4. mája 2024, 18:09
Vincenc Novák

Koľko rokov zostáva ľudstvu do úplného vymretia? Vedci to zistili pomocou superpočítača

Zdroj: Flickr/Kevin Gill/na voľné použitie
ZAHRANIČIE

Všetky súčasné kontinenty sa v budúcnosti spoja do jedného, planéta bude horúca a z veľkej časti neobývateľná. Vyplýva to zo štúdie vedcov z Bristolskej univerzity.

Podľa štúdie publikovanej v prestížnom časopise Nature, o ktorej informovala stanica CNN Prima News, by mohlo ľudstvo do 250 miliónov rokov vymrieť. Predpoveď vedci vytvorili pomocou superpočítača na základe geologických a atmosférických údajov.

Dolli z Ruže pre nevestu: Dubaj mi platil môj expriateľ, o syna stále bojujem. Treba si nájsť partnera, ktorý sa o teba postará Dolli z Ruže pre nevestu: Dubaj mi platil môj expriateľ, o syna stále bojujem. Treba si nájsť partnera, ktorý sa o teba postará 28. apríla 2024, 16:30
Thia Vittek: So známym menom to nie je ľahké, zažila som šikanu. No učili ma, že to, čo nejde ľahko, si viac vážime (Rozhovor) Thia Vittek: So známym menom to nie je ľahké, zažila som šikanu. No učili ma, že to, čo nejde ľahko, si viac vážime (Rozhovor) 28. apríla 2024, 12:30
Lara z Ruže pre nevestu: Na Dolli sa nehnevám. Po všetkých hejtoch mi jej dokonca prišlo ľúto (Rozhovor) Lara z Ruže pre nevestu: Na Dolli sa nehnevám. Po všetkých hejtoch mi jej dokonca prišlo ľúto (Rozhovor) 2. mája 2024, 12:30

Výsledky výskumu vychádzajú z trvalého pohybu tektonických dosiek, ktoré sa v budúcnosti spoja do jedného veľkého kontinentu. Tomu dali vedci meno „Pangea Ultima“ s odkazom na pradávny kontinent, ktorý na našej planéte existoval pred stovkami miliónov rokov.

Vedci ďalej došli k záveru, že na Zemi budú pribúdať sopečné erupcie, v dôsledku čoho sa bude do atmosféry dostávať množstvo oxidu uhličitého. To povedie k ďalšiemu zvýšeniu teploty, ktorá by sa mohla pohybovať medzi 40 a 50 stupňami Celzia.

Vymieranie nezastaví ani koniec fosílnych palív

„Novovzniknutý superkontinent by v podstate vytvoril trojitý efekt, ktorý by zahŕňal efekt kontinentality, teplejšie Slnko a viac CO₂ v atmosfére, čo by viedlo k zvýšeniu tepla na väčšine planéty,“ uviedol doktor Alexander Farnsworth, jeden z autorov štúdie.

Vysoké teploty by podľa Farnswortha spôsobili zánik zdrojov potravy a vody pre cicavce. Výsledkom by bolo vymretie mnohých živočíšnych druhov vrátane ľudí. Vymieraniu sa na Zemi podľa vedcov nevyhneme ani v prípade, že prestaneme používať fosílne palivá.