16. apríl 2015, 10:00

Tretí album The Wombats hudobne neprekvapí, ale uši poteší (Recenzia)

Liverpoolske trio na novom albume pracovalo štyri roky. Výsledok po hudobnej stránke však veľmi neohúri.

MartinK
16. apríl 2015, 10:00

0

Hudobnú tvorbu kapiel možno rozdeliť do niekoľkých kategórií. Existujú také, ktoré sa vydaním debutu dostanú na výslnie a darí sa im veľmi dobre. Nasledujúce albumy posúvajú ich tvorbu do vyšších levelov, textovo aj hudobne preskakujú latku nastavenú debutom. Každý ich ďalší album je v niečom nový, stála fanúšikovská základňa sa rozširuje o ďalšie kvantum poslucháčov, koncerty sú vypredané, festivaloví promotéri sa idú roztrhať túžbou po tom, aby odohrali aspoň hodinový set aj u nich. Potom jestvujú také kapely ktoré vydajú debut, nastavia si latku, ktorá sa síce dá preskočiť, ale len veľmi ťažko, a nasledujúce nahrávky už nie sú také, aké každý očakáva a záujem o nich postupne upadáva do zabudnutia, až kým po minimálne piatich rokoch neohlásia comeback a nevydajú album, ktorý kritikov a poslucháčov nakopne do r**i tak hlboko, že sa z toho ešte aspoň ďalší polrok spamätávajú. Zastavím sa ale pri takom type kapely, ktorá vydá celkom slušne nadupaný debut, hudobný magazín NME ju (nie zbytočne) vyhupne do výšin indie šounbiznisu, kde sa im po určitú dobu stále celkom slušne darí, hrá koncerty kade-tade po európskych kluboch a známych festivaloch, následne (samozrejme po aspoň štyroch rokoch) vydá pokračovanie debutu, kde experimentuje s elektronickými syntetizátormi, skúša nový zvuk a výsledok je vskutku pozoruhodný, opäť má koncertnú šnúru naprieč Európou, po ktorej však nasleduje tvorcovská pauza a všetci čakajú ďalší možný posun v tvorbe. A po vydaní očakávaného tretieho albumu sa nič nestane. A presne to je prípad britskej indie kapely The Wombats.

Debutovka tria z Liverpoolu A Guide to Love, Loss & Desperation vyšla ešte v roku 2007. Trinásťpesničkový album, z ktorého (nielen) hipsterské zápisky spomínajú na hity ako Let's Dance to Joy Division, Backfire at the Disco, Kill the Director alebo Moving to New York, je zmesou kvalitných gitár, skvelých indie-popových textov a v neposlednom rade veľmi chytľavých melódií. Toto všetko však za srdce i uši chytilo najmä hudbuchtivých fanúšikov, ktorí na hodnotenia kritikov príliš neprihliadajú. Máloktorý hudobný magazín či portál im udelil viac ako polovicu možných bodov, čo z debutu nádejných nových Beatles spravilo priemer. Na druhú stranu je však ten priemer celkom slušný.

V poradí druhý album This Modern Glitch z roku 2011 bol postavený na zhruba rovnakom hudobnom koncepte ako jeho predchodca. Do piesní je nahádzaných množstvo popevkov chtivých refrénov, chytľavých melódií, pri ktorých tancujete minimálne hlavou a, samozrejme, nechýbajú ani pre wombatov typické gitarové aranžmány. Tie však na druhom albume dopĺňa, v tej dobe veľmi moderný a obľúbený, elektronický zvuk. Experiment kapele celkom vyšiel a obohatil ich koncertný setlist o ďalšie tracky, na ktoré sme si s radosťou zatancovali aj na festivale Grape. Tanečné hity ako Tokyo (Vampires & Wolves), 1996, Our Perfect Disease, Techno Fan na This Modern Glitch dopĺňa spektrum pomalších, rovnako úspešných a ľahko zapamätateľných piesní Anti-D alebo Jump Into the Fog. Oproti debutu si však The Wombats druhou štúdiovkou u kritikov celkom šplhli. Pozitívne ohlasy zo všetkých strán, naviac aj celkom slušné umiestnenia v albumových rebríčkoch v rodnom Anglicku aj Austrálii. Akurát ani druhým hudobným počinom sa britským chlapcom nepodarilo dobyť Ameriku. A vyzerá to tak, že ani tretí album im k tomu veľmi nepomôže.

Propagácia tretej štúdiovky Glitterbug začala už v októbri 2013 vydaním prvého singlu Your Body Is a Weapon. Hopsavá skladba s minimom inovatívnych prvkov bola prvou z predzvestí chystaného nového albumu. Vtedy však ešte nikto netušil, že na novinku si ešte rok a pol počkáme.

Druhým singlom bol už o poznanie lepší track Greek Tragedy, ktorý je síce návratom späť v tvorbe The Wombats, ale ukazuje mix toho najlepšieho čo predstavili na predchádzajúcich dvoch albumoch v jednom. Skladba nie je ani príliš rýchla, ani veľmi pomalá. Nie sú to tí typickí Wombats, ktorých poznáme zo skladby o tancovaní na Joy Division, ale sú to tí Wombats, ktorých podľa typického gitarového zvuku a hlasu Matthewa Murphyho spoznáme bez toho, aby sme sa pozreli do playlistu rádia, ktoré pieseň zahralo. Po zverejnení (tak trošku) zvráteného videoklipu o šialenej fanúšičke The Wombats ku skladbe Greek Tragedy, sa postupne internetom začali šíriť ďalšie nové piesne z albumu Glitterbug, ktorý oficiálne vyšiel tento pondelok (13. 4.).

Glitterbug otvára príjemná popová vec Emoticons. Pieseň je ľahko zapamätateľná už vďaka svojmu gitarovému úvodu  a svoju chytľavosť potvrdí energickým refrénom. Je ten typ opening tracku, ktorý si po prvom vypočutí pustíte aj dvakrát po sebe. A rovnako je to aj s ďalšími dvoma skladbami v trackliste albumu. Give Me a Try vám pripomenie Our Perfect Disease a s treťou v poradí, Greek Tragedy, plynulo prejdete k predtým nezverejneným skladbám nachádzajúcim sa na albume.

Be Your Shadow, HeadspaceThis Is Not a Party sú trošku z iného súdka celkovej tvorby skupiny. Len mierne energické skladby so synthpopovým nádychom pripomenú skôr tvorbu kapiel z 80. rokov. Zrozumiteľná angličtina v refréne tretej menovanej piesne síce nie je na škodu, no ako celok track pôsobí otravne a je dosť možné, že ho ani nedopočúvate do konca a prepnete. V prípade, že sa to naozaj stane, zostanete milo prekvapený vydarenou pomalou skladbou Isabel.

Jedenásťpesničkový výtvor britskej trojice uzatvára trojica piesní. Prvou z troch je výrazne gitarový vypalovák The English Summer, ktorý bude skvelý života budič v setliste kapely určenom pre letné festivaly. Koncepciou a celkovým hudobným vyznením pripomína éru prvého albumu a výborné Let's Dance to Joy Division alebo My First Wedding a už po jej prvom vypočutí je podľa mňa ďalším adeptom na singel. Uvidíme.

Posledné dve skladby sú tak trochu chaotické. Pink Lemonade je v podstate akoby len snahou vtesnať na album ďalší ľahko zapamätateľný hit. Refrén je však o ničom a hlavný hudobný motív pripomína túto debilitu. Closing trackom na štandardnej edícii albumu je pieseň Curveballs. Tá je azda jedinou skladbou, pri ktorej si poviete, že aspoň nejaká snaha priniesť na tretí album niečo nové tam bola. Po hudobnej stránke veľmi vydarenú a prepracovanú skladbu s (opäť) synthpopovým nádychom po nemastnej, neslanej väčšine trackov na albume uvítate s otvoreným náručím.

Ako celok album pôsobí nečinne. Glitterbug nie je zlým albumom, no do tvorby The Wombats (samozrejme okrem poslednej skladby) neprináša nič nové. Kapela akoby len recyklovala alebo, lepšie povedané, rekapitulovala to s čím už na trh prišla so svojimi prvými dvoma počinmi. Po hudobnej stránke nie je ničím výnimočným, ale fanúšikom sa páčiť určite bude. V konečnom dôsledku Glitterbug nie je albumom na zahodenie. Môžete si ho pretáčať dookola a nájsť na ňom ďalšiu obľúbenú vypaľovačku. Postupom času sa však obohrá a s ľahkosťou sa naň zabudne. Ale však posúďte aj sami, ja dávam 5.5/10.

Za väčším množstvom hudby utekaj na NewSound!

0/10
0