Sobota 28. 11. 2020 meniny má Henrieta

10
xslepyx
26. február 2015, 23:13

Presladená Teória všetkého nepovie o Stephenovi Hawkingovi veľa (Recenzia)

Teória všetkého priniesla Eddiemu Redmaynovi Oscara, no ako celok v mnohých ohľadoch zlyháva. Namiesto génia Stephena Hawkinga sa viac venuje jeho vzťahu s manželkou a nerobí to práve prevratným spôsobom.

xslepyx
26. február 2015, 23:13

10

Príbeh filmu Teória všetkého začína v roku 1963 na University of Cambridge, kde študuje kozmológiu mimoriadne nadaný Stephen Hawking. Pri jednom z nesmelých pokusov o flirt stretáva a okúzľuje študentku umenia Jane. Ich náklonnosť je na prvý pohľad jasná a tak začína príbeh jednej veľkej lásky. Čoskoro sa však všetko zmení, Stephen stále viac pociťuje slabosť končatín, pričom pri jednej takejto nehode spadne a je hospitalizovaný. Testy prinesú tvrdú pravdu - nervovú poruchu a maximálne dva roky života. Aj napriek úvodnej rezignácii sa mladý pár prognózam postaví a bojuje proti postupnému ochabovaniu tela. Ja viem, tento odsek pôsobí extrémne sladko a ulepene, no (bohužiaľ) tomu zodpovedá celý dej a aj jeho filmové prevedenie.

Ako mnohí iní, aj ja som od snímku o najznámejšom popularizátorovi vedy, Stephenovi Hawkingovi, čakal niečo úplne iné, než čo film dokáže a chce divákovi ponúknuť. Je preto nutné hneď v úvode podotknúť, že Teória všetkého rozhodne nie je žiadnym fenomenálnym opusom o veľkom človeku. Nedozvieme sa toho veľa o jeho vedeckej práci, ani najväčších objavoch. Práve naopak, ide o komorný pohľad na jeden veľmi silný romantický vzťah, pričom v ňom viac ako o Hawkinga ide o oddanosť jeho prvej manželky Jane. Práve ona je autorkou knižnej predlohy, čo je v mnohých ohľadoch vo filme poznať, pričom je otázne, nakoľko samú seba štylizuje do role hrdinky milujúcej chorého človeka.

Na druhú stranu sa nedá filmu vytknúť skutočnosť, že cenami (pred pár dňami aj Oscarom) ovenčený Eddie Redmayne je vo svojom stvárnení Hawkinga absolútne presný a strhujúci. Jeho fyzická premena na nepohyblivého génia neschopného hovoriť je citlivá a neskĺzava k paródii, pritom je však tiaživo silná a divák dokáže pozorovať každú zmenu, ktorou jeho telo prechádza. Redmayne je tak tým, čo z priemerného romantického príbehu robí zapamätateľné dielo, jeho výkon by si však rozhodne zaslúžil lepší film. Bolo by nespravodlivé nevyzdvihnúť aj výkon Felicity Jones, samozrejme, neprechádza radikálnou zmenou ako postava Eddieho, no jej šarm je odzbrojujúci. Počas celej stopáže jej Jane pôsobí ako stabilný bod všetkého naokolo, svoj prerod z manželky na opatrovateľku znáša s pokorou a silou, takže sa žiadneho psychického zrútenia nedočkáme. V tomto prípade je teda nepodstatné, či je jej správanie a osobnosť self-promom skutočnej Jane, Felicity Jones dodala jej postave ten správny morálny a ľudský rozmer, pričom z nej neurobila „otrokyňu“ manželových ambícií a potrieb a zostala ženou hodnou obdivu.

Teória všetkého trpí množstvom klišé romantických filmov, nie je v nej núdza o slnkom zaliate zábery, „domáce videá“, z ktorých priam srší šťastie pri hrách s deťmi a samozrejme aj kus citového vydierania. Často tak emočne silné scény prepadnú cez hranu gýču, či už vyznievajú pozitívne, alebo smutne. Manželstvo Hawkingových obkolesujú samé dobrosrdečné postavy, záporákov by sme hľadali márne, dokonca aj druhý muž, ktorý do ich vzťahu vstúpi, je sympaťák z kostolného zboru pomáhajúci profesorovi na toalete. Veda tu rozhodne nehrá tú najpodstatnejšiu časť príbehu, je skôr občasnou vsuvkou medzi manželskými epizódami a pripomienkou, že nejde o miliónty príbeh oddaného partnera pri smrteľnej chorobe. Na druhú stranu však Teória všetkého v mnohých ohľadoch práve takýmto príbehom je. Životný osud Stephena Hawkinga je to, čo pridáva filmu na exkluzivite, v žiadnom prípade to nie je filmárska genialita.

Ako teda snímku, ktorá Eddiemu Redmaynovi zaistí miesto na vrchole hereckého rebríčka, zhodnotiť? Najlepšie asi ako film zameraný na ženské publikum, ktoré ocení podobné silné životné príbehy a vernosť prekonávajúcu aj tú najťažšiu chorobu. V žiadnom prípade neuspokojí obdivovateľov Hawkingovej práce, nerdov, či filmových fajnšmekrov očakávajúcich prevratný prístup k ďalšiemu z množstva životopisov veľkých osobností. Teória všetkého nie je vyslovene zlým filmom, má silnú pozíciu vďaka výborným výkonom hlavných postáv, inak je však šedým priemerom zabaleným do ohranej klavírnej hudby podkresľujúcej jedno veľké romantické klišé. 6/10

3