Otestovali sme kontroverzné 2340-kilogramové SUV-čko, ktoré vďaka obrovskej nádielke výkonu a špičkových technológií jazdí lepšie, ako by ste čakali.
Podrobne si predstavovať BMW radu X6 je viac než zbytočné. Zakladateľ kategórie SAC (Sport Activity Coupe) uzrel svetlo sveta prvýkrát v roku 2007 a okamžite sa vryl do pamäte širokej verejnosti, keďže svojím kontroverzným charakterom spájajúcim SUV a kupé ide o azda najväčšieho podnecovateľa nespočetných diskusných kotlov na tému jeho zmyslu či sympatií. Prakticky dodnes tak statočne polarizuje spoločnosť - niektorí X6-ku milujú, iní prosto nenávidia. Dopyt však hovorí jasnou rečou a keďže základňa sympatizantov je na niekoho počudovanie až neuveriteľne veľká, okrem vstupu priamej konkurencie na trh, ktorá pochopila, že tento smer očividne zafungoval a treba sa ním uberať, či sa vám to páči alebo nie, sme minulý rok spoznali už druhú generáciu najštýlovejšieho X-ka, ktoré na scéne vystrelilo viac ako asi ktokoľvek čakal a bez preháňania ho môžeme označiť za trendsettera. Čo ale ak k tým všetkým kontroverznostiam dopíšete do označenia magické písmeno M a pod kapotu prihodíte po novom až 575-koňový osemvalec? Monštrum. Presne niečo také, úplne nové brutálne X6 M sa nám najnovšie dostalo do rúk, a povedané na rovinu, tu už idú "posmešky" bokom a sranda končí! Alebo začína? Radšej sa posaďte...
Exteriér
Určite si pamätáte na náš nedávny test najsilnejšej naftovej X5-ky v špičkovej verzii M50d, kedy som na margo zovňajšku oháknutého do M-packetu prehlásil, že medzi esúvečkami na trhu nič agresívnejšie nenájdete. Mýlil som sa. Nájdete a práve sa na to pozeráte. V decembri predstavené, pravé M-kové zbrane v rade X (X5 M & X6 M) vyzerajú naozaj nekompromisne a hrozivo. Môžu za to predovšetkým predné partie, ktoré sú pre oba modely identické - masívny nárazník s veľkými nasávacími otvormi, velikánskymi ľadvinkami napojenými na rovnako rozmerné a do strán pretiahnuté svetlomety. Tie tvorí špičková adaptívna full-LED technológia, ktorá okrem toho, že na pohľad vzbudzuje spolu so zvyškom predku hrôzu, výborne plní svoju primárnu funkciu. Z ich účinnosti som bol unesený už naposledy, preto detailne opisovať doslova biely lúč vrhajúci pred vozidlo svetlo v štýle polárnej noci už teraz nemusím. Fantázia!
Striktne navrhnuté tvary prechádzajú postupne smerom vzad, kde sa dostávame ku koreňu, podstaty X6-iek a jej netypickosti, ktorá bude aj pod týmto článkom nepochybne viesť k vášnivej diskusii. Nájdeme tam vcelku veľké svetlomety s peknou grafikou vytvarovanou trubicovými ledkami a decentnú odrazovú hranu na konci ostro klesajúcej línie strechy. Ó, áno, aby som nezabudol, dynamicky tvarovaný zadný športový nárazník obohatený o bočne detaily a difúzor počíta s tradičnou štvoricou výfukov, ktoré vozidlu za vami dávajú jasne najavo, že prípadné provokovanie by sa mu nemuselo vyplatiť by sa mu nevyplatilo. Popravde, ja ako odporca SUV-čiek, ktorý sa sprvoti tiež chytal pri pohľade na X6-ku za hlavu, musím povedať, že i keď X5-ka vyzerá vo všeobecnosti vzadu jednoznačne kompozične vyváženejšie, pokiaľ ide o vrcholnú verziu M, prikláňal by som sa skôr k iksšestke. Lobovať tu za ňu rozhodne nejdem, názor nech si spraví každý sám, športovo strihnutá silueta pripomínajúca kupéčka či výrazný bodykit konkrétne tejto verzii ale jednoducho svedčia viac, a okrem toho, že odstupom času im prichádzam na chuť, rovnako začínam chápať aj ľudí (nevravím, že medzi nich patrím), ktorí sa po tomto rozbehnú ako po čerstvom pečive v miestnom supermarkete.
Nami testovaný exemplár bol oháknutý do charakteristického modrastého M-kové laku (Long Beach Blue) s decentným perleťovým efektom, s ktorým sa v dave určite nestratíte, naopak, ako som sa mohol presvedčiť sám, krky za vami bude naťahovať každý. Pozornosť si určite zaslúžia zaujímavo a po stránke aerodynamiky funkčne tvarované späťaký, no aj to, čo v neposlednom rade významne dotvára svalnato vystupujúci outfit. O obutie sa totiž starali naozaj nádherné až 21" dvojfarebné disky obalené do pneumatík o gigantických rozmerov - vpredu 285/35, vzadu 325/30! Vypichnúť rozhodne musím M brzdy zmiešanej konštrukcie s modrými strmeňmi. Mohutný zvuk od kolies tak nepočujete vďaka širokým pneumatikám len v momente keď sa valíte po ulici, ale aj keď začnete brzdiť, nakoľko prítomnosť bŕzd s technológiou pochádzajúcou z motoršportu sprevádza pískanie, povestné najmä u karbón-keramických jednotiek.
Úprimne, doteraz nemám jasno v tom, či sa mi po dizajnovej stránke páči viac X6 M alebo novučičké GLE 63 AMG Coupé, ktoré som mal už tú česť omrknúť dôkladne osobne. MB to hrá na eleganciu, BMW je čistá divočina. Súčasnú dravosť bavorákov potvrdzuje aj famózne vyzerajúce M-ko (za mňa spredu 10/10), ktoré po stránke agresie predstavuje strop v hre. Samozrejme, do kariet mu hrá zvolená konfigurácia (osobne by som možno šiel do bielej, i keď ide už o tuctovú záležitosť). Avšak pozor, ako z mojich “úst” už neraz odznelo, o tom, či je v dnešnej dobe auto pekné, rozhoduje práve jeho konfigurácia. Dobre vieme, že od základnej verzie je toto, na opačnom póle ponuky umiestnené vyhotovenie, vzdialené na míle i opticky. V reči a v duchu tradícií nemeckých prémioviek to značí to, že ak chcete, aby auto vyzeralo naozaj pekne, pekne si aj priplatíte. Na to, na čo sa teraz pozeráte má tým pádom v kolónke ceny v porovnaní so základom spoločný len ten znak európskej koruny. O tom radšej až na záver.
Interiér
Vnútrajšok posiaty M-kovými plaketami je do veľkej miery zhodný so spomínanou nedávno testovanou X5-kou, preto ho prelúskam ako-tak v skratke. Tým ale nevravím, aby ste ho skipovali. Stačí pár, naozaj pár sekúnd, a početná Alcantara, karbón, hliník či výraznými niťami prešívaná biela koža napovie, že tento povoz kope úplne inú ligu. Pozastavovať sa nad kvalitou či precíznosťou spracovania a následne ju ospevovať naozaj netreba. Luxusnému kokpitu so športovým podtónom dominuje palubná doska s horizontálnou líniou, ktorá je navrhnutá veľmi jednoducho, no zároveň je prepracovaná do posledného detailu, čím by bolo celkovej ergonómii hriech niečo vytknúť. O všetku funkcionalitu prítomného a naozaj bohatého infotainmentu sa stará multifunkčný ovládač v stredovom tuneli, ktorému v BMW nepovedia inak ako iDrive Touch Controller. Komunikácia s vztyčujúcim sa centrálnym displejom s uhlopriečkou 26 cm a príjemnou grafikou, respektíve s nielen po dizajnovej stránke veľmi vydareným prostredím iDrive tak prebieha na intuitívnej báze, ktorú navyše v náročnejších úkonoch doplňuje horná dotyková plocha, na ktorej si môžete čarbať. Na fotografiách môžete vidieť športové ukazovatele aktuálne dostupného výkonu/krútiaceho momentu. Pekná zábavka to sledovať v akcii.
Hneď vedľa oného ovládača máte po ruke ďalšiu nemenej dôležitú srandu, a to vynovený volič osemstupňovej automatickej prevodovky. V neposlednom rade máte na pravej strane na blízku spleť tlačidiel, ktorými si viete ošéfovať nastavenie, lepšie povedané správanie auta - v M-ku si režimy (Efficient/Comfort, Sport, Sport Plus) volíte pre každú oblasť osobitne (volant, podvozok, radenie). Je tu jedno "ale", k tomu neskôr... Čo vám však najviac ruky podáva, a to už aj pri pohľade cez okno, je ten úchvatný M-kový trojramenný multifunkčný volant s kontrastným prešívaním, ktorý máte nutkanie držať oboma rukami azda aj počas státia na červenej. Top! Za nádherným vencom nechýbajú pádla krídielka pre radenie v manuálnom režime. Prístrojový štít, na rozdiel od toho z X5-ky ponúka “len” konvenčné budíky, ktoré však v spodnej časti dopĺňa horizontálny displej a vo výsledku tak celá sústava ponúka prepracovaný vizuál.
V rámci bohatej, tzn. nekonečnej príplatkovej výbavy nechýbal napríklad navigačný systém Professional za 2368 €, výborne čitateľný head-up displej premietajúci viacero informácií naraz priamo na čelné sklo za 1416 €, nočné videnie BMW Night Vision s rozpoznaním osôb a funkciou Dynamic Light Spot za 2139 €, komfortný, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatické Soft-zatváranie dverí, automatická klimatizácia so 4 regulovateľnými zónami, špičková zvuková sústava Harman/Kardon Surround Sound audio systém či plejáda asistentov (monitoring mŕtvych uhlov, odstupu, držanie v pruhoch atď.) a sústava kamier (360° pohľad okolo auta či systém čítajúci dopravné značky).
Vnútorná prehliadka smeruje k posedu, pokračujeme preto vo veľkom štýle ďalej. Príplatkové M sedadlá v hodnote 2760 eurokorún si najprv zamilujete na pohľad, no a po pár kilometroch vrátane ostrých prejazdov zatáčok im lásku preukážete opätovne. Ďalšiu moju špeciálnu pochvalu si teda zaslúžia plne elektronicky nastaviteľné, vyhrievané ale i ventilované snehobiele športové kreslá disponujúce výrazným bočným vedením, ktoré vás po dofúknutí doslova objíme. Vzadu je to so sedením už o poznanie horšie. Predné kresielka sú totiž naozaj hrubé a to zadná posádka v mieste pre nohy až tak neocení. Samozrejme, i keď ste možno pozabudli (nečudujem sa), bavíme sa stále o X6-ke, a tak nečakajte, že vzadu budete mať nad hlavami miesta na rozdávanie. Dokonca, v porovnaní s GLE-čkovým kupé máte toho miesta ešte menej, komfort je i napriek tomu stále dostatočný. Na úkor štýlovosti/športovosti utrpel aj kufor, do ktorého sa na rozdiel od X5-ky musíte dostať cez pomerne vysokú nakladaciu hranu. Batožinový priestor ale i tak ponúka slušných 580 litrov bez zbytočnej členitosti, navyše s veľkolepým priestorom pod dvojitou podlahou.
Motor & Jazda
Konečne sa dostávame k podstate veci. X6-ka ne-X6-ka, po naštartovaní sprevádzaného mohutným dunením zistíte, že ide do tuhého a vaše predsudky, ak nejaké máte, idú závratnou rýchlosťou stranou. Už nedávno testované, "polovičné" M-ko málo výkonu na rozdávanie, no tu sa dostávame do vôd, kde medzi sériovými vozidlami tejto koncepcie budete niečo výkonnejšie hľadať vskutku ťažko. Veď posúďte sami. Dvakrát preplňovaná, TwinPower Turbo, 4,4-litrová V8-čka servíruje ako hlavné menu famóznych 423 kW / 575 koní v rozmedzí 6000 - 6500 otáčok, zatiaľ čo maximálny krútiaci moment vrcholí na úctyhodnej hodnote 750 N.m. No a to, odhliadnuc od faktu, že sa bavíme o 2340 kilogramovom aute, už nie je naozaj málo! Pre priblíženie vážnosti situácie poslúži sled týchto udalostí - pokiaľ v tom správnom režime pošlete pravý pedál na podlahu, z pokoja na stovku vystrelíte už za neuveriteľné 4,2 sekundy! V reči reality a osobnej skúsenosti to znamená, mimo iného aj to, že väčšina na pohľad silnejších súčasných vozidiel by na semaforoch vystrkovať rožky radšej nemala, lebo s prehľadom ich už po pár metroch s ľahkosťou pozametáte. Keď sa totiž o slovo prihlási stádo tých koní a vy im dáte priestor, zastaví ich až obmedzovač na 250-ke, kde sa dostanete ani neviete ako. True story...
Samozrejme, tajomstvo úspechu nespočíva iba v hrubej sile samotnej, ale i v sofistikovanom pohone všetkých kolies a v neposlednom rade vypichnúť treba aj spomínaný 8-stupňový automat, ktorý radí na výbornú. Jedna z mojich najväčších senzácií spojených s týmto nekompromisným BMW pramení práve z onej prevodovky - v momente, keď si pokojne plachtíte 75 km/h pri zaradenom ôsmom stupni s niečo málo cez 1000 ot./min a vy zrazu zošliapnete plynový pedál na doraz, prevodovka v sklonku sekundy podradí na 2-ku, teda až o 6 stupňov (!) a približne v 5500 ot./min v sprievode veľkolepej zvukovej kulisy sa začnete valiť vpred, bez ohľadu na to, v akom režime jazdíte, ako strela najväčšieho kalibru.
A teraz veľký pozor, pretože až teraz prechádzam k tomu najhlavnejšiemu. Povestné a nefalšované M-kové gény sa už tradične skrývajú pod magickým tlačidlom M2 na volante. Po jeho stlačení sa vám preto deaktivuje trakčná kontrola a zapne M Dynamic mode - všetky možné nastavenia prejdú do najšportovejšieho, čiže najdivokejšieho režimu, na ktorý vás okamžite informuje aj head-up displej s pozmeneným zobrazením počítajúcim s naozaj veľkým, vejárovitým otáčkomerom. X6-ka sa zmení na zviera a vy ho máte problém skrotiť. Reakcia na pedále je podstatne citlivejšia, volant ako aj podvozok citeľne stuhne, prevodovka drží otáčky neraz aj v červenom poli (v manuálnom režime za vás ani nepreradí, ozve sa len limiter) a o následnom preradení vás oboznámi aj hlasné prasknutie od výfukov. Mimochodom, zvukový prejav výfukového systému naozaj prekvapí, dokonca vďaka chytrým klapkám máte niekedy pocit, že sedíte v AMG-čku, ktoré je svojou mohutnou kulisou azda najznámejšie. Hriechom by bolo zabudnúť na Launch Control, po aktivovaní ktorého tých papierových 4,2 sekúnd na stovku dáte bez väčšieho úsilia. A driftovanie? Žiadny problém! Páliť gumy a rezať zákrutu bokom viete s ľahkosťou aj napriek pohonu všetkých kolies, Pokiaľ je vonku mokro, na M2-ku sa radšej ani nepozerajte.
Určite sa pýtate, ako sa tento kolos dokáže popasovať s váhou a vyšším ťažiskom. S rukou na srdci treba povedať, že X6 M je, niekedy aj na moje počudovanie, mimoriadne agilné bez náznaku neohrabanosti. V rýchlych tiahlych zákrutách sa svojej stopy drží až nečakane dobre, ba čo viac, prakticky vôbec sa nenakláňa, pod čo sa podpisuje športový podvozok (-10 mm) s aktívnym potlačovaním náklonov a automatickým udržiavaním konštantnej svetlej výšky. Do dokonalosti bol inak vyladený na slávnom Nürburgringu. Ak sa rozhodnete myšičkovať, inými slovami rýchlo prehadzovať váhu vo veľkej rýchlosti zo strany na stranu, veľkostný a váhový prídavok pochopiteľne sem-tam cítiť je a aj vždy bude. Svoju nadváhu si ale všimnete najlepšie v čase, keď sa X6 M-ko začnete snažiť ubrzdiť. Sprvoti je účinok bŕzd vcelku vlažný, no ak riadne zošliapnete brzdový pedál, špičkové brzdy sa doslova zahryznú do kotúčov a miestami máte pocit, že z nich lietajú od tlaku a okamžitého účinku iskry. Inak jazda v tomto konkrétnom X-ku je aj napriek obrovským diskom stále veľmi komfortná, čo je určite jedna z hlavných výhod mať vyššie postavené športové auto. Nepochybne, nestratí sa ani v ľahkom teréne na tráve/poľnej ceste, zvážiť treba len obutie.
Apropo spotreba. Na automobilkou deklarovanú kombinovanú spotrebu 11,1 l/100 km viac-menej zabudnite. V Mníchove si museli pomýliť modely, pretože už pri verzii M50d budete radi, ak sa tejto hodnoty udržíte. Apetít tohto M-ka siaha v priemere pri bežnej pokojnej (rozumej plnohodnotnej, nie slimačej) jazde na úroveň +/- 15 litrov. K hranici okolo 10 l/100 km sa dostanete občas defenzívnou jazdou v rýchlosti 90 km/h. Úplne opačná situácia nastáva v momente, keď začnete využívať potenciál 575-koňového srdca naplno a užívať si ho plnými dúškami. Po pár hodinovom šantení a vzniknutom víre v nádrži sa dostávame na úroveň necelých 30 litrov, čo značí pri plnej nádrži dojazd približne 300 kilometrov. Ani to ale nie je posledné slovo. Ak sa budete blázniť na limit, 85-litrová nádrž padne za pol dňa. Laicky povedané, ak vám tatko požičia X6 M v piatok večer do mesta a vy sa budete chcieť s ním patrične vytiahnuť pred kamošmi, bez toho aby ste mu vrátili auto s prázdnou nádržou, 20 €-vé tankovanie váš problém nevyrieši. To je však daň za to, čo máte pod kapotou a verte, že spotrebu riešia i tí, ktorí na takéto auto majú, nie však po stránke financií, ale preto, že sústavne tankovanie vie niekedy znepríjemniť život.
Záver
Ako to vlastne zhrnúť? Viem, že v komentároch sa objaví viacero "odborníkov", ktorých názor na vec by sa zmenil už po ich krátkej osobnej skúsenosti, v duchu mojej nedávnej úvahy preto pripomínam, že všetko je to uhol, pod ktorým sa na auto pozeráte. Rovnako platí, že výbava v týchto časoch robí auto a vo výsledku vie jeho cenu bez veľkej snahy zdvojnásobiť, no a v tomto prípade tomu nie je inak, s tým rozdielom, že násobíte dvoma už nemalú základnú cenu X6-ky na trhu, teda sumu 68-tisíc. Matematicky zdatní jedinci už vedia, čo táto sranda koštuje, aby som bol avšak dôsledný, exemplár, o ktorom ste čítali stojí presne 143 322 €. To značí, že oproti už i tak výbavou a silou nabitej základnej X6 M, ktorej cena u nás štartuje ne čiastke 118 500 €, sa škrtaním políčok vo voliteľnej výbave nešetrilo. Vedzte však, že výsledok ale stojí naozaj za to a mne neostáva nič iné len dať klobúk dole, a to najmä za to, ako dokáže takýto 575-koňový kolos na hranici fyzikálnych zákonov držať krok s pravými športiakmi. Agresívny exteriér či nádherný interiér nabitý technikou je potom už len čerešničkou na torte. Slov už bolo ale viac než dosť, preto si vychutnajte tento exkluzívny kúsok (hlavne jeho zvukový prejav) na krátkom videu, ktoré sme spolu s Kestym a Andrejom pre vás pripravili.