História naprieč siedmimi generáciami najúspešnejšieho automobilu nižšej strednej triedy.
Písal sa rok 1974 a z výrobných liniek vo Wolfsburgu vzišiel nový model, ktorému už od začiatku vo Volkswagene dávali veľké šance. Tie sa aj naplnili, ba čo viac, niekoľkonásobne prevýšili prvotné plány, keďže vyslovene ľudový automobil, ktorý dostal meno podľa Golfského prúdu sa už po niekoľkých rokoch stal nielen najdôležitejším a najpredávanejším modelom značky, ale celoplošne automobilom, ktorý kedy vznikol. Navrhnutý bol primárne ako rodinný automobil pre bežných, menej majetných ľudí, no čím jeho úspech rástol, vydobyl si svoje stabilné, ťažko ohroziteľné miesto a jeho celkový kredit je dnes už podstatne vyššie. Golf, teda hatchback zastupujúci nižšiu strednú triedu, je jedno z najúspešnejších globálnych vozidiel na svete. Zastúpený je na väčšine trhov, kde sa teší mimoriadnej obľube, pričom v závislosti od pôsobenia sa predáva pod názvami Golf, City Golf/Jetta, Caribe, Rabbit. Jeho doménou boli troj- a päť-dverové varianty, odstupom času sme však spoznali i kombi, kabriolet, vyhotovenia určené do terénnu či úžitkové verzie, ale i športové modely, ktoré sa rovnako zapísali do histórie a patria medzi to najlepšie v triede.
V súčasnosti je na svete v poradí siedma generácia, ktorá v roku 2013 prekročila už hranicu 30 miliónov vyrobených kusov. To znamená, že od roku 1974 Volkswagen predá na svete každý rok približne 770-tisíc, každý deň okolo 2100, každú hodinu 87 a každú minútu 1,46 Golfov! Jeden z najpredávanejších automobilov planéty je v dnešnej dobe etalónom svojej triedy, ktorý prakticky vždy posúva hranice a voči konkurencii vystupuje ako merítko kvality. Golf je jednoznačným bestsellerom a bez zbytočného preháňania môžeme povedať i trendsetterom vo svojej triede, ktorej v Nemecku už nepovedia inak ako "Golf-klasse". Jeho príchod na scénu ako i následne predieranie sa v portfóliu značky však nebolo až tak jednoduché. Priblížme si preto vznik a úspechy jednotlivých generácií tejto legendy.
Golf I (A1/Typ 17), r. 1974 - 1984
Prvá generácia to mala sprvoti ťažké. V sedemdesiatych rokoch totiž scéne kráľoval ikonický model Beetle, ktorý Volkswagenu za svoje pôsobenie zaručil predaje počítané v desiatkach miliónov. Golf, teda úplne nový automobil bol však na tú dobu vcelku prelomovou záležitosťou. V prvom rade prišiel s hranatým, no hlavne kompaktným dizajnom, pod ktorý sa podpísal Giorgio Giugiaro. Jeho uhladené a v podstate veľmi jednoduché no hlavne elegantné tvary, ako v exteriéri tak i v interiéri, boli danú cieľovú skupinu potencionálnych zákazníkov veľmi priateľné a atraktívne. Jedným z najdôležitejších štylistických prvkov bol najmä široký C-stĺpik, ale aj horizontálna línia prednej masky. Obe tieto črty sa stali doménou všetkých generácií, vrátane tej súčasnej. Vozidlo bolo pohodlné, podstatne praktickejšie no a v neposlednom rade bezpečnejšie než zastaralý chrobák. Už tu, pri vzhľade evidujeme na dané roky akú-takú nadčasovosť, najmä pre značku samotnú, nehovoriac o tom, že úplne nové vozidlo dostalo motor umiestnený vpredu, a dokonca aj predný pohon. Technika pochádzala prevažne z Audi, pričom pokiaľ ide o motory ako také, v ponuke sa ich odstupom času vystriedalo hneď viacero, vo všetkých prípadoch išlo o štvorvalce (1,1 - 1,8 l) s výkonom od 37 kW spolupracujúce so štvorstupňovou prevodovkou. Predaje začali postupne stúpať, v roku 1976 VW evidoval prvý milión predaných exemplárov, zároveň tento rok priniesol aj prvý Golf GTI (neskôr aj naftové GTD), čiže zakladateľa kultových hot-hatchov. Pod kapotou mal 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 110 koní a jeho poznávacím znakom, okrem iného, bola povestná červená linka v maske. 80. roky sa už niesli v expanzii na všetky trhy, okrem 3- a 5-dverovej verzii sa ukázal i kabriolet či sedan (terajšia Bora/Jetta). Predaných bolo dokopy necelých 7-miliónov Golfov prvej generácie.
Golf II (A2/Typ 19E), r. 1983 - 1991
S druhým Golfom v poradí prišli na rad medzigeneračné výmeny, ktoré boli na prvý pohľad prehliadnuteľné. Aj napriek tomu išlo o úplne nový automobil, ktorý najmä po štylistickej stránke vyspel - narástol vo všetkých smeroch, väčšina detailov prešla modernizáciou, ktorá priniesla nové riešenia (plastové nárazníky, vyspelejšie navrhnutá karoséria, iné tesnenie okien a pod.), podstatne kvalitnejší interiér a množstvo nových technológií. Do výbavy, ktorá bola mimochodom po novom už rozdelené do troch stupňov, sa tak začlenil po prvýkrát napríklad posilňovač riadenia, päťstupňová prevodovka, ABS, nezávislé zavesenie prednej nápravy McPherson, no hlavne katalyzátory ako i turbodúchadlo a v neskôr dokonca pohon všetkých kolies. Pochopiteľne, dnes síce skôr paradoxne, tým pádom došlo k nárastu hmotnosti (+/- 950 kg). S ňou sa však popasovali už nové, silnejšie motory, ktorých rozmanitosť sa citeľne rozšírila, aby si každý zo zákazníkov vedel lepšie vybrať. Počítať tak kupujúci mohli s motormi od 1,3-litra až po 2-liter, ktorý ponúkal rovných 100 kW, teda 136 koní. To však nebolo zďaleka posledné slovo, keďže odstupom času sa objavila aj 16 ventilová jednaosmička s výkonom 154 kW / 210 koní, výroba tejto verzie bola ale obmedzená. Samozrejme, ako plynuli roky sa ukázali i zvyšné karosárske vyhotovenia, kabriolet ale túto generáciu obišiel. Celkovo bolo vyrobených o pár stotisíc kusov menej než predchodca, v roku 1988 vzišiel z výrobnej linky už celkovo desaťmiliónty Golf.
Golf III (A3/Typ 1H), r. 1991 - 1997
Tretie pokračovanie sa už nieslo v citeľne odlišnom duchu. Tradičné okrúhle svetlomety a hranatú karosériu vystriedali oválne svetlá a oblejšie plochy. Golf III vo všeobecnosti predstavoval dovtedy najväčší pokrok, za čo bol v roku 1992 aj titulovaný za víťaza v ankete Auto roka. V spojení s touto generáciou sa hovorí najmä ako o prvom Golfe s airbagmi pre vodiča a spolujazdca, ale aj prvom kombi (Variant), do ponuky sa vrátil aj kabriolet. Spomenúť určite treba i športovo ladené GTI, ktoré ani vtedy chýbať nemohlo. Avšak, zo začiatku ponúkalo vcelku slabé výkonnostné parametre. Dvojlitrový štvorvalec najprv disponoval len 115 koňmi, na to teda musela prísť silnejšia 16-ventilová verzia, ktorá už počítala s výkonom 150 koní. Ani to ale verejnosti a konkurencii nestačilo, a vo Volkswagene museli pristúpiť na striktnejšie riešenie - do ponuky začlenili prvé sériové šesťvalcové agregáty s netradičným usporiadaním do V (respektíve R - uhol, ktorý dva rady valcov zvierali mal iba 15 stupňov) a objemom 2,8, respektíve neskôr 2,9 litra. Tieto motorizácie boli doménou výsostne modelu označeného ako Golf VR6. Okrem toho, úplne nové riešenie sa ukázalo aj medzi naftovými jednotkami, kde sa objavil v roku 1993 motor 1.9 TDI s priamým vstrekovaním. V roku 1996 automobilka už hlási 20 miliónov vyrobených Golfov, táto generácia sa však tešila zatiaľ najmenšej obľube - predaných bolo "len" vyše 4,8 milióna kusov. To však nehovorí o jej nekvalite, skôr treba povedať, že v 90. rokoch sa začal daný segment podstatne viac zapĺňať konkurenčnými modelmi.
Golf IV (A4/Typ 1J), r. 1997 - 2003
Golf s poradovým číslom štyri môžeme označiť za jeden z najvydarenejších vôbec. Od základov prekopaný dizajn, ktorý mal pod taktovkou Harmut Warkusse bol postavený prvýkrát na platforme, ktorú použilo hneď niekoľko vozidiel v rámci koncernu - A3, Leon aj Octavia. S príchodom novinky v roku 1997 prišla i karoséria s ochranou pred koróziou, priamé vstrekovanie paliva aj pre benzínové motory, elektronická kontrola trakcie, sofistikovanejší pohon všetkých kolies (Haldex), ale aj nové prvky v rámci jednotlivých výbav či napríklad navigácia, xenónové svetlomety. Zaujímavosťou pritom bolo, že vonkajšie spätné zrkadlá mali odlišnú veľkosť. V tom čase totiž v rámci koncernu prišli s názorom, že späťák na spolujazdcovej strane býva zbytočne veľký a tak ho nahradili menším. Neskôr sa však toto riešenie stalo terčom posmeškov (detail, ktorý kazil imidž) a kritiky, preto od neho odstúpili. Najväčšiu pochvalu si zaslúžil predovšetkým interiér, ktorý bol podstatne kvalitnejší a hlavne priestrannejší (atakoval vozidlá o triedu vyššie). Spomínať, už i v tej dobe plejádu motorov nemá význam, minimálne jeden si ale pozornosť zaslúži. V roku 2002 sa na scéne objavila, dovolím si povedať dodnes najviac ospevovaná verzia R32, ktorá počítala s 3,2-litrovým 24-ventilovým šesťvalcom s výkonom 177 kW / 240 koní. O sprevodovanie sa pritom starala vôbec prvá dvojspojková automatická prevodovka na svete (DSG). Štvrtá generácia vznikla celkovo v počte 4,3 miliónov exemplárov.
Golf V (A5/Typ 1K), r. 2003 - 2009
Päťkový golfík bol najprv prijatý vcelku vlažne. Môže za to moderný, na tú dobu pre značku až trochu netypický výzor. Vytknúť mu však veľmi nie je čo, osobne sa ale prikláňam k názorom, že riešenie zadného nárazníka mohlo byť aj šťastnejšie, najmä ak sa bavíme o opticky rozmernej nelakovanej časti na spodku. Inak ale Golf V vystupuje naozaj trendy a prakticky dodnes si drží atraktívny look. Treba pritom povedať, že päťka sa výrazným krokom k lepšiemu posunula v rovine ovládateľnosti. Vo veľkej miere na tom zohral úlohu fakt, že zadná náprava prišla o torznú tyč, ktorú vystriedala viacprvková náprava. Novinkou bol aj až sedemstupňový automat DSG, ale i príplatkové natáčacie bi-xenóny a rádio s veľkou farebnou obrazovkou. V rokoch pôsobenia tejto generácie sa na trh dostávali nové benzínové motory. FSI-čka od toho momentu začali pomaly nahrádzať agregáty novej generácie pod označením TSI (konkrétne 1.4 TSI), ktoré sú na trhu vo vynovených podobách dodnes, a tak rýchlo sa ich ani nezbavíme. Golf sa zároveň po minulogeneračnej absencii vrátil k ostrej verzii GTI, pod kapotou ktorej bil preplňovaný dvojliter 2.0 TFSI s výkonom 147 kW / 200 koní. Svoju labutiu pieseň si pri piatom Golfe zahrala verzia R32, ktorá pri tejto generácii, bohužiaľ, skončila svojú púť. Svojim fanúšikov však ponúkla ešte väčšiu silu ako u predchodcu, keďže zo spomínanej 3,2-litrovej V(R)6-ky vydolovali vtedy "až" 184 kW / 250 koní. Na trhu nechýbali všetky predošlé verzie (kabriolet nahradil otvorený New Beetle a model Eos), do ponuky sa ale vtedy začlenil aj Golf Plus, ktorý dodnes reprezentuje vyššie postavený variant s väčším vnútorným priestorom. Golf V sa celkovo vyrobil v počte 3,27 miliónov kusov.
Golf VI (A6/Typ 5K), r. 2008 - 2012
Dostávame sa k roku 2008, kedy bola na parížskom autosalóne predstavená po klasickom generačnom cykle ďalšia, v poradí už šiesta generácia. I keď možno neuveríte, v porovnaní s predchodcom nejde o nič prelomové, dokonca i niektorí kompetentní z automobilky sa prikláňajú k názorom, že ide viac-menej o naozaj rozsiahly facelift. Dôvodom je ten, že medzigeneračne nedošlo k výmene platformy (ostal podvozok PQ35), vozidlo ale dostalo nový kabát. Určite mi dáte za pravdu, že ten vyzerá nadmieru vydarene a pôvabne. Postaral sa o neho známy dizajnér Walter da Silva, ktorého snahou bolo najmä prednými partiami sa priblížiť športovému modelu Scirocco, ktoré debutovalo ako comeback v novej, tretej generácii krátko predtým. Všimnúť si to môžeme na prednej maske, kde svetlomety spája výrazná horizontálna línia, ktorá prakticky v celom portfóliu následne vystriedala predošlé chrómové V-čka. Škoda možno len toho čierneho pozadia v predných svetlometoch, ktoré v modeloch, kde nenájdeme bi-xenónové "výbojky" ale len halogénové, vyzerajú naozaj lacno. Mimochodom, Golf VI dostal do vienka prvýkrát, v rámci príplatkovej výbavy, LED-kové predné denné a zadné svietenie. V ponuke sa objavil, mimo iného, aj adaptívny podvozok DCC, viaceré nové asistenty, start-stop systém, panoramatická strecha či dotykové rádio. Benzínovú motorovú paletu zaplnili už TSI-čka, zatiaľ čo dízle zastupovali osvedčené TDI-ka. Novinkou bol úsporný Golf BlueMotion, naopak, na opačnom póle ponuky nechýbalo GTI, ktoré pri príležitosti 35. výročia prišlo aj v špeciálnej limitovanej edícií s výkonom 235 koní. Tým to ale neskončilo, keďže v roku 2009 sa objavil nástupca R32-ky, Golf R. Poháňaný však už v zmysle downsizingu bol len štvorvalcom 2.0 TSI s výkonom 199 kW / 270 koní, vďaka čomu dokázal vyšprintovať na stovku len za približne 5,6 sekundy a uháňať až 250 km/h. Počet vyrobených Golfov VI presne nepoznáme, s určitosťou však viem napíšať, že spomedzi všetkých generácií ich bude najmenej, keďže Volkswagen pristúpil na skrátenie výrobných cyklov a šieste pokračovanie európskeho bestsellera v triede bolo na trhu len 4 roky. Na záver už len infomácia, že tento Golfis v roku 2009 vyhral v ankete Svetové auto roka (WCOTY).
Golf VII (A7), r. 2012 - súčasnosť
Ani sme sa nenazdali a dostali sme sa až do súčasnosti. Ešte predtým, ako však prejdem ku Golfu s číslom 7, treba poznamenať jednú vec. Možno ste si i vďaka Golfu všimli, že Volkswagen nerád experimentuje. To má za následok to, že medzi jednotlivými generáciami nie sú obrovské skoky, či dizajnové výkyvy, na aké sme zvyknutí napríklad u talianskych či japonských značiek. Ani Golf tak nestráca rýchlo na šarme a navyše, keď sa niečo osvedčí, netreba to predsa meniť a Golf je tomu príkladom, i keď neraz volí automobilka možno až moc "defenzívny" štylistický jazyk. Pravdou však je, že Golf VII prišiel na trh v čase, keď ho veľa z nás nečakala, nakoľko po štyroch rokoch pôsobenia predchodcu sme nanajvýš čakali facelift. Volskwagen ale zamiešal kartami a tu je výsledok. Vzhľad osobne hodnotím na jednotku, exteriér aj interiér stále ostáva verný tradíciám, medzičasom je ale tento zástupca nižšej strednej triedy z Wolfsburgu ešte kvalitnejší, hodnotnejší a v neposlednom rade prémiovejší. Postavený je na novej modulárnej platforme MQB, pričom momentálne je na trhu ako kombi, tak i outdoorová verzia Golf Alltrack, ale i najkultovejšie a najznámejšie hot-hatche GTI a GTD, ktoré nedáno doplnilo už aj GTE, ale aj najostrejší Golf R. Čerešničkou na torte je Golf 400, ktorý, už ako označenie napovedá, skrýva vo svojich útrobách dvojlitrový benzínový štvorvalec TSI s ohromným výkonom 294 kW / 400 koní! Zatiaľ o ňom treba hovoriť ako o koncepte, nie je už ale žiadnym tajomstvom, že jeho sériová podoba sa blíži. Siedmy Golf v poradí je vo všeobecnosti kvalitným automobilom, ktorý si zakladá na bohatej histórii, a i keď možno pôsobí v istých pohľadoch nevýrazným dojmom, svojou kvalitou spracovania, ergonómiou v interiéri, ale i technikou a motorizáciami (TSI & TDI) patrí vo svojej triede medzi to najlepšie na trhu. Podlieha tým najnovším technológiám, pričom v duchu najaktuálnejších trendov je opäť o vyše 100 kilogramov ľahší, no napriek tomu bezpečnejší.
Ako ste si mohli všimnúť, predaje jednotlivých generácií smerom k súčasnosti pomaly ale isto klesali. Ako som už spomínal, môže za to fakt, že trh je čoraz viac prepchatý všakovakými modelmi, čím výber zákazníka ovplyvňuje podstatne viac modelov, ako kedysi. Golf si svoju vysoko postavenú priečku a žezlo drží ale pevne v rukách naďalej, a dovolím si povedať, že to tak vždy aj bude. Bol to totiž Golf, ktorý pri každej novej generácii priniesol na trh niečo, čo tu nebolo, vynikal aktívnou i pasívnou bezpečnosťou, bol merítkom kvality, a v konečnom dôsledku, či s tým súhlasíte alebo nie, bol vždy vozidlom, ktorému sa každá automobilka v danej triede chcela vyrovnať. Na tom nie je ale nič nezvyčajné, Golf nižšiu strednú triedu v podstate založil a odvtedy je tu na to, aby posúval jej hranice.