Módne značky sa často spájajú s tými najlepšími menami v oblasti architektúry a dizajnu. Toto spojenie vytvára unikátny koncept exteriérov a interiérov, väčšina z nich pripomína múzeá či galérie.
Najznámejšie módne značky veľmi dobre vedia, že k dobrému marketingu nestačí len zaujímavá prehliadka kolekcie. Prostredie módnych domov a ich kamenných obchodov spája priestor s oblečením často veľmi originálnym a zaujímavým spôsobom. Veď aj nakupovanie samo osebe má byť pre zákazníka zážitkom.
Vďaka tomu vznikajú zaujímavé architektonické skvosty, inovatívne a dizajnové projekty exteriéru či interiéru. Móda a architektúra kráčajú ruka v ruke, svedčia o tom častejšie spolupráce medzi svetovo uznávanými architektmi a veľkými módnymi domami. Módne značky sa tak pýšia vznikom vlastných hotelov a luxusných butikov.
1. Jacquemus v Paríži predstavuje návrat k domovu
O dizajn tohto obchodu sa postaralo holandské štúdio AMO. Zvolili netypický interiér s vankúšmi, ktorými obložili celé steny a vytvorili z nich stojany na oblečenie či doplnky. Ideou bolo vyvolať v zákazníkovi dojem, akoby sa ocitol v spálni. Vankúše navrhli Ellen van Loon a Giulio Margheri, zaspomínali si pritom na textílie typické pre oblasť Provensalska, odkiaľ pochádza zakladateľ značky Jaquemus Simone Porte.
Butik nájdeš v Paríži v známom obchodnom centre Galeries Lafayette a návštevníci by mali cítiť energiu z materiálov, ktoré boli použité pri dizajne interiéru. Simone sa vďaka nim chcel vrátiť k domovu, a to do južného Francúzska.
Ako píše portál designboom.com, štúdio čerpalo z atmosféry Provensalska a jeho typických skvostov, akými sú levanduľové polia, starobylé domy na kopcoch, vápencové útesy, dlhé vinice a dokonca aj historické kláštory. Dizajn s vankúšmi má navodiť pocit pohody. Vankúše slúžia ako podstavce pod tovar alebo oddychový priestor. Môžeš si v nich posedieť, ako dlho budeš chcieť.
2. Louis Vuitton Osaka, inšpirovaný japonskými loďami
Obchod Louis Vuitton v japonskej Osake v mestskej časti Midosuji poteší všetkých milovníkov súčasného umenia. Budovu s niekoľkými poschodiami navrhol japonský architekt Jun Aoki, obchod má pozoruhodnú fasádu inšpirovanú tradičnou nákladnou loďou Higaki-Kaisen a jej vlajúcimi plachtami, keďže mesto má bohatú námornícku históriu. Otvorili ho v roku 2020.
Cez deň tieto „plachty“ púšťajú do interiéru príjemné denné svetlo a v noci zase osvetľujú celú ulicu. Budova tak vytvára efekt pripomínajúci veľké svietiace lampióny. Jedinečný nie je len dizajn, ale aj atrakcie pre zákazníkov.
Na najvyššom poschodí sa totiž nachádza Le Café V, prvá kaviareň značky Louis Vuitton, vytvorená v spolupráci so šéfkuchárom Yosukem Sugom. Vnútri kaviarne je navyše tajný vchod do exkluzívnej reštaurácie Sugalabo V, ktorá je súčasťou obchodu, píše web Archdaily.
3. Dior v Soule spája francúzsky štýl s kórejskou prírodou
Originálny priestor predstavuje veľkoleposť značky Dior so všetkým, čo k nej patrí. Stojí v bývalej priemyselnej oblasti, kde sa kedysi vyrábala obuv. Miesto spája záhrady, salóny a kaviareň inšpirovanú detskou vilou Christiana Diora v Granville. O exkluzívny nábytok sa postarali Kwangh Lee a Jeonghw Seo, ktorí primárne pracujú s kovom a prírodnými materiálmi, ako je drevo a slama.
Interiér obchodu sa pýši dizajnovými prvkami, a to kvetinovými detailmi, keďže Dior vždy inklinoval ku kvetom. Podľa portálu Frame je tento exkluzívny celosklenený priestor navrhnutý tak, aby sa prispôsobil každému ročnému obdobiu a bol vhodný na vystavenie najnovších kolekcií. Tento ohromujúci koncept vytvára prepojenie francúzskej haute couture a kórejskej kultúry. Príležitosťou na otvorenie tohto priestoru bola prehliadka značky v Južnej Kórei.
4. Chladný brutalistický priestor od Ricka Owensa
Butik Ricka Owensa sa nachádza v newyorskej časti Soho. Tento priestor navrhoval sám Rick Owens v spolupráci s ateliérom New York. Pri zariaďovaní obchodu nemohla chýbať jeho celoživotná múza, manželka Michèle Lamy, s ktorou tvorí neoddeliteľné kreatívne duo. Interiér zdobia kúsky z jeho vlastnej kolekcie nábytku.
Zariadenie butiku je presne také ako jeho nábytková línia, pôsobí luxusne, no zároveň minimalisticky. Vytvorili brutalistický, až gotický dojem. V priestore prevláda biela farba a betón, čo vytvára v priestore studený vzhľad. Na prvom poschodí sú topánky, tašky a ďalšie doplnky, ktoré sú v obchode vystavené podobne ako umelecké diela v galérii.
Do očí bije betónové schodisko, ktoré vedie na druhé poschodie butiku. V otvorenom priestore zákazníci nájdu pánske a dámske modely značky. Interiér sa približuje k industriálnemu štýlu, ktorý ozvláštňujú LED svetlá. Tie sa nachádzajú po okrajoch stropov, po obchode sú rozmiestnené kryštály a stojany z ťavej kožušiny. Tieto doplnky nepochybne patria k identite značky. Rick a Michèle zákazníkom neumožňujú nakupovať len oblečenie, no ponúkajú im aj možnosť pokochať sa zaujímavými umeleckými doplnkami, presne ako v galérii.
5. Gucci v starovekom paláci
Keď značka Gucci oslavovala 100. výročie, pripravila si pre svojich nadšencov veľkolepý darček. Predstavila unikátny palác, ktorý má až 5 poschodí. Nachádza sa na Via delle Caldaie vo Florencii. Táto rezidencia v rámci histórie slúžila na niekoľko účelov, bola to továreň, laboratórium, neskôr showroom.
„Mojou úlohou bolo priniesť domov veľa predmetov, ako keby sme im pomohli vrátiť sa k rodine. Na mieste, kde je zrejme minulosť zachovaná, predstavuje most do súčasnosti. Tak ako móda, aj staroveký palác je živá vec,“ povedal kreatívny riaditeľ Alessandro Michele pre taliansky magazín lofficielitalia.com.
Veľkolepý interiér je inšpirovaný devätnástym storočím, na stenách môžeš vidieť tradičné florentské fresky zo sedemnásteho storočia. Interiér dopĺňajú aj významné kusy nábytku, od vitrín značky Wunderkammer až po sochárske lampy a historické archívne skrine zo železa a skla.
6. Armani s monumentálnym schodiskom
Priestory navrhla dvojica Doriana a Massimiliano, ktorí pracujú pod menom Fuksas. Nájdeš ho v centre New Yorku, priamo na jednej z najvýznamnejších ulíc sveta 5th Avenue. Obchod má svoj suterén, spoločne s ním má teda štyri poschodia. Tie spája masívne schodisko, ktoré určite ako prvé udrie do očí svojou monumentálnosťou a netradičným tvarom. Na prvý pohľad hýbajúce sa schodisko tomuto interiéru zaručilo jedinečnosť a originalitu.
Konštrukcia je primárne vyrobená z oceľovej mriežky, materiál, ktorým je schodisko pokryté, pripomína povrch sochy. Osvetlenie vonkajšej časti budovy sa stále mení. Na poschodiach sa nachádzajú šatne, VIP salóniky, pokladnice a miesta, ktoré návštevníkom ponúkajú ďalšie produkty značky, a to Armani Dolci.
Na najvyššom poschodí sa nachádza reštaurácia Armani, ktorej dominantou je výhľad na 5th Avenue aj Central Park.
7. Diesel v Tokiu prináša typický červeno-biely interiér
Butik značky Diesel vznikol pod kreatívnym vedením Glenna Martensa. Značka sa za posledné obdobie výrazne zmenila, či už v komunikácii na sociálnych sieťach, alebo prezentácii svojich najnovších kolekcií. Nasvedčuje tomu aj jej nová predajňa v Tokiu.
Dvojposchodový obchod sa nachádza v nákupnom centre Marronnier Gate Ginza. Steny a podlaha predajne ladia s charakteristickou farebnou kombináciou bielej a červenej, ktorú poznáš z loga Diesel. V odtieňoch červenej sú navrhnuté aj jednotlivé kúsky interiéru ako stojany a stoly, na ktorých je vystavené oblečenie.
V obchode dominuje neopracovaný strop, nábytok je minimalistický a nerušivý. Takýto štýl prináša obchodu industriálny vzhľad. Červenú farbu, charakteristickú pre Diesel, majú aj zamatové závesy v kabínkach, píše hypebeast.com.
8. Tropická atmosféra Glossier v štýle art déco
Obchod s tropickým nádychom značky Glossier sa nachádza v Miami. Návštevníkov očarí neónovými farbami inšpirovanými miestnou energiou. Glossier sa pri navrhovaní svojich obchodov snaží vyťažiť z konkrétneho prostredia čo najviac. Inšpiruje sa mestami a ich tradičnou autentickou atmosférou. Prevádzka na Miami je inšpirovaná štýlom art déco a tropickou bezprostrednou energiou.
O dizajn sa postarala Madelynn Ringo, ktorá sa inšpirovala architektúrou Miami. „Prezreli sme si nástenné maľby a pulzujúci pouličný život vo štvrti Wynwood Arts District, prešli sme sa po Ocean Avenue, preštudovali sme fasády najznámejších hotelov v meste a zamilovali sme sa do vozíkov s tropickým ovocím v Malej Havane,“ hovorí Madelynn pre architectualdigest.com.
Interiér obchodu sa môže pochváliť netradičným prvkom, a to podmorskou miestnosťou, ktorá pridáva do obchodu tematiku oceánskeho prostredia. Nejde o skutočnú vodu, na stene sa rozprestiera veľké zrkadlo, ktoré predstavuje fotogenické miesto, kde si môžu návštevníci urobiť dokonalé selfie s nápisom „Vyzeráš dobre“.
9. Romantický klasický štýl značky Maison Valentino
Butik by fanúšikovia značky mohli rozoznať hneď na prvú, pretože mu dominuje ružová farba, ktorá sa v posledných kolekciách vyskytuje veľmi často. Navrhol ho Pierpaolo Piccioli spolu s renomovaným britským architektom Davidom Chipperfieldom, informuje značka na svojej stránke.
Celý dizajn butiku zachováva klasickú romantickú filozofiou značky Maison Valentino. Nábytok zahŕňa stoly z bieleho carrarského mramoru, zamatové pohovky a lavice v zelenej či vo veľmi obľúbenej ružovej farbe.
Nezameniteľnú atmosféru obchodu dodávajú farebné palety, textúry, povrchy a špeciálne osvetlenie. Zákazníci v ňom môžu nakupovať oblečenie, doplnky a vône.