Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 27. 5. 2019 meniny má Iveta

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Hudba - Hudobný seriál
43
Andrej V.
31. október 2015, 16:00

You Must Learn: Prerod hip-hopového zvuku behom dekády - od samplov k efektom, 808s a trapu

Za posledných dvadsať rokov sa zvuk hip-hopu zmenil viac, než kedykoľvek predtým. Ako to prebiehalo a čo nás ešte čaká?

Andrej V.
31. október 2015, 16:00
You Must Learn: Prerod hip-hopového zvuku behom dekády - od samplov k efektom, 808s a trapu
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
43
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Symbolicky resuscitujem rubriku You Must Learn, ktorú sme zvykli venovať minulosti, práve vďaka podnetu z prítomnosti. Jednej noci som “listoval” v zahraničných weboch, aby som si naštudoval/napočúval novinky dňa. Narazil som na nový singel kanadského rapera Classifieda, ktorý si na “featuring” pozval DJa Premiera, aby mu zaskrečoval. Vo výbornej skladbe s príznačným názvom Filthy sa venoval hlavne oldschoolu a starému zvuku, mňa však zaujali  riadky popisujúce premenu hip-hopového zvuku za posledné roky.

 

 

Class to zhrnul dokonale: “Kanye sped his samples up, everybody sped 'em up, then the South slowed it down and everybody slowed it down, then Drake and 40 showed them how to use a filter, how you supposed to hold the crown when you don't even own your sound, huh?”. (Kanye zrýchlil svoje sample, všetci ich zrýchlili, potom to Juh spomalil a všetci to spomalili, potom ich Drake a 40 naučili ako používať filter, ako máš byť král, keď ani nevlastníš svoj sound?")

 

Tieto rýmy vo mne vyvolali množstvo podnetov, otázok a bezpochyby aj trochu uznania, veď zhrnúť premenu hip-hopového zvuku behom jednej dekády len v štyroch riadkoch? Wow. Po pár dňoch som sa ku skladbe vrátil a rozhodol sa použiť ju ako odrazový mostík k menšej štúdii toho, ako sa za posledných 20 rokov zmenil sound hip-hopu.

 

Nebudeme sa venovať oldschoolu a boom-bapu, každý z nás vie, ako znie, málokto ho dnes síce ešte robí, ale ako súčasť kultúry hip-hopu by nemal vymiznúť nikdy a sám sa k nemu vždy rád vrátim. Na druhej strane je tu akýsi posun, často označovaný za vývoj, ktorý je prirodzený v každej z oblastí života. To, akým smerom sa uberá, je už iná vec. Nemusí byť nutne pozitívny, resp. vnímaný pozitívne väčšinou. Napriek tomu je to napredovanie, aj keď pre niektorých viac dozadu, než dopredu. Ja by som to ale radšej označil slovíčkom zmena, ktorá je dobrá v každom smere. Stále to isté dokola prináša nudu a nuda je...no, nudná. A my sa predsa nechceme nudiť. Tak ako všetko nové, aj zmena sa ale prijíma ťažko. V najbližších riadkoch sa teda pokúsim rozobrať, akým spôsobom sa behom desaťročí vyvíjal hip-hop, predstavíme si niektoré významné subžánre, objasníme technologický posun a pokúsim sa vám predostrieť môj pohľad 26-ročného poslucháča hip-hopu na trendy, moderný zvuk a nutné zmeny, ktoré sa za posledné roky udiali. 

 

You Must Learn: Prerod hip-hopového zvuku behom dekády - od samplov k efektom, 808s a trapu

 

 2001-2005: Trend samplovania a vzostup Kanye Westa


  

Nebojte sa, nezabudli sme na to, čo sa udialo pred rokom 2000. Ale začnime zľahka udalosťami, ktoré by väčšina z nás mala mať ešte v živej pamäti. Zhruba v dobe roku 2001 sa k producentskému slovu dostal newcomer Kanye West. Ešte predtým, ako bol vôbec známym ako raper, začal produkovať. Ako jeden z prvých sa rozhodol samplovať staré funky a soul skladby a tieto sample zrýchlovať. V roku 2001 produkoval značnú časť jedného z najlepších albumov Jay-Zho, The Blueprint, čo mu otvorilo dvere k ďalším úspechom. Stál za produkciou hitu Izzo (H.O.V.A.), aj dissu Takeover, v ktorých vysamploval The Jackson 5, respketíve The Doors. Nasledujúce roky produkoval samplované inštrumentálky pre ľudí ako Common, Cam’Ron, Pharrell, Jay-Z, Ludacris, Lupe Fiasco, Scarface, Twista, The Game, Talib Kweli, alebo Nas, čiže v podstate pre celú rapovú scénu, seba nevynímajúc. Bolo to jednoduché - Yeezy priniesol prvok, ktorý produkčne jednoduchý boom-bap oživil a priniesol doňho ďalšiu melodicky-vokálnu linku. Zrazu už nebolo potrebné volať do každej skladby na refrén speváka alebo speváčku, skrečovať, alebo si ho robiť sám. V našich končinách bol podobným rukopisom známy hlavne DJ Wich.

 

 

Samplovali samozrejme takmer všetci, od J Dillu, cez Pete Rocka, Madliba, 9th Wondera, The Neptunes, Ricka Rubina, až po DJa Premiera, ale väčšina sa sústreďovala na konkrétne prvky, ako boli samostatné basové linky, bicie, prípadne menšie časti melódií. Až Kanye začal brať celé vokálne linky, ktoré zrýchlil, zvýšil pitch a často zaloopoval, aby vytvoril úplne novú chytľavú melódiu. Že išlo o zábavný proces, potvrdil aj frontman A Tribe Called Quest, Q-Tip, ktorý si vyskúšal hru so samplom naživo priamo na gramofóne s Yeezym, No I.D.m a Consequencom za chrbtom.

 

 

Nejdeme tu však oslavovať Kanyeho (áno, čítate správne), aj keď sa postaral o značnú časť evolúcie v hip-hope (a ešte sa k nemu dostaneme). Vráťme sa radšej o niekoľko rokov naspäť, medzi roky 1980 a 1990, kedy sa  začal rodiť ďalší sub-žáner hip-hopu, ktorý do kultúry priniesol čerstvý vietor a neskôr mal veľký vplyv na to, ako znie hip-hop dnes. Bol to južnaský sound, prezývaný Dirty South, ktorý vznikol v mestách na juhu Spojených štátov ako Atlanta, Memphis, Houston, či New Orleans.

 

1980 - 1990: Južanský rap, Dirty South, crunk a chopped and screwed zvuk


 

Dovtedy to bolo len o východnom a západnom pobreží. East coast mal svoj sound, west coast zase svoj, v Kalifornii zvuku dominovali Dreho g-funk, klávesy a veselšie rytmické melódie, v okolí New Yorku to bolo zase temnejšie, striktnejšie, pochmúrnejšie. V podstate to celé ovplyvňovala z veľkej časti klíma a prítomnosť slnečných lúčov, čo je inak celkom vtipné. Koncom osemdesiatych rokov bol už, samozrejme, hip-hop rozlezený po celej Amerike, juh nevynímajúc, chýbali tam však interpreti, ktorí by mu dali tvár. Zmenili to až Geto Boys, teda Scarface, Willie D a Bushwick Bill. Na prelome 80. a 90. rokov sa z Houstonu, ich rodiska, stalo centrum južanského rapu, kam sa presťahovali ďalší interpreti, hľadajúc vhodné podmienky na tvorbu a vzostup. Medzi nimi boli legendárni UGK, čiže Bun B a Pimp C, alebo dvojica 8 Ball & MJG

 

 

V 90. rokoch sa centrum južanského rapu presunulo do Atlanty, kde začali pôsobiť kapely OutKast a Goodie Mob. Nasledovaní o niekoľko rokov neskôr ľuďmi ako T.I. Ludacris, Gucci Mane, či Young Jeezy, Atlanta sa stala rodiskom hviezd, ktoré už dokázali konkurovať aj svojím náprotivkom z východného a západného pobrežia. Južanský rap sa stal špecifickým nielen prednesom, ale aj zvukovou zložkou. Zatiaľ čo v okolí Miami mu vládol rýchlo znejúci, elektronickým nádychom presýtený zvuk, Texas si išiel pomalšie veci. Pimp C samploval gitary a lokálne country, Three-Six MafiaLil Jon začali valcovať párties so svojím špecifickým crunkom DJ Screw vynašiel niekedy začiatkom 90. rokov chopped and screwed zvuk. Ako prvý začal znižovať tempo a pitch a spomalovať skladbu, čo vytvorilo úplne inú atmosféru, ktorá dovolila raperovi viac vyniknúť. Južanský zvuk teda nebol celkom jednotný, no každý jeho aspekt niesol určité charakteristické prvky. Tak ako všetko, aj on sa časom menil a transformoval, keďže každý interpret dával do svojej hudby niečo svojské, iné. Crunk a chopped-and-screwed skladby postupom času vymizli a southern rap začal naberať trochu iné kontúry. Rýdzo južanský zvuk ale existuje na scéne doteraz - na korene nezabúdajú nové mená ako Big K.R.I.T. a Yelawolf, ale ani veteráni Bun B, T.I., či Big Boi.

  

 

1990 - 2000: Počiatky trapu


 

Trap. Slovíčko, ktoré si mnohí ešte stále vykladajú úplne zle, vznikol práve na juhu. Druhý album Clifforda Harrisa, ktorého viac ľudí pozná pod pseudonymom T.I., sa volal Trap Muzik. A vyšiel v roku 2003. Za jednu z prvých trapových skladieb je však označovaná Pocket Full of Stones od UGK, ktorá vyšla už v roku 1992. Chápem, že sem na Slovensko prichádzaju trendy o čosi neskôr, ale 12 rokov a stále to niektorí nevedia? C’mon son. You must learn. Poďme si teda povedať niečo o trape.

 

 

Čo je trap? Presná definícia zrejme neexistuje, ale slovíčkom trap, by som vedel pomenovať dve veci. V prvom rade elektronickú odnož s prvkami hip-hopu a dubstepu, ktorá sa rozmohla po dnes už zabudnutom hite Harlem Shake od producenta Baauera okolo roku 2012. Tá sa vyznačuje rýchlou zmenou tempa, výraznou bassovou linkou, charakteristickými dropmi a hi-hat činelmi. Je to hudba do klubov, akási náhrada za obohraté techno, v podstate tomu ani nerozumiem, ale je to chytľavé. Jej vznik majú na svedomí EDM producenti ako Flosstradamus, Diplo, Baauer, či TNGHT (HudMo a Lunice), ktorí experimentovali so žánrami a podvedome miešali niekoľko štýlov dokopy, aby vniklo niečo úplne nové. 

 

Druhá vec je však trap ako životný štýl (z ktorého vychádzala neskôr aj hudba). A práve ten vznikol na juhu Ameriky. Trap bolo miesto, kde sa varili, miešali, prípadne predávali drogy, alebo sa organizovala iná nezákonná činnosť. A keďže na takýchto miestach trávilo veľmi veľa času veľmi veľa mladých ľudí, bolo to ideálne rodisko nového hudobného štýlu. A prečo práve slovo trap, čiže pasca? Význam je prekvapivo hlboko sociologický - v chudobných štvrtiach a ghettách bol predaj a výroba drog jedinou cestou pre mladých, ako rýchlo a ľahko zarobiť peniaze. Nieslo to samozrejme svoje negatíva a mnohí sa z tohto nezdravého a nebezpečného životného štýlu nikdy nedostali. Nedokázali mu uniknúť, boli v pasci. 

 

Niektorí ale dokázali speňažiť aj to. Boli to hlavne umelci a interpreti, ktorí vo svojej tvorbe hovorili o trape ako o mieste a životnom štýle. Medzi nich patrí spomínané duo UGK, OutKast, Master P, Goodie Mob, alebo Three-6 Mafia. Zo súčasnosti môžeme uviesť autora hitu CoCo, O.T. Genasisa, ktorý nám v klipe predviedol, ako vyzerá idealizovaný trap life. O tom, ako veľmi je to blízke realite, sa teraz ale nebavme. Trap bol totiž na scéne oveľa, oveľa skôr, ako tento one-hit wonder.

 

 

Pri vydaní spomínaného albumu Trap Muzik dostal aj T.I. otázku, prečo zvolil tento názov a jeho odpoveď je v podstate definíciou trapu: "Volá sa to trap music. Takže je jasné, že sa to bude dotýkať všetkých aspektov trapu. A keď neviete, čo je trap, je to v podstate miesto, kde sa predávajú drogy. V tejto krajine žije väčšina z nás v susedstvách, kde sa predávajú drogy, či sa nám to páči, alebo nie. Či už si v trape ako díler, alebo si v trape ako spotrebiteľ, alebo sa snažíš z trapu dostať preč - nech je to ktorýkoľvek prípad, ja sa snažím hovoriť o každom aspekte tohto života." Takže tak. Trap T.I. spomínal ešte skôr, konkrétne v roku 2001 na jeho prvom albume I'm Serious, kde na skladbe Dope Boyz v refréne rapuje: "Da dope boyz in the trap n*gga, the thug n*gga, drug dealer, where you at n*gga?", vzdávajúc hold všetkým účastníkom lokálneho trapu. A aj keď to boli veteráni UGK, OutKast, či Goodie Mob, ktorí v 90. rokoch o trape ako prví rapovali, až T.I. dokázal za pomoci producentov ako DJ Toomp, David Banner alebo Jazze Pha dať trapu charakteristický, jednotný zvuk. Z trapu ako miesta a životného štýlu sa stal hudobný sub-žáner.

 

Druhou najdôležitejšou osobou, ktorá trap preslávila, je Gucci Mane. Pokiaľ vás nezaujal lyricky, musíte mu uznať jeho pracovitosť. S producentami ako Zaytoven, Shawty ReddLex Luger, Fatboi, alebo Sonny Digital re-definoval trap ako žáner a od roku 2005 ho spravil svojou témou číslo jedna prostredníctvom deviatich štúdiových albumov a viac ako 50 mixtapov a digitálnych releasov! 

 

 

2005 - 2015: Nová éra hip-hopu - 808s, efekty, auto-tune a melodické flowy.


  

Ešte predtým, než sa dostaneme k súčasnosti, tu máme ďalšiu kapitolu a tou je nový zvuk hip-hopu. Charakteristický je niekoľkými prvkami. V prvom rade to bol návrat 808s. Pod týmto číselným označením sa skrýva názov starého syntetizátora menom Roland TR-808, ktorý mal naprogramované charakteristické zvuky, hlavne nízko-frekvenčný bassový kopák, plochý clap a rôzne perkusie. Vďaka jeho dostupnosti a výhodnej cene ho používalo množstvo elektronických a hip-hopových producentov, pričom najväčší rozmach zažil v 80. a 90. rokoch. Bol to v podstate najobľúbenejší nástroj na hudobnú produkciu, vďaka ktorému vzniklo nespočet hitov a okrem elektronickej hudby a r'n'b bol dôležitou súčasťou aj hip-hopu. Na jeho zvuku vznikal prvý album Beastie Boys, hold mu vzdali Public Enemy, pracoval s ním legendárny producent Rick Rubin, Kanye ho dokonca vložil do názvu svojho albumu 808s & Heartbreak (a samozrejme ho popri nahrávaní používal) a v tomto roku mu bol dokonca venovaný dokumentárny film.

 

 

Zvuky z 808 používali aj mnohí južanskí producenti a postupom času sa dostali aj do trapu. Určite poznáte tlmený bassový kopák, ostrý zvuk snaru, prípadne clapu a jednoduché hi-hats, ktorými je južanský trap posledných rokov tak charakteristický. Menom 808s sa následne začali označovať nielen konkértne zvuky z tohto nástroja, ale aj podobne znejúce, prípadne od neho odvodené a pozmenené zvuky. Do extrému to naposledy dotiahol DJ Mustard, ktorý začal produkovať výhradne 808-typové inštrumentálky s výraznou basovou linkou, kickom, snarom (alebo snapom, či clapom), hi hats a celkovo minimalistickou kompozíciou. V rôznych obmenách týchto prvkov (a výnimočne niekoľkých ďalších) sa niesla celá jeho tvorba, ktorú samozrejme po jej úspechu začalo niekoľko producentov napodobňovať. Tento trend však vymizol tak rýchlo, ako prišiel a dnes už na podobné beaty takmer nenarazíme. Bolo to asi príliš jednoduché a málo variabilné, na to, aby to vydržalo dlhšie. 808 zvuky ale zostali prítomné, nielen v trape, ale aj v hip-hope ako takom.

 

 

Ďalšou technologickou novinkou boli charakteristické efekty a zvukové filtre, s ktorými začali pracovať producenti ako 40 (Forty), Bo-1da, alebo T-Minus. Najčastejšie to bola kombinácia low-pass filtrov a reverbu, ktoré znížili výšky a ponorily zvuk do basovej roviny. V nej znela melódia aj s beatom tlmene, akoby pod vodou, čo dalo raperovi oveľa viac výrazného priestoru, pričom sa zmenil charakter celej skladby. Niekedy sa filtre použili len na určitý nástroj alebo melódiu, inokedy na všetko vrátane beatu. Časom sa stalo úplne bežné, že sa uprostred skladby všetko "ponorilo" do nižších tónov, aby sa vytvoril napríklad bridge, alebo odlišný priestor pre slohu a následne sa všetko vrátilo do normálu. Dnes to už používa každý, od spomínaného Fortyho a Drakea, cez Eminema, alebo Young Thuga, až po slovenského Frencha Montanu, Special Beatza.

 

 

Z takýchto pasáži samozrejme najviac ťažili raperi, ktorí dokázali dostať flow do kontrastnej melódie, prípadne rovno zaspievať. Jednoducho to patrí k modernému zvuku a takmer každý producent tento efekt použije, či už kratšie, alebo dlhšie. Spomeňme mladé mená ako Metro Boomin, London on da Track, alebo Mike Will Made It. Nový zvuk ďalej charakterizuje pomalšie BPM. Klasický boom-bap sa pohybuje medzi 80 a 90 bpm. Trap a moderný zvuk išiel až k hodnotám okolo 60-70, prípadne dvojnásobku, čiže 120-140. V oboch prípadoch má raper oveľa viac priestoru, vie sa hrať s flowom a melódiou rapu. Aby to však neznelo pomaly a nudne, často sa využívajú rýchlejšie melódie, či husté navrstvenie hi-hat činelov. A tu už prichádzame k istým podobnostiam s elektronickým trapom, ktorý je tiež charakteristický pomalším BPM a činelami. 

 

Apropo, spevavé flowy. Všetko to začalo jednoducho, prepájaním rapu a spevu. Opäť si môžeme spomenúť na Kanye Westa, ktorý sa po tom, čo objavil auto-tune, nevedel spievania nabažiť. Priekopníkom je však samozrejme T-Pain, ktorý okolo roku 2000 spravil z tohto, v popovom priemysle dobre známeho efektu, svoj trademark. Auto-tune vychádza zo svojho názvu, teda opravuje nedokonalé tóniny v speve, pričom zanecháva mierne robotické skreslenie. Vtipné je, že ako prvá celebrita ho použila Cher vo svojej skladbe Believe. Po nej si to vyskúšalo niekoľko ďalších umelcov, z hip-hopu to bol aj Snoop Dogg, alebo Lil Wayne, zatiaľ čo iní sa postavili na úplne opačnú stranu (inak John Mayer je extrémny frajer).

 

 

Po tom, čo sa auto-tune z hip-hopu vytratil, sa zistilo, že sa to dá robiť aj trochu inak. V roku 2009 na scénu prišiel Drake, sčasti raper, sčasti spevák, ktorý túto hranicu často prekračoval. Hybridná kombinácia rapu a spevu zožala obrovský úspech, a tak netrvalo dlho, aby sa objavila ďalšia generácia interpretov, ktorí si na podobnom štýle založily kariéru. Ak mám menovať, spevavé flowy nájdeme u ľudí ako Ty Dolla Sign, Rich Homie Quan, Migos, alebo Travis Scott. Najvýraznejšie však asi zarezonovali Future a Young Thug, ktorí sa stali známymi výhradne vďaka špecifickému hlasovému prejavu, ktorý sa už s Drizzym nedá porovnávať (napriek tomu s ním Future nahral album). Postupom času sa v trape a modernom zvuku začal klásť väčší dôraz na melódiu a flow, než na hudobný podklad. 

 

 

2010 - 2015: Rap a móda, sad boys, ale aj návraty ku koreňom


 

Asi nikto nezarezanoval v našej kultúre v poslednej dobe tak, ako ASAP Mob. Bolo to hlavne prepojením módy s hudbou, s čím majú mnohí problém doteraz. Prechod z jedného extrému (baggie jeans a XXL mikiny) k druhému (skinny jeans a ženské veľkosti šiat) bol však oveľa výraznejší, ako zmeny v hudbe, preto je aj počet “hejterov” a ľudí, ktorí tieto trendy odmietajú, oveľa väčší. To je však na iný článok (na ktorý ja nemám potrebný rozhľad), vráťme sa k hudbe. Čo priniesli ASAP Mob po hudobnej stránke? Ak by som mal vybrať jednu vec, bude to chopnutý flow. Opäť v podstate efekt, ktorý sme si už spomínali a s ktorým prišiel ako prvý DJ Screw už okolo roku 1990. Efekt vám zníži hladinu hlasu a vy zrazu zniete ako Vin Diesel. Pretty Flacko choppoval len adliby alebo jednotlivé slová, výnimočne celé slohy. Opäť išlo o oživenie zvuku a prejavu, no nezaznamenalo to taký úspech, ako ostatné prvky moderného zvuku.

 

 

Mali sme tu teda striktný boom-bap, sample, vplyv country a funku, nové efekty, zrýchlené činely a pomalšie BPM. Jeden z posledných prvkov, ktoré sa v hip-hope za posledné roky objavili, boli atmosférické a pomalé, často melancholické a smutné melódie. Ak vám okamžite napadne švédsky priekopník Yung Lean a jeho Sad Boys, zabijete hneď dve muchy jednou ranou. Nielenže si na týchto hudbách založil kariéru a imidž (vyhnime sa prosím retro veciam a vapor artu, to je zase na inú debatu) ale dokonca nosí v mene prvok, ktorým je táto hudba charakteristická. Lean. Opäť tak charakter hudby vychádza z jej prostredia. Lean ako psychotropná látka spomaľuje vnímanie sveta, rovnako ako vizuálny a verbálny prejav jednotlivca. Nepije sa len na párties, ale aj v štúdiu. Všetko je pomalšie, natiahnuté, zvuky sa vám zlievajú a ozývajú. 

 

Lean, kedysi nazývaný purple drank, či sizzurp, sa pil už za čias Three-Six Mafie a vzostupu južanského soundu v 90. rokoch, ktoré sme si popísali. Na predávkovanie leanom mimochodom zomreli spomínaní DJ Screw a Pimp C. Menšiu srdcovú príhodu zažil kvôli vplyvom kodeínu a prometazínu aj Lil Wayne. Opäť ide o prvok, ktorý sa po rokoch vrátil späť a ovplyvnil aj zvuk hip-hopu. Ťahavé melódie nahrané pomocou syntetizátorov sú nareverbované (teda je na nich aplikovaný efekt ozveny - reverbu) a vytvárajú pocit spomaleného času.

 

 

Čo sa týka nového zvuku, samostatnou kapitolou je Kendrick Lamar. Človek, ktorý aj v dnešnej dobe dbá na precíznu, často premyslenú a dvojzmyselnú lyriku, nahral album so zvukom, aký tu nemá obdoby. Extrémne výnimočný pre černošskú komuniku, To Pimp a Butterfly čerpá z amerických dejín, obsahovo, aj zvukovo. Je to úplny protipól všetkého, čo je dnes moderné a “tredny”, napriek tomu to funguje dokonale. Živé nástroje, staré soulové sample, chorály. Podobnou cestou vykročil aj veterán Dr. Dre, ktorý nahral album Compton s množstvom hostí, ale moderný zvuk zvolil len na jednej skladbe. A opäť musíme povedať, že to bol správny krok. Niečo podobné si dovolil napokon aj Kanye West, ktorého album Yeezus znel surovo, elektronicky a nespútane. V tej dobe bol ako kôl v plote, osamotený, mnohými nepochopený a hoci som si ho odvtedy nepustil ani raz (jednoducho ma nebaví), rešpektujem tento krok, keďže nepochybne vyvolal rozruch a diskusiu, k čomu prispeli aj kontroverzné témy a Yeezyho sebavedomý prejav. Táto trojica dokázala, že nie je nutné viezť sa na vlne trendov, aby nastal úspech. Na druhej strane to môže byť predzvesťou, akým smerom sa zvuk hip-hopu bude uberať v blízkej budúcnosti.

 

 

2015 - to the infinity: Rozdielne vnímanie rôznorodých štýlov hip-hopu


 

Tak, ako sa prelínajú jednotlivé hudobné žánre, prelínajú sa aj špecifické prvky hip-hopového zvuku. Nie je problém nájsť trapovú skladbu s vysamplovanými country gitarami, ktorej začiatok je pohltený do hlbín filtra a koniec celý spomalený, s chopnutými adlibmi a spevavým refrénom. Máme tu ľudí ako Nas, Jay-ZBig K.R.I.T.Joey Badass, či J. Cole, ktorí robia konzistentný štýl hudby a málokedy si uletia. Sú tu ľudia ako Kanye West, Travis Scott, alebo členovia ASAP Mob, ktorí majú radi zmeny, chcú sa odlišovať a vymýšlať nové postupy, viac, či menej úspešné. Potom sú tu, nazvime to "inovátori", ktorí si idú svoj štýl odkedy s ním prišli medzi prvými a zostávajú mu verní. Medzi nich by som zaradil Drakea, Tyler the Creatora, Dannyho Browna, alebo Young Thuga. A potom sú tu osamotení (často nepochopení) géniovia ako Eminem, Dr. Dre, alebo spomínaný Kendrick Lamar, ktorí sú absolútne nevyspytateľní. Jedno je však isté - každý z nich to robí správne, pokiaľ to oslovuje aspoň jedného človeka.

 

Otázne je, čo príde ďalej. Tak, ako je možné, že vznikne nový trend, je možné, že sa vrátime k jednému z tých starých, čo sa už niekoľkokrát potvrdilo. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že je úžasné, ako sa hudba vyvíja a ponúka tak obrovskú škálu odlišne znejúcich interpretov. Ako sa hovorí, sto ľudí, sto chutí a my máme to šťastie, že si môžeme vyberať, či už v Amerike, alebo v česko-slovenských končinách. Buďme radi za ten obrovský výber, ktorý nám hip-hopová scéna ponúka, nehejtujme ostatné trendy a neobhajujme ten svoj. Hudba je o zábave, tak ju nekazme ostatným. Ak máte pocit, že vám jeden z trendov, alebo týmto trendom ovplyvnený interpret kazí váš vysnenú a prísne zaškatulkovanú predstavu hip-hopu, bohužiaľ ste na omyle. Aj to je totiž hip-hop. Aj trap je hip-hop. Aj lean je hip-hop. Aj boom-bap je hip-hop. Aj sample sú hip-hop. Aj nezrozumiteľné mumlanie môže byť hip-hop. Aj spev môže byť hip-hop. Neexistuje návod, ako to robiť správne, iba návod, ako to vnímať správne. Počúvajte, čo vás baví, ostatné nechajte tak. A pokiaľ je to naozaj mimo, ako si možno myslíte, pochová sa to samo. Podporujte hudbu, ktorá vás oslovuje, ale rešpektujte právo ostatných na iný vkus. Pevne verím, že si z tohto článku odnesiete tento message, nie prvoplánový hate. Díki za pozornosť.

 

Ohodnoť článok
5
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.