hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Pod radarom
27
Jakub Hvozdovič
6. október 2015, 13:43

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

Máme iba prehnané nároky, alebo sa majster tesár naozaj niekedy utne?

Jakub Hvozdovič
6. október 2015, 13:43
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Zlé filmy od dobrých režisérov #1

Poznáte ten pocit, keď ste natešení na film kvôli skvelému traileru, popisu či hereckému obsadeniu a nakoniec odchádzate z kina sklamaní? Slabý scenár, príliš málo/veľa akcie, nelogický sled udalostí, prázdnosť postáv. To všetko môže mať za následok vaše sklamanie. Myslíte si, že toto je záležitosť výhradne nových, neskúsených režisérov? Rád vás vyvediem z omylu. Aj režiséri, ktorí majú na konte snímky, ktoré môžeme označiť ako klasické či kultové, občas zarežú tam, kam by nemali a popri ich mene sa tak objaví film kvalít B-čkovej či C-čkovej triedy. Vopred upozorňujem, že nie každý film je vyslovené zlý a kategorizujem ho ako „odpad", niektoré snímky iba proste nenaplnili očakávania divákov a kritikov na základe svojej predchádzajúcej propagácie. Filmy nie sú  zoradené podľa kvality a možno s množstvom z nich nebudete súhlasiť, avšak filmy sú vybrané na základe hlasovania redakcie Filmkultu, vyjadrení kritikov, či hodnotenia filmových portálov.

 

Brian De Palma - The Bonfire of the Vanities (1990)

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

 

Brian De Palma je režisér, ktorý nám v priebehu svojej kariéry priniesol obrovské množstvo skvelých filmov a mnohé z nich sú dnes považované za klasiky žánru. Áno, hovoríme o žánri filmov z gangsterského prostredia. Scarface (1983), The Untouchables (1987), Carlito's Way (1993). Ani iné žánre mu však neboli cudzie. O tom svedčí napríklad hororová adaptácia na knihu S. Kinga Carrie (1976) alebo napríklad prvý Mission: Impossible (1996). Na čo však De Palma myslel, keď sa snažil zrežírovať tento film na základe klasickej rovnomennej knihy od Toma Wolfeho, to nedokážem vysvetliť. Film sa točí okolo postavy Shermana Mccoya (Tom Hanks) zbohatlíka z Wall Street, ktorý na ceste z letiska spolu so svojou milenkou Mariou Ruskin (Melanie Griffith) zrazia mladého černošského chlapca a z miesta činu utečú. Do prípadu sa zapojí novinár Peter Farlow (Bruce Willis), ktorý baží po dobrom článku a on jediný môže Shermanovi pomôcť, kedže v tomto prípade nikoho nezaujíma pravda, ale dosiahnutie svojich vlastných záujmov.

 

Námet znie zaujímavo, ale spôsob, akým De Palma predostrel divákom pokus o komédiu s vynechaním akýchkoľvek dobrých satirických prvkov, bol až bolestivý. Herecké obsadenie, ktoré malo značiť úspech, bolo obrovským sklamaním. Postavy boli zveličené, ale zároveň príliš hluché na to, aby na nás apelovali akýmikoľvek emóciami. Pripočítajte si k tomu ešte dvojhodinovú stopáž, v ktorej sa nič prevratné neudeje a aj akýsi pokus o zachovanie napätia krachne hneď po záverečných titulkoch. The Bonfire of the Vanities ašpiroval na skvelý film, avšak, musíme kriticky poznamenať, že sa mu to vonkoncom nepodarilo. Pokiaľ však neveríte mne, pozrite sa ako reaguje na otázku o tomto filme Morgan Freeman, ktorý si v ňom zahral taktiež.

RT - 16% ; IMDb - 5,4/10 ; CSFD - 58%

 

Oliver Stone - Alexander

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

 

Kde začať? Film, ktorý sme videli snáď všetci kvôli pravidelnému vysielaniu v tuzemských televíziách s reklamami vyskakujúcimi už mesiac vopred. Je to však známka jeho kvality? Ani náhodou. Oliver Stone je trojnásobný držiteľ Oskara, ktorý nám sprostredkoval filmy ako JFK, Platoon, kontroverzný Natural Born Killers či vojnový životopis Born on the Fourth of July. Všetky tieto filmy sa vyznačovali hlbokým opisom postavy ako takej, ich myslenia a činov, zväčša nadpriemerným scenárom a dobrým využitím zvučných mien pri prezentácii filmu. To, čo vyšlo pri väčšine z nich, však nevyšlo pri Alexandrovi. Colin Farrell, Anthony Hopkins, Val Kilmer a Angelina Jolie boli mená, od ktorých ľudia čakali dostatočný herecký výkon v spojení s epickým príbehom o jednom z najväčších dobyvateľov známeho sveta avšak... dlhá stopáž, ktorú chcel Stone napraviť hneď 3 či 4-krát (vypustením režisérskeho zostrihu), plytký a neskutočne tupý scenár, viacero historických nepresností či absencia akéhokoľvek náhľadu do vnútra samotného Alexandra. To všetko sú veci, ktoré ľudom, vrátane mňa, ohromne prekážali. Nesmieme tiež zabudnúť na hrôzostrašné prízvuky, najmä ten Angelinin a o takmer trojhodinovú nudu máme postarané. Film bol dokonca nominovaný na ocenenie Zlatou malinou a to hneď 6-krát. O toto potupné ocenenie sa pobil v kategórii scenára, réžie, hlavného herca a herečky, herca vo vedľajšej role a v kategórii najhoršieho filmu vôbec. Potrebuje to snáď ďalší komentár?

RT - 16% ; IMDB - 5,5 ; CSFD - 63%

 

Peter Jackson - The Lovely Bones

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

 

Dostávame sa k ďalšej snímke, kde som na 99% presvedčený, že mi bude aspoň niekto z vás oponovať. Áno, priznávam, The Lovely Bones nebol vyslovene zlý film, ale po kultovej sérii Lord of the Rings či úžasnej dráme Heavenly Creatures fanúšikom a kritikom thriller nasýtený zvláštnym CGI na ešte zvláštnejšom námete nepadol vhod. Dej hovorí o mladej slečne, ktorá bola zavraždená vo veku 14 rokov a z očistca sa snaží pomôcť rodine dolapiť svojho vraha. Inšpirácia Fontánou od Darrena Aronofskeho je priveľmi nápadná, zatiaľ čo rádoby vtipné dialógy medzi zavraždenými, poletujúcimi fialovou oblohou pôsobia v niektorých pasážach priveľmi nekomfortne, ba až trápne. Film (nielen) pre mňa padá na jeho základnej myšlienke a cieli prepojiť jednotlivé svety do celistvého útvaru. Ak by som ho mal hodnotiť oddelene ako fantasy príbeh a thriller, tak by si u mňa obe odniesli priemerné či jemne nadpriemerné hodnotenie, dokopy to však veľmi nefungovalo.

 

Nelogické rozhodovanie, konanie a myšlienkové pochody rodičov by sa ešte dali odpustiť, ale (ne)herecký výkon Marka Wahlberga už asi nie. Čo však musím vyzdvihnúť, je výkon Stanleyho Tucciho, ktorý bol za svoju rolu aj patrične nominovaný na najvyššie ocenenie zlatou soškou Oskara. The Lovely Bones je proste námet, ktorý vyznel oveľa lepšie vo forme knižnej, ako na veľkom plátne. Čakali sme od neho síce viac, ale dopozerať sme ho nemali problém, tak či tak ho však musíme považovať v rámci kinematografie Petera Jacksona za krok vedľa.

IMDB - 6,7 ; RT - 31% ; CSFD - 71%

 

Ridley Scott - G.I. Jane

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

 

 

Zaradením Ridleyho Scotta do tohoto rebríčku sa dostávame do veľmi zaujímavej situácie, keďže práve on je človek s nadmieru rozporuplnou filmovou históriou. Ak sa ideme baviť o G.I. Jane ako o druhotriednom, nízkorozpočtovom, akčnom filme, môžeme mu s pokojom udeliť nadpriemerné hodnotenie 6 z 10. Ak si však zoberieme fakt, že ho natočil človek, ktorý 20 rokov pred jeho režírovaním vypustil do sveta filmu klenoty ako Alien alebo Blade Runner, to už sa začíname chytať za hlavu. Príbeh hovorí o mladej dôstojníčke (Demi Moore), ktorá musí uspieť vo výcviku v špeciálnych zložkách americkej armády a že pre ňu výcvik nebude prechádzka ružovou záhradou, sa nám tvorcovia snažia dokázať až prehnane. Námet je znepokojujúco plytký a akčné scény s celkovou kamerou zas pôsobia príliš lacno. Výkon Demi Moore je tragický (zaslúžená výhra Zlatej maliny) a za žabací fúz Viga Mortensena ako hlavneho záporáka by sa nehanbil nejeden deviatak. Malým svetielkom nádeje sa stala postava Anne Bancroft ako senátorky Lillian DeHaven. Iné som v ňom zatiaľ nenašiel. Nesnažím sa byť priveľmi kritický ale Ridley, si to naozaj ty?

RT - 55% ; IMDB - 5,8 CSFD - 61% 

 

Tim Burton - Dark Shadows

Zlé filmy od dobrých režisérov #1

 

 

V tomto začnem trošku nostalgicky, tak dúfam, že vám to nebude prekážať. Tim Burton je človek, ktorý pre mňa osobne znamená vo filmovom svete naozaj veľa. Práve jeho skoré projekty, ako nádherný a emotívny Big Fish, romantický Edward Scissorhands, strašidelný Slepy Hollow či môj srdcový Nightmare Before Christmas radím medzi isté základné kamene typického, čudácky-gotického režisérskeho žánru, ktorý zaviedol pán Burton. Majster tesár sa naozaj niekedy utne a keď sa utne, dostávame paskvil podobného razenia. Neberte ma zle, sám nie som nadšený, akým smerom sa vyvíja tvorba tohoto čudesného génia, avšak kvalitu jeho nedávnej režisérskej histórie musíme objektívne skritizovať bez ohľadu na moje, naše či vaše sympatie.

 

Z režisérskej tvorby sa akoby vytráca zmysel pre dôraznú estetickosť a klinec do rakvy prináša aj bezduchý scenár, ktorý nedokázal pre hlavnú postavu vyprodukovať jedinú zapamätateľnú či vtipnú hlášku. Vo filme sa okrem Johnyho Deppa objaví aj Michelle Pfeiffer, Chloe Grace Moretz či Helena Bonham Carter. Jediný, kto nám však „počaruje" je čarodejnica Eva Green, ktorej elektrizujúca charizma zachraňuje snáď štvrtinu filmu. Celková otupenosť snímky na mňa pôsobí nezdravým dojmom a je jednoznačné, že Burton bol týmto počinom mimo svojej overenej zóny komfortnosti. Je to jeden z jeho najhorších filmov? Pravdepodobne! Čakáme na nejaký posun vpred? Jednoznačne!

RT - 37% ; IMDB - 6,2 ; CSFD - 63%

 

Ešte predtým, ako sa na mňa znesie spŕška kritiky, chcem podotknúť, že zaradenie filmov do podobného rebríčka nemá pôsobiť útočne voči vášmu vkusu. Častokrát nám proste režiséri prinesú to, čo sme od nich nečakali a čo kvalitou nedosahuje ich predchádzajúcu tvorbu ani o kilometre. Páčil sa vám výber? Podeľte sa s nami o váš názor v komentároch.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.