Prepnúť do nočného režimu
Pondelok 18. 11. 2019 meniny má Eugen

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Miesta
2
Tomáš Blahuta
7. december 2015, 18:30

Vesmírnym objavom v roku 2015 dominovala najmä dvojica Pluto a Mars. Aké boli ostatné významné udalosti?

Nebolo ich málo a nie všetky sa do nášho zoznamu zmestili.

Tomáš Blahuta
7. december 2015, 18:30
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Vesmír je plný prekvapení a ešte stále o ňom veľa vecí nevieme. Z dňa na deň nás dokáže veľmi ľahko prekvapiť, udiviť či vystrašiť. Nejde iba o vákuum vyplnené hviezdami a planétami, ale o gigantický priestor plný galaxií, čiernych dier, exoplanét, kvazarov, prachu, plynu, minerálov, jednoducho všetkého. Zo Zeme vidíme iba jeho maličkú časť, no aj tá zatiaľ postačuje v našom bádaní a poznávaní. Nakoľko už rok 2016 klope na dvere, nastal čas si v krátkosti zrekapitulovať najvýznamnejšie udalosti týkajúce sa vesmírneho bádania za rok 2015. Ešte by som rád podotkol, že číslovanie nemá nič spoločné s úrovňou dôležitosti daného objavu.

10. Mladučká formujúca sa planéta

Ako prvú významnú udalosť by som spomenul nedávny objav planéty uprostred formovacieho procesu. Nikdy v minulosti sa niečo podobné nepodarilo nikomu zachytiť, a preto ide o unikát. Dokonca existujú tvrdenia, že v danom protoplanetárnom disku by sa mohlo nachádzať aj viacero planét naraz. Ak je to pravda, tak obiehajú okolo hviezdy s názvom LkCa15 vzdialenej 450 svetelých rokov. Všetky dôležité podrobnosti nájdeš v tomto článku.

9. Nájdenie stratenej nosnej rakety Saturn V

Ďalšou v poradí je menšia kuriozita. Keď astronauti z misie Apollo 16 odlietali z Mesiaca späť na Zem, ich poslednou úlohou bolo vypustenie nosnej rakety Saturn V, ktorá mala klesnúť až na jeho povrch a merať seizmickú aktivitu telesa. Niekde sa však stala chyba a vedci s ňou stratili kontakt. Nemohli ju nájsť po dobu dlhých 43 rokov, no pri konci roka 2015 sa pátranie vyplatilo a bola nájdená. Všetky dôležité podrobnosti nájdeš v tomto článku.

8. Prudká zmena magnetického pola spôsobila zmiznutie atmosféry Marsu

A máme tu už niečo väčšie. Pravdepodobne ste už niekedy počuli, že Mars bol kedysi obývateľný, bola na ňom voda a atmosféra priala možnej existencie života. No niečo sa stalo a všetko sa zarazu zmenilo. Z červenej planéty sa stala holá a opustená púšť. Za jej premenu môže už spomínaná atmosféra. Pred 4 miliardami rokov bola podobná tej pozemskej, no dnes je až o 100x tenšia a plná nepríjemného oxidu uhličitého. Avšak z dosiaľ neznámych príčin sa magnetické pole planéty prudko oslabilo, a tak umožnilo slnečnému vetru, aby ju doslova "odfúkol". Čo spôsobilo jeho oslabenie nevieme, no ďalšie podrobnosti nájdeš v tomto článku.

7. Tečúca voda na červenej planéte

Pri Marse ešte zostaneme. Objavenie vody na Marse môžeme kľudne zaradiť medzi najvýznamnejšie objavy tohto roka. Tečúca voda na jeho povrchu nahráva teórii, že kedysi dávno sa mohla nachádzať na povrchu v podobe ako je to na Zemi (moria, oceány, jazerá, rieky,...). Aktuálne sa na červenej planéte nachádza v podobe malých a slaných potôčikov vyvierajúcich zo zeme. Jej výskyt by mohol veľmi pomôcť aj budúcim ľudským posádkam a tiež aj kolóniám. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

6. Objavenie aktuálne najvzdialenejšej galaxie od Zeme

Stará je až 13,2 miliárd rokov a má názov EGS8p7. Je veľmi svetlá, čo naznačuje prítomnosť veľmi horúcich hviezd. Z dôvodu obrovskej vzdialenosti je možné, že dnes už neexistuje, nakoľko k nám môže putovať iba jej svetlo. Samozrejme sa nevylučuje ani možnosť, že za ňou sa nachádzajú oveľa vzdialenejšie a staršie objekty, no so súčasnými technológiami je veľmi obtiažne ich spozorovať. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

5. Prelet sondy New Horizons okolo Pluta a vyfotografovanie povrchu

Podľa mňa ide o najväčšiu vesmírnu senzáciu za aktuálny kalendárny rok. Niekto si možno povie, že čo je zvláštne na záberoch nejakých skál z inej planéty... Avšak ide o veľmi vzdialený svet, kam človek tak skoro nevkročí a pozerať sa na povrchové útvary vzdialené 5 miliárd kilometrov od Zeme je niečo neuveriteľné, o čom mohli naši predkovia iba snívať. Misia trvala presne 3 643 dní (9 rokov) a vďaka nej máme k dospozícii snímky 3 500 metrov vysokých hôr, ľadových plání, kráterov, údolí a podobne. Dokonca nedávno NASA zverejnila prvú naozaj detailnú fotografiu, ktorú sa oplatí si pozrieť. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

4. Záhadné svetlá na Cerese

Teraz niečo tajuplnejšie. Keď vedci posielali sondu DAWN do vesmíru, netušili, že spôsobí nemalý rozruch. Na jej záberoch totiž vidno v kráteri na telese Ceres podivné svetlá neznámeho pôvodu. Teórií je veľa, no nikto si presne netrúfa povedať, o čo ide. Kryovulkán, gejzír, soľ, ľad či život? Ako zaujímavosť treba spomenúť aj čudesnú horu pripomínajúcu pyramídu vysokú 4,8 kilometrov a širokú 14,5 km. Na kvalitnejšie fotografie si však ešte musíme počkať. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

3. Výnimočná noc pre milovníkov astronómie

Ale rok 2015 nebol iba o objavoch, ale aj výnimočných udalostiach. Medzi jednu z nich patrí tesné priblíženie Venuše a Jupiteru na začiatku letných prázdnin. Tieto dve telesá sú v skutočnosti od seba vzdialené miliardy kilometrov, v danú noc to vyzeralo, akoby sa mali zraziť. Majitelia teleskopov boli veľmi radi, pretože pozorovať niečo podobné je nezabudnuteľný zážitok. Vy čo ste priblíženie nevideli, nezúfajte. Zopakuje sa v roku 2023. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

2. Pluto a jeho atmosféra

Mnohí si mysleli, že podstatné mená ako Pluto a atmoféra nejdú k sebe, no mýlili sa. Na záver preletu sondy New Horizons okolo trpasličej planéty poslala prenádherný záber dokazujúci jej prítomnosť. Siaha do výšky 130 kilometrov a jej hmlistý vzhľad spôsobuje prítomnosť metánu. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

1. Červený supermesiac na konci septembra

Na záver ešte niečo z kategórie "vesmírne divadlo". V noci z 27. septembra na 28. septembra sme mohli byť svedkami o 14% väčšieho a 30% jasnejšieho Mesiaca vzdialeného od nás iba 363 700 kilometrov. Výnimočnosť tohto javu dotvárala aj krvavo červená farba (následok lámania svetla v zemskej atmosfére). Najbližšie sa udalosť zopakuje až v roku 2033. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.

Čo považujete za najväčší vesmírny objav, resp. udalosť v roku 2015?
Objavenie mladej formujúcej sa planéty
34 hlasov
Nájdenie stratenej nosnej rakety Saturn V
13 hlasov
Zistenie príčiny zmiznutia atmosféry Marsu
45 hlasov
Objav tečúcej vody na povrchu Marsu
143 hlasov
72 hlasov
Ohodnoť článok
5
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.