Andrej Verešvársky
5. november 2015, 8:30

Big Boi a Phantogram rozjímajú nad siedmimi hriechmi v ich hriešne dobrom mini-projekte (Recenzia)

Polovica OutKastu v spojení s elektronickým duom stále neznie vôbec zle.

Andrej Verešvársky
5. november 2015, 8:30

Big Boi tvorí s Andrém 3000 dnes už legendárnu skupinu OutKast. André sólo albumy nenahráva, čo je neuveriteľná škoda, tak to dobieha jeho kolega. V roku 2010 vydal svoj prvý, vysoko oceňovaný sólo album, o dva roky neskôr druhý. Na ňom mimo iných spolupracoval s elektronickou skupinou z New Yorku, Phantogram. A boli to práve skladby ako Lines, CPU a Objectum Sexuality, ktoré patrili k tým najlepším a najzaujímavejším, aké sme na albume mohli nájsť. Spolupráca so speváčkou Sarah Barthel a producentom Joshom Carterom, ktorí tvoria Phantogram, však vznikla úplnou náhodou. Big Boi počul jednu z ich skladieb v reklame, zapáčila sa mu, a tak ju postol na svoj web, čo nezostalo bez povšimnutia - Sarah ho kontaktovala a navrhla spoluprácu. Výsledok je už história. Obom stranám sa očividne kolaborácia zapáčila natoľko, že sa rozhodli spolupracovať na jedinečnom mini-projekte nazvanom Big Grams.

Po prvotných singloch Fell In The Sun a Lights On sme sa 25. septembra od Big Grams dočkali 7-trackového épečka nesúceho rovnomenný názov kapely. S prispením Skrillexa, 9th Wondera a Run the Jewels nám trojica doručila unikátny projekt - koncepčný mini-album s jedinečným zvukom, spievajúcim raperom a rapujúcou speváčkou.

Samozrejme, Big Boi sa primárne drži rapovania a Sarah Barthel spieva. Na Big Grams ale nájdeme mikro-momenty, pri ktorých si role vymenili, čo je nepochybne osviežujúce. Big Boi zostal verný svojmu južanskému nadupanému flowu, aký poznáme z jeho posledných dvoch releasov a to isté môžeme povedať aj o jeho lyrike. To, že sa tento 40-ročný veterán ani v najbližších rokoch v hip-hope nestratí, je nad slnko jasné. Jeho lyrika nie je prvoplánová, práve naopak, je prepracovaná, s množstvom metafor, vtipných punchlines, odkazov na minulosť a domovinu,  plná postrehov a trefných názorov, aké by si človek kľudne mohol dať vytetovať.

Speváčka Sarah s neuveriteľne príjemným hlasom zostala taktiež verná svojmu prejavu z albumov Phantogram a Voices, aj keď nie je v prekvapivo pozitívnych skladbách tak utopená, ako tomu bolo na temnejších elektronických kúskoch kapely. Producent Josh Carter odprodukoval 5 a "pol" zo 7 skladieb a aj tým dominuje jeho typický, syntetizátorovo a bassovo nadýchaný inštrumentál, ktorý sa nesie v hesle "v jednoduchosti je krása". Dá sa teda povedať, že na Big Grams vydali všetci zo seba to najlepšie, aby vytvorili jedinečnú, multi-žánrovú nahrávku. Ich zvuk okomentovala Sarah nasledovne: "Je to taká ochutnávka nápadov. Nie je to Big Boi, ani Phantogram. Je to Big Grams, niečo odlišné. Je to úplne nový projekt. Je tam materiál, ktorý by sme nevložili do vlastných nahrávok, ale niečo úplne odlišné, na ochutnávku. Sú tam skladby, kde rapujem, sú tam skladby kde Big spieva. Sú tam veci, kde rapuje Josh. Nie je to vykalkulované, jednoducho sme chceli robiť čo sa nám kurva páči."

Pomaly sa dostávame k zaujímavému konceptu albumu a náplni jednotlivých skladieb. Nie je náhodou, že je skladieb práve sedem - toľko je aj hlavných, alebo ak chcete smrteľných hriechov. Každá vec je venovaná jednému z nich, či už je to lenivosť, pýcha, závisť, smilstvo, lakomstvo, obžerstvo, alebo hnev. Zaujímavosťou ale je, že tieto vlastnosti nie sú v skladbách zatracované, ale brané z tej druhej, pozitívnejšej stránky. Nie, Big Grams vážne nie sú ilumináti a nepropagujú diablove posolstvá. Snažili sa ale na tieto hriechy pozrieť z inej stránky, zistiť, čo ich spôsobuje a či sa z nich nedá vyťažiť niečo dobré. Jednotlivé piesne sú tak voľnou odpoveďou na  tieto otázky. Nejde ale o jednoduché, doslovné vysvetlenia, skladby sú voľnými metaforami a bez vysvetlení v booklete by ich mnoho ľudí do súvislosti s hriechmi ani nedalo. Tento koncept sa síce javí tak trochu ako vykonštruovaný (až po nahratí skladieb), napriek tomu im dodáva zaujímavý uhoľ pohľadu a väčšiu hĺbku, aj keď to nefunguje všade stopercentne. Niektoré skladby sedia na hriechy lepšie, iné horšie.

Je škoda, že sa počet skladieb v trackliste zastavil na čísle sedem. Úvodný rozbeh v podobe veci Run for Your Life je síce trochu pomalší, ako by sme čakali a chýba mu šťava, ale ako úvod ho môžeme považovať za príjemné otvorenie projektu, ktorý svoje vrcholy ešte len prinesie. Čistá "phantogramovina" Lights On nesie viac charakteristických prvkov elektronického dua než Big Boia (ktorý dodal len jednu slohu), naopak Fell In The Sun je viac "bigboiovská" vec so silným zvukom a výborným refrénom. Na Put It On Her znie Big Boi ako vo svojom živle, čo bude určite aj skvelou produkciou 9th Wondera. Jednoduchý refrén Sarah Barthel na seba nestrháva zbytočne veľa pozornosti, ale skvele dopĺňa feeling skladby, ktorú logicky ocenia viac hip-hopoví fans. Na skladbe mimochodom rapuje s pozmeneným hlasom aj producent Josh Carter a musíme povedať, že je viac ako príjemným spestrením. Číslo päť na trackliste je vec Goldmine Junkie, ktorá je opäť skvelým výsledkom spolupráce dvoch elementov, prinášajúcich to najlepšie z elektronického popu a južanského hip-hopu. Navyše si tu Sarah tak trošku zarapovala a Big Boi trošku zaspieval - a obidvom to svedčilo. Predposledná vec Born to Shine je očakávanou spoluprácou s ďalším ťažkotonážnym duom, Run the Jewels a asi najstriktnejšou vecou na EP. To uzatvára spolupráca so Skrillexom, skladba Drum Machine, ktorá je zvukovo niekde inde ako zvyšok EP a úprimne by som sa zaobišiel bez nej.

Napriek tomu je na mieste obrovská pochvala za tento premyslený, zvukovo precízny a neodfláknutý projekt, ktorý vzišiel čisto z lásky k hudbe a dobrých vzťahov. Prepracovaný a výborne prevedený rap, éterické vokály a mix hip-hopu a elektroniky, ktorá neurazí, naopak zažiari - tak by sa dal charakterizovať tento projekt. Kiežby takýchto spoluprác bolo viac, prichádzali častejšie a mali o niečo dlhšiu minutáž (aj keď nám bolo sľúbené, že sa môžeme dočkať plnohodnotného Big Grams albumu, hneď ako obe zložky vydajú svoje tretie sólo projekty). Big Grams sú best of both worlds. Či už ste fanúšikovia atlantského spittera, alebo electro-popového dua z New Yorku, Big Grams vás rozhodne nesklamú. Aj tu dokázali, že trio raper, speváčka a producent funguje po rokoch stále (takmer) dokonale. 8/10

0