Tento rok dosiahol Drake viacero úspechov, no nevyhýbajú sa mu ani konflikty. Počas svojej kariéry sa beefoval napríklad s Chrisom Brownom, DMX-om či Meek Millom.
Aj napriek tomu, že Drakeov album VIEWS nie je jeho najlepším dielom, predal od svojho vydania na konci apríla po celom svete približne 3 milióny kusov a v USA je trikrát platinový. Na túto métu nedosiahla tento rok zatiaľ žiadna hip-hopová doska a ani si nemyslíme, že by sa to niekomu podarilo. Prečo? Pretože kanadský hudobník je aktuálne v mainstreame asi najobľúbenejším a najznámejším raperom. Nie, nie je to Kendrick Lamar, nie je to Kanye a ani nikto iný, je to Champagne Papi. Nepozerajúc na to, akou kvalitou oplýva projekt, ktorý vytvorí, je stopercentne isté, že vzbudí záujem a zlomí nejaký ten rekord. Drizzymu sa jednoducho veľmi darí, pričom tento úspech nie je len chvíľkový, ale trvá už zopár rokov. Dôkazmi sú okrem predajov, tri dni po sebe vypredaná Madison Square Garden či 12 týždňov na vrchu rebríčku Billboard 200 s vyššie spomínanou doskou.
Kariéra 6 Goda z Toronta však nie je len na ružiach ustlané. Ako u každého hudobníka, aj u Drakea sa nájdu ľudia, ktorí ho nemajú zrovna v láske, vrátane jeho kolegov z brandže. Málokto si uvedomuje, že Aubrey má za sebou celkom bohatú históriu nezhôd, ktoré miestami prerástli aj do niečoho ostrejšieho. Aj s menšími podpichovačkami a nepotvrdenými narážkami som ich napočítal 14. Zaujímavé číslo, všakže? Ešte predtým, než si dáme konkrétnu rekapituláciu niektorých Drizzyho beefov, respektíve "beefov" (v úvodzovkách preto, lebo to neboli skutočné konflikty), si ale všeobecne povedzme niečo o tom, prečo vznikajú a prečo ich je pomerne hojný počet.
Upozorňujeme na to, že sa treba zmieriť s tým, že beefy už nie sú beefmi, počas ktorých rapera naháňajú olovené projektily, ale skôr ústnymi výmenami názorov, prípadne končiace maximálne tak naháňaním fanúšikov s kameňmi.
Azda najjednoduchšími z dôvodov, prečo sa iný interpret niekedy pustil do Drakea, je to, že sa mu, na rovinu povedané, nepáči Drizzyho spôsob spojenia rapu a spevu, "hrania sa" na gangstra či pozérstva, a chce to dať otvorene najavo. Na to nadväzuje i ďalší dôvod - Aubreyho kariérny vzostup bol podporený mnohými hudobníkmi, ktorí sa neskôr, či už oprávnene alebo nie, cítia nedocenení, okradnutí či podvedení. No a do tretice sú za tým ženy. Odveké príslovie, hovoriace, že za všetkým hľadaj ženu, platí aj tu. Aby sme sa ale nepozerali len na jednu stránku mince, musíme priznať, že niektoré nezhody začal sám Champagne Papi, a tak ich nemôžeme všetky pripisovať len opačným stranám.
Tak či onak, akokoľvek už istý konflikt medzi Drakeom a inou osobou začne, je jasné, že sa mu zaručene dostane kopa pozornosti. Je to spôsobené známosťou jeho postavy, čo sa len znásobuje, ak je populárny aj opozičný hudobník. Tento fakt osamote takisto stačí niektorým ľudom v hudobnom priemysle, aby sa zakusli spoločne s Drizzym do jedného hovädzieho. Ani zďaleka netvrdíme, že je to vždy o vyhľadávaní zvýšeného záujmu, no i takúto formu priživovania sa nájdeme v histórii beefov 6 Goda.
Zovšeobecňovania bolo na začiatok dosť, a tak sa teraz konkrétne pozrime na už niekoľkokrát spomenutý prierez kauzami, v ktorých je zapojený Aubrey Drake Graham. Ku každej je, samozrejme, pridaný menší opis motívov, priebehu a rokov, kedy sa začali či odohrali. Začnime teda asi tým najznámejším.
Drake vs. Meek Mill
Drake si údajne nepíše vlastné texty, a preto k nemu nechce byť Meek Mill nikdy prirovnávaný. Toto vyjadrenie druhého menované z roku 2015 odštartovalo jeden z najnotorickejších beefov posledných období. Ak by to vraj Meek vedel skôr, Drizzyho sloha by sa nikdy neobjavila na jeho skladbe R.I.C.O. a albume Dreams Worth More Than Money. Celú situáciu okolo ghostwritingu sme rozobrali tu, a tak v tomto prípade radšej spomeniem hlavne produkty onej kauzy. Ako by sa dalo čakať, Aubrey si nenechal skákať po hlave a svojmu oponentovi poslal dva diss tracky - Charged Up a Back to Back. Ten zase odpovedal formou Wanna Know. Song Back to Back zabezpečil Drizzymu medzi fanúšikmi veľkú priazeň a tá nakoniec priklonila misky váh na jeho stranu.
Do tohto hovädzieho boli zapojení aj Quentin Miller, údajný ghostwriter, Funkmaster Flex, o ktorom bude ešte čo-to popísané nižšie, a Nicki Minaj, kamarátka, respektíve priateľka zúčastnených. Aj keď to už viackrát vyzeralo tak, že konflikt medzi 6 Godom a Meekom ostane minulosťou, chalani si nedajú pokoj a stále ho vracajú do prítomnosti. Okrem niekoľko mesiacov starých trackov ako Hype, War Pain či Summer Sixteen sa o to najnovšie postaral priamo torontský hudobník, ktorý na koncerte v D.C. povedal nasledovné: "That pussy still ain't did shit about the other one." A nech toho nie je málo, pokračoval i vo Filadelfii (rodné mesto Meek Milla): "Man you not really from Philly and they can tell nigga." Každopádne, môžeme si dovoliť povedať, že jazdec MMG odišiel s oveľa väčšími zraneniami než jazdec OVO.
Drake vs. Tyga
Niekdajší kolegovia z Young Money, ktorých cesty sa ale zo spoločného labelu rozišli. Drake ostal a Tyga sa vydal po svojom. Mohli za to nezhody a to, že ako Drizzy, tak Nicki Minaj boli Tygovi nesympatickí. Explicitne to povedal v roku 2014 pre VIBE: "I tend to distance myself from them. I don’t really get along with Drake. I don’t really get along with Nicki. I don’t like Drake as a person. He’s just fake to me. I like his music; you know what I’m saying? I think his music is good, but we’re all different people. We were forced together and it was kinda like we were forcing relationships together." Tento výrok neostal bez odozvy, ktorú Aubrey po viacerých podprahových podpichovaniach konečne zakomponoval i do skladby 6PM in New York. Tygovi, v jednoduchosti, odkázal, že svoj názor si mal nechať pre seba a nie ho rozkrikovať do sveta v rozhovore pre časopis. Vraj to bolo detinské a T-Raww by sa mal začať správať primerane k jeho veku a nie k veku jeho priateľky (Kylie Jenner mala vtedy len 17 rokov). Kto z tohto beefu odišiel víťazne, asi hovoriť netreba.
Drake vs. Chris Brown
"And you know me as a Cris bottle sender / Check picker upper." Nie je žiadnym tajomstvom, ako a kedy vznikol konflikt Drakea s Chrisom Brownom, vďaka ktorému tiekla aj krv. Všetko sa to začalo v roku 2012 v klube v New Yorku, kde lietali sklenené fľaše a niekoľko ľudí odišlo so zraneniami. Mohol za to údajne štipľavý riadok o Rihanne, ktorý Aubrey poslal Breezymu na predtým druhou stranou ponúknutom zmierovacom šampanskom. Chris následne opustil klub s poranenou bradou, pričom jeho ochranka na tom bola o trochu horšie. S plynúcim časom sa veci nemenili a ani jeden zo spomínaných hudobníkov nenachádzal pre toho druhého pekné slová, až kým neprišiel rok 2014 a ESPY Awards. Tam sa ako Brown, tak Champagne Papi zúčastnili spoločne krátkeho skeču a všetko vyzeralo byť na správnej ceste. Vyzeralo, ale nebolo. O pár mesiacov neskôr sa totiž Breezy opäť vyjadroval o svojom kanadskom kolegovi ako o niekom, o kom nechce ani sekundu rozprávať.
Drake vs. P. Diddy
V kuloároch sa hovorí, že i počas tejto kauzy lietali päste, teda aspoň jedna. Hoci Diddy neskôr tvrdil, že s Drakeom je za dobre, najprv (2014) sa nechal počuť, že mu Aubrey ukradol inštrumentál skladby 0 to 100. Poďme si to teda pekne poporiadku vyjasniť. Frank Dukes a Boi-1da skomponovali hudobný základ oného songu, ktorý mal pripadnúť Puffovi. Ten ho poslal Drizzymu, aby mu doň napísal text, ale torontský interpret si ho ponechal a spravil z neho vlastný hit, ktorý neskôr vyšiel v spojení s trackom The Catch Up. A čo tá lietajúca päsť? Tá údajne skončila niekde na Champagne Papim, keď ho kvôli vyššie spomínaným záležitostiam P. Diddy konfrontoval pred klubom v Miami. Hoci sa odvtedy ich beef z očí širokej verejnosti stratil a dnes už je považovaný za urovnaný, pozorný poslucháč určite zachytil možné podprahové dissy, ktoré Aubrey adresoval veteránovi z New Yorku na songoch ako Used To či 4PM in Calabasas: "Even had the OG's tryna press me / Ha-ha-ha-ha / No way out cause I'm already in it." Ako som však povedal, beef je minulosťou, keďže sa Puff Daddy zastavil aj na Summer Sixteen Tour.
Drake vs. Pusha T
Zaujímavé by bolo, ak by sa títo dvaja do seba pustili priamo na skladbách, ale to sa doteraz nestalo a asi ani nestane. Áno, Pusha T pravdepodobne v rokoch 2011 a 2012 dissol YMCMB, Lil Waynea, Tygu a Drakea songmi Don't Fuck With Me, Exodus 23:1 a Your Favorite Rapper, no hudobnej odpovede od Aubreyho sa mu nedostalo. Jeho bary ako: "You signed to one nigga that signed to another nigga / That's signed to three niggas, now that's bad luck," odkazujúce na hierarchiu vydavateľstiev Young Money-Cash Money-Universal, však rozzúrili Weezyho. Ten to dosť okato napísal na Twitteri a zarapoval na tracku Goulish.
Hoci King Push už úder nevrátil, pretože považoval Wayneov diss za príliš slabý, do celej situácie sa napokon vložil i Champagne Papi. Čudujúc sa, prečo sa Push z ničoho nič pustil do šéfa Young Money, nakoniec na koncerte vo Washingtone D.C. povedal na margo prezidenta G.O.O.D. Music toto: "If you was doing 16s when I was 16 and your shit still flopped and you switched teams, don't talk to me my nigga." Situácia sa potom upokojila a celkom pokojná je aj momentálne. Trošku ňou síce otriasli Pusha T-ho piesne King Push, kvôli narážkam na raperov, spievajúcich refrény, a Crutches, Crosses, Caskets kvôli spomenutiu bitku od starého harcovníka (Puff Daddy). Avšak, údajne to nebolo mierené nijako konkrétne.
Drake vs. Joe Budden
Bola to vraj Buddenova kritika albumu VIEWS, čo donútilo Drakea vystreliť naňho podprahové strely na songu 4PM in Calabasas. Tie trafili priamo a Joe si zobral osobne, pričom sa do konfliktu vložil skutočne po hlave. Najskôr za to mohol i fakt, že už dávnejšie počul snippet skladby No Shopping, z ktorého mal pocit, že je mierený voči nemu, a tak sa emócie ešte znásobili. Akokoľvek to už bolo, jeden z dvoch najčerstvejších Drizzyho beefov (druhý nájdeš o jednu pozíciu nižšie) začal tento rok a aj napriek evidentnému odhodlaniu člena Slaughterhouseu dal Champagne Papi svetu rýchlo vedieť, kto v ňom je dominantnejší. Joe Budden sa snažil, nahral štyri diss tracky s kvalitnou úrovňou lyriky, ale ani to nakoniec neznamenalo nič. Všetko, čo Aubrey musel spraviť, bolo neodpovedať a vybrať si ten správny moment na záverečný a vlastne jediný priamy útok. Samozrejme, zopár subliminals sa objavilo i na zmienenom No Shopping, avšak kľúčová chvíľa nastala počas koncertnej zastávky Summer Sixteen v Dallase. Tam totiž 6 God priamo na pódiu vyslovil slová, ktoré ľudí pobavili, rozšírili sa internetom a tým pádom potvrdili, na koho strane je verejnosť: "I should have brought Joe Budden up here and let him do 'Pump It Up' one time tonight. Pump, pump, pump it up. Fuck them niggas."
Pre tých, ktorí v tom majú menšie zmätky. Pump It Up je najväčší hit Joe Buddena z roku 2003. Odvtedy ale jeho kariéra nabrala klesajúcu tendenciu a dnes si ho pustí málokto. Či už bola celá táto kauza len snahou o prilákanie pozornosti alebo nie, nebudeme teraz rozoberať. Akurát dodáme, že oný spor so sebou priniesol tri vtipné momenty, a to keď Joe naháňal Drizzyho fanúšikov s kameňmi v ruke, keď Drake poslal Joeovi správu, že ak nahrá 25 dissov, dá mu 10-tisíc dolárov, a keď Buddenovi adresoval zopár riadkov aj Meek na Instagrame: "He's been dead since 2003 it's evident. We don't talk to dead people unless they presidents."
Drake vs. Ebro (Hot 97)
Celá newyorská stanica Hot 97 si teraz želá, aby Ebro nikdy nepovedal svoj nie až tak vydarený vtip. Internetom pred nedávnom kolovala správa, že Eminem sa chystá dissnúť Drakea a bol za ňu zodpovedný práve Ebro. Ten sa ale nakoniec priznal, že len žartoval. Champagne Papiho to ale dopálilo a počas show v Madison Square Garden sa dožadoval napríklad toho, aby rádio vyhodilo Ebrovho kolegu Funkmaster Flexa. Ten totiž podporoval Meek Milla počas zápasu s Drizzym. Viacerí prítomní počuli i slová: "Fuck Hot 97," no neexistuje žiaden záznam, ako to Aubrey hovorí a keďže to jeho manažment poprel, nemôžeme to považovať za stopercentne reálne. Ebro sa odvtedy pokúšal vec aspoň zjemniť, prípadne zachrániť, no superstar z Toronta mu to neuľahčila. Prečo? Pretože na Summer Sixteen v Detroite vystúpil priamo Eminem.
Drake vs. Common
Písal sa rok 2012 a Common vydal singel Sweet v rámci albumu The Dreamer, The Believer. Na ňom sa objavili riadky: "Singing all around me man, la la la / You ain't muthafucking Frank Sinatra / Uh, lil' bitch," o ktorých sa hovorilo, že sú smerované na Drakea. Ten na tieto povery reagoval tak, že ak mu chce Common niečo povedať, nech mu to povie do tváre. Sám autor vyššie napísaných riadkov nakoniec priznal, na koho boli mierené, čo zachytila i druhá strana. Hoci Drizzy nevyslovil Commonove meno, jasne sa s ním pustil do hovädzieho na Rick Rossovej piesni Stay Schemin'. Chrbát mu pritom kryli 40, The Weeknd a Birdman, síce nie priamo na onom songu (s výnimkou Rozaya), ale skrz Twitter a rozhovory. Protivník zo Chicaga sa však nenechal zastrašiť a Stay Schemin' zremixoval a tentoraz sa už naozaj priamočiaro obul do mladšieho kolegu z Kanady. "Soft nigga. Make no mistake, I’m talking to Drake."
Neodhalil si z doterajšieho textu dôvod tohto beefu? To je v poriadku, ten sme si nechali nakoniec. Ako inak je ním žena, presnejšie Serena Williams, s ktorou mali niečo obaja menovaní. Zmienili ju i v diss trackoch, uvádzame Drakeove bary: "Shawty wanna tell me secrets 'bout a rap nigga / I tell that bitch it's more attractive when you hold it down". Common vtedy nevedel, čo sa deje a samotná situácia s tenistkou ako taká bola preňho emočná. Pozitívna správa nakoniec - obaja raperi si spolu sadli a dnes už sú na tom dobre.
Drake vs. Ludacris
Aby sme pochopili celý incident medzi Drakeom a Ludacrisom, ktorý započal v roku 2011, musíme si povedať niečo o takzvanom hashtag rape. Ide o spôsob rapovania, kedy interpret po metafore nechá chvíľu pauzu a za ňu do baru zakomponuje slovo s onou metaforou trefne spojené. Uvediem príklad od Kanye Westa: "He ain't even go to class; Bueller." Hoci sa takýto štýl rapu využíva v hip-hope už viac než 20 rokov, mnohí hudobníci tvrdili na začiatku druhého desaťročia 21. storočia, že to boli práve oni, kto sa postaral o jeho najväčšie spopularizovanie. Medzi nich patrili i Drizzy s Big Seanom. Do kolotoča sa ale čoskoro zapojil Ludacris, ktorý hashtag rap alebo supa dupa flow predviedol na songu My Chick Bad. S tým však nebola spokojná hore zmienená dvojica, čo dal Aubrey Ludovi pocítiť počas rozhovoru s AllHipHop, kde povedal, že nemá rád raperov, ktorí ho používajú, pretože by ho radšej mali prenechať tým, čo vedia ako naň a dodal, že si myslí, že práve on spoločne s Wayneom prišli na to, ako z neho vyťažiť maximum. Nebolo treba čakať dlho, kým im Ludacris zaslal reakciu na skladbe Badaboom. Menšiu hip-hopovú lekciu zakomponoval do riadkov typu: "Counterfeit rappers say I’m stealing their flows / But I can’t steal what you never made up bitch / Let me explain, nothing’s been new since Big Daddy Kane / Flows will get recycled passed around to different names." Zápas v tomto bode skončil a je takmer isté, že už navždy, keďže všetci aktuálne zakopali vojnovú sekeru.
Drake vs. Tory Lanez
Ako Drake, tak Tory sú rodáci z kanadského Toronta, no aj tak sa značne nemajú práve v láske. Napriek tomu, že Tory Lanez pred niekoľkými rokmi tvrdil, že to bol Aubrey, kto mu pomohol dať dokopy jeho vlastný zvuk, sa doňho neskôr sám pustil. Začalo to dissom počas freestyleu na Sway in the Morning, kde jasne narážal na Drizzyho prednes z Black Berry: "I know these niggas about to act scary / T.O. nigga, only spitting without the Blackberry." Bolo jasné, že ak tento provokatívny odkaz prejde bez povšimnutia, ďalší už určite nie. A tak sa i stalo. Tory na Twitter napísal, že nie je cool volať Toronto The 6, čo mu následne dal Champagne Papi vyžrať na songu Summer Sixteen viacerými subliminals skrz celú druhú slohu. Susedský pozdrav si pre Toryho pripravil taktiež v rámci aktuálneho turné, keď v Austine rapoval: "All you boys doing fake Controllas wanna be me a little." Áno, aj Tory Lanez patrí medzi tých hudobníkov, ktorí zremixovali skladbu Controlla. Napätie medzi touto dvojicou sa, aspoň podľa nás, tak skoro nevytratí, keďže jej menej známa polovica to sčasti robí istotne aj pre pozornosť.
Drake vs. DMX
Momentálne chystá DMX comeback, no my sa vrátime do roku 2012, kedy nahlas vyslovil, čo si myslí o Drakeovi a rozhodne to nebolo nič pekné. Z ničoho nič odzneli slová ako: "I don’t like the shit he talks about, I don’t like his face, I don’t like the way he walks, I don’t like his haircut." DMX jednoducho odsúdil na Drizzym všetko, avšak až neskôr sa skutočne ukázalo prečo. Aubrey totiž na jednom svojom songu údajne použil vokály z nevydanej skladby zosnulej speváčky Aaliyah a nedal pritom vedieť nikomu, kto s ňou na onej piesni pracoval. Keď sa ale vrátime nazad do prítomnosti a pozrieme sa na track U With Me? z VIEWS, zistíme, že sampluje DMX-a. Ich hovädzie sa teda oficiálne ukončilo, čo dotvrdil aj X. Champagne Papi mu vraj zavolal a všetko si vysvetlili. Pomocnú ruku v tomto prípade podal N.O.R.E., predstavujúci spojku medzi dvoma hašterivými interpretmi.
Drake vs. Rappin' 4-Tay
Tento beef sa uzavrel celkom rýchlo, avšak stál Drakea nemalé peniaze. Rappin' 4-Tay je starší raper zo San Francisca, ktorý v podstate nemusel robiť nič a torontského hudobníka nemusel nijako dissnúť, ale aj tak vyhral. Aubrey si za to mohol sám. Na skladbe Who Do You Love? od YG-ho z roku 2014, kde sa objavil ako hosť, si totiž požičal zopár barov priamo od Rappin'-a bez akejkoľvek predošlej prosby, čo sa skončilo až obvinením. Za to, že Drizzy odrapoval niekoľko riadkov z Playaz Club na Who Do You Love? ako vlastné, musel zaplatiť 100 tisíc dolárov. Tie aj zaplatil.
"I got a shorty name Texas Syn / She got a buddy named Young JB and now you know the deal / We turnt up in the studio late night / That's why the songs that you hear are comin' real tight"
Drake vs. Jay Z
Pravdaže, Drake a Jay Z sa v skutočnosti nikdy naozaj nebeefovali. Ich konflikt je skôr konfliktom učiteľa so žiakom, založený na vnímaní rivality a pekných podpichovaniach. Vynechať ho ale z tohto zoznamu nemôžeme, keďže patrí medzi jeden z najzaujímavejších bodov Drizzyho kariéry. Okolo rokov 2011-2013 si obaja skladali komplimenty, najmä skrz Twitter a rôzne rozhovory. Tvorba skladby Pound Cake z albumu Nothing Was the Same je vhodným príkladom - Hova poslal Kanaďanovi dve acapella slohy vzniknuté pri nahrávaní Magna Carta Holy Grail, Aubrey ich zasadil do beatu od Boi-1da a výsledok zaslal obratom nazad. Finálne znenie sa Jay Z-mu páčilo tak veľmi, že si chcel song uchmatnúť opäť pre seba, avšak Papimu povedal, že mu dal slovo a hodlá ho dodržať. Ten si toto rozhodnutie vážil a prehlásil, že občas by nevedel, čo bez Jiggu robiť.
Keď však o pár mesiacov komentoval Jay Z-ho slohy, vyjadril sa, že má pocit, akoby americká hip-hopová legenda nevedela v súčasnosti nahrať skladbu, v ktorej by neboli aspoň štyri odkazy smerom k umeniu. Dodal navyše, že celá vec medzi rapom a umením sa stáva trochu otrepanou. S majstrom v ťažkej váhe sa ale netreba zahrávať. Jigga si z Drizzyho o mesiac po jeho komentároch vystrelil na remixe We Made It, kde rapoval vo viac než kvalitnej slohe: "Sorry Mrs. Drizzy for so much art talk / Silly me rappin' 'bout shit that I really bought / While these rappers rap about guns they ain't shot / And a bunch of other silly shit that they ain't got." Správne, Drakea označil ženským pohlavím, to je zmysel pre humor, čo?
Draft Day aka odpoveď od Drakea dorazila znova s mesačným odstupom (apríl 2014). Tentoraz dal Drizzy všetkým vedieť, že hovorí o Hovovi vďaka využitiu frázy "married folk", vyzdvihujúc pritom svoju honbu za zlepšením a nos na hity. Samozrejme, že mal na mysli najmä fakt, že v posledných rokoch mal na konte viac hitov než Jay. Ešte v ten istý mesiac vyšli na Khaledovom tracku They Don't Love You No More nové riadky od Jiggu a, prekvapivo, obsahovali odkaz 6 Godovi. Manžel speváčky Beyoncé to urobil naozaj šikovne. Podpichnúť kolegu na piesni niekoho, s kým často spolupracuje. "Haters wanna ball, let me tighten up my draw string / Wrong sport, boy, you know you're as soft as the lacrosse team." V tomto momente sa celá show zastavila a dodnes sa nerozbehla. Teda okrem toho, že Aubrey nevyužil na VIEWS verziu Pop Style s featuringom The Throne (Kanye + Jay Z), no to obhájil slovami, že mu lepšie sedela vlastná a s Hovom vždy zdieľali vzájomný rešpekt.
Drake vs. Kendrick Lamar
Rovnako ako v predošlom prípade, ani vec medzi Drakeom a Kendrickom Lamarom nemôžeme považovať za beef, keďže po sebe oficiálne nikdy nešli, no existuje viacero riadkov či už od jedného alebo od druhého, v ktorých si potenciálne posielajú podprahové narážky, a tak určite stojí za to si túto zaujímavosť rozobrať. Ak sleduješ Aubreyho kariéru dlhšie, iste vieš, že v roku 2011 vyrazil na Club Paradise Tour, kde ho sprevádzali hostia v podobe Rockyho a K-Dota. Priateľstvo medzi Kanaďanom a jedným z technicky najvyspelejších raperov dnešnej doby z Comptonu bolo vtedy na veľmi dobrej úrovni, veď Kendrick mal na Take Care celé jedno intermezzo. Aj v čase vydania dosky good kid, m.A.A.d. city sa všetko zdalo byť v najlepšom poriadku, Lamar adresoval Drizzymu komplimenty za to, ako zvládol slohu na Poetic Justice. Zlomový bod nastal, keď sa do sveta dostal track Control od Big Seana, kde Kendrick odrapoval o 10 rokov azda legendárne riadky, vyzývajúce ostatných interpretov, aby na sebe popracovali:
"And that goes for Jermaine Cole, Big K.R.I.T., Wale / Pusha T, Meek Millz, A$AP Rocky, Drake / Big Sean, Jay Electron', Tyler, Mac Miller / I got love for you all, but I'm tryna murder you niggas / Tryna make sure your core fans never heard of you niggas / They don't wanna hear not one more noun or verb from you niggas."
Ako si správne postrehol, medzi menovanými sa nachádza i Drake. Keď sa ho počas rozhovoru s Billboardom pýtali na onú slohu, povedal, že ju považuje za ambicióznu myšlienku, no dobre vie, že ho Kendrick neničí v žiadnom smere. Navyše dodal, že keď sa ukáže "deň zúčtovania" môže sa k tejto otázke kľudne vrátiť. O pár mesiacov neskôr, v septembri 2013, vyšiel Champagne Papiho projekt Nothing Was the Same, obsahujúci song The Language. Ten otvára možným úderom na reakcie na Control: "I don't know why they been lyin' / But your shit is not that inspirin'." Popri tom sa na ňom označil termínom "kid with the motor mouth". Spomínam to z toho dôvodu, že toto slovné spojenie nájdeme aj v K-Dotovych veršoch, avšak trošku inak orientované. Ešte predtým sa ale zastavme pri BET Awards Cypher z októbra rovnakého roku. Lamar do svojej slohy veľmi premyslene zakomponoval názov NWTS, zatiaľ čo rapoval slová, ktoré by taktiež mohli byť smerované na interpreta z Toronta: "Yeah and nothing's been the same since they dropped "Control" / And tucked a sensitive rapper back in his pajama clothes." Pri otázke, či týmito barmi dissoval Drakea, sme sa odpovede nedočkali. Na konci '13 patrila posledná karta 6 Godovi a ten ju vytiahol na remixe Shit: "Yeah, I just think it's funny how they dangling the bait / But I'm the one that's killing niggas on the hooks though."
Hoci následne Drake v lete 2014 shout-outol Kendricka počas OVO Festu a označil ho za legendárneho, podprahová vojna pokračovala, keďže K-Dot strieľal na songu Pay For It od Jay Rocka. Skús v riadkoch nájsť spojenie s "kid with the motor mouth", je pravdepodobne viac než okaté: "I tell 'em all to hail King Kendrick, resurrectin' my vengeance / Been dissectin' your motormouth, 'til I break down the engine." Aj ďalšia pieseň, King Kunta, je pre túto kauzu interesantná vzhľadom na jej text. Lamar v nej rapuje o interpretoch a ghostwriteroch, pričom o pár mesiacov po tom, čo bola odhalená, sa Meek Mill obul do Drizzyho, že mu píšu texty iní ľudia. Sám autor albumu To Pimp a Buttefly sa však vyjadril, že mal na mysli primárne mladých, začínajúcich hudobníkov.
"I can dig rappin' / But a rapper with a ghost writer? / What the fuck happened? / (Oh no!) / I swore I wouldn't tell / But most of y'all sharing bars / Like you got the bottom bunk in a two-man cell / (A two-man cell?)"
Už sa dostávame ku koncu, neboj sa. Menšiu subliminal line si Aubrey neodpustil ani ako hosťujúci interpret na The Gameovom songu 100. Vraj keby sa nevydal popovou cestou, ale ostal by v klasickom rape, ktorý predvádza Kendrick, mal by všetkých jeho fanúšikov. Nech pravdivosť tohto tvrdenia posúdi každý sám. Zatiaľ najväčšie otrasy boli však spôsobené slohami od Lamara na Dreho Comptone. Až na dvoch, respektíve troch piesňach - Darkside/Gone a Deep Water sa jeho lyrika utrhla z reťaze a dá sa vysvetliť viacerými spôsobmi, ako jasná narážka na Drakea (kvôli slovu six-Toronto), ale i ako obyčajné rapové riadky: "They liable to bury him, they nominated six to carry him / They worry him to death, but he's no vegetarian / The beef is on his breath, inheriting the drama better than / A great white, nigga this is life in my aquarium." Z dôvodu spojenia 6 a beefu by som sa osobne priklonil skôr k prvej možnosti. Doteraz posledné bary, ktoré by sme mohli označiť ako ďalšie narážky, sú v K-Dotovom songu untitled 07 | 2014-2016 a znova raz vynárajú tému ghostwritingu: "You sound frantic, I hear panic in your voice / Just know the mechanics of making your choice and writin' your bars / Before you poke out your chest, loosen your bra / Before you step out of line and dance with the star."
Pravdou je, že hocikto si teraz môže dovoliť povedať, že celý "beef" medzi Drakeom a Kendrickom je len vymyslená záležitosť a každá možná podprahová strela sa dá vysvetliť nejako inak. Áno, dá, preto je podprahová, no je tu ešte jedna vec. Bývalý hráč NFL Marcellus Wiley údajne videl interview, ktoré by viedlo k verejnému odštartovaniu tohto beefu. Kompetentní sa ale vraj postarali o to, že bolo zničené a nikdy sa nedostane na svet. Konflikt by totiž dosiahol enormných rozmerov a to nechce nikto v dnešnom hudobnom svete dopustiť. Či mu veriť? To necháme na tebe, žiaden dôkaz pravdepodobne nemá. V tom je však tá krása.
Bonus: Drake vs. The Weeknd
Schválne som vzťah Drakea a The Weeknda nepočítal medzi vyššie rozpísané konflikty a schválne používam slovo vzťah, pretože, aj napriek akýkoľvek dohadom a nepriamym narážkam, sú títo dvaja torontskí umelci za dobre a asi vždy boli, svojím spôsobom. Už si pravdepodobne počul celý príbeh o tom, ako Drizzy pomohol Abelovi odštartovať jeho kariéru a ten mu za oplátku daroval na Take Care takmer polovicu svojho albumu. Kolovali i tvrdenia, že The Weeknd sa upíše pod Drakeom vytvorený label, ale to sa nakoniec nestalo a tu sa vraj zrodil kameň úrazu. O pár mesiacov po tom, čo Abel Tesfaye uzavrel deal s Universal's Republic Records, tweetol Drake nasledujúce slová: "You won't get away with just a thank you...you owe me a favor." Ako boli v skutočnosti myslené, sa nikdy nedozvieme. Príbeh pokračoval a mnohí ľudia tvrdili, že i na Started From the Bottom naráža Champagne Papi na to, že spevák, ktorému pomohol ku sláve, si vybral vlastnú cestu: "Nigga, I could turn your boy into the man / There ain't really much out here, that's popping off without us / Nigga, we just want the credit where it's due." Ani tu však nebolo nič potvrdené. Rovnaká vec sa zopakovala pri 5AM in Toronto, no zvesti o beefe boli zhodené zo stola, keď kanadské duo postlo na Instagram fotku zo štúdia, kde nahrali kolaboráciu Live For.
To, že beef neexistuje, potvrdzoval i fakt, že Drake zobral Weeknda so sebou v roku 2014 na európske turné a všetko sa zdalo byť na vynikajúcej ceste. V júni 2015 navyše 6 God tvrdil, že je možné, že spolupracujú na nejakých nových veciach. Odvtedy sme ale nič nové od spomínanej dvojice nepočuli a ich záležitosť ako taká začala chladnúť. Abel sa pre Rolling Stone nechal počuť, že to vlastne v skutočnosti nebol ani Drizzy, kto sa na úplnom začiatku zaňho postavil, ale ďalší človek z OVO, manažér Oliver El-Khatib. Poďme však uzavrieť túto tému na pozitívnej vlne - hoci je možné, že jeden druhého podpichli na piesňach Low Life, respektíve Summer Sixteen, Champagne Papi povedal po vydaní VIEWS pre Beats 1 o The Weekndovi toto: "At the end of the day, that's my guy." Druhá strana je taktiež vďačná za podporu a pomoc s kariérou: "I will always be thankful—if it wasn’t for the light he shined on me, who knows where I’d be." Preto dodáme len jedno, veríme a dúfame v to, že sa ešte raz spoja - OVOXO.
Záverečný bod programu - menší dodatok v podobe poznatku z Frankovho albumu Blonde. Na skladbe Solo (Reprise) sa zhostil mikrofónu legendárny Andre 3000, ktorý odrapoval medzi inými aj nasledujúce riadky: "After 20 years in, I'm so naive / I was under the impression / That everyone wrote they own verses /It's comin' back different and, yeah, that shit hurts me." Je nad slnko jasné, že tým smeroval k raperom, využívajúcim ghostwriterov, a tým pádom možno aj ku kauze Aubrey vs. Meek Mill.
Predtým, než sa tento článok uchýli do svojho definitívneho konca, by som rád dodal ešte jednu vec. Ako si mohol postrehnúť, Drake sa málokedy púšťa s oponentom do otvoreného boja. Robí to len vtedy, keď si je istý, že ho potopí - príklad Meek Milla. Aubrey je naozaj dobrý v používaní podprahových narážok, ktorých sú aj odstavce vyššie plné. Je si totiž vedomý jednej veci, a to tej, že za ním stojí veľká masa fanúšikov, podporujúca každý jeho krok. Preto nepotrebuje prepracovanú lyriku, má internet, má ľudí, má obrovské meno. To ho drží tam, kde je. To mu umožnilo vyjsť z toľkých konfliktov relatívne bez poškodenia.
Pre viac informácií zo sveta rapu sleduj Raporter