Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 28. 9. 2020 meniny má Václav

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
2
Simon K.
22. máj 2015, 9:57
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Hlboké drepy a ich vplyv na zdravie kolien. Sú skutočne nebezpečné?

Sú hlboké drepy pre naše kolená negatívnym faktorom, je lepšie drepovať na úroveň paralelu či dokonca ešte vyššie?

Simon K.
22. máj 2015, 9:57
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pred vyše 50. rokmi pán Klein preukázal, že u olympijských vzpieračov, ktorí vykonávali hlboké drepy, sa zvýšila ochabnutosť väzov v porovnaní s kontrolnou skupinou. Svoje výsledky podporoval aj inými štúdiami, konkrétne na mŕtvolách. Klein teda na základe týchto výskumov odporúčal vykonávať drepy na úrovni paralelu, a hlbokým drepom sme sa mali radšej vyhnúť. Jeho štúdie viedli k tomu, že americká medicínska asociácia odporúčala nevykonávať hlboké drepy, ba dokonca tvrdila, že takéto cvičenie má potenciál pre vážne zranenie, a táto myšlienka sa začala jednoducho šíriť vo svete posilňovania.

 

Hlboké drepy a ich vplyv na zdravie kolien. Sú skutočne nebezpečné?

 

 

Iné, neskoršie štúdie nepreukázali žiadne významné problémy v rámci nestability kolena v spojení s hlbokými drepmi. V tejto staručkej štúdii, už po Kleinovej, vykonávali subjekty hlboké drepy s rôznou hĺbkou a využívali sa rovnaké techniky merania, ako využil aj Dr. Klein. Problémy s kolenami pri hlbokých drepoch sa nezistili žiadne. Tu sa porovnávali powerlifteri, olympijskí lifteri, kontrolná skupina a záver bol, že hlboké drepy nepreukázali žiadne negatíva pri nestabilite kolien z hľadiska kolenných väzov. Dokonca sú ešte aj ďalšie výskumy, kde sa nepodporuje myšlienka o rôznych poškodeniach a problémoch. Tieto výskumy idú proti Kleinovým, čo spôsobilo opačnú reakciu - množstvo ľudí sa už hlbokých drepov nebálo, a tak ako sa preukázalo, považovali hlboké drepy za bezpečné.

 

Je tu však maličký problém pri oboch záveroch, resp. pri oboch typoch výskumov. Riešila sa už spomínaná nestabilita kolien (v rámci laxnosti väzív) a nič sa nehovorilo o chrupavke a menisku. To sú práve časti, ktoré majú najväčší potenciál zranenia. Žiaľ nevieme, aká sila (patelofemorálna a tibiofemorálna) môže poškodzovať meniskus a chrupavku. Na rozdiel od väzov, meniskus a chrupavka nemôžu byť silnejšie s opakujúcim sa zaťažovaním. V jednom z množstva výskumov sa obe tieto sily merali a je jasné, že sú najväčšie pri maximálnom ohnutí kolena. Tvrdia, že nejaký markantný rozdiel pri drepoch 70, 90 & 110 stupňových, nie je. Ale keď sa pozrieme na výsledky (10.8, 11.7 a 12.3 Mpa) je jasné, že tlaková sila sa pri väčšej hĺbke zvyšuje. To znamená, že pri 135-150 stupňových (hlbokých!) drepoch budú sily najväčšie, a tu nastáva potenciálne riziko. Treba to však povedať znova. Potenciálne riziko. Nič, čo by jasne hovorilo o problémoch a zraneniach. Problémom je ale aj ontogenéza, teda vývin človeka. Určite ste mohli vidieť množstvo obrázkov detí, ktorých technika drepu (zohnutie sa po hračku) je takmer dokonalá, no veľa dospelých ľudí má s týmto problém. Celý život za počítačom, v práci, málo pohybu, strečingu, aktivity, a to všetko časom vedie k štrukturálnym zmenám nielen panvovej oblasti, čo im bráni k vykonaniu hlbokého drepu. S tým je spojená mobilita a ľudia s mizernou mobilitou by sa mali hlbokým drepom, minimálne v začiatkoch, vyvarovať. Ak nemáte dostatočnú mobilitu, hlboké drepy môžu narobiť viac škody ako úžitku. Tu však už treba mrknúť na náš starší článok a nechať sa inšpirovať.

 

Hlboké drepy a ich vplyv na zdravie kolien. Sú skutočne nebezpečné?

 

Ideálnou štúdiou rozhodne nie je tá, ktorá trvá 8 týždňov alebo rieši len tlakové sily, ako sme si uviedli vyššie. Ideálna štúdia by sa mala opierať o oveľa väčšiu vzorku ľudí, ktorí by drepovali poriadne hlboko a porovnávala by sa s tými, ktorí drepujú na úroveň paralelu, a to všetko v období aspoň niekoľkých rokov. Ak by boli hlboké drepy skutočne zlé na zdravie kolien, dozvedeli by sme sa to až takýmto spôsobom, kedy by pri prvej menovanej vzorke nastali nejaké problémy. Ak takýto výskum nebudeme mať, len ťažko môžeme vyvodiť záver, že hlboké drepy sú jednoznačne nebezpečné alebo jednoznačne bezpečné. I keď teoreticky, každé vážnejšie poškodenie kolien by malo za následok zranenie menisku a poškodenie chrupavky.

 

Celkovo však môžeme povedať, že hlboké drepy sa dočkali niekoľkých výskumov a aspoň podľa doterajších výsledkov sa javia ako bezpečné a navyše s množstvom benefitov. Nejdem opisovať každý jeden výskum (navyše by sme sa dostali do anatómie), v zdrojoch ku článku ich uvediem a kto má záujem, môže si ich postupne prelúskať, aby sa presvedčil, že tie benefity hlbokých drepov sú naozajstné. Túto problematiku riešil a analyzoval Brad Schoenfeld, takže sa nemusíme báť, že by nešlo o relevantné výskumy, resp. analýzy. Navyše, množstvo štúdii preukazujúcich prínosy hlbokých drepov je oveľa viac ako tých, ktoré sú s týmto tvrdením aspoň v maličkom rozpore. Väčšinou sa zhodujú v tom, že hlboké drepy sú jasnou voľbou pre ľudí, ktorí vedia drepovať hlboko a zároveň bez žiadnej bolesti. To je zároveň aj naše všobecné odporúčanie. Prečo sa oplatí robiť drepy, najmä teda tie hlboké, si povieme však už v inom článku. Výhod je dostatok, preto ak chceš vybudovať poriadne nohy, zadok (slečny!), zvýšiť silu, stabilitu stredu tela, hlboké drepy by mali byť prioritou. Výskumy jednoducho nepodporujú myšlienku, že by sme svoj pohyb mali zastaviť na úrovni paralelu.

 

Hlboké drepy a ich vplyv na zdravie kolien. Sú skutočne nebezpečné?

 

Ak sú hlboké drepy vykonávané technicky správne, nielen že sú bezpečné (ak berieme do úvahy väčšinu relevantnejších výskumov a záverov z nich), ale dokonca prispievajú k rozvoju sily, posilňujú spojivové tkanivo, vrátane svalov, väzov, šliach. Proti, ako sa zdá, je len staručký nedokonalý výskum Dr. Kleina, ktorý odštartoval túto dilemu. Zranenia ľudia často radi pripisujú drepom, no v mnohých prípadoch to nie sú drepy, ale zlá technika drepov. Kvôli Dr. Kleinovi, ktorého štúdia nebola presvedčivá, resp. jej obsah a prvky skúmania boli nedostatočné, aj v dnešnej dobe, o viac ako 50 rokov neskôr, ľudia stále veria, že hlboké drepy sú nebezpečné. I keď vlastne neveria, oni chcú veriť! Ťažké a hlboké drepy nie sú jednoduchým cvikom a predsa len, je ľahšie tvrdiť, že drepy "ass to grass" sú nebezpečné, ako ich vykonávať. Takže ešte raz, hlboké drepy sú jasnou voľbou pre ľudí, ktorí vedia drepovať hlboko a zároveň bez žiadnej bolesti.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.