Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
25. novembra 2015 o 20:02
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

TECH GOLF VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Otestovali sme Gran Turismo Diesel, avšak v karosárskej verzii, aká tú od vzniku Golfu GTD, teda od roku 1982, nikdy nebola.

Ak zoberieme do úvahy domáci trh, naftové motory sú jeho neodškriepiteľnou súčasťou, lepšie povedané, svojej obľube sa tešia podstatne viac, ako napríklad v takých vyspelých krajinách západnej Európy. Dízle však vo všeobecnosti čoraz viac vstupujú do segmentov, kde mali kedysi dvere zatvorené. Narážam tým predovšetkým na športovo ladené verzie, ktorých doménou boli výhradne benzínové agregáty. Odstupom času tak prakticky väčšina automobiliek vo svojich modeloch ponúka naozaj výkonné vznetové motory, ba čo viac, hŕstka z nich danými jednotkami osádza aj modely, ktoré sú prezentované ako športové vozidlá, čoho príkladom je napríklad BMW M550d alebo Audi A6/7 3.0 TDI Competition. To však zďaleka nie je všetko, keďže výraznou mierou si z pomyselného koláča ostrých modelov odkrajujú svoj podiel osvedčené klasiky, ktorým už dlhé roky sekundujú aj ich naftové alternatívy - Octavia RS TDI, Focus ST Diesel či Golf GTD.

Pravdu povediac, ich význam je do veľkej miery spochybniteľný, veď pokiaľ chce človek športové auto, nemôže hľadieť na spotrebu. No a práve tá je však dôvodom, prečo niekto po obdobnom aute siahne a zďaleka takýchto ľudí nie je málo. Nám sa na test pritúlal jeden z vyššie spomínaných, ide ale o verziu, ktorá doposiaľ na trhu nebola. Zaujímavosťou pritom je, že na rozdiel od konkurenčnej Octavie RS v karosárskom vyhotovení kombi, športový hatchback z Wolfsburgu sa ho dočkal až teraz, a aj to len ako naftový variant. Ten ale pohľad na problematiku športového a zároveň úsporného automobilu viac-menej mení. Volkswagen Golf v úplne novej verzii GTD Variant totiž vstupuje na trh s úmyslom osloviť novú cieľovú skupinu. O koho ide?

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Exteriér

Predstavovať si Golf ako taký nemá veľmi zmysel, veď jeho súčasná podoba je na trhu už pomaly štvrtý rok a dokonca i ostré verzie GTI a GTD už nejaký ten rôčik majú. Veľké zmeny oproti starému-známemu ostrému hatchbacku nečakajte ani vo verzii s dodatkom Variant - praktickú karosériu obaľuje vydarený, no skôr decentný športový paket, ktorý dodáva vozidlu prísnejší podtón. Žiaľ, v našom prípade, najmä za prítomnosti síce skutočne zaujímavého, no nie veľmi výrazného šedého (Carbon Steel) metalického laku, bežný človek takýto golfík vo výsledku nekategorizuje ako niečo výnimočné či vyslovené športové, inými slovami, v preplnených cestách sa rýchlo stratí, keďže nepriťahuje extra pozornosť. Na druhú stranu, to nemusí byť vždy na škodu. Čo však do očí okamžite bije je zvolené obutie, a to konkrétne až 18" dvojfarebné disky Nogaro pozostávajúce z piatich lúčov, ktoré spájajú s vozovkou pneumatiky o rozmeroch 225/40.

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Predku dominuje agresívnejší nárazník s postrannými, vertikálne umiestnenými ledkami a zároveň tradičná, masku podčiarkujúca strieborná linka (v GTI červená). Zatiaľ čo vpredu sa od bežného hatchbacku GTD rozdielnosti nenachádzajú, vzadu je tomu kvôli predĺženej karosérii pochopiteľne inak. Avšak, ak nezoberieme do úvahy väčšiu a lesklú dvojicu koncoviek výfukov na ľavej strane, netrénované oko si GTD Variant veľmi ľahko pomýli s úplne bežným, prakticky aj základným Golfom Variant. A to aj napriek tomu, že zadné okno objíma pomerne veľký strešný spojler. Možno si poviete, že takýto Golf vyzerá zo zadu až veľmi bežne, verzia GTD Variant však ani nechce byt niečim, čím nie je. Pochopiteľne, nejde o hot-hatch a ani superrýchle kombi to zrovna nie je (na to tu je nový Golf R Variant), preto to Volkswagen jednoducho zbytočne nehrotí.

A to je azda úplný opak škodováckeho ekvivalentu - naftová Octavia RS Combi vyzerá zozadu športovejšie než v skutočnosti je a ten fejkový výfuk na pravej strane to len potvrdzuje. To, ktorým smerom by ste sa ubrali vy, nechám na vás. Pre úplnosť, o vonkajšie osvetlenie sa starajú vpredu Bi-xenónove svetlomety s automatickým natáčaním do zákrut, doplnené o LED-diódy pre denné svietenie, vzadu ale zabudnite na tie nádherne príplatkové bodové LED-ky z hatchbackov, v kombíku ich striedajú odhliadnuc od verzie len klasické, i keď so zaujímavou grafikou. Ak si to zhrnieme, GTD-čko s rozmermi 4 575 x 1 799 x 1 470 milimetrov vyzerá spredu naozaj dravo a arogantne, smerom vzad však svoj povestný temperament z hot-hatchov postupne stráca. V žiadnom prípade ale netvrdím, že vyzerá zle, to rozhodne nie. 

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Interiér

Pokiaľ sa bavíme o aute, ktoré je odvekým etalónom triedy (neraz pomenovanej ako Golf-klasse), je zrejmé, že (nielen) interiér bude stelesnením kvality. A tak tomu naozaj aj je. Na pohľad možno jednoduchá a niekoľko rokov plus-minús nezmenená palubná doska poteší najmä tých, ktorí si nepotrpia na krátkodobe výstrelky a hlavne neporiadok. V kokpite Golfov odjakživa kráľuje špičková ergonómia a kvalitné spracovanie, ktoré bolo konkrétne v našom prípade okorenené o tradičné športové prvky, ktoré sú súčasťou GT-čkových verzií dlhé roky. Menovite ide o nielen po dizajnovej stránke veľmi vydarený 3-ramenný multifunkčný športový volant, ktorého koža je obšitá kontrastnými švami, ďalej kovové pedále, kárované športové sedačky s výborným bočným vedením a v neposlednom rade kožená radiaca páka rovnako s hliníkovými detailami. V zásade sa tak pozeráme verziu GTI, s tým rozdielom, že jej kontrastné červené detaily vystriedala po vzore čelnej masky strieborná farba. 

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Stredový panel je citeľne natočený na vodiča a zároveň obložený efektným obkladom Checkered Black, ktorý dominuje predovšetkým v priestoroch jeho pracoviska, vrátane obloženia dverí. Už dlhé roky nezmenená filozofia umiestnenia centra multimediálneho prostredia pod výduchmi ventilácie ostáva nezmenená, konkrétne v tomto prípade ho zastupoval rádionavigačný systém Discover Media so 6,5" farebný dotykovým displejom a intuitívnym rozhraním. Nechýba navigácia, viacero USB portov, dva sloty na SD karty, AUX-IN, bluetooth handsfree mobilné pripojenie či sada 8 reproduktorov. Pod samotnou obrazovkou si svoje miesto strážia ovládače 2-zónovej klimatizácie Climatronic, no a pod nimi stredová kozola následne plynulo prechádza do stredového tunela, kde tróni páka šesťstupňovej prevodovky v obkolesení združených tlačidiel. Za skutočne perfektným volantom (mimochodom, zhodný ako v Pole GTI) dominuje dvojica hlavných budíkov s výborne čitateľným ciachovaním a bielym podsvietením. Miesto medzi nimi vypĺňa palubný počítač Premium zobrazujúci bohaté spektrum informácií. K celkovému, hodnotnému dojmu vnútrajška prispievajú viaceré detaily, vrátane interiérového LED osvetlenia. 

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Ideálny posed za volantom si nájde snáď každý, miesta je vnútri dostatok, a to aj vzadu vo všetkých smeroch, najmä nad hlavami zadnej posádky, za čím môžeme hľadať práve praktickejšiu karosársku verziu. Interiéru nie je v zásade čo vytknúť a i keď neohúri prítomnosťou žiadnych dizajnových excesov, rozhodne patrí vo svojej triede prakticky po všetkých stránkach medzi to najlepšie. Samozrejme, je otázne, do akej miery priahnete po športovosti, lebo napríklad také škrupinové sedadlá by ste tu hľadali márne. To, čo však ponúka GTD je tou zlatou strednou cestou. Medzi športom a komfortom. Navyše, ak k názvu pripíšete dodatok Variant, čiže 605-litrový kufor (s úplne rovnou podlahou a nízkou nakladacou hranou) k onému kompromisu vsádzate aj na praktickosť a tú vám v tak bohatej podobe ponúkne máloktorý konkurent, azda len ten z Mladej Boleslavi. V príplatkovej výbave si miesto našiel aj adaptívny tempomat, dažďový senzor, funkcie Coming a Leaving home, asistenty Front Assist, City Brake či Real Assist (cúvacia kamera).

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Motor & Jazda

Presúvame sa pod kapotu, kde nachádzame 2-litrový turbodiesel, ktorý je v gé-té-déčku odhliadnuc od karosárskeho variantu naladený na výkon 135 kW/184 koní, pričom krútiaci moment ráta s hodnotou nemalých 380 N.m v rozmedzí 1750 - 3250 otáčok. V našej testovačke sa o prenos sily na prednú nápravu starala príplatková 6-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. V zvolenej konfigurácii, teda s automatom, dokáže praktické GTD akcelerovať z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je na hodnote 229 km/h. Papierovo tak takýto Golf ponúka svižné tempo, porovnávať ho však s benzínovou, o takmer 40-koní výkonnejšou odnožou je viac-menej od veci. Ostatne, náš nedávno testovaný Suberb s prakticky zhodným motorom a totožnou prevodovkou ponúkal ešte o čosi lepšiu dynamiku, a to ani nebol ovešaný plaketami, ktoré by naznačovali, že je čosi viac ako bežné verzie. Okrem toho, s danou Škodou má tento Golf, bohužiaľ, spoločnú aj celkovú zvukovú kulisu, keďže navonok po stránke zvuku nedáva v podstate vôbec najavo, že sa bavíme o športovo športovejšie založenom aute. Decentný posun k lepšiemu je badateľný len v interiéri v rámci športového režimu, kedy čo-to prifarbia reproduktory. GTI je len jedno.

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Na výber je 5 jazdných režimov - Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. Tie ovplyvňujú predovšetkým reakcie prevodovky, no a hlavne výborný adaptívny podvozok, čiže elektronický nastaviteľné tlmiče, ktoré vcelku citeľne zmenia charakteristiku pruženia a štandardne komfortný a tichý športový podvozok (a to aj napriek osemnástkam a zníženiu o 15 milimetrov) vedia v Sporte pritvrdiť. To oceníte najmä na serpentínach, kde GTD-čko aj vo vyšších rýchlostiach vystupuje skutočne sebavedomo a poslušne nasleduje vaše rozkazy. Niet pochýb o tom, že mať toľko koní na prednej náprave a navyše za prítomnosti takého kruťáku znamená častejšie strácanie trakcie, v globále však vie auto na cestu preniesť požadovaný výkon a tak zaručiť naozaj pružné zrýchlenie, dokonca, prevodovka nemá neraz problém podradiť a vytočiť motor aj do 5000 ot./min.

Naopak, v režime Eco Golf začne využívať plachtenie, Start-Stop systém a z vozidla sa stane príjemný a pohodlný rodinný kombík na dlhé mimo-mestské trasy, počas ktorých viete neraz jazdiť aj pri spotrebe len 4,7 l/100 km. Práve v tomto režime má automat síce občas tendenciu možno až zbytočne zaraďovať vyšší stupeň než je treba, čím sa začne auto jemne chvieť, vo všeobecnosti treba ale prevodovku pochváliť a to aj v manuálnom režime, kedy sa vyhráte s pádlami pod volantom. V momente keď sa dostanete na diaľnicu začne z 50-litrovej nádrže miznúť nafta v pomere niečo málo nad 6 litrov na sto kilometrov, naopak v meste sa s rezervou zmestíte pod 7 litrov. Pri bežnej jazde, počas ktorej sa nebudete nijak obmedzovať tak viete v priemere jazdiť za necelých 6,5 l/100 km, ak sa však začnete naháňať aj viac, stále sa vieme baviť o cca 7 litroch, čo je stále priateľná hodnota. GTD-čko sa tak po stránke prevádzkových nákladov v porovnaní s GTI-čkom (hatchbackom) oplatí, je len otázne, či ste ochotní obetovať vyššie spomenuté nevýhody voči benzínovej alternatíve. Samozrejme, ak využijete potenciál vozidla úplne naplno, úsporu paliva čakať nemôžete.  

Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)
Volkswagen Golf GTD Variant: Rodinný kompromis (Test)

Záver

Budem úprimný. Ak by som chcel hot-hatch (do úvahy beriem aj "hot-liftback" Octaviou RS a zároveň nerátam prémiové značky, keďže tam sme v inej cenovej relácii), čo je momentálne relatívne reálna situácia, Golf je pre mňa jasnou voľbou. Nepochybne, hovorím o hatchbacku a pokiaľ sa pýtate na trojicu písmen, tak medzi GTI a GTD beriem bez váhania jednoznačne alternatívu so samohláskou na konci, veď keď už, tak poriadne. Golf GTD Variant je však o niečom inom. Jeho zadné sedadlá bude okupovať pravdepodobne jedna, ak nie dve detské sedačky, z nich bude trčať niekoľko drobných nôh, no a za nimi, teda v obrovskom kufri si miesto nájde nejaký ten kočík. A kto bude za volantom? No ten, čo má na krku už mladú rodinu, ktorej chce dopriať komfortné cestovanie, čiže odviesť svoju polovičku a ratolesti pohodlne na predĺžený víkend či dovolenku do Chorvátska, avšak počas jazdy uspokojí občasným podradením alebo ostrým prejazdom zákrut svojho mladistvého športového ducha a zároveň tým nezaťaží rodinný rozpočet, lebo pri tejto vzorovej situácii veľa pohonnej hmoty neminie. Dizajnovo sa mi sedmičkový Golf osobne veľmi páči, napriek tomu GTD Variant nekradne pohľady a ani s ním neurobíte na prvý pohľad neviem aký dojem pred kamarátmi. O to viac však prekvapí v momente, keď to iní nečakajú. 184 koní nie je totiž zďaleka málo a pokiaľ vystrčíte rožky zo všedného stereotypu, razom sa postaráte o pozornosť, a okoliu dáte najavo, že len tak hocijaký Golf to nie je. A o tom to je. Apropo cena - základ 28 480 €, testovaný, výbavou prepchatý exemplár s DSG 36 524 €.

Domov
Zdieľať
Diskusia