Ako jazdí, a vlastne aký význam má jeden z najsilnejších naftových motorov v sériovom aute? O tom je test verzie M50d v najnovšej X5-ke od BMW.
Dovoľte mi začať trochu inak, možno od konca. Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest - tak znie náš nadmieru úspešný projekt, ktorý bude čo nevidieť oslavovať svoje prvé narodeniny. Keď sme stránku zakladali, zadefinovali sme si (ako-tak) presné pravidlá, aké vozidlá budeme akceptovať a teda uverejňovať na stránke. Pripomeniem, že jej podstatou (bez ohľadu na naše osobné sympatie) sú automobily, ktoré sú zväčša kategóriou "naj z naj", teda oproti iným v niečom vynikajú a predstavujú v istom uhle pohľadu strop v danej ponuke. Ak mám byť konkrétny, v prípade BMW ide pochopiteľne o všetky skutočné M-ká (nemyslím paket), no pozvánku do ríše vyvolených sme dali aj nadčasovej i3-ke a samozrejme, futuristickej i8-čke. No a potom, v momente, keď sme na stránku po miernom zvažovaní pridali, na domáce pomery všednú X5-ku, avšak ovešanú nápisom M50d, to prišlo. Diskusný kotol na tému, či je vozidlo spájajúce športový temperament a naftový motor niečím výnimočným a exkluzívnym, nabral neúprosne na obrátkach. Je alebo nie je táto verzia niečím výnimočným a vlastne, v čom spočíva význam automobilu zakladajúcom si na "naftovom športovaní"? Poďme si to prejsť.
Rad X5 prišiel prvýkrát na svet v roku 1999, teda ako prvé SUV značky BMW označované aj ako SAV (Sport Activity Vehicle), ktoré si odvtedy vybudovalo svoje stabilné a nenahraditeľné miesto na trhu a vo všeobecnosti ide o jedno z najúspešnejších áut vo svojej triede na svete. Približne v novembri 2013 sa na trh dostala jeho najnovšia podoba, teda X5-ka vo svojej úplne novej tretej generácií s kódovým označením F15. Medzigeneračne mimoriadne populárny, mimochodom na Slovensku najpredávanejší model z Mníchova, dostal do vienka ako vôbec prvýkrát vo svojej histórii naftový štvorvalec a pohon len zadnej nápravy – verziu sDrive25d. Nekonečné debaty zakladajúce si na otázke, či sú dané parametre pre tak veľké vozidlo dostatočné, nechám však teraz stranou. Na test sme totiž dostali vyhotovenie z úplne opačného konca ponuky, nakoľko nami testovaní exemplár počítal naopak s najsilnejším dieselom. To v prípade X5-ky a jazyku béemvé hovorí o aute pýšiacom sa magickými plaketami M a teda práve vyššie spomenutým označením M50d!
Exteriér
Pri pohľade na vonkajšie tvary tretieho pokračovania najväčšieho X-ka si v istých momentoch možno poviete, že ide len o väčší facelift predošlej, po dizajnovej stránke veľmi vydarenej generácie, veci sa však majú úplne inak. Najnovšia X5-ka síce pozmenila rozmery len naozaj decentne (4886 x 1938 x 1762 mm), dokonca sa bavíme o zhodnom rázvore (2933 mm), prakticky sa ale pozeráme na úplne nové auto, ktoré vychádza z osvedčených tvarov. Aby som však preskočil nudné omáčky, nalejme si čistého vína. Pravdu povediac, nie je na trhu SUV-čko danej triedy, ktoré by vám v spätnom zrkadle tak zničilo vaše ego. Môžu za to predné, dych-vyrážajúce partie, ktoré už agresívnejšie snáď vyzerať ani nemohli. Hlavné svetlomety, štandardne dodávané so xenónmi, v našom prípade nahradené technológiou LED-diód, od trojkového radu odkukali detail, vďaka ktorému sú priamo napojené na tradičnú masku.
Samozrejme, hriech by bolo zabudnúť na športový balík, familiárne známy ako M packet, teda mohutnejší a vyzývavejší look, ktorý dostanete vo verzii M50d, vrátane ľadviniek so šedou výplňou defaultne. Predok tak zdobia ešte prísnejšie línie a väčšie nasávacie otvory, ktoré spolu s mohutnou maskou a svetlometmi vo výsledku zohrávajú najvýznamnejšiu rolu pri budovaní agresivity. Kým prejdem ďalej, dovoľte mi pristaviť sa ešte pri spomínaných svetlách. Tie boli tvorené adaptívnymi full-LED jednotkami, ktoré disponovali, už pochopiteľne, funkciou prisvedcovania do zákrut, ale aj samotným natáčaním. Povestné "angel eyes" medzičasom zhranateli a spolu so zvyšnou technológiou vrhajú jasný biely (doslova biely) lúč. Povedané na rovinu, jazda v noci je ako nikdy predtým. Bez zbytočného preháňania, miestami máte pocit, že niekoľko metrov pred vami je i v noci deň, pri najhoršom polárna noc. Zapínať diaľkové svetlá zväčša význam ani nemá, ostatne, protiidúce vozidlá so slabšími povahami za volantom vám aj tak neraz dajú najavo to, že sú v tom, že ich zapnuté už máte. Ak tak ale spravíte, nedajbože pripojíte i ledky do hmly, cestná diskotéka je na svete a o oslňovanie iných účastníkov sa báť ani nemusíte, keďže to má na starosti asistent diaľkových svetiel.
Zvyšok exteriéru sa nesie v už o čosi pokojnejšom duchu. Z profilu tretia generácia viac-menej kopíruje starú-známu siluetu. Testovaný exemplár počítal s kombináciou snehobieleho laku (Alpinweiss), ktorému perfektne kontrastovali čierne detaily - lišty okolo okien či na streche, masívne koncovky výfukov, ale i spätné zrkadlá obalené v sivom kabáte. Vzadu do oči bijú pomerne veľké koncové svetlá s perfektnou grafikou, tvorenou trubicovými LED-kami. Zovňajšok tak najmä v danej konfigurácií hodnotím veľmi kladne, ovšem ako väčšina bavorákov, aj X5-ka sa uberá skôr smerom dravosti a agresie, než v rovine elegancie. Jedna chybička krásy by sa však predsa len našla. Naša testovačka bola obutá do zimných 19" diskov a runflat pneumatík s rozmermi 255/50. Dizajn diskov ako taký bol v podstate vydarený (za mňa jeden z tých lepších), na druhú stranu, nielen pre zimné obdobie a vo všeobecnosti komfortnú jazdu ide s istotou o zlatú strednú cestu. Pri pohľade na zadnú nápravu však z viacerých uhlov neprehliadnete bohužiaľ detail, kedy je koleso doslova utopené v zadnom blatníku. Aby som bol presnejší, zadný, v rámci M packetu ešte o čosi širší a vo farbe karosérie lakovaný blatník, vyčnieval v porovnaní s kolesom až o necelých 10 centimetrov.
Interiér
Pravdepodobne mi dáte za pravdu, že vnútrajšky BMW-čok vo všeobecnosti vystupujú miestami strohým a prázdnym dojmom, nehovoriac o budíkoch, ktoré boli za svoju jednoduchosť a nemennosť neraz odsudzované. Nebudem klamať a poviem, že obdobný názor som zväčša mal i ja, no po nastúpení do našej X5-ky a niekoľko minútovom obzeraní som svoj postoj zmenil. Áno, je pravda, že na pohľad vyzerá palubná doska možno jednoduchšie a prázdnejšie, všetko je však pekne upratané a výslednej ergonómií naozaj nie je čo vytknúť. Za istú strohosť môže iDrive Touch Controller, teda multifunkčný ovládač pri riadiacej páke, ktorý zoskupujú prakticky všetku ovládateľnosť multimediálneho prostredia s centrálnym displejom počítajúcim s uhlopriečkou 26 cm a pekným grafickým spracovaním. Systém iDrive tak dokážete ovládať naozaj jednoducho jednou rukou, navyše, najnovšie vďaka hornej dotykovej ploche integrovanej v ovládači, dokážete ešte jednoduchšie a pohotovejšie vkladať potrebné informácie.
Joystick automatickej, v našom prípade osemstupňovej prevodovky poznáme už nejaký ten piatok, čo by som však vypichol, boli pádla pod volantom pre manuálny režim. Vlastne, vypichol by som hlavne ten M-kový trojramenný kožený volant! Ak nerátam mercedesácky dvojramenný masterpiece z S-ka, iný volant na mňa doteraz nezanechal taký silný dojem. Perfektný dizajn, úchvatne sadne do rúk a točiť s ním je to, čo si vždycky chcel. To, že bol dokonca vyhrievaný, bol už len detail. No a pomaly sa môžeme presunúť k zlatému klincu intérierového predstavenia - k budíkom. Toľko omieľanú tému ohľadom ich dlhoročnej jednoduchosti zmiatol v sklonku sekundy zo stola príplatkový multifunkčný prístrojový panel, ktorého displej nahradil konvenčné budíky. Najväčším tromfom bolo nielen farbou odlíšené vyobrazenie jednotlivých jazdných režimov - Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Analógové budíky, respektíve v športových režimoch digitálne ukazovatele, si zakladajú na tých najmenších detailoch a ponúkajú pri prvom stretnutí pekný zážitok.
Na čelné okno nám naša X5-ka premietala prostredníctvom príplatkového Head-up displeja aktuálnu rýchlosť, rýchlostné obmedzenia (mimochodom, na základe značiek, ktoré vozidlo čítalo pomocou kamery) a iné aktuálne informácie. Na rozdiel od niektorých vozidiel s obdobnou technológiou, boli však zobrazované údaje výborne čitateľné. V rámci výbavy spomeniem určite navigačný systém Professional, ale aj zadnú parkovaciu kameru, ktorá na multimediálnu obrazovku posiela pohľad za vozidlom, ktorý sa najmä skrz danú veľkostnú kategóriu určité hodí. Bočnými kamerami, ktoré následne ponúkajú 360° pohľad okolo auta, nami testovaný exemplár vybavený už nebol.
Vnútrajšok ako celok bol ladený v tmavom vyhotovení. Posádku obopínali lišty z brúseného hliníka, ktorým sekundovala čierna koža Dakota a čalúnenie stropu vo farbe Antracit. Ako sa už pri vozidle tejto značky a cenovky očakáva, spracovanie jednotlivých detailov je na prvotriednej úrovni. Ideálny posed si za volantom nájde vďaka plne elektricky nastaviteľným a vyhrievaným sedadlám každý. Interiérový priestor a komfort je vďaka vyššej a väčšej koncepcii vozidla pochopiteľne niekde inde, prehnane veľa miesta najmä na nohy však zas nečakajte. K celkovému prevzdušneniu významne dopomohla otvárateľná panoramatická strecha, ako inak, za príplatok. Vnútro ponúka množstvo odkladacích miest, od tých najmenších v stredovom tuneli (kde si môžete odložiť kľúč, keďže štartovanie je bezkľúčové) až po tie najväčšie i pre veľké fľaše. Kufor nie je zbytočne členitý, počíta s objemom 650 litrov, čo je nárast o 30 litrov v porovnaní s predchodcom. Už tradične sú dvere batožinového priestoru delené (horná časť plne automatická), veľa vecí si nájde miesto pod dvojitou podlahou. Pokiaľ ide o palivovú nádrž, tá počíta s miestom pre 85 litrov nafty.
Motor & Jazda
Prejdime však k tomu najdôležitejšiemu, kvôli čomu ste si článok rozklikli. Srdcom našej X5-ky bol toľko omieľaný, najvýkonnejší naftový motor v ponuke. Označenie M50d by ešte kedysi napovedalo dieselový 5-liter, ako sme si už ale odstupom času zvykli, netreba vsádzať na prvý dojem. Za prednou masívnou maskou a veľkou kapotou totiž tróni "len" 3-litrový radový šesťvalec, avšak dopovaný až troma turbo-dúchadlami (1 nízkotlakové + 2 vysokotlakové). Pripomínam, stále sa bavíme o naftovom motore! Keď si to rozmeníme na drobné, celkový výkon sústavy sa vyšplhal až na hodnotu 280 kW / 381 koní, a to za prítomnosti masívneho krútiaceho momentu 740 N.m! Pre porovnanie, jeden z najznámejších superšportov na svete - Lamborghini Aventador má "len" 690 N.m. Hold, diesel. Sofistikovaný pohon všetkých kolies xDrive a maximálnu rýchlosť, ako inak, obmedzenú na 250-ke si približovať nemusíme, poďme ďalej.
Samozrejme, je trúfalé vozidlo s 381 koňmi brať ako pravé M-ko, nehovoriac o absencii tradičného benzínového srdca, magické písmeno sa však v názve neocitlo len tak zo srandy. To potvrdzuje okrem hodnoty 740 N.m aj skutočnosť, že ide o jeden z najvýkonnejších dieselov súčasnosti, teda ak by sme brali do úvahy výkon v pomere k veľkosti motora, v rukách sa nám ocitol momentálne najsilnejší naftový motor na svete v sériovom automobile! Preslávené Audi Q7 V12 TDI sa už totiž nejaký ten piatok nevyrába a najnovšie Porsche Cayenne S Diesel síce má o 4 kone viac (385 k), tie však produkuje podstatne väčší, až 4,2-litrový osemvalec. A to nie je všetko. Tak napríklad, keď niekomu poviete, že máte (naftovú) X5-ku s váhou cez 2,2 tony, asi len ťažko uveri tomu, že jej akcelerácia z 0-100 km/h trvá len 5,3 sekundy!
Jazdná dynamika je úchvatná. Pokiaľ zvolíte režim Sport+, čiže, okrem iného, pritvrdíte tlmiče (t.j. zabezpečíte ostrejšie reakcie vozidla), aktivujete Dynamic Traction Control (DTC) a motor dostanete do otáčok (podradí aj o 3 stupne), viac než dvojtonový kolos začne robiť veľké veci. Nedajbože "sa prepnete" do manuálneho režimu radenia a začnete sa vyžívať v páčkach pod volantom. Motor sa v najnižších otáčkach chvíľočku pripravuje, no akonáhle sa priblíži k dvom tisíckam, vyloží všetky karty na stôl. Ten ťah je naozaj nekompromisný, pričom sa ani nenazdáte a na nádhernom digitálnom tachometri svietia stále sa zvyšujúce trojciferné čísla. Ak sa párkrát pohráte s Launch Control-om, papierové hodnoty akcelerácie začnú rýchlo naberať reálne kontúry. Nehovoriac o diaľničnom tempe v momente, keď pri maximálnej povolenej rýchlosti v športovom režime zatlačíte pravú nohu na podlahu! O tom tu však nemôžem... Aby som nezabudol, pár slov ku zvukovej kulise. Tá, ako už dozaista niektorí viete, je najmä v športových profiloch v interiéri sprevádzaná mohutným zvukom z reproduktorov. Naftový agregát pochopiteľne "klepoce", no odhliadnuc od umelého ozvučenia je jeho originálny zvukový prejav lepší, ako som čakal. Bohužiaľ, pokiaľ sa postavíte za auto, od dvojice obrovských koncoviek výfukov by ste očakávali podstatne lepší zvuk.
Spotreba, tak to je možno kapitola sama o sebe. Veď práve tá je jedným z najdôležitejších faktorov, kvôli ktorému zákazník siahne po X5 M50d, než po pravom X5 M. Palubný počítač mi po týždňovom jazdení vykazoval kombinovanú spotrebu 10 l/100 km. To je oproti papierovej hodnote 6,7 l, na ktorú sa reálne asi nemáte ani možnosť dostať (najmenej som mal tuším 8,1 l), naozaj vysoké číslo. Druhá strana mince však hovorí o vozidle s váhou cez 2,2 tony a výkone necelých 400 koní, čo už je trochu iný, dovolím si povedať, naozaj prijateľný pohľad na danú vec. Ale pozor! 10 litrov je na takéto ambiciózne auto skutočne pekné čísielko, no to hovoríme zväčša o každodennej - priemernej jazde. Pokiaľ chcete využiť potenciál M50déčkovej X5-ky (to je asi tak každú druhú minutú čo držíte ten volant), diesel-nediesel, okrem toho, že sa zo všestranne využiteľného auta zrodí monštrum, zdvojnásobí sa aj jeho apetít. A keď píšem zdvojnásobi, tak to myslím doslovne. Pri režime Sport(+) a agresívnej jazde začne spotreba naberať benzínové hodnoty a aj 20 litríkov môžete mať v priemere na dennom poriadku.
Do veľkej miery záleží, v akom režime jazdite. Pokiaľ si zvolíte profil Eco Pro, po dosiahnutí ideálnej teploty motora sa pri každom zastavení aktivuje štart-stop systém, čiže vypne motor. Prevodovka pri úspornom štýle jazdy radí prakticky okamžite vyšší stupeň, a tak sa na 8-čku dostanete naozaj skoro, a to pritom nemusíte ani vyslovene uháňať. Naopak, ak padne voľba na jeden zo športových režimov, za mohutného zvuku sa X5-ka okamžite dostane do spomínaných otáčok a na vypínanie motora môžete chvála bohu zabudnúť. Dôležité je však treba povedať, že pod kapotou máte tri turbodúchadlá a na to netreba zabúdať. Medzi ľuďmi totiž kolujú zvesti, že práve vďaka ním celková spoľahlivosť sústavy vykazuje odstupom času horšie hodnoty. Časom sa veci pohli určite podstatne k lepšiemu, no o tri turbá sa treba doslova a do písmena starať. Preto ak zastavíte po niekoľko hodinovom šantení, berte na ne ohľad a predtým, ako vypnete motor nechajte im pár chvíľ na vydýchanie.
Záver
Keď sa lepšie zamyslíte, zistíte, že X5 M50d je azda najkontroverznejším vozidlom na domácom trhu - je veľké (SUV), je športové a dokonca má naftový motor (X6 M50d chce byť k tomu ešte aj kupé). To sú tri faktory, ktoré kedysi o sebe navzájom nechceli ani počuť. Automobil týchto parametrov však poskytne všetko v jednom - je mimoriadne komfortný, s prehľadom zdolá náročnejšie prekážky, ponúka nadpriemerný luxus, nadštandardný výkon a agilnosť, a zároveň vie byť ako-tak úsporný. OK, beriem, X5 M50d je jedno z vozidiel, pri ktorých písmeno M viac než Motorsport evokuje Marketing, no v žiadnom prípade tam nie je neoprávnene a nepredstavuje hanbu či trapas (pozdravujem niektorých fans). Cenové relácie X5-ky štartujú na čiastke 54-tisíc €, čo je úvodná suma za vyhotovenie X5 sDrive25d. V prípade verzie X5 M50d sa dostávame na hodnoty od 87-tisíc €, no a náš testovaný, slušne vybavený exemplár bol v cene 101 596 €. Kto si teda túto "zmes" s touto cenovkou kúpi? Klasik berie X5 xDrive30d (najpredávanejšia verzia u nás), fajnšmeker siahne po X5 M a ten, kto túži po M-kových génoch, no nemieni sa uskromniť so spotrebou minimálne 15 l/100 km, berie X5 M50d. A či je teda M50d exkluzívnym vozidlom? Ak ste čítali s porozumením, verím, že so mnou súhlasíte, nakoľko minimálne na slovenské pomery rozhodne niečím vyniká a exkluzívnym rozhodne je!