Prevetrali sme modernizované Polo v ostrej verzii, ktorá prešla výraznými zmenami, ukrytými pod kabátom.
Určite ste zaregistrovali náš nedávny článok mapujúci naozaj bohatú históriu zástupcu nižšej strednej triedy z Wolfsburgu, kde sme si priblížili, ako sa ľudový Volkswagen Golf z roku 1975 vypracoval v súčasnosti na osvedčený etalón v triede, ktorý slúži, okrem iného, ako merítko kvality. V obdobne rozsiahlom a veľkolepom duchu, vrátane rovnakého datovania by sme mohli pokojne hovoriť aj v spojitosti s o triedu menším modelom, keďže i menšie Polo odjakživa, dovolím si povedať vďaka svojej kvalite najvýraznejšou mierou, múti vody v segmente B. Inak tomu nie je momentálne ani v prípade jeho piatej generácie, ba čo viac, teraz je “baby Golf“ azda ešte atraktívnejšou voľbou ako kedykoľvek predtým. Tá minulý rok navyše prešla na pohľad drobnou modernizáciou, a to vrátane ostrej verzie GTI, ktorá sa už na prvý pohľad javí ako veľký ašpirant na trón medzi hot-hatchmi vo svojej triede. To potvrdil aj náš test, nakoľko najmenšie gétéičko nezostáva svojej povesti nič dlžné, práve naopak, hlavne vďaka novej, paradoxne väčšej motorizácii a prevodovke má namierené naozaj vysoko.
Exteriér
V roku 2014 faceliftované Polo, aj napriek tomu, že exteriérové zmeny nájde len dobre trénované oko, opäť o čosi dospelo a nepochybne zmodernelo. Decentne osviežené krivky sa držia dlhoročných volkswageňáckych tradícií, čo inými slovami znamená aj to, že Polo ako také nie je ovešané dizajnovými výstrelkami a na prvý pohľad tak možno neohúri, respektíve ľahšie splynie s davom, svojím uhladeným a elegantným outfitom však osloví stále naozaj veľkú cieľovú skupinu, ktorá sa nestotožňuje so stále sa meniacim štylistickým jazykom konkurenčných modelov. Pokiaľ ide ale o verziu GTI, predsa len už aj tento malý Volkswagen značne vystrkovať rožky, čo majú na svedomí agresívnejšie tvary. A tie mu naozaj pristanú. Svedkom toho bol aj náš testovaný exemplár, ktorý vábil okolie trendy bielym lakom a červenými detailami, ktoré ku GTI-čkam nepochybne patria už odjakživa. Narážam predovšetkým na červenú líniu podčiarkujúcu prednú masku, bez ktorej by to už jednoducho nebolo to pravé orechové.
V istých uhloch pohľadu si možno poviete, že na pomery ostrých hatchbackov pôsobí Polo GTI vskutku nenápadne, no po až naozaj nečakanom množstve pohľadov okolitých účastníkov cestnej premávky a chodcov si uvedomíte, že až tak prehliadnuteľný zďaleka nie ste, a to aj napriek faktu, že nejde o nablýskaný superšport či vozidlo prémiovej značky. Môžu za to najmä predné partie, ktorým ten správny športový šmrnc zaručuje agresívnejší nárazník a v neposlednom rade svetlomety. K tým by som sa aj pri tomto vozidle rád pristavil, nakoľko príplatkovú full-LED technológiu by ste medzi vozidlami v danej triede nečakali. Polu nielenže zaručujú jedinečnosť a teda bezkonkurenčnosť, ale i podstatne krajší a hodnotnejší look, nehovoriac o ich podstate, čiže fantastickom svetelnom účinku. Veľká pochvala! Škoda len, že hmlové svetlá s odbočovacou funkciou tvoria už konvenčné výbojky, čím stály čisto biely lúč miestami kazí "žltkastý" teplý tón. To je avšak len malý, nepodstatný detail. Vydarený predok následne medzi čírou optikou dopĺňa charakteristická horizontálna mriežka chladiča so zaujímavou "GTI štruktúrou" a samozrejme magickými troma písmenami.
V našom prípade trojdverová karoséria s väčším párom predných dverí a pôvabnejšou bočnou líniu zadného zatmaveného presklenia vystupuje vyvážene, k celkovej atraktivite profilu ale významnou mierou prispeli aj športové prahy, zadný strešný spojler a efektné, dvojfarebné 17” športové disky Parabolica obuté do pneumatík o rozmeroch 215/40. Za nimi sa skrývajú výrazne červené strmene kotúčových bŕzd korešpondujúce so zvyškom detailov v zhodnom odtieni. Vzadu nájdeme hranaté, jemne zatmavené svetlomety s v rácmi faceliftu pozmenenou peknou grafikou. Ďalším z pekných detailov je podsvietenie značky bielymi ledkami, čo v noci v konečnom dôsledku rovnako prispieva na “prémiovosti“. Zadné partie zakončíme športovým nárazníkom s pomerne veľkým náznakom difúzora a dvojicou rozmerných pochrómovaných koncoviek výfukov na ľavej strane, ktoré vydávajú až nečakane pekný prenikavý zvuk. Aby sme to zhrnuli, dravý zovňajšok doplnený skoro až trojuholníkovými spätnými zrkadlami vyzerá v bielom kabáte okorenenom o červené prvky a nádherné disky mimoriadne pôvabne, preto ak ste zástancom skôr konzervatívnych tvarov, medzi konkurenciou nemáte čo riešiť. Ak by ste si totiž chceli takto nakonfigurované Polo ešte nejako vyšperkovať, okrem panoramatickej strechy sa jeho výzor už vylepšiť hádam ani nedá.
Interiér
To, že ide o kus kvalitného a seriózneho auta potvrdzuje najmä interiér. Vo veľkostnej triede, kde sa šetrí kvôli zníženiu ceny asi najviac, je Volkswagen nad vecou, a preto povestná precíznosť spracovania a omieľaná perfektná ergonómia je všade prítomná. Nie je sa preto čomu čudovať, že ako Golf, tak aj Polo dlhodobo kraľuje v rebríčku kvality medzi seberovnými, a čoraz viac hrá na nôtu prémiovej triedy. A to musí uznať viac-menej každý, odhliadnuc od toho, či sa mu vnútrajšok ako taký páči alebo nie. Ako exteriér tak aj vnútro nie je zbytočné prečačkané, naopak veľmi uhladené a osobne ho považujem za jednoznačne najhodnotnejšie voči konkurentom. Všetko je tam, kde má byť, nič nevŕzga či nedolieha. Palubná doska sa nesie v osvedčenom duchu, stredový panel v lesklom čiernom vyhotovení je decentne natočený na vodiča. Jeho podstatou je 5,8" farebný dotykový displej s vydareným multimediálnym prostredím vo verzii Composition Media, čo okrem iného obnáša, CD prehrávač, slot na SD karty a USB, AUX-IN, bluetooth handsfree mobilné pripojenie či 6 reproduktorov vpredu a vzadu.
Pod obrazovkou bohatého infotainmentu sa nachádza časť obsluhujúca automatickú klimatizáciu Climatronic, kde sme svedkami plne digitálneho zobrazenia teploty, zvoleného spôsobu a rozsahu ventilácie. Ako ste si už iste všimli, zo stredového tunela vykúka páka manuálnej 6-stupňovej prevodovky, čo značí, že manuál je späť. To je jedna z najväčších odlišností a hlavne výhod voči predchodcovi, ktorého bolo možné vybaviť len výhradne 7-stupňovým automatom DSG. Dvoj-spojková prevodovka je v ponuke ale naďalej, nie je však nevyhnutnosťou, čo bol jedným z kameňov úrazu minulej generácie, najmä ak patríte k pravým pôžitkárom z jazdy, čo je pri športových autách tejto kategórie samozrejmosťou, odhliadnuc od výborného automatu. Pochváliť treba už na pohľad naozaj pekne vyzerajúci multifunkčný 3-ramenný športový kožený volant so zdola zrezaným vencom, ktorý výborne padne do rúk. Za ním nájdeme dvojicu hlavných budíkov s príjemným bielym podsvietením a výbornou čitateľnosťou. Medzi nimi tróni centrálny displej palubného počítača, zobrazujúci všetko podstatné v jednoduchom, no detailne a pekne spracovanom grafickom prostredí.
Skutočnosť, že ide o športové GTI prezradia v prvom rade športové sedadlá s výrazným bočným vedením a károvaným poťahom, ktoré sú neodlučiteľnou súčasťou ostrých Volkswagenov vždy. S nimi sú následne späté červené švy na volante a riadiacej páke alebo hliníkové pedále. Ideálny posed za volantom si vďaka nastaviteľnému volantu vo všetkých smeroch nájde prakticky každý, sedadlá výborne držia v zákrutách a ich sedák je ideálne dlhý, i keď občas máte pocit, že sedíte pomerne vysoko a pritom ste v najnižšej polohe. Svoju úlohu trefne plní i lakťová opierka, občas je však cez ňu komplikovanejšie odopnúť pás. Keďže je vo veci trojdverový variant, do zadnej časti sa dostanete po sklopení predných sedačiek, ktorých vyklápanie je jednoduché, v niektorých situáciách by možno bodlo, keby po vyklopení "cvakli" v danej polohe a nevracali sa svojvoľne späť. Nastupovanie je pochopiteľne komplikovanejšie, aj trojdverák však odvezie ako-tak plnohodnotne a komfortne štvorčlennú posádku. Za zadnou lavicou nájdeme batožinový priestor s dvojitou podlahou a objemom 280, respektíve po sklopení sedadiel 952 litrov. Odkladacích priestorov je v Pole dostatok, možno aj viac ako by ste na takéhoto "drobca" čakali, za zmienku stojí dvojica rozmerných výsuvných skriniek pod prednými sedadlami, vhod padne ale aj viacero držiakov na fľaše v stredovom tuneli či užitočný priestor v spomínanej lakťovej opierke. Z prítomných technológií spomeniem napríklad vypínateľný Start-Stop systém, parkovacie senzory, tempomat, elektricky ovládane a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, automaticky stmievateľné vnútorne spätné zrkadlo a dažďový senzor v rámci paketu Lights and Vision, ale aj funkcia Coming & Leaving home, ktorá prisvecuje svetlami okolie vozidla po jeho odomknutí/opustení.
Motor & Jazda
Po vzore minulo-týždňovej X6 M je aj v tomto prípade podstatou testovaného exemplára práve motorizácia, čo v momente, keď si rozmeníme na drobné znamená, že nie je Polo ako Polo. Esom z rukáva GTI-čka je v tejto dobe nevídaná obmena pod kapotou - predošlú 1,4-ku Twincharger nahradzuje benzínový štvorvalec 1.8 TSI s výkonom 141 kW / 192 koní a krútiacim momentom až nadpriemerných 320 N.m! No a to je zásadný rozdiel aka jedinečný upsizing dodávajúci hot-hatchu úplne nový rozmer. Vidieť za tým môžeme pravdepodobne emisnú normu Euro 6, ktorou predošlý agregát nedisponoval. "Zelení" sa tak potešia, čo je však dôležitejšie, úsmev na tvári v konečnom dôsledku vyčarí skoro dvesto-koňové Polo práve vám. Na veľkostnú a váhovú (1272 kg) kategóriu nadmieru veľký motor vie s autom slušne zatočiť, asi najlepšie na tom všetkom je ale fakt, že nové Polo GTI môžeme pokojne označiť ako hot-hatch s dvoma tvárami.
Na jednej strane totiž stojí v zásade skoro bežné mestské vozidlo s až možno nečakaným komfortným prejavom. Ani zvolené 17-ky a vo všeobecnosti znížený podvozok oproti štandardným verziám vpredu o 10, respektíve vzadu o 15 milimetrov, nehrá až tak dôležitú rolu, ako by ste čakali. Pri pokojnej jazde sa cítite skoro ako v úplne bežnom aute, pričom bez akýchkoľvek problémov viete v priemere jazdiť za papierových 6 l/100 km. Dokonca, v meste sa viete pokojne dostať aj pod deklarovaných 7,6 litrov, mimo mesta niečo málo nad 5 litríkov, zatiaľ čo pri 130-ke, zaradenej šestke a otáčkach tesne pod 3000 ot./min si pýta Polo GTI necelých 7 l/100 km. To sú naozaj viac než sympatické hodnoty, či už ide o tak ľahké auto alebo nie.
Samozrejme, o tomto GTI nie je, prejdime tak k odvrátenej strane mince. Jednou z jej domén je nový adaptívny podvozok, ktorý Volkswagen priniesol do segmentu B ako jediný. Za príplatkových pár stoviek euríčiek tak dostanete Sport Select a Sport Performance Kit s funkcionalitou nachádzajúcou sa za tlačidlom Sport na prístrojovej doske (rozhodne sa oplatí zaškrtnúť pri konfigurácii). Po jeho aktivovaní tlmiče, ale i riadenie o poznanie stvrdnú, zmenia sa reakcie na pedále a decentným štýlom sa poupraví aj zvuková kulisa, ktorú by som naozaj pochválil. Nie je to síce napríklad taká A 45-ka, mohutný zvuk sprevádzaný početným pískaním turba náramne poteší. Ani tým to ale nekončí, keďže pár sekundovým podržaním tlačidla slúžiaceho na vypínanie stabilizácie aktivujete akýsi "skrytý", ešte športovejší režim ESC Sport, kedy síce stabilizácia v kritických situáciach zasiahne, v opačnom prípade ale funguje vlažnejšie než pri klasickom nastavení. V tomto momente nastupuje do hry ostrá jazda, ktorú viete perfektne precítiť 6-stupňovou prevodovkou. Jednotka je pomerne dlhá, keď však na dvojke dostanete GTI-čko za prítomnosti približne 6300 otáčok na hranicu 100 km/h, pružnosť motora vám bude len a len vyhovovať. Tým pádom sa dostávate na spotrebu počítajúcu v kombinovanom cykle s apetitom okolo 8,5 l/100, stále ste na tom ale dobre. Zábavy si za to užijete až-až, netreba ale zabúdať na nízku hmotnosť, ktorá v tomto prípade do kariet nehrá a ľahko sa môže stať, že na ceste budete lietať viac, ako chcete.
Motor pracuje nadmieru kultivovane, vie sa ale pekne rozpáliť a to doslova - pokiaľ po pár ostrých kilometroch otvoríte kapotu, sprvoti máte pocit, že to sálajúce teplo pochádza s podstatne väčšej jednotky. Vodič s týmto srdcom komunikuje jednoducho a veľmi presne prostredníctvom manuálnej prevodovky, na ktorej sprevodovanie hádam nie je možné povedať krivé slovo. Vo výsledku sme tak svedkami naozaj vydarenej súhry celej sústavy, ku ktorej navyše určite prispieva aj elektronická uzávierka diferenciálu XDS. GTI-čko je nadmieru pružné a agilné a vďaka krútiacemu momentu až 320 N.m. schopné s radosťou myšičkovať v mestskej džungli, no rozhodne sa nestratí ani mimo nej. V reči čísel to znamená, že akceleráciu z pokoja na stovku pri ideálnych podmienkach zmáknete za 6,7 sekundy, zahanbený neostanete ani vo veľkých rýchlostiach, v ktorých vie tento variant bez problémov uháňať až 236 km/h.
Záver
Možno najlepšie na tom všetkom je, že niečo takéto môžete mať v garáži "len" za 17 770 €, čo predstavuje štartovaciu cenovku verzie GTI, ktorá už štandardne ponúka pomerne bohatú výbavu. Áno, za auto tejto veľkostnej kategórie to nie je najmenej, na oplátku však dostanete skutočne výborne vozidlo. I testovaný exemplár, ktorý v položke ceny počítal s hodnotou 21 415 €, môžeme jednoznačne charakterizovať heslom za málo peňazí, veľa muziky. Medzi drahšími a zároveň slabšími konkurenčnými hot-hatchmi totiž vyjde ako asi najrozumnejšia voľba - najnovšia Fiesta ST či Clio RS sú síce exotickejšie a azda viac "okruhové a šantenia schopné", Polo GTI je ale osvedčenou klasikou, ktoré rozhodne boduje hodnotným a kvalitným spracovaním, pričom so svojimi dvoma tvárami ponúka perfektný pomer komfortnej a športovej jazdy. Okrem toho, v aute nájdete viacero jedinečnosti v segemente (full-LED svetlomety & adaptívny podvozok), ktoré by ste u konkurencie hľadali len márne. No a samozrejme, medzigeneračne k celkovej atraktivite výraznou mierou prispieva i možnosť siahnuť po manuálnej prevodovke, ktorá i napriek súčasným trendom a výhodám automatov k tomuto auto jednoznačne patrí viac.