6. apríl 2015, 10:34

Selah Sue na novom albume vykročila popovejším smerom, ale aj tak patrí medzi špičku soulovej scény (Recenzia)

Selah Sue vydala nový album a v blízkej budúcnosti sa na Slovensku predstaví rovno dvakrát - v bratislavskom Ateliéri Babylon a na Grape Festivale.

AdamDonoval
6. apríl 2015, 10:34

2

Malá belgická kráska Selah Sue s neproporčne silným a jedinečným hlasom vydala nedávno svoj druhý album Reason. Prvým eponymným spôsobila nielen v Európe obrovský rozruch vďaka jej akusticko-soulovo-funky prístupu k pesničkárstvu. Jej hra na gitaru dopĺňaná výbornými bicími a basou, a samozrejme Selahiným spevom pripomína výborné progresívne soulové nahrávky od speváčok ako Nneka. Po debutovom albume prišla minulý december s EP Alone, ktoré bolo predzvesťou nového albumu Reason. Ten vyšiel 30. marca a Selah si na ňom zvolila trochu inú cestu. Už na EPčku bolo cítiť miernu zmenu, napríklad sme počuli menej gitary. Poďme sa teda pozrieť na druhý album belgickej speváčky - Reason.

Najsilnejšou zbraňou Selah je určite jej neuveriteľne silný, farebný a charizmatický hlas. Preto si myslím, že je dôležité mu ponechať dostatočne veľký priestor, aby sa mohol prejaviť vo svojej plnej sile. Akustické prostredie je preto najlepším miestom pre Selah. Naozajstné akustické nástroje umožňujú hudobníkom pritvrdiť keď to je potrebné, či ubrať keď chcú dať Selah väčší priestor. Dokonalý príklad tohto sme počuli v populárnej skladbe Raggamuffin, ale aj v akustickej verzií skladby Alone, niekedy aj na finálnej verzii albumu Reason.

Nový album Selah je miestami však oveľa menej založený na naozajstných nástrojoch. Je niekoľko skladieb, v ktorých skoro nepočuť naozajstné akustické nástroje a sú produkované takmer kompletne v softwarovom prostredí. Beaty pravdepodobne vždy nahrával reálny bubeník, ale počuť na nich efekty. Gitarka je oveľa menej výrazná a prominentná a aj Selahine melódie sú trochu menej originálne a popovejšie ladené. Zoberme si napríklad skladbu Alone, ktorú ste mohli počúvať už od decembra minulého roka. Selah spieva vpodstate jednoduchú popovú melódiu, gitarové licky sú trochu nevýrazné a na bicích bol použitý efekt. Až po dvoch minútach sa dočkáme “bridgeu”, akejsi medzihre. Bicie vpodstate zmizli, nahradilo ich jednoduché tlieskanie, gitara má prominentnejšiu rolu, a Selah dostáva priestor na predvedenie výborného soulového spevu. Vo vysokých polohách jej to ide veru dobre. Bridge však opäť prejde do popového refrénu, cez ktorý síce Selah svoje hlasy originálne vrství, ale od jedného z hlavných singlov som čakal viac.

Do rovnakej kategórie skladieb, v ktorých má Selah na oveľa viac by som zaradil skladbu Together, na ktorej si zahosťoval Chance The Rapper, takmer drum’n’basová posledná skladba Falling Out, či mierne nevýrazné The Light a Daddy. Daddy je však venovaná Selahinmu otcovi (“The one that makes me sing is my daddy / You’re the one that always kept me going”), takže všetko jej odpúšťame.

Na albume sú našťastie aj skladby, kde Selah hrá prominentnejšiu rolu. Hneď v druhej skladbe I Won’t Go For More sa Selah vracia ku koreňom toho, čo robí - ku gitare, bicím a base pridala aj výbornú dychovú sekciu. Aj melódie sú veľmi podarené a vokálne harmónie sú absolútne dokonalé. Gitarka má takmer španielsky nádych a počuť ju celý čas. Bridge v I Won’t Go For More tiež nieje vôbec na zahodenie. Ďalšou podarenou skladbou je aj Sadness. V tej sa mi zdá až neuveriteľné kam táto maličká belgičanka svoj hlas vytiahne. V reggae medzihre znie tiež bravúrne - aj taký album by mohla nahrať, vlastne, prečo ho ešte nenahrala? Ak Sadness nezahrá naživo tak budem poriadne smutný. Gitara nieje síce úplne výrazná, ale hrá dôležitú rolu. Výborne jej to ide aj na titulnej Reason, ktorá má síce mierne prekomplikovanú produkciu, ale Selah je v nej brutálne dobrá.

Najlepším momentom albumu je skladba Fear Nothing, kde v refréne Selah predvádza to, prečo ju máme všetci radi. Precítené vokály sprevádza jednoduchý beat a jemné sláčikové nástroje. Aj keď je na beate počuť mierne efekty, tak “akustické" sláky dodávajú skladbe atmosféru, o ktorej som hovoril skôr - vytvorili priestor, v ktorom sa Selah a jej hlas môžu predviesť v čo najlepšom svetle.

Nový album Selah Sue je popovejším krokom smerom na singlovom fronte, ale na albume sa nájdu aj veľmi podarené skladby, v ktorých Selah dokazuje, že patrí medzi najväčšie talenty na modernej soulovej a akustickej scéne. Je výbornou pesničkárkou, a jej hlas ju posúva ešte ďalej. Určite patrí medzi najvzrušujúce európske talenty posledných rokov a teším sa na jej budúce počiny. Reason u mňa dostáva príjemných 7/10.

PS: Som si tiež istý, že jej koncerty a živé predstavenia na Grape a v Bratislave budú prevažne akustické, takže sa určite máme na čo tešiť.

Samozrejme, nezabudnite sledovať NewSound ak ťa zaujíma podobná hudba!

0/10