať Drizzyho, ktorý by tam perfektne zapadol. Ešteže mal Bieber také produkcie, aké mal. Tie to často aspoň sčasti vynahradzujú.

Na chvíľu ešte zostanem pri Biebsovom prejave a textoch. Jeho hlas znie bezpochyby dospelejšie. Aj keď som osobne čakal, že bude aspoň na jednej skladbe viac-menej rapovať, nestalo sa tak, ostal verný len spevu, čo je škoda, pretože ten sa veľakrát drží iba v jednej rovine. Koniec puberty cítiť aj v jednotlivých riadkoch. S tými mu, tradične, pomáhalo mnoho textárov, ktorí spoločne vytvorili viaceré úctyhodné lajny a niekoľko chytľavých refrénov, napríklad na What Do You Mean?, Sorry, No Sense, The Feeling či Been You. I tu miestami cítiť odbočku od tradičného popu, keďže texty niektorých nahrávok na Purpose sú obsažnejšie a ich primárnym cieľom nie je zbúrať rádia, skôr niečo vyjadriť.

"I hope I don't run out of time, could someone call a referee? / Cause I just need one more shot at forgiveness"

Biebs využil tých 18 skladieb na deluxe edícii, aby sa vyspovedal o všetkom, čo ho nielen v poslednom období trápilo. Najmenej na troch skladbách (Mark My Word, What Do You Mean? a Sorry) sa inšpiroval tým, čo cíti a prežíva so Selenou Gomez. Téma vzťahov je však rozmiestnená skrz celý album, čo niekomu môže začať liezť na nervy. Justin otvorene rozpráva o dievčati, ktoré ho využívalo (Love Yourself - s vysokou pravdepodobnosťou nemyslí Selenu), no silno kritizuje aj média, za to, ako mu všetko komplikujú (We Are). Ďalším z dôležitých motívov na albume je ospravedlnenie vykreslené singlom Sorry. JB vie, že robil chyby, avšak žiada odpustenie a druhú, tretiu, štvrtú šancu, pretože všetci sa občas pomýlime, dôležité je, že si to priznáme a poučíme sa. Najpozitívnejšiu myšlienku na Purpose však prináša Bieber pomocou viery, v tomto prípade kresťanstva. To vidno už na coveri. Viera v nadprirodzenosť mu pomohla dospieť a dala mu novú energiu a zmysel do života, za čo Bohu nepriamo ďakuje songom Purpose. Pod týmto čerstvým účelom (po anglicky purpose) si Kanaďan predstavuje možnosť pozitívne ovplyvniť mladšiu generáciu, o tom spieva i v piesni Children.

Pred dvoma rokmi by málokto z nás povedal, že Justin Bieber nahrá takýto album. Samozrejme, Purpose nie je dokonalé dielo, má svoje nedostatky. S témami lásky a vzťahov to Justin niekedy presolil, škoda, že na nejakej skladbe nezarapoval a nepozval si o jedného či dvoch hostí naviac, oživil by tým trochu jednoliatu hladinu spevu. Tú rozvírili aspoň tie štyri featuringy a výborné zvolené hudby, ktoré snáď finálne definovali Biebsov štýl, odpútavajúci sa od klasického popu. Album sa s určitosťou dostane do nejedného rádia (mimochodom, prekonal rekord v streamoch na Spotify), avšak to je len vedľajší následok jeho zrodu. Už dospelý spevák sa potreboval otvoriť a rozhovoriť o všetkom, čo sa mu nazbieralo na srdci a dať to do lákavej hudobnej podoby. To dokázal, a preto treba pochopiť, že to už nie je teenager, ktorý chce byť tvoj boyfriend, ale 21-ročný umelec so schopnosťou produkovať skladby nielen pre násťročné publikum. 7/10

Pre viac informácií zo sveta rapu a r'n'b sleduj Raporter

0/10
14