3
29. máj 2015, 19:28

Poradil si Dwayne Johnson s kolosálnym zemetrasením, alebo ťahal za kratší koniec? (Recenzia)

San Andreas sa medzi letné blockbustery rozhodne zaradiť môže. Patrí však aj k žánrovej špičke?

29. máj 2015, 19:28

3

Myslím, že sme si už všetci zvykli na skutočnosť, že množstvo filmových spoločností vynaloží nemalé finančné prostriedky na masívnu propagáciu svojich letných blockbusterov s cieľom pritiahnuť pozornosť čo najväčšieho počtu divákov. Ak chce ísť návštevník kina na projekciu s tzv. čistým štítom, musí buď vypnúť internet, alebo jednoducho odolať všetkým tým teaserom, trailerom, klipom, televíznym spotom, atď. No nie vždy je to také jednoduché a človek si proste niekedy nemôže pomôcť. Snímka San Andreas, ktorá vyšla pod hlavičkou Warner Bros., si síce urobila reklamu veľkú, ale nie až takú obrovskú a miestami priam otravnú, ako sme to mohli badať pri Avengers: Age of Ultron. Uvedomujem si však, že menší počet lákadiel ešte neznamená, že bude film kvalitatívne na lepšej úrovni. Z troch zhliadnutých trailerov som teda predpokladal, že uvidím mohutnú trikovú deštrukciu, viacero známych tvárí a ak by sa pošťastilo, tak aj napätie a nejaký ten hlbší príbeh. Na premietanie som sa teda vybral celkom zvedavý, plný očakávaní a vo výsledku musím uznať, že to nedopadlo až tak zle.

Hneď v úvodnej scéne sa nám predstaví obrovský Dwayne Johnson, pilot prieskumného a záchranného vrtuľníka, ktorý spolu so zvyškom svojej posádky vyráža na akciu, kde musí vyslobodiť mladé dievča z problémov. Ak by mi jeden naozaj otrasný digitálny efekt takmer nevypálil oči, tak by bola táto pasáž zvládnutá so všetkou bravúrou. Akcia bola prehľadná, zábery zvnútra helikoptéry sa tiež podarili a fanúšikov seriálového Arrowa určite poteší prítomnosť Roya/Arsenala (Colton Haynes), ktorý patrí k tímu záchranárov. Túto svižnú scénku však strieda ďalšie nešťastie, po ktorom uznávaný seizmológ (Paul Giamatti) dokáže predpovedať, že sa môže známy tektonický zlom pod Kaliforniou kedykoľvek prebudiť a vyvolať tak sériu hrozných zemetrasení. Režisér Brad Peyton, ktorý sa doposiaľ žiadnymi významnejšími filmovými úspechmi pochváliť nemohol, zvládol prvú štvrtinu stopáže na jednotku a keďže dianie na plátne postupne gradovalo, mal moju plnú pozornosť. To som však ešte netušil, že akonáhle začne matka príroda vystrájať v plnej paráde, všetko napätie sa razom vytratí a na mňa už nečaká žiadny moment prekvapenia. Do konca skoro dvojhodinového filmu sa už tempo síce nikam vyššie neposunie, ale ani sa nevytratí. Jednoducho, pretrváva naďalej a nenastala jediná chvíľa, kedy by som sa nudil. Za to palec hore. Späť však k tomu, čo zhrablo najviac rozpočtu, teda k prírodnej katastrofe. V momente, ako sa naplnia tie najhoršie obavy a tektonický zlom s názvom San Andreas začne robiť neplechu gigantických rozmerov, ostrieľanému záchranárovi neostáva nič iné, než zachrániť svoju takmer exmanželku (Carla Gugino) a milovanú dcéru (Alexandra Daddario). Tie sa však nachádzajú na dvoch rôznych miestach, ktoré oddeľuje veľká vzdialenosť plná deštrukcie, paniky a rúcajúcich sa budov. Od bodu, kedy svalovec „The Rock“ vytrhne svoju ženu z pazúrov najväčšieho nebezpečenstva, sa príbeh rozdeľuje na tri rôzne dejové línie, ktoré sa za burácania nemilosrdnej pohromy medzi sebou striedajú.

Za prvú zložku môžeme považovať už vyššie spomínaných rodičov, ktorí sa vydávajú hľadať svoju dcéru a sú pre jej nájdenie ochotní spraviť čokoľvek. Na strane druhej sa nachádza odborník na prírodné zemetrasenia, ktorý sa síce z času na čas objaví a oboznámi diváka s problematikou, ale nie je nijako extra dôležitý. Avšak, tú najpotešujúcejšiu a zároveň najzaujímavejšiu časť dejovej línie predstavuje krásna Alexandra Daddario. Priaznivci seriálu True Detective, hlavne mužské osadenstvo, si určite pamätá jej nezabudnuteľnú scénu s Woodym Harrelsonom, v ktorej nám ukázala svoje oku lahodiace prednosti. Hoci sa v San Andreas nič podobné nestalo, tvorcovia stavili na istotu a jej poprsie napchali do každého herečkinho záberu. Nesťažujem sa, dokonca som za to aj rád. Ktorý chlap by nebol? Okrem toho, výborne hrá, má nádherné veľké okále a keďže je dcérou vycvičeného záchranára, tak dokonale ovláda postupy prežitia. Uvedomujem si, že ide v takýchto filmoch hlavne o prezentáciu digitálnych efektov, skazy a deštrukcie nevídaných rozmerov, ale keď sa to preženie, niekde sa to jednoducho prejaví. V tomto prípade trpia hlavne herci (aj keď ich výkony nie sú zlé), pretože nemajú k dispozícii dostatočné množstvo priestoru a tým pádom sa vytráca aj kvalitatívna stránka dialógov. Tie sú síce občas aj vtipné, ale väčšinu času to nie je žiadna sláva. Protagonisti sa všemožne snažia, aby sa o ich osudy človek strachoval, lenže skutočnosť je žiaľ taká, že si k nim nevytvoríte absolútne žiadny vzťah a je vám jedno, ako to s nimi dopadne. Za vyzdvihnutie však stojí hudobný prínos zo strany skladateľa Andrewa Lockingtona, ktorého tóny sa vkusne prelínali so zvukmi tej tragédie naokolo.

Ak teda obľubujete práve tento žáner, rozhodne neváhajte, bežte do kina a užijete si poriadnu hromadu vizuálnej devastácie. V prípade, že vám padajúce mrakodrapy nestačia a vy túžite okrem drsného Johnsona aj po dávke vypätej atmosféry a skľučujúcich momentov, San Andreas asi nebude pre vás. Ja som si túto letnú jednohubku v rámci možností užil a nevylučujem, že si k nej v budúcnosti ešte cestu nájdem. O prepadák rozhodne nejde, do priemerných vôd žánru by som túto snímku tiež nehádzal a hoci som tesne po projekcii uvažoval o čistej sedmičke, tak by som sa s odstupom času pozastavil na známke 6,5/10.

0/10
0