Preambula
Uvedomujúc si dosah a spoločenskú zodpovednosť Refresheru, rozhodli sme sa vytvoriť Etický kódex Refresheru (ďalej len ako „etický kódex“).
Refresher má na prvom mieste svojich čitateľov, divákov a poslucháčov – prijímateľov obsahu. Refresher sa zaoberá a publikuje informácie, ktoré sú dôležité, podstatné, sú vo verejnom záujme, ale aj informácie, ktoré sú zaujímavé.
Hodnoty, zásady a pravidlá dodržiavajú všetci autori a spolupracovníci Refresheru pri publikovaní na všetkých platformách a kanáloch vrátane sociálnych sietí a snažia sa ich presadzovať v spoločnosti, v pracovnom aj v súkromnom živote.
Etický kódex Refresheru sa zakladá na zásadách ako pravdivosť, vyváženosť, objektivita a overovanie faktov. Vychádza z Manifestu Refresheru (ďalej len ako „manifest“) a z Etického kódexu novinára1 a Etického kodexu novináře2.
Manifest
Víziou Refresheru je budovať modernú generáciu s otvorenou mysľou, ktorá nevníma svet čierno-bielo. Tento cieľ chceme dosiahnuť prostredníctvom obsahu, ktorý tvoríme. Našimi hodnotami sú:
Slušnosť
Pod slušnosťou rozpoznávame také správanie človeka, ktoré sa prejavuje prispôsobením sa pravidlám spoločenského správania. Zároveň si uvedomujeme, že slušnými sa ľudia nerodia, ale stávajú. Preto by sme chceli aj my svojou činnosťou prispieť k slušnosti v spoločnosti.
Pravda
Ak je niečo možné označiť za primárnu hodnotu, ale aj cieľ novinárskej a redakčnej práce, je ňou pravda. Tá stojí na začiatku aj na konci a tvorí esenciálnu súčasť našej práce.
Nenásilie
Za násilie považujeme akékoľvek použitie alebo hrozbu použitia sily, a to tak v reálnom, ako aj v digitálnom svete, uskutočnené fyzickým alebo nefyzickým spôsobom. Všetky formy násilia odsudzujeme a staviame sa kategoricky proti nim.
Pomoc slabším
V nadväznosti na predchádzajúci bod sa pri svojej práci staviame na stranu slabších, znevýhodnených a tých, ktorým sa dejú neprávosti z akéhokoľvek dôvodu.
Tolerancia
Veríme, že ľudia rôznych národností, etník, pohlaví, ale i ľudia s rôznou sexuálnou orientáciou a transľudia sú si rovní. Bojujeme proti rasovej neznášanlivosti a extrémizmu prostredníctvom informácií poukazujúcich na skutočnosti, ktoré by mohli rozšíriť obzory mladým ľuďom. Snažíme sa o zrovnoprávnenie pohlaví vo všetkých oblastiach života a našou snahou je smerovať k slušnejšej a tolerantnejšej budúcnosti prostredníctvom edukatívneho obsahu, a to vo všetkých krajinách, kde pôsobíme alebo kam siaha náš vplyv.
Podpora lokálnych umelcov, podnikateľov a projektov
Od svojho vzniku podporujeme lokálne talenty. Či sú to podnikateľské sny, hudobné talenty, alebo iné projekty, ktoré potrebujú podporu. Snažíme sa neustále hľadať inovatívne prístupy, progresívnych jednotlivcov a skupiny. Ak robia niečo dobre, trochu inak, vyhradíme im čas v redakcii a priestor na webe. Budeme sa snažiť podporovať domáci talent čoraz viac.
Udržateľnosť a ekológia
Následky nezodpovedného prístupu k prírode a narábania s prírodnými zdrojmi môžu čoraz intenzívnejšie pociťovať obyvatelia celej planéty. Snažíme sa upozorňovať na tieto fakty a predstavovať spôsoby pre jednotlivcov alebo celú spoločnosť, ako žiť udržateľnejší život a zodpovedne pristupovať k ochrane životného prostredia, aby sme tak chránili prírodné bohatstvo a umožnili zdravý život aj budúcim generáciám.
Zodpovedný prístup k drogám
Neúplné a nedostatočné informácie vystavujú užívateľov drog mnohým zdravotným rizikám. Dalo by som im predísť zodpovedným prístupom a úplnou informovanosťou. Našimi článkami drogy nepropagujeme a snažíme sa upozorňovať na riziká ich užívania. Pracujeme však aj na tom, aby sme poskytovali informácie pre prípad, že sa človek rozhodne drogy užiť, aby to urobil v takom prostredí a forme, ktoré budú minimalizovať riziká a škody na zdraví (harm-reduction).
Etický kódex
1. Sloboda prejavu a základné zásady
- Sloboda prejavu je základnou vymoženosťou demokratickej spoločnosti. Redakcia chráni slobodu prejavu vo všeobecnosti, ako aj individuálnu slobodu prejavu autorov Refresheru (ďalej len ako „autor”).
- Redakcia Refresheru (ďalej len ako „redakcia“) je nezávislá od akýchkoľvek spoločenských, politických či ekonomických vplyvov vrátane vplyvov zadávateľov reklamy.
- Základnými redakčnými zásadami, ktoré redakcia Refresheru vyznáva a snaží sa presadzovať, sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, poctivosť, čestnosť, pravdivosť, zodpovednosť a dôsledné overovanie faktov.
2. Cenzúra
- Cenzúra v akejkoľvek podobe sa zakazuje.
- Za cenzúru sa nepovažuje redakčný rozhodovací proces výberu tém a námetov ani interný redakčný proces úpravy textov (editovanie a redigovanie).
3. Výhrada vo svedomí a konflikt záujmov
- Autor si môže uplatniť výhradu vo svedomí, v takomto prípade ho nemožno nútiť k spracovaniu danej témy a nemôže byť za to ani postihovaný.
- Ak sa autor ocitne pri spracovaní témy v konflikte záujmov, či už osobnom, profesionálnom, hodnotovom, alebo inom, bezodkladne o tom informuje priameho nadriadeného. Nadriadený rozhodne, či autor bude pokračovať v spracovaní témy.
- REFRESHER je nezávislé médium, nemôže svojim pracovníkom alebo spolupracovníkom zakázať podieľanie sa na politickej činnosti, no prípadná politická činnosť môže byť v rozpore s hodnotami Refresheru a tohto etického kódexu. Každý pracovník má preto povinnosť informovať o svojej politickej angažovanosti alebo kandidatúre vo voľbách svojho nariadeného.
- Autor neprijíma v súvislosti so svojou prácou dary alebo iné výhody, ktoré by mohli ohroziť základné hodnoty nestrannosti a objektivity. V prípade, že prijme predmet, službu alebo inú výhodu, informuje o tom svojho nadriadeného a odhalí túto skutočnosť vo výslednom texte.
- Autor nevydáva cudzie dielo akéhokoľvek charakteru za svoj výtvor.
4. Zdroje informácií
- Autori využívajú pri svojej práci len dôveryhodné zdroje informácií. Informáciu si spravidla overujú z dvoch od seba nezávislých zdrojov.
- Autori vždy citujú pôvodný zdroj informácie bez ohľadu na to, či ide o informáciu textovú, obrazovú, video alebo o iný typ informácie.
- Autori čerpajú informácie z pôvodného zdroja informácie, ak je ho možné vypátrať.
- Autori pri získavaní informácií neprekračujú spoločenské zásady a hranice slušnosti, pokiaľ si to nevyžaduje verejný záujem. O porušení tohto pravidla autor musí informovať šéfredaktora, ktorý postup schváli pred zverejnením textu.
- Autori neplatia zdrojom za informácie. Výnimku z tohto pravidla môže dať len šéfredaktor.
- V prípade, ak zdroj informácie požiada o utajenie, REFRESHER mu vyhovie, ak sa nedopustil trestného činu alebo iného závažného protiprávneho konania, ktorého odhalenie prevyšuje verejný záujem informácie, ktorú zdroj poskytne. Odtajniť zdroj možno len po jeho výslovnom súhlase.
- Zdrojom informácií môže byť aj profil na sociálnych sieťach, pri jeho citovaní REFRESHER berie do úvahy, či ide o súkromný alebo verejný profil, ako aj tú skutočnosť, či ide o súkromnú osobu alebo influencera.
- Influenceri sú osoby ovplyvňujúce značnú skupinu spoločnosti, sú preto predmetom verejného záujmu, rovnako sú predmetom verejného záujmu aj ich vyjadrenia na profiloch na sociálnych sieťach.
- Z dôvodu ochrany maloletých ich využitie ako zdroja je možné len vo výnimočných prípadoch, ak sa informácia nedá získať z iného zdroja. Maloleté osoby si musia byť vedomé toho, že informácie, ktoré poskytnú, môžu byť zverejnené.
5. Autorizácia
- REFRESHER v prípade, ak ho o to respondent požiada, poskytne respondentovi jeho vyjadrenia na autorizáciu.
- V prípade rozsiahleho rozhovoru autor ho poskytne respondentovi na autorizáciu. Respondent môže autorizovať len obsah rozhovoru, nie nadpis a výber náhľadovej fotografie.
- Úpravy rozhovoru zo strany respondenta sa aplikujú len v prípade, že ide o spresnenie jeho tvrdení.
- Ak by požadované úpravy respondenta zásadným spôsobom menili vyznenie rozhovoru, jeho obsah alebo ak by respondent žiadal o zásadnú zmenu či zmazanie častí rozhovoru, REFRESHER mu nevyhovie.
6. Oprava
- Ak autor zistí, že publikoval nesprávnu informáciu, okamžite ju opraví a primeraným spôsobom o tom informuje čitateľa, diváka, followera.
- Oprava musí mať zrozumiteľnú formu primeranú nesprávnej informácii, ktorú REFRESHER zverejnil.
7. Konkurencia
- Autor alebo spolupracovník Refresheru nemôže spolupracovať, tvoriť alebo pôsobiť v inom médiu bez súhlasu nadriadeného.
- Autor nepublikuje to isté dielo v rozličných médiách.
- V prípade, že nadriadený súhlasí s pôsobením autora alebo spolupracovníka Refresheru v inom médiu, tento má povinnosť uviesť svoju príslušnosť k redakcii.
8. Reklama
- Každá reklama, reklamná spolupráca alebo iná komerčná aktivita musí byť označená bez ohľadu na to, akým kanálom Refresheru bude publikovaná.
- Obchodné oddelenie a vzťahy so zadávateľmi reklamy nemôžu ovplyvňovať redakčný obsah a zasahovať do redakčných procesov. Obchodné oddelenie je povinné informovať a prízvukovať túto informáciu klientom, ktorí by mali snahu ovplyvňovať nezávislosť a suverenitu redakcie.
- Redaktor Refresheru nemôže priamo komunikovať s pracovníkmi marketingových, PR a reklamných agentúr a ďalších spoločností v sieti dodávateľov zadávateľov reklamy. Zadávatelia reklamy môžu komunikovať prostredníctvom svojej priradenej kontaktnej osoby alebo cez redakčné emailové adresy, prostredníctvom vedenia spoločnosti alebo šéfredaktora.
- Pracovníci redakcie nepredávajú inzerciu a nemôžu brať províziu z predaja. Záujemcov o inzerciu môžu odkázať na obchodné oddelenie spoločnosti.
- Redaktor nemôže zverejniť reklamný obsah pod svojím menom v prípade, ak ide o reklamné články, PR články, sponzorovaný obsah, do ktorého zasiahol zadávateľ reklamy. Reklamné články sú primerane označené. Prípady, keď je akceptovateľné zverejniť text v spolupráci so zadávateľom reklamy pod menom redaktora, sú vymedzené v bode 8.7.
- Redakcia nemôže zverejniť reklamný text klienta, ktorý vyzerá ako redakčný obsah a má vizuálny charakter ako výsledok práce redakcie, ak zadávateľ reklamy zasiahol do textu alebo podstaty článku. Medzi takéto texty spadajú primárne recenzie a spotrebiteľské zážitky.
- Redakcia a redaktor môžu zverejniť text alebo obsah v spolupráci so zadávateľom reklamy, ktorý má charakter redakčného obsahu, v prípade, ak ide o obsah, ktorý redakcia produkovala a má prirodzený záujem o tému a obsah, ak zadávateľ reklamy poskytol plnenie a možnosť obsah spracovať, ale okrem doplnenia faktických informácií inak do obsahu zadávateľ nezasahoval. Zadávateľ môže definovať pre neho dôležité informácie a fakty, ale je na rozhodnutí redakcie, či ich považuje za správne a zahrnie ich do obsahu. V prípade nesprávne uvedených informácií má zadávateľ právo informácie doplniť. Zadávateľ však berie na vedomie, že výsledkom takejto práce mediálny priestor dostane, ale nemá možnosť obsah priamo ovplyvniť a výsledkom môže byť negatívne ladený článok, ak bude odzrkadľovať skutočne negatívny zážitok jednotlivca alebo skupiny. Takýto text bude vždy primerane označený.
9. Ďalšie ustanovenia
- Autori majú nárok na primerané právne zastupovanie redakcie. Sú povinní poskytovať Refresheru súčinnosť v súvislosti s právnymi postupmi, následkami alebo so súdnymi spormi aj po skončení spolupráce.
- REFRESHER informuje o etnickej príslušnosti, vierovyznaní či sexuálnej orientácii len v nevyhnutnom prípade, ak je táto informácia relevantná v kontexte predmetného diela.
- REFRESHER informuje o samovraždách a pokusoch o samovraždu len vo výnimočných prípadoch, a to tak, aby nedával návod na podobné konanie.
Platnosť etického kódexu od: 1.9.2019.