Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 17. 6. 2019 meniny má Adolf

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Hudba - Zahraničná
32
Jakub P.
15. august 2015, 11:12

Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?

Ghostwriting je praktika, ktorá sa objavuje aj v hip-hope. Čo ju oddeľuje od legitímneho co-writingu, ako vyzerá realita ohľadom písania textov a ktorí interpreti kvôli nej už mali ťažkosti? Dozvieš sa v obsiahlom článku.

Jakub P.
15. august 2015, 11:12
Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
32
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Amerika toho vyprodukovala mnoho, no máločo sa môže kvalitami a dopadom rovnať hip-hopu. Určite sa zhodneme v tom, že jeden z najvýznamnejších produktov spoza Veľkej mláky presahuje hranice obyčajného hudobného žánru. Hip-hop je (sub)kultúra, ktorá si od svojho vzniku v Spojených štátoch získala milióny prívržencov po celom svete. Samozrejme, jej dominantnou a najvýraznejšou zložkou je rovnomenná hudba obľúbená hlavne medzi mladými, no čoraz viac dobýjajúca aj prehrávače staršej generácie. Rap, ktorý sa nedá prirovnať ani k recitácii, ani k spevu vyplnil onú pomyselnú medzeru medzi týmito dvoma druhmi prejavu a spoločne s charakteristickými zvukovými podkladmi začal budovať chodník pre nenapodobniteľný úspech. Hoci od samotného zrodu ubehlo už niekoľko pekných rokov, počas ktorých prešli niektoré veci zmenou, podstata hip-hopu ako hudby ostala, vďaka bohu, zachovaná. Všetci raperi potrebujú ku svojej prezentácii nejaký lyrický obsah a o tom dnes bude reč. O hip-hopových textoch a hlavne o procese ich písania.

 

 

 

Nebudeme ale rozoberať ich obsahovú a konštrukčnú stránku, no na to si pravdepodobne prišiel už po prečítaní nadpisu. Pozornosť upriamime na takzvaný ghostwriting – fenomén, ktorý je, dovolím si tvrdiť, od vzniku písma príznačný pre všetky odvetvia využívajúce silu pera. Zároveň sa naň však často zabúda alebo je schválne prehliadaný. Momentálne ho do svetla reflektorov pretlačil beef medzi Meek Millom a Drakeom, kde prvý menovaný obvinil 6 Goda, že si nepíše vlastné texty. K tomuto hovädziemu sa v článku neskôr určite vrátime, avšak ešte predtým trošku všeobecnejšie. Pre ujasnenie a lepšie pochopenie si stanovme, čo to ten ghostwriting, respektíve ghostwriter je.

 

V krátkosti - človek, ktorý pre niekoho iného napíše dielo zväčša bez toho, aby bol uvedený ako autor. Existuje viacero možností, do akej hĺbky zasahuje do textu, vezmime si dve najčastejšie. Po A - ghostwriter napíše text a posunie ho svojmu zamestnávateľovi. Ten ho vydá pod vlastným menom, bez akýchkoľvek oficiálnych credits pre skutočného autora (toto je dôležité) a po B – zamestnávateľ napíše vlastný text a posunie ho ghostwriterovi na korektúru, pričom finálny výstup je tak či onak prisudzovaný len prvému pisateľovi. Občas sa stáva, že ghostwriterovi sú nejaké podiely na napísaní riadkov prisúdené, avšak okolnosti to príliš nemení, keďže autor sa stále dopúšťa podvrhu voči fanúšikom, keď dielo niekoho iného vydáva za svoje. Možno sa pýtaš, prečo to vlastne ghostwriter robí? Odpoveď je jednoduchá, dostane za to zaplatené, či už vopred alebo časťou z neskorších ziskov. Bohužiaľ, takéto praktiky sú pomerne zabehané. Napríklad bývalý prezident USA, Ronald Reagan, má na svojom konte autobiografiu napísanú ghostwriterom. Samozrejme, hip-hop a jeho predstavitelia taktiež nie sú žiadne neviniatka, aj ich sa táto skutočnosť naplno dotýka, avšak situácia je trochu zložitejšia, než by sa na prvý pohľad zdalo.  

 

Presuňme sa na chvíľu na miesto, kde vznikajú samotné songy, do štúdia. Predstav si moment, keď raper nahráva novú skladbu na album, pričom tam s ním sú ďalší rôzni kolegovia. Má napísané riadky, ale nie všetky mu sedia dokonalo, a tak rapuje: „So give me one more platinum plaque and f*ck rap, you can have it back / It's like a jungle in this habitat,“ (áno, je to z Forgot About Dre). Zrazu mu niekto z prítomných povie, aby mu na sekundu papier s rýmami požičal, lebo chce medzi tieto dva bary vsunúť ešte jeden: „So where's all the Mad Rappers at.“ Interpret tak spraví a táto udalosť sa zopakuje ešte niekoľkokrát, až natoľko, že "asistent" raperovi prestavia od základov takmer celú slohu. Track sa nakoniec dostane von spoločne s celou doskou, avšak v kolonke autorov textu onej piesne sa objavuje iba raper. O človeku, cez ktorého ruky prešla pieseň dôležitou korektúrou, nie je ani zmienka. Môže byť toto považované za ghostwriting, prípadne vykrádanie kreativity niekoho iného? Jednoznačne. Stačí však, aby sa v credits jeho meno zjavilo a už by išlo o úplne bežnú záležitosť. 

 

 

Týmto príkladom som sa snažil len ukázať, prečo je ghostwriting v rape veľmi chúlostivou, ošemetnou a hlavne ťažko dokázateľnou praktikou, rovnako tak, aký je rozdiel medzi ním a niečím, čo môžeme nazvať co-writing. Viacerí MCs sa zhodujú v tom, že medzi GOATs, teda najväčších raperov histórie, sa môžu radiť len interpreti, ktorí si majoritnú časť svojich textov píšu sami a ostatných kolaborantov riadne označia v zozname spoluautorov. Napríklad taký Q-Tip sa v rozhovore s magazínom Complex o ghostwritingu vyjadril nasledovne.

 

„There’s something to be said about writing your own sh*t. I think biting a rhyme or stealing a rhyme is probably the highest form of treason in hip-hop culture. Second would be either plagiarism or somebody else penning your sh*t. People have had writers since the beginning. The thing about it - and this comes down to a testament of your moral fiber - is to be forthright and transparent about what it is. You can’t say that you’re the best MC and you’re top five and you’re killing everybody—you’re Hank. Somebody else gave you that. (Existuje niečo, čo by sme mali o písaní vlastných vecí povedať. Myslím si, že kopírovať alebo kradnúť rýmy niekoho iného je asi najväčšia forma vlastizrady v hip-hopovej kultúre. Druhé by bolo buď plagiátorstvo, alebo ghostwriting. Ľudia mali pisateľov od začiatku. Podstatou toho ale je – a tu sa konfrontuje úroveň tvojej morálky – byť otvorený a transparentný. Nemôžeš povedať, že si najlepší MC a si v top 5 a ničíš hru – si Hank [raper zo Sugar Hill Gangu, ktorého sloha na skladbe Rapper's Delight bola plagiátom Grandmastera Caza]. Niekto iný ti to napísal.)

 

Ghostwriting teda Q-Tip priamo odsúdil a naznačil to, čo som spomenul už vyššie. Na rozdiel od povedzme popových spevákov, využívajúcich množstvo skladateľov, by mal skutočný raper zvládať písanie veľkých častí vlastných textov, rovnaká vec platí o vytváraní flowu, pretože hip-hop je viac než ktorýkoľvek iný žáner o vlastných príbehoch a zážitkoch jednotlivca, a tak by mal raper rapovať o tom, čo naozaj zažil, nie o tom, čo zažil niekto iný. Avšak Q-Tip zároveň identifikoval co-writing ako tradičnú súčasť rapu, na ktorej nie je nič zlé. Aby sme ich konečne od seba razantne oddelili a videli konkrétne rozdiely na konkrétnych interpretoch, prejdeme k podstate článku rozdelenej do oných dvoch strán mince – nelegitímny ghostwritinglegitímny co-writing.

 

foto: howtorapbook

 

Ghostwriting

Dokázať nejakému raperovi, že využíva ghostwritera, je veľmi ťažké. Často k tomu treba priznanie ako údajného nepublikovaného autora, tak aj samotného rapera. Preto sa od vzniku hip-hopu vo vzduchu objavilo niekoľko obvinení smerovaných na daných interpretov ohľadom toho, kto v skutočnosti napísal niektoré ich skladby, avšak málokedy došlo k tomu, aby boli považované za stopercentne pravdivé. Niekedy sa však objaví úprimný hudobník, ktorý prizná, že mu texty píše niekto iný a on ich potom „len“ nahrá, ale to už nejde o ghostwriting v pravom slova zmysle. Takouto úprimnosťou sa vyznačuje napríklad Dr. Dre, ktorému to ale prešlo kvôli tomu, že autorom jeho textov väčšinou dáva credits a takisto vďaka tomu, čo pre tento žáner spravil nielen ako producent. Ghostwritermi v hip-hope často bývajú interpreti, ktorí nemajú príliš dobrý prejav, no ich texty sú prvotriedne. Nižšie som pripravil výber zopár hip-hopových umelcov, okolo ktorých sa aspoň raz prehnala hmla ghostwritingu. No ako som už povedal, názor či sú tieto povery pravdivé, si zväčša budeš musieť spraviť sám, keďže podaktorí raperi radi obviňujú svojich kolegov len preto, aby ich zdiskreditovali.

 

 

Kanye West

Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?

foto: huffingtonpost

 

Yeezus musel počas svojho putovania čeliť dvom veľkým kauzám, ktorými mu chceli zbúrať kariéru, no dnes môžeme vidieť, že ani jednej sa to nepodarilo. Oceňovaný umelec z Chicaga si najprv musel obhájiť svoj markantný podiel na prelomovom hite, za ktorý dostal aj Grammy, Jesus Walks. Raper Rhymefest je na ňom totiž označený ako spoluautor, keď pomáhal s časťou prvej slohy a refrénu. Avšak na základe jeho slov v rozhovore pre Miss Info z roku 2005 si veľa ľudí vydedukovalo, že Kanye od neho celý song kúpil a následne len nahral ako svoj. I keď to niektorí jednotlivci dodnes stále považujú za možnú pravdu, pre mňa osobne je to uzavretá otázka, keďže samotný Rhyme sa neskôr nechal počuť, že na skladbe sa podieľal iba na dvojici spomínaných častí.

 

Tou druhou a tentoraz už vážnejšou poverou je, že Yeezymu s textami pomáhal jeho bývalý partner z GOOD Music, Consequence. Vskutku, na mnohých songoch je označený za spoluautora, podobne ako Rhymefest na Jesus Walks, ale podľa toho, čo povedal pre RapFix Live sa mu kreditu za niektoré príspevky ani zďaleka nedostalo. Na Champion z albumu Graduation mal napríklad prispieť riadkami: „We were sorta like Will Smith and his son / In the movie; I ain’t talkin’ about the rich one,“ ale v kolónke writers napísaný nie je. Nakoľko sa jedná o pravdu vie v skutočnosti len Yeezus a samotný Consequence.

 

 

 

Ol' Dirty Bastard

Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?

foto: consequenceofsound

 

Hoci nejde v tomto prípade úplne o ghostwriting, skôr vykrádanie, príbeh ODB-ho je celkom zaujímavý, a tak som ho sem zaradil. Zosnulý člen legendárneho zoskupenia z New Yorku, Wu-Tangu, si na svojom sólovom debute Return to the 36 Chambers: The Dirty Version vraj rád „požičiaval“ staré riadky od ostatných členov zmienenej skupiny, hlavne RZA, GZA a Method Mana. Na svetlo sveta s tým vyšiel posledný menovaný v rozhovore pre Complex, kde sa k tomu vyjadril naozaj otvorene. Ol' Dirty Bastard sa údajne jedného dňa dostal do hádky s GZA, o čom presne sa hádali nie je známe, no GZA po chvíli povedal nasledujúce slová, hovoriace sami za seba: „N*gga most of that sh*t on your f*cking album is mines anyway!“ Method Man v interview poukazoval hlavne na skladby Don't U Know, kde je však GZA napísaný ako spoluautor textu a Dog Shit, ktorá vyšla pod Wu ako zoskupením, takže ani teraz nevieme z pozície diváka jasne určiť, či ODB rýmy kradol, pretváral so súhlasom druhej strany alebo sa stal terčom nepravdivých tvrdení.

 

 

 

Ma$e

Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?

foto: richestcelebrities

 

Veľký triumf Diddyho mal po smrti Notorious B.I.G.-ho. vyplniť dieru v Bad Boy Records. Či sa mu to úplne podarilo je debata na inokedy. Ani on sa ale nevyhol fenoménu, ktorý tu dnes rozoberáme, teda ghostwritingu. Kvôli veľkej podobnosti niektorých barov sa hovorilo, že Ma$e písal riadky pre Big L-a, ale časom sa ukazuje, že v prípade nelegitímnej kolaborácie tejto dvojice je skôr opak pravdou. Raper Skillz, ktorý je známy ako autor textov pre mnohých hip-hopových interpretov, má totiž na svojom konte skladbu Ghostwriter, kde menuje jednotlivých „zákazníkov“. Hoci sa dodnes von nedostala verzia tohto tracku bez cenzúry, vďaka live vystúpeniu máme možnosť počuť podaktoré mená. A áno, je medzi nimi i Murda Ma$e: „I'm the one that your man Mase had to go and get / Cause he smoked too much lye, couldn't write his own sh*t.“

 

 

 

Snoop Dogg

 

 

Snoop je úprimný asi vo všetkých smeroch a výnimkou nie je ani spojenie on a ghostwriting. Keď v roku 2009 vydával album Malice n Wonderland, v rozhovore pre XXL Magazine otvorene vyhlásil, že dovolil zopár svojim homies napísať preňho skladby na onú dosku, pričom on bude slúžiť len ako ústa pre ich slová.  Ak si ale otvoríme napríklad credits ku skladbe Gangsta Luv z tohto nosiča, v kolónke autori textu sú uvedení popri Doggfatherovi ešte hosťujúci The Dream a producent Tricky Stewart. Obdobná situácia sa opakuje na doske ešte niekoľkokrát, a tak sa zjavuje otázka – buď Snoop klamal, alebo nedal všetkým skutočným pisateľom textov, teda tým "homies", uznanie, ktoré by si zaslúžili. Opäť raz ale ťažko posúditeľné, keďže sme neboli priamo prítomní pri nahrávaní. Týmto, samozrejme, netvrdím, že si Snoop nepíše vlastné texty. Píše, akurát ich miestami napísal už toľko, že chce asi nechať aj iných ľudí vyrozprávať ich príbehy skrz jeho osobu, ktovie.

 

 

 

Drake

 

foto: puna

 

Najnovšie sa obvineniam z využívania služieb ghostwritera musel postaviť Torontom milovaný Drizzy Drake. Kanadského interpreta obvinil Meek Mill, podporovaný hlavne Funkmaster Flexom. Táto dvojica tvrdí, že pre Aubreyho ghostwroteol niektoré skladby Quentin Miller. Hoci to Quentin sám zamietol, situácia je miestami riadne zatemnená. FunkFlex má v zásuvke reference tracky (nahrávky ghostwritera demonštrujúce zákazníkovi, ako by mal daný text narapovať, aj z Detoxu uniklo zopár podobných skladieb, kde T.I. rapoval pre Dr. Dreho) niektorých Drizzyho songov z nedávneho obdobia, ktoré mal údajne najprv nahrať Miller. Jedná sa o piesne 10 Bands, Know Yourself, Used ToPapiho slohu na R.I.C.O. Problémovým je najmä R.I.C.O. a miestami Know Yourself, keďže na ostatných songoch je Quentin napisaný ako oficiálny kolaborant. Čo sa týka Know Yourself, tak tu sa zdroje mierne rozchádzajú. Niektoré Millera v credits označujú, iné nie. Avšak pri R.I.C.O. sa v zozname autorov jeho meno nepíše. Či napísal Drakeove riadky alebo reference track nahral až po ňom? Na to sa neodvážim priamo odpovedať. Ak by som sa ale mal držať faktov, tak Quentinovo otvorené vyhlásenie hovorí v prospech 6 Goda.

 

 

 

Dr. Dre

 

 

Dlhšie som rozmýšľal, kam nasledovných dvoch pánov zaradiť. Keďže úprimne priznali, že im texty píše niekto iný a daným ľudom aj zväčša prisúdili podiel, nejde o ghostwriting ako sme si ho predstavili vyššie. Do kategórie co-writingu ich však dať nemôžem, lebo by to bolo voči ostatným neférové. Dre, ktorý je v prvom rade producent a až potom raper, je známy tým, že už od čias prvých väčších releasov mu celé texty písali iní interpreti. Počas doby N.W.A to bol Ice Cube, MC RenThe D.O.C., neskôr, keď vychádzal The Chronic, to bol popri už zabehnutom The D.O.C.-ovi aj Snoop Dogg a azda najznámejšími skladbami, ktoré pre doktora (a jeho hosťa) napísal niekto iný, je dvojica Still D.R.E. z Jay Z-ho peraForgot About Dre z toho Eminemovho. V nedávnom období pre Dr. Dreho nejaké riadky položil na papier hlavne Kendrick Lamar, napríklad na novej doske Compton: A Soundtrack by Dr. Dre. Zoznam mien je oveľa dlhší (Royce, 50 Cent, The Game).

 

Hip-hopová komunita to Dremu ako jednému z mála toleruje, najskôr kvôli jeho otvorenosti a tomu, čo pre hip-hop spravil. Predstav si, že by to dokázal až dodnes zatajiť. Na svojom konte by mal obrovské hity z hláv tých najlepších textárov, ktoré by boli pripisované jemu. Doc by bol pravdepodobne považovaný za jedného z najväčších MCs všeobecne. Ale to nie je on, on radšej vyšiel s pravdou na povrch a ľudia to prijali, čo potvrdil aj Q-Tip. Dre by sa dal podľa slov niektorých ľudí, čo preňho písali, prirovnať k učiteľovi v škole. Povie ti, akú chce tému a počas tvorby rýmov na proces dohliada a radí.

 

 

 

Diddy

 

 

Posledná známa tvár na holenie, ktorá je veľmi podobná svojmu kolegovi z opačného brehu Ameriky, Dremu. Diddy taktiež začínal ako producent, a potom rozbehol svoju rapovú kariéru. O tom, že iní hip-hopoví umelci napísali podaktoré jeho skladby, sa väčšinou netají a taktiež mu to sčasti prešlo, no podobne ako Dr. Dre vďaka tomu nie je zaraďovaný medzi najlepších raperov histórie. Sauce Money, Royce da 5'9'', The Game, Pharoahe Monch či 50 Cent, to je zopár potvrdených mien. Neodpustím si necitovať verš, ktorý na tému ghostwriting a P. Diddy skloňujú aj ostatné zahraničné média: „Don't worry if I write rhymes, I write cheques.“

 

 

 

Co-writing

Na rozdiel od ghostwritingu je co-writing poprednými predstaviteľmi hip-hopovej hudby schválený. Priniesť si do štúdia kolegu, ktorý možno poradí zopár riadkov je bežné, ale musíš mu pritom uznať jeho časť práce riadnym zapísaním do zoznamu spoluautorov. Hlavne v modernom hip-hope, keď sa dokopy zlievajú viaceré žánre, sa toto deje čoraz častejšie a nie je na tom nič zlé. Samozrejme, na mysli mám iba prípady, ktoré si primárny interpret napísal z väčšiny sám, preto som sem nemohol zaradiť ani Dreho, ani Diddyho. Či už cituješ riadok niekoho iného alebo používaš kamarátovu hlášku, patrí sa mu dať kredit. Nižšie si opäť prečítaj zopár slov k vybraným hudobníkom, ktoré ti snáď pomôžu lepšie pochopiť a vysvetliť princíp a výhody co-writingu.

 

 

Kanye West

 

 

Yeezy po druhé. Kým ale začať tento zoznam, ak nie ním. Kanye sa netají tým, že pri kreatívnom procese svojich albumov sa rád obklopuje čo najprogresívnejšími hudobníkmi. Prehadzujú si nápady čo sa týka rýmov, produkcií, jednoducho, asi všetkého. Preto sú zoznamy nielen pisateľov na nosičoch ako napríklad Yeezus či My Beautiful Dark Twisted Fantasy riadne dlhé. Pre zaujímavosť, na texte skladby New Slaves sa popri Kanyem a Frank Oceanovi podieľal i Malik Yusef, CyHi The Prynce alebo Mike Dean a ďalší. Pri bangeri All Day je zase uvedených až 13 mien. Nič zlé na tom ale nie je, pretože všetci dostávajú svoj náležitý kredit a navyše Kanyeho hudobný talent je nespochybniteľný.

 

 

 

Drake

 

foto: Robb Cohen

 

Pokiaľ niekto očierňuje Drizzyho z využívania ghostwritera, treba sa pozrieť aj na opačnú stranu. A tou je fakt, že na zoznamoch spoluautorov skladieb z jeho albumov sú riadne uvedené rôzne mená. Najčastejšie sa tam objavuje 40, čo je dvorný producent OVO, Hush, skladateľ z rovnakého tábora, a po novom aj Quentin Miller. Títo ľudia sú s Papim v štúdiu najčastejšie, a tak im po správnosti dá právoplatné zásluhy. Aj tento fakt mu nahráva do kariet v jeho boji proti Meek Millovým obvineniam. Načo by dal Quentinovi credits na nejakých skladbách a na iných zase nie, ak by naozaj spolupracoval na všetkých? Nechávam túto otázku otvorenú.

 

 

 

Kendrick Lamar

Ghostwriting v hip-hope: Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov?

foto: Sarah Weiss

 

Pri Kendrickovi sa na chvíľu pozastavím. Je nepochybné, že jeden z najlepších textárov svojej doby si rýmy píše sám, to viac rozoberať nebudeme. Avšak i on sa občas inšpiruje skladbou niekoho iného, parafrázuje či si nechá poradiť. Kvôli tomu obsahuje listina pisateľov na jeho albumoch aj iné mená než len Duckworth, Duckworth a opäť raz Duckworth. Zaujme skladba King Kunta, ktorá okrem toho, že obsahuje lajny: „I can dig rappin' / But a rapper with a ghostwriter? What the f*ck happened? /  I swore I wouldn't tell / But most of y'all sharing bars like you got the bottom bunk in a two man cell,“ (diss na Drizzyho?) zobrazuje v credits mená ako Michael Jackson, Redfoo (LMFAO) či Thundercat. Poslední dvaja pravdepodobne prispeli nejakou tou myšlienkou, no Michael sa tam dostal vďaka tomu, že K. Dot cituje refrén jeho známeho hitu Smooth Criminal, konkrétne: „Annie, are you okay? Annie, are you okay?"  

 

 

 

Jay Z

 

 

Podobne ako Kendrick je na tom aj ďalší velikán, čo sa týka lyriky, Jay Z. To nespočetné množstvo hitov, ktoré má na konte, si písal sám (skôr vymyslel, keďže Hov má svoje texty v hlave), pričom stihol niekoľko skladieb napísať aj pre iných interpretov, viď. Dr. Dre. No i on udáva pri niektorých songoch z 12 sólových štúdioviek co-writerov. Hoci sú to najmä producenti, ktorí sú, ako si si už možno všimol, najčastejšie sa objavujúcimi spoluautormi, nájdeme medzi nimi aj iných jedincov. S trackom Ain't No Nigga napríklad sčasti pomáhal Hovov mentor, Jaz-O (spieva i kúsok refrénu) a na Heaven zo zatiaľ poslednej dosky kolaborovalo až 10 ľudí. Zaujímavosťou pri tomto velikánovi z New Yorku je skutočnosť, že ho poniektorí ľudia obviňujú z toho, že vykráda Biggieho rýmy. V zopár trackoch, napríklad D.O.A., totiž používa podobné alebo rovnaké riadky ako Notorious B.I.G. Jigga si to však už niekoľkokrát obhájil tým, že touto cestou vzdáva svojmu priateľovi hold a stará sa o to, aby ľudia na jeho osobu nikdy nezabudli. Navyše, nikdy to nie je v nejakom veľkom množstve, takže sa prikláňam na Jayovu stranu. 

 

 

 

Eminem

 

foto: teambackpack

 

Čerešnička na záver. Eminemove metafory, prirovnania či príbehy a ich schopnosť rozprávať ich sú legendami (nehovoriac o tom, že si hudbu aj produkuje). Bez pochyby pochádzajú z jeho dielne, ale aj takému velikánovi, akým Em istotne je, sa občas dostalo nejakej pomoci. Zo začiatku to bol hlavne Dr. Dre a producentské duo z Detroitu, Bass Brothers, ku ktorým sa neskôr pripojil skladateľ Luis Resto (obdobie Eminem Show) či Mark Batson počas ťažkostí v časoch okolo dosky Relapse. Za zmienku určite stojí i vzájomná podpora s Royce Da 5'9''.

 

 

 

Prešli sme si toho celkom dosť, avšak stále nám tu ostala jedna na priamo nezodpovedaná otázka. Aká je skutočná situácia ohľadom písania riadkov a rýmov v hip-hope? Načrtnúť, ako vidím odpoveď ja, som sa snažil skrz predošlé riadky, no pred koncom to ešte jednoducho zhrniem. Ghostwriting je akýmsi verejným tajomstvom rapu od jeho začiatkov. Je to neschválená a ťažko dokázateľná praktika, ktorá je však pomerne bežná a hocikomu dokáže pochovať kariéru, preto jej čelilo toľko interpretov, z ktorých zopár sme si vyššie priblížili.

 

Treba si uvedomiť, že ak si raper nepíše vlastné texty alebo podieľajúcim sa ľudom neuzná ich kredit, prekračuje medze toho, čo dokáže komunita akceptovať a nemôže byť považovaný za špičku rap game. No v prípade, že spoluautorov riadne uzná, ocitá sa v legitímnej zóne takzvaného co-writingu, využívaného i tými najväčšími menami histórie. Pravdou teda je, že ghost je v slove ghostwriting úplne oprávnene. Duch, prenasledujúci hip-hop, nikto ho na prvý pohľad nevidí, no každý vie o jeho existencii, sa raz za čas zjaví a niekoho vystraší, a tak je lepšie spoľahnúť sa na samého seba, dať si tú námahu a potenciálnym kolegom priznať ich zásluhy, vďaka čomu sa presunieš do bezpečných vôd spoluautorstva, reálne viditeľnej a oprávnenej praktiky. Obe tvoria skutočnú situáciu ohľadom písania riadkov a rýmov, delí ich však tenká čiara a trochu morálky. Niektorí interpreti ju majú, niektorí sa radšej riadia vetou čo oko nevidí, to srdce nebolí.

 

Pre viac informácií zo sveta rapu sleduj Raporter

Ohodnoť článok
5
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.