Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 19. 1. 2020 meniny má Drahomíra, Mário

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
6
Simon K.
5. december 2015, 22:06
Čas čítania: 4:26

Tipy, ako si vybrať kvalitný predtréningový stimulant. Sú vôbec efektívne, a čo v nich má aký účinok?

Oplatí sa zadovážiť nejaký predtréningový stimulant alebo sú to vyhodené peniaze? A aké látky v ňom reálne fungujú?

Simon K.
5. december 2015, 22:06
Čas čítania: 4:26
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Predtréningovky, stimulanty, nakopávače, pumpy. Každý sa už určite stretol s niektorým z týchto výrazov. Predtréningové stimulanty sú navrhnuté na to, aby nám pomohli so silou, energiou, sústredením, napumpovaním a výkonom. Takže ak máš nedostatok spánku, málo energie, zmordovala ťa škola či práca, alebo jednoducho to nie je tvoj deň, z (pod)priemerného tréningu by mali spraviť skvelý tréning. Teoreticky.

 

Alebo aj prakticky? V článku sa pozrieme na kľúčové ingrediencie, ktoré sa nachádzajú takmer v každej predtréningovke a zistíme, čo reálne môže a nemôže fungovať. Ako si vybrať najlepší predtréningový stimulant bez toho, aby si ich musel všetky vyskúšať? Čo sa oplatí a čo nie?

 

Tipy, ako si vybrať kvalitný predtréningový stimulant. Sú vôbec efektívne, a čo v nich má aký účinok?

 

Kofeín

Absolútna klasika a hlavne funkčná. Bez neho by predtréningový stimulant nebol stimulantom, i keď existujú aj bezkofeínové verzie len s obsahom iných, nižšie popísaných látok, aby si človek jeho gramáž mohol regulovať sám. Kofeín, okrem iného, zvyšuje bdelosť, má jednoznačne pozitívny vplyv na zvyšovanie silového výkonu, ale tiež pri vysoko-intenzívnom kardiu, a pri aeróbnom cvičení. Účinné množstvo? Ťažko povedať, každý môže reagovať na dané množstvo kofeínu rozdielne. Niekoho nabudí už 100mg, no pre väčšinu ľudí bude optimálna dávka na zlepšenie výkonu 200-400mg. Čiže áno, kofeín funguje a v predtréningovom stimulante má zaslúžene popredné postavenie.

 

Kreatín

Nájdeme ho asi v každej predtréningovke a treba si uvedomiť jedno. Kreatín nefunguje na krátkodobej báze, takže jeho príjem tesne pred tréningom nespôsobí nič. Avšak, ako sme už povedali v komplexnom článku o kreatíne, je to jeden z mála suplementov, ktorý naozaj funguje – ale z dlhodobého hľadiska. Zvyšuje silu, výbušnosť, vytrvalosť svalov. Je jedno, či si ho dáš pred tréningom, ráno, alebo až navečer. Dôležité je, že si ho dáš. Efektívne dávkovanie je 5g kreatínu každý deň. Čiže áno, kreatín reálne funguje, jeho suplementácia má efekt, ale nefunguje na princípe, že jeho prijatie tesne pred tréningom zvýši tvoj výkon či silu. Z tohto hľadiska je v predtréningovom stimulante zbytočný, no z toho prvého hľadiska si tu miesto bez najmenších pochýb zaslúži.

 

Beta-alanín

Poznáš to mravčenie po celom tele, keď si dáš predtréningovku? V tom má prsty práve beta-alanín a odborne sa tento pocit nazýva parastézia. Je to však to jediné, čo spôsobí? Nie. Beta-alanín je modifikovaná verzia aminokyseliny alanín a môže pomáhať so zvýšením fyzického výkonu v rozsahu 60-240 sekúnd, takisto s naberaním svalovej hmoty. Čo je základom beta-alanínu, je fakt, že dokáže pomôcť s vytrvalosťou, čiže vie pomôcť s jedným, dvomi opakovaniami navyše pri tréningu. S tým je spojený aj spomínaný rast svalov, keďže práve vďaka možnosti vykonať nejaké to opakovanie s danou váhou navyše, nastáva väčší objem práce, čo v konečnom dôsledku môže prispieť k hypertrofii. K tomu je množstvo zhodných výskumov a tento fakt sa nedá poprieť. Ďalej môže pomôcť so znížením únavy. Efektívne dávkovanie sa odporúča 1,6-3,2g denne, ale jednoducho 3-5g pred tréningom nebude takisto chyba. Čiže áno, beta-alanín v predtréningovke má svoje miesto, aj keď treba u mnohých benefitoch dbať na slovko "môže" pomôcť.

 

Citrulín

L-Citrulín je aminokyselina, ktorá sa v pečeni prevádza na l-arginín, takže je efektívnejší na zvyšovanie hladín arginínu v tele. Zatiaľ čo l-arginín vystrelí hladinu l-arginínu v plazme, citrulín zvyšuje tieto hodnoty v dlhšom časovom horizonte. Avšak, citrulín nie je až tak jednoznačný, čo sa týka najrôznejších benefitov pre náš tréning. Toto platí hlavne v oblasti zvýšenia sily, ale predsa len existuje pár výskumov, ktoré hovoria aspoň o znížení únavy, zlepšení vytrvalosti pre aeróbne aj anaeróbne cvičenie a podpore kardiovaskulárneho zdravia. Pri citrulíne môžeme takisto riešiť aj potenciálne zníženie svalovice.  Efektívne dávkovanie pre zlepšenie výkonu je stanovené na približne 6-8g. Čiže áno, nejaké potenciálne výhody tu sú a možnosť lepšieho napumpovania je reálna, ale či zaberie každému? To skôr nie. 

 

Tipy, ako si vybrať kvalitný predtréningový stimulant. Sú vôbec efektívne, a čo v nich má aký účinok?

 

Arginín

Už vieš, že arginín sa javí ako "horšia odroda" citrulínu. V každom prípade je to populárny doplnok pre športovcov, ktorý zvyšuje aktivitu oxidu dusnatého (NO) v tele. Bohužiaľ, tento účinok nie je 100 %, pretože štúdie sú naprekvapenie nie tak jednoznačné, ako by si mohli mnohí myslieť. Sú tie, pri ktorých boli namerané zvýšené účinky oxidu dusnatého (prietok krvi), ale je veľa tých, kde sa žiadny účinok neprejavil. Štandardná dávka l-arginínu je 3-6g, pričom ak chceme dosiahnuť udržanie hladiny arginínu v tele počas dňa, môže sa suplementovať 3x za deň v celkovom množstve 15-18g. Takúto dávku naraz neodporúčame, pretože môže spôsobovať hnačku. Čiže záver podobný ako u citrulínu.

 

Taurín

Kto pil aspoň raz Red Bull, mal by pojem taurín poznať. Je to organická kyselina s obsahom síry a je obsiahnutá úplne bežne v potravinách, napríklad v mäse. Veľa výskumov označuje taurín za akéhosi agenta srdca a krvi, ktorý poskytuje množstvo zdravotných benefitov. Ale ako predtréningový nakopávač alebo pomôcka na zlepšenie výkonu? Žiaľ nie. Kvalitné výskumy hovoria naozaj proti a kupovať si taurín samostatne alebo bazírovať na tom, aby mala predtréningovka veľa taurínu, sa neoplatí. V každom prípade, odporúčané dávkovanie je na hodnote 3 gramov.

 

Tyrozín

Maximálne sústredenie a koncentrácia na tréning? Práve vďaka tyrozínu si túto formulku môžu dovoliť spoločnosti napísať na obal. Je to aminokyselina produkujúca noradrenalín a dopamín. L-Tyrozín sa zvykne dávkovať približne v rozsahu 500-2000mg pred akýmkoľvek stresorom (aj cvičenie). Väčšina štúdií na ľudoch odporúča dávkovanie 100-150mg na kilogram hmotnosti, čiže ak máš 80kg, účinná dávka by mala byť 8-12g. Nie je to zrovna látka vystavovaná veľa výskumom, takže aj keď tu benefity sú, nejde o 100 % jasné fakty. Ale treba podotknúť, že tyrozín funguje a veľmi dobre funguje synergicky s kofeínom! Čiže áno, sústredenie, koncentrácia a tyrozín idú k sebe. Nakoľko však ovplyvní tieto faktory suplementácia pred tréningom, nie je také jednoznačné.

 

Tipy, ako si vybrať kvalitný predtréningový stimulant. Sú vôbec efektívne, a čo v nich má aký účinok?

 

To sú tie najznámejšie a najpoužívanejšie látky, ktoré spoločnosti pridávajú do svojich predtréningových stimulantov. Ako vidíte, niektoré z nich majú reálne a seriózne využitie, iné sú na tom horšie, ale môžeme s pokojným svedomím povedať, že predtréningovky nie sú len placebom, aj keď mnohé áno, kvôli dosť nešťastnému a slabému zloženiu. Je to však doplnok výživy, ktorý je potrebný? V žiadnom prípade. Dá sa nahradiť? Samozrejme. Väčšine ľudí s najväčšou pravdepodobnosťou postačia kofeínové tabletky, alebo jednoducho silnejšia čierna káva, a tak nemusia míňať peniaze za žiadne predtréningové suplementy svojho druhu. Ak ale niekto chce, nemajme mu to za zlé. Pre niektorých to môže byť akýsi rituál, kedy pochlipkávajú predtréningovku, a tak sa pomaly psychicky pripravujú na tréning, čo im môže pomôcť a navyše môžu benefitovať z niektorých látok, ktoré sú v nich obsiahnuté. Podotknúť treba aj fakt, že keď daná predtréningovka zaberá tvojmu kamarátovi, tebe nemusí. 

 

Takisto je tu možnosť ušetriť - nakúpiť si dané látky samostatne a "namiešať" si svoj vlastný predtréningový stimulant na základe odporúčaných účinných dávok. Tak či onak, tento druh suplementov nie je potrebný, ale povedať, že nestojí za nič a nikto z neho nemôže absolútne nič očakávať, by bolo takisto veľmi naivné a hlúpe tvrdiť.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.