Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
27. septembra 2015 o 18:24
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

TECH ŠKODA
Uložiť Uložené

Je nová Škoda Superb hodná takého veľkého mediálneho priestoru a toľkej chvály?

I keď je momentálne Volkswagen Group prioritne v pozore vďaka opletačkám s klamlivo uvádzanými emisiami ich starších motorov, nie je to jediným problémom, ktorý obrovský a v počte celosvetového predaja stále najúspešnejší koncern sužuje. Už nejaký ten piatok je opätovne otváraná téma nie príliš šťastného spolunažívania značiek Škoda a Volkswagen pod jednými krídlami a príchod posledných nových modelov mladoboleslavskej automobilky do ohňa len a len prikladá a celú situáciu naďalej hrotí. Pýtate sa prečo? Modely českej značky postavené na technike vyvíjanej výhradne Volkswagenom, najmä modulárnej platforme MQB, prosperujú ako nikdy predtým, čoho dôkazom je fakt, že Škoda veľkodušne expanduje a za minulý rok zaznamenala rekordné predaje vo svojej histórii, zatiaľ čo VW začína vykazovať poklesy predajov.

Ambíciami automobilky nešetril ani začiatok roka, nakoľko predovšetkým v našich končinách ho poznamenal veľkolepý príchod tretej generácie škodováckej vlajkovej lode. Nový Superb už prvými fotografiami naznačil, že Jozef Kabaň nás jeho prvotným opisom nezavádzal, práve naopak, príchod novinky sa preto niesol vo veľkom štýle, ktorý dal okamžite najavo, že Passat, odveký bestseller, to bude mať nielen u nás ešte ťažšie ako kedykoľvek predtým. Už po prvých stretnutiach s najväčšou škodovkou popredné média hlásali, že Superb je dokonca väčší a atraktívnejší ako BMW radu 5 a pritom lacnejší ako Passat. Predstavenie nového modelu značky Škody však vo všeobecnosti domáce publikum odjakživa citeľne prežíva a jeho príchod na trh je sprevádzaný občas až prehnaným hypom. Nám sa na test podarilo získať novučičkú Škodu Superb v prakticky plnej výbave, a tak naším cieľom bolo zistiť, či je novinka hodná takého veľkého mediálneho priestoru a toľkej chvály.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Exteriér

Je! Vynechajme nepodstatné omáčky, reči o subjektivite a povedzme si rovno na rovinu bez zbytočného preháňania, že Superb s poradovým číslom tri vyzerá famózne a nami testovaný exemplár vo zvolenej konfigurácii musí vaše pochybnosti o tom jednoznačne pochovať. Dovolím si povedať, áno, stále hovorím o Škode, že práve exteriérové tvary sú tým, čo treba na novej generácii najviac vyzdvihnúť a pochváliť, a v konečnom dôsledku bude vozidlo najviac predávať. Perfektne vyvážená hra ostrých a pretiahnutých línií, početných hrán, použitých previsov, priam až dizajnových lomov je za prítomnosti i viacerých zaoblení natoľko vydarená, že Superbu dodáva mimoriadne atraktívny podtón, ktorý však nevyzerá násilne, práveže elegantne, doslova noblesne až reprezentatívne. A to až tak, že pokiaľ sa na toto auto zahľadíte najmä z profilu, vidíte v ňom akýsi punc limuzíny, a vám sa vlastne iné slovo ako limuzína na jazyk ani netlačí. Popravde, nový Superb súčasný dizajnový smer značky nezaprie, rovnako v ňom vidíte i náväznosť na koncernové modely, i keď spoločný detail či prvok s nimi by ste koniec-koncov hľadali márne, no v Škode však samotný dizajn povýšili na takú úroveň, že vy miestami uvažujete, ku ktorej luxusnej automobilke by ste túto pompéznosť zaradili. Jozef Kabaň má môj obdiv!

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Okrem toho, že novinka zaujme už na prvý pohľad, okolie neprehliadne ani jej rozmery ako také, ktoré v podstate kopú vyššiu ligu, v tomto prípade triedu - v porovnaní s Passatom je Superb vo všetkých smeroch väčší, vrátane rázvoru (2 841), ale aj šírky, ktorou predchodca trpel (4 861 x 1 864 x 1 468 mm). Prednej časti dominuje typicky strihnutá maska, no hlavne úzke a do strán pretiahnuté svetlomety s efektným trojuholníkovým výčnelkom na spodku. Bohužiaľ, český Passat bol o full-LED technológiu ukrátený, strop v ponuke tvoria príplatkové natáčacie bi-xenóny, ktoré nielenže výborne svietia, ponúkajú aj funkciu automatickej regulácie diaľkových svetiel, teda ich samočinné zapínanie/vypínanie a upravovanie smeru - lúč sa v závislosti od podmienok sám dvíha a vyrezávané sú z neho vozidlami pre vami, čím sa zamedzuje ich "oslnenie". Samozrejme, LED-kový pás, v tomto prípade v tvare L, chýbať nemôže, avšak, okrem neho svieti aj vnútorných 7 rovnobežných línií, ktoré pri pohľade spredu svojím sklonom hrajú do kariet mriežkam v prednej maske, čo je jedným z viacerých detailových hračiek. Navyše, ozdobnú funkciu vnútra svetiel následne dotvára ešte aj český krištáľ. Od predných až po zadné svetlá sa tiahne výrazná bočná línia podčiarkujúca celkovú eleganciu, k čomu prispieva aj hrubé chrómové obloženie okien.  

Nebudeme si ťahať medové motúziky popod nos a priznajme, že pokiaľ si odmyslíme kombík, tak predošlá generácia vzadu nevyzerala priam šťastne. Tu sa majú veci ale úplne inak. Už i ostro zakončené zadné bočné okno a zaujímavý tvar C-stĺpika, ktorý je mimochodom pod skoro zhodným uhlom ako ten A-čkový, naznačuje, že tentokrát to vzadu dopadlo podstatne lepšie. Zadné, značne prepracované a do strán pretiahnuté svetlomety sú úplne iné, pričom ich grafika tiež čiastočne pozostáva z LED-iek. Náš Superb bol postavený na najväčších možných, nádherných 19" diskoch Sirius z ľahkej zliatiny s lešteným povrchom, zatiaľ čo karosériu pokrýval sivý metalický lak Business, čo vo výsledku robilo z daného exemplára jednoznačne pastvu pre oči, keďže vyššie spomenuté estetické tromfy pekne vyzneli.  

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Interiér

Nechcem povedať, že interiér je slabou stránkou Superbu, no keď si do neho sadnete a zistíte, že je na pohľad plus-mínus zhodný s tým v Octavii, trochu vás to zamrzí. Ono, niežeby bol škaredý či nevkusný, to rozhodne nie, po obrovskej pochvale exteriérového progresu ale čakáte, že niečo podobné nastalo aj pod tým pekným kabátom. Miesto toho vnútri nájdete čosi, čo máte pocit, že ste videli už dávno. Palubná doska sa tak stále nesie v dlhé roky zaužívanom duchu a ničím špeciálnym či prelomovým neoslní. Na druhú stranu, absencia radikálnej zmeny nemusí byť vôbec zlá, veď čo je dobré, netreba meniť a ostatne, všetko pôsobí vcelku hodnotne a kvalitne. Treba však povedať, že naša testovačka vo výbave Style (po Laurin & Klement druhý najvyšší stupeň) počítala s béžovým a teda podstatne pôvabnejším interiérom, pozostávajúcim zo svetlej kože a Alcantary, čo na oko výrazne mení situáciu k lepšiemu, keďže to, čo vidíte, je prakticky to najlepšie, čo v prípade Superbu môžete mať (L&K sa líši už len v drobnostiach). Ak ale presadnete do základnejších vyhotovení, pripravte sa na väčšiu vizuálnu strohosť, ktorá kazí inak veľmi dobrý dojem z auta.  

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Jednotlivé prvky prednej časti sú medzigeneračne decentne prepracované a krajšie (škoda len tej imitácie hliníka). Nechýba intuitívne ovládanie všetkého na palube, čím ergonómii nie je čo vytknúť. V stredovom tuneli, pod horizontálne orientovanou palubovkou a zároveň nad tradičným panelom 3-zónovej klimatizácie Climatronic, sa nachádza rozmerný, 8" dotykový displej systému Columbus s príjemným rozhraním. Najvyššia dostupná alternatíva počíta s 3D navigáciou, hlasovým ovládaním, ôsmimi reproduktormi, DVD mechanikou, viacerými slotmi na USB/SD karty, internou pamäťou 64 GB, Bluetooth-om, ale aj funkciami MirrorLink či CarPlay. 

Odporúčané
Najviac Slovákov si požičiava auto, keď majú to svoje v servise. Požičovni cez appku Škoda GO kraľuje tento klasický model Najviac Slovákov si požičiava auto, keď majú to svoje v servise. Požičovni cez appku Škoda GO kraľuje tento klasický model 21. novembra 2024 o 9:30

Ak mám ale nad niečim naozaj pokrútiť hlavou (jedno z mála negatív), tak sú to budíky, ktoré za tým pekným 3-ramenným multifunkčným koženým volantom nevyzerajú síce v konečnom dôsledku zle, no v obdobnom vyhotovení by ste ich čakali tak vo Fabii, nie vo vlajkovej lodi. Je viac než jasné, že v tom majú prsty aj nariadenia z hora, ktoré tu plne digitálnu fantáziu z Passatu nedopustili, no aspoň hodnotnejší vizuál by určite neuškodil, i keď ich stredový displej vystupuje solídne. Hold, tu ten technologický náskok VW-čka neoklamete. V Superbe ale nechýbalo rozpoznávanie dopravných značiek alebo adaptívny tempomat, ktorý hlavne na diaľnici fungoval ukážkovo. Horšie to už bolo s funkcionalitou držania v pruhoch, teda Lane Assistant-om, nakoľko v meste v istých situáciach pri jazde doslova zavadzal - pri opodstatnenej snahe opustiť jazdný pruh a preradiť sa do druhého, mal tomu asistent občas tendenciu brániť.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Škoda je však o Simply Clever riešeniach a tých je tu na mraky - škrabka na ľad v priestoroch palivovej nádrže (66 l), množstvo odkladacích miest/sieťok, odnímateľná lampa v kufri, hebké čalúnenie priehradky vo dverách atď. Príjemne pritom prekvapí aj ambientné podsvietenie (biele, modré alebo zelené), ledky, ktoré majú na starosti vnútorné osvetlenie či bezkľúčový systém zamykania, odomykania a štartovania vozidla Kessy. Druhá strana mince ale nezaprie "škodovácke neduhy", teda hlučné zamykanie dverí alebo sťahovanie okien. 

No a samozrejme vnútorná priestrannosť, ktorá nemá obdoby! Aj napriek tomu, že zvonku vyzerá Superb rozmerne, po nasadnutí do interiéru hocktorými dverami sa pýtate sami seba, kde sa do frasa berie toľko miesta a prečo ho v takom veľkolepom duchu nemá aj konkurencia! Vpredu je posed výborný, no vzadu azda ešte lepší. Zadnej dvojici pasažierov je dopriaty priestorový komfort, aký je doménou len prémiových Long-áčov, pričom po novom sa nebudete cítiť stiestnene ani na šírku, s čím predchodca bojoval. Istý limit sa ale objaví, ak máte cca 190 cm, vtedy zistíte, že ten pekný C-stĺpik nie je až tak praktický. Ak ide ale o výhľad smerom vzad, tretie pokračovanie si v ňom výrazne polepšilo. A kufor? 625, respektíve po sklopení sedadiel 1 760 litrov netreba bližšie komentovať, prevádzači emigrantov majú vo výbere budúcich áut jasno. Nízka nakladacia hrana a obrovské "vráta" liftbackového riešenia zabezpečujú perfektný prístup do tejto jaskyne (dvojdielne otváranie dverí TwinDoor tu hlavne vďaka snahe o zredukovanie hmotnosti už nenájdeme).

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Motor & Jazda

Náš Superb mal pod kapotou najsilnejší naftový agregát v ponuke, čiže 2.0 TDI. Áno, okrem spomínaných full-LED svetiel a plne digitálnych budíkov, na rozdiel od Passatu v Superbe nenájdete ani toľko ospevované dvojlitrové BiTDI s dvojicou turbodúchadiel a výkonom 240 koní. Miesto toho je vrcholom medzi turbodieslami iba raz preplňovaný štvorvalec v silnejšej z dvojice dostupných verzií, ktorá ponúka výkon 140 kW / 190 koní, a to za prítomnosti maximálneho krútiaceho momentu rovných 400 N.m v 1 750-3 250 ot./min. Zvolená konfigurácia ďalej hovorila o výhradne prednom pohone, na ktorý putovala sila prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky. Chod motora je pri bežnej prevádzke veľmi príjemný, vskutku pokojný, pričom do kabíny sa prenáša len minimálny hluk a vibrácie. 190-koňová verzia má sily na rozdávanie, najmä ak napíšem, že jej prevádzková hmotnosť činí na veľkostné pomery vozidla sympatických 1555 kilogramov. Očakávaná dynamika a značný záťah ale prichádza až po prekročení druhej tisícky otáčok, kedy Superb razantne akceleruje. Automat radí veľmi pohotovo, občas sa ale stane, predovšetkým ak prevezmete radenie páčkami pod volantom pod svoju vlastnú kontrolu, že sa navzájom nedohodnete a v sklonku sekundy preradíte obaja naraz, čiže o 2 stupne.

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

V duchu súčasných trendov nezaostáva ani Škoda, a tak aj v Superbe si môžete zvoliť hneď z viacerých možných režimov jazdy (Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual), ktoré sa odlišujú od seba možno ešte viac, ako by ste čakali, čo má na svedomí prítomnosť aktívneho podvozku. Ak siahnete po, nazvime ideálnej možnosti, režime Comfort, aj napriek tomu, že je podvozok miestami vykonávaným tlmením trošičku hlučný a obuté 19-tky nie sú po tejto stránke ideál, to, v akom rozsahu dokáže filtrovať nerovnosti je naozaj úchvatné. Superb si doslova mäkko pláva i na hrboľatých cestách a pocit, že sa veziete v limuzíne tak neevokuje len jej exteriérová noblesa, ale aj onen výborný podvozok. Ak pritom prepnete nastavenia do polohy Sport, tmiče až prekvapivo citeľne stvrdnú a zmenia svoj charakter pruženia. Ruka v ruke s ich pritvrdením ide aj prevodovka, ktorá zrazu nemá problém motor značne vytočiť a z veľkej Škody spraviť skutočne svižného atléta. Jeho limitom však môže byť čisto predný pohon, keďže pri prudkom zošliapnutí pedála sa jeho veľké ambície začnú niekde medzi rozzúrenými prednými kolesami a vozovkou strácať a viac ako protipreklzový systém by mu pomocnú ruku podali zadné poháňané kolesá.

V reči papierových parametrov možno temperament najsilnejšej naftovej verzie opísať aj takto. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dokáže Superb s daným agregátom zvládnuť už za slušných 7,7 sekúnd. Ručička na tachometri sa zastaví na hodnote okolo 235 km/h, čo je údaj o maximálnej rýchlosti. A teraz sa pýtate asi na spotrebu. Po týždňovom jazdení, prevažne v meste, palubný počítač hlásil priemernú spotrebu 6 litrov, čo je síce viac ako udáva výrobca (4,6 l/100 km), no na pomery ponúkanej dynamiky a predstave o bratislavských zápchach, je to viac než výborný údaj. Pri konštantnej rýchlosti 50 km/h a zaradenom 4. rýchlostnom stupni je apetít motora pod úrovňou 3,5 litra, zatiaľ čo pri 90-ke a zaradenej 6-ke si motor pýta necelé štyri litre. No a apropo diaľnica, tam sa tento Superb cíti ako ryba vo vode - pri tempe 130 km/h si motor točí niečo málo cez 2000 ot./min a konzumuje necelých 5,5 l/100 km. Pri zvolenom režime Eco viete jazdiť ešte úspornejšie, obzvlášť v tomto profile, keď prevodovka často vyraďuje rýchlosť a využíva funkciu "plachtenia".

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)

Záver

Ako to vlastne zhrnúť? Keď sa pred predstavením Superbu III hovorilo o prevrate či dokonca chystanej revolúcii, ktorej výsledkom mal byť príchod vozidla reprezentujúceho akúsi ozdobu triedy, priznám sa, že som to bral, a asi nielen ja, s celkom veľkou rezervou. A to možno aj kvôli tomu, že doteraz ma Superb nijak špeciálne nelákal, najmä ak bol v hre Passat, ktorý nie je bestsellerom len tak. Avšak, príchod novej generácie tento pohľad na vec mení od základov a mne neostáva nič iné, len Škodu pochváliť za odvedenú prácu, a tým nemyslím iba ten perfektný dizajn. Je pravda, že nový Superb pár prvkov od Passatu bohužiaľ nezdedil, čo pocítite najmä pri pohľade na palubovku, svojím šarmom, priestrannosťou a celkovým vystupovaním ale rozhodne dominuje a povyšuje hodnotu značky na novú úroveň. Štartovacia cena hovorí o čiastke 21 290 € (verzia 1.4 TSI), náš krásavec mal v kolónke cenovky čiastku 39 713 €. Okrem bohatej výbavy a mimoriadne atraktívneho zovňajšku k tomu dostanete aj silnejšiu verzia 2.0 TDI. Tá v prípade potreby ponúka nadštandardnú silu a ťah, no vie byť ale aj skutočne úsporná. Nový Superb však má jeden veľký problém a môže si za neho de facto sám. Za relatívne malý peniaz dostanete kus nádherného auta s veľkou úžitkovou hodnotou, čím o enormnom dopyte nie je absolútne pochýb. Tým sa ale dostávame ku kameňu úrazu, a teda skutočnosti, že o rok budú Superbu plné ulice a ten vydarený dizajn začnete prehliadať, keďže už bude okukaný a prestane vynikať. Aj napriek tomu teraz píšem, Superb na hrad!

Škoda Superb 2.0 TDI: Z Mladej Boleslavi až na hrad (Test)
Domov
Zdieľať
Diskusia