20. jún 2015, 18:26

Nahral Otecko v rámci svojho druhého sóla najlepšie skladby kariéry? (Recenzia)

Člen H16 vydáva po štyroch rokoch svoj ďalší počin, ktorý nesie názov OTIS.

Phari
20. jún 2015, 18:26

33

Kardinál Korec, Killa Korec, Otecko, Otis. Niekoľko mien, za ktorými sa skrýva ten istý človek. Každý jeden fanúšik domáceho rapu musí tohto reprezentanta H16 registrovať. Pre ostré rýmy, množstvo egotripov a štýl, ktorý jednoducho nie každému sadol, bol od vzniku kapely vždy tým najkontroverznejším článkom crew. Napriek všetkému hejtu, neprajníkom či ľuďom, ktorí veľkú životnosť jednašestke nepredpovedali, je rok 2015, oni sú stále tu a patria medzi najsilnejšie zoskupenia na scéne.

V rámci H16 má na konte tri štúdiové albumy, mixtape, jedno EP/vinyl, množstvo klipov a rôznych featuringov. V roku 2011 uzrel svetlo sveta jeho debutový sólo album To som ja. Ten sa však nestretol s väčším úspechom a zostal v tieni Spiritovho albumu Nový človek, ktorý vyšiel v rovnakom období. O 4 roky neskôr vydáva, možno aj úspechom Spirita namotivovaný Otecko svoj sophomore album, nesúci názov O.T.I.S., čo je akronym pre Opisujem Tu Iba Skutočnosť. CD obsahuje celkovo 14 trackov, na ktorých okrem autora participovalo desať producentov, štyria raperi a jedna speváčka. Hovorí sa, že druhý album je prelomový a je ešte dôležitejší ako prvotina. Podarilo sa Otisovi prelomiť ľady, nahrať najlepšie tracky svojej kariéry a dostať sa na výslnie scény?

Odpoveď je pre mňa jednoznačná, áno, podarilo. Už pri pohľade na cover je jasné, že album bude pravdepodobne temnejší, ako ten predchádzajúci. Členovia H16 sú známi tým, že za svoju crew položia aj život, koniec koncov,  niekoľko zmienok o tejto skutočnosti nájdeme na každom LPčku z ich stajne. Je to síce peknučké, no po čase tieto slová už možno prechádzajú do klišé a stereotypu. Otis sa tomu tiež nevyhol, a tak celý album otvára skladbou Jednašestka navždy s dvorným Grimasom na beate, ktorý snáď nikdy nesklame. Neurazí, ani extra nenadchne. Niečo ako zahrievacie kolo.

Náklad, ktorý nasledoval, mi vybil dych jak kopačka na solar. Nikdy som nebol fanúšikom Otecka, ani jeho hejterom. Viac-menej ma jeho štýl nechával chladným. Toto je však minulosť. Poviem to na rovinu, tento album je to najlepšie, čo som na domácej scéne od vydania Navždy počul. Cítiť, že chalan vyzrel, je vyrepovaný, vedel presne, aký album chcel nahrať, z každej jednej skladby priam vyteká úprimnosť a necítiť žiadny kalkul, ktorý sa v dnešnej dobe stal pri tvorení albumov samozrejmosťou .

Častou achillovou pätou slovenských albumov sú tiež dookola tie isté spolupráce, časom absolútne prestávajúce plniť svoj účel, ktorý je v prvom rade spestrenie albumu a možno nejaké to prekvapenie poslucháča. Neustále recyklovaní hostia na každom ďalšom albume už nudia a pôsobia mdlo. Ako jedni z mála si to uvedomili napríklad KF, majúci na každom počine, ktorý vyšiel pod hlavičkou TvojTatkoRecords, úplne odlišných hostí na mikrofóne. Náhoda? Nemyslím si. Na niektorých albumoch tiež ťažko nájdete skladbu, v ktorej by ste počuli iba samotného autora dosky, bez žiadneho featuringu. Práve na tomto fakte utrpel To som ja, kde bol tento jav krásne demonštrovaný. Spolupráca sa objavila takmer na každej jednej veci. Tým pádom je celkový dojem veľmi rozháraný a nekompaktný. Nie, hosť vo väčšine skladieb nie je to, čo od sóla očakávam. Kupujem si ho v prvom rade kvôli samotnému autorovi, ktorého chcem primárne počuť.

Otis spomínané chyby neopakuje. Hostí počuť iba v piatich skladbách, kde Otecka v drvivej väčšine skvelo dopĺňajú a dotvárajú atmosféru. Hlavne by som vyzdvihol Elpeho, ktorého spev ma v poslednej dobe bavia stále viac a viac. V skladbe My, štíhly mladík z Galanty opäť dokázal, že sa z neho rysuje Nate Dogg kráľ refrénov.

Hneď na začiatku tracklistu sa objavuje prvý singel s názvom Úprimný a jeden z najväčších highlightov celej dosky Ten život. Obe naznačujú to, čo sa v nasledujúcich skladbách do bodky naplňuje. Otis vie spievať. Jeho spevavé flowy/refrény sú neskutočne chytľavé a v každej skladbe pôsobia absolútne prirodzene. Vzhľadom na to, že vždy vystupoval ako striktný raper, flowujúci bez náznaku spevu, je to snáď najpríjemnejšie prekvapenie celého nosiča. Ak si budeš album doma vypekať a neskôr budeš počuť tatka, ako si v sprche spieva "Som úúúprimnýý jak nikdy predtýým," nebuď prekvapený.

"...niekedy som citlivý, veď srdce nie je skala

pár veci sa mi pekne vrátilo, to bude karma..."

Od prvej po poslednú slohu počuť, že Otis má na krku 30 rokov, niečo odžité, kvantum odrepované a je hladný po úspechu, ktorého sa mu v sólovej kariére ešte nedostalo. Sám si je toho veľmi dobre vedomý, keďže túto skutočnosť spomína hneď niekoľkokrát. V čase keď si mnohí "raperi" o sebe neskutočne namýšľajú a v textoch viac fabulujú, ako píšu pravdu, pôsobí doska ako liek proti fejkerom. Na Braňove dozretie malo bez pochýb veľký vplyv narodenie dcérky, ktorej venoval emotívnu skladbu Zara. Tá sa v spolupráci s Mambou naozaj podarila, určite dojme mnoho (nielen) rodičov a zároveň sklame ľudí, ktorí dúfali, že pôjde o akýsi Napiču swag 2 (Zara je krásne meno, no nielen ja som sa spočiatku podľa názvu skladby domnieval, že bude o tom, ako každý nakupuje v obchodnom reťazci, nesúcom rovnaký názov).

Komu sa nechce veriť všetkým tým pozitívam, stačí ak si vypočuje titulnú skladbu albumu O.T.I.S.. Chytľavý spevavý flow, vyzretý prejav, text, ktorý vám špliecha pravdu rovno do tváre uší a celkovo atmosféra skladby hľadajú konkurenciu len veľmi ťažko. Pre mňa zatiaľ jedna z najlepších skladieb roka.

Priznajte sa, kto si po vypočutí googlil, čo je to meluzína?

Samozrejme, album nie je bezchybný a má niekoľko negatív. Track Maratón produkovaný samotným Oteckom patrí medzi tie menej originálne a podarené skladby. Cením, že sa snaží zabŕdnuť aj do tohto remesla, no beat mi príde otravný, ako keby robený v hiphopejay, dopočúvať celú skladbu sa mi podarilo len s veľkým sebazaprením. Majka Spirita by som ako jediného z hostí oželel. Túto dvojicu sme na spoločných trackoch počuli už nespočetne veľakrát a pre dlhoročného poslucháča spomínané kombo neprináša nič nového, duplom keď sa k tomu všetkému pridá otrepaná téma. Skipujem tiež Profit, znejúci ako keby bol nahrávaný ešte za čias prvého sóla. V niekoľkých miestach počuť chyby vo frázovaní, či nie úplne stopercentný master, toho by sa taká stálica scény mohla vyvarovať. Stále sú to však iba malicherné mínusy.

Nechýbajú skladby, kde Otis diktuje, nakladá, používa svoje povestné prirovnania a hry so slovami, vďaka ktorým má svoju základňu fanúšikov aj po nie úplne vydarenom prvom LP. Za spomenutie určite stojí Ja vs. celý svet, kde hosťuje nováčik roka Pil C, okolo ktorého sa tvorí slušný hype. Dodal, skoro už klasicky, vysoko nadpriemerný part. V tomto tracku však hrá iba druhé husle. Autor albumu tu totiž rapuje v najlepšej forme svojho života.

"...headshot, ja im odpálim čapicu

tí chalani sú jak vložky, sú napiču..."

Je mi jasné, že niektorými ľuďmi bude Otis hejtovaný už asi navždy. Treba si však uvedomiť, že toto nie je album pre násťročné dievčiny, ktoré si vyberajú raperov podľa toho, ako vyzerajú, alebo pre ľudí, ktorí začali počúvať rap predvčerom a kupujú si merch každého úspešnejšieho domáceho rapera, no ak by ste sa ich spýtali na jeho diskografiu, onemeli by. Nikdy by som nepovedal, že si v roku 2015 pôjdem Otecka z H16 a napríklad Egova tvorba bude pre mňa niečo, čo mi je čím ďalej vzdialenejšie. Neviem, či to bol zámer, alebo iba náhoda, no OpisujemTuIbaSkutočnosť je jeden z najlepšie koncepčne riešených albumov, aké tu za posledné roky vyšli. Obsahuje veci aktuálne, trefné, úprimné, technicky profesionálne zvládnuté, podporené špičkovými hudbami a stále to všetko pôsobí ako jeden kompaktný celok.

V neposlednom rade, nemôžem opomenúť úderné punchlines/hry so slovami, ktoré nedokážu napadnúť snáď nikomu inému a mnohé z nich zrejme opäť zľudovejú. Pripravte sa, že na sociálnych sieťach uvidíte zdieľať skladby z Otisa ľudí, ktorí sa z tohto rapera ešte pred mesiacom smiali a nebrali ho vážne. Ak album neznamená zlom v Oteckovej kariére a v roku 2015 ním neodštartuje úspešnú sólo dráhu, tak potom už asi nikdy. Nosič patrí jednoznačne medzi najkvalitnejšie domáce albumy posledných rokov a či už si zarytý oldskúler alebo si peckuješ nové mená slovenskej scény, Oteckov album by ti v prehrávači chýbať rozhodne nemal.

0/10
7