Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
11. júla 2015 o 11:19
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Škoda podľa šéfa VW Group parazituje na technike Volkswagenu a treba ju pribrzdiť! Aké zmeny sa chystajú?

TECH ŠKODA VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

V rámci koncernu VW Group sa chystajú veľké zmeny, ktoré majú predísť vzájomnej rivalite.

Problematika nie príliš šťastného spolunažívania značiek Škoda a Volkswagen v rámci obrovského koncernu VW Group nie je zďaleka novou témou. S odstupom niekoľkých rokov a stále väčším a väčším úspechom českej automobilky, sa zdanlivo prosperujúca kolaborácia čoraz viac mení na vzájomnú rivalitu a smeruje až ku konfliktom. Povedzme si na rovinu, nie je sa ani čomu čudovať. Škoda minulý rok zaznamenala rekord vo svojej histórii, keď vôbec po prvýkrát vyrobila a predala viac než milión vozidiel za dvanásť mesiacov, čo je až o 13 percent viac, než tomu bolo v roku 2013. K roku 2018 je navyše v pláne predpokladaný predaj až jeden a pol milióna áut, o čo so má významnou mierou postarať najmä ruský, indický a čínsky trh, kde už niekoľko rokov škodovky úspešne expandujú. Inými slovami, v súčasnosti je pre Škodu ten domáci a slovenský trh skoro zanedbateľnou smietkou. Zároveň s rastúcim predajom pochopiteľne ide ruka v ruke aj obrat aj zisk, ktorý medziročne významne vzrástol tiež. No a to sú síce všetko pekné čísielka a nadmieru pozitívne predpoklady do budúcnosti, s nimi sa však postupne prestáva stotožňovať koncern, respektíve samotný Volkswagen. Je sa čomu čudovať?!

V uplynulých dňoch sa o samotnej budúcnosti dominantných značiek koncernu rozrozprával sám šéf koncernu Martin Winterkorn. Ten vidí v súčasnej situácii a momentálnom prosperovaní Škody veľký problém, dokonca, ako sám prehlásil, česká značka doslova parazituje v rámci koncernu, keďže nielen podľa neho ťaží podstatne viac z jeho investícií vynaložených do vývoju technológií ako hlavný Volkswagen. V pláne je preto hneď niekoľko riešení, ktoré chcú eliminovať skutočnosť, že by bola Škoda stále väčšou a väčšou konkurenciou pre VW. Čo má presne Winterkorn na mysli, a aká je budúcnosť značiek v koncerne? Poďme si to prejsť.

Škoda podľa šéfa VW Group parazituje na technike Volkswagenu a treba ju pribrzdiť! Aké zmeny sa chystajú?

Vo VW Group to v súčasnosti vyzerá nasledovne. Okrem Škody, Volkswagenu (na čele s novým šéfom, Herbertom Diesseom) a značiek Ducati, MAN a Scania sú jeho súčasťou aj automobilky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche či Seat. Pochopiteľne, najbližšie to k sebe má práve dvojica spomínaných lídrov, ktorí si začínajú kvôli vzájomnému konkurovaniu čoraz viac liezť na "nervy". Najväčší podnet k opätovnému otvoreniu témy predstavuje uvedenie na trh tretej generácie vlajkovej lode z Česka, nového Superbu. Ten totiž, ako mi isto dáte za pravdu, prišiel vo veľkom štýle a začal byť tak tŕňom v oku volkswageňákov. Pravdou síce je, že viacero významných a inovatívnych prvkov (full-LED svetlomety & digitálne budíky) z Passatu do Superba neprešlo (očividne zasiahlo nariadenia z hora), no i napriek tomu má novinka od Škody neporovnateľne väčší kredit a úroveň ako akýkoľvek automobil tejto značky doteraz mal, čo vo výsledku neznamená nič iné, ako ovplyvnenie predaja nemeckého bestsellera. Známy magazín Automotive News Europe napríklad prehlasuje, že Superb je väčší a atraktívnejší ako BMW radu 5 a zároveň lacnejší ako Passat, čo najmä na nemeckom trhu neveští pre model z Wolfsbugu nič dobré.

Treba pritom povedať, že okrem Číny je práve Nemecko najväčším a najdôležitejším trhom pre Škodu, čo inými slovami znamená, že ak sa mu bude dariť práve tam, stane sa to, že vlastná automobilka v rámci koncernu významne a hlavne negatívne ovplyvní predaje tej druhej, keďže Passat je odjakživa doménou nemeckého trhu, kde už vďaka svojej stabilnej pozícii o ňom domáci vravia ako vozidle vo svojej vlastnej triede, čiže Passat-klasse. Možno ani neviete, ale téma "až príliš dobrého Superbu" už otvorená (ne)raz bola, a práve vďaka nej to dlho vyzeralo tak, že novej generácie sa najväčší sedan už ani nedočká. Ako sa ale ukazuje, nestalo sa tak a kompetentní, ale i nový šéf VW, ktorý mimochodom prišiel z BMW, prestávajú kľudne spávať. Môže za to už aj fakt, že Volkswagen začína vykazovať poklesy predajov - posledné mesiace sa značne znížil odbyt, a to aj napriek tomu, že Nemci už majú na trhu novú, výrazne lepšiu generáciu Passatu, teda odvekého "trhača" čísiel. Napríklad, v máji VW predal necelých 500-tisíc vozidiel, čo je o 5,9 percent menej než v tom istom období pred rokom. Tento pokles môžeme v čase, kedy sa automobilovým gigantom začína dariť a "preberajú" sa z nedávnej krízy, označiť za vskutku alarmujúci, najmä ak napíšem, že v celej obrovskej skupine VW Group tvorí vyše 60 percent predaja práve značka Volkswagen.

Škoda podľa šéfa VW Group parazituje na technike Volkswagenu a treba ju pribrzdiť! Aké zmeny sa chystajú?

Martin Winterkorn vidí problém aj v spomínanom zdieľaní technológií, konkrétne v tom, že Česi z nich vedia vyťažiť očividne významne viac ako Nemci. Za všetkým stoji predovšetkým nová modulárna platforma MQB, na ktorej je postavená väčšina súčasných modelov oboch značiek, vrátane oného Superbu a Passatu. Podľa slov hlavy skupiny práve použitie danej platformy stojí výraznou mierou za úspechom škodoviek, no na jej vývoji sa nepodieľali, a to ani po stránke financovania (čím ich výdavky môžu viac sústrediť do dizajnu?). Naopak, Volkswagen áno a patrične do neho naliali aj peňazí. Škoda má tak úspešný "biznis" postavený z veľkej časti na niečom, do čoho neinvestovala, a to sa vedeniu prestáva predovšetkým za prítomnosti úspechov Škody a úbytku predaja vozidiel VW páčiť a označuje mladoboleslavskú značku za parazita investícií Volkswagenu.

Pre priblíženie, na onom MQB-čku je postavených len 20 % vozidiel s logom VW na kapote, zatiaľ čo v prípade Škody je to až dvojnásobok! O kvalitách a hlavne výbornej flexibilnosti pomerne novej platformy niet pochýb, a tak už i laik pochopí, že Škoda "zlízava smotanu". Opäť sa tak otvára staro-nová téma, akým spôsobom a v akom rozsahu treba Škode pristrihnúť krídla. Javí sa totiž ako zďaleka väčší konkurent pôsobiaci vo vlastných vodách ako by sa kedysi zdalo. Túto skutočnosť, respektíve celé to haló okolo Superbu je, samozrejme, ťažko objektívne posudzovať, najmä ak k úplnému jadru vecí vidí len málokto, no široká verejnosť to nie je. Tá si ale názor vie spraviť rýchlo, najmä tá z Nemecka. I malý chlapec bez znalosti v automobilovom priemysle by zistil, že pokiaľ sa na vozidlo, ktoré je tu prakticky odjakživa (prvá generácia sa ukázala už v roku 1973) a prešlo si prirodzeným vývojom vrátane niekoľkých ťažkých období, dotiahne a v niečom prekoná iné vozidlo z toho istého koncernu s podstatne menšou históriou, niečo nie je úplne v poriadku, nehovoriac o tom, že k tomu nemalo nikdy dôjsť. Nech už máte názor na obe automobilky aký máte, minimálne to nie je fér, predovšetkým ak vieme, odkiaľ pochádza technika.

Škoda podľa šéfa VW Group parazituje na technike Volkswagenu a treba ju pribrzdiť! Aké zmeny sa chystajú?

Jedným z podniknutých krokov, samozrejme nielen vďaka tomuto problému, je úprava stratégie a štruktúry koncernu, ktorý bude rozdelený do štyroch akýchsi divízií. Tie sa majú snažiť o vzájomné odlíšenie a zároveň môžeme hovoriť o rozsiahlejšej autonómii. Doterajšie zmýšľanie v koncerne pritom so vzájomnou rivalitou počítalo, malo vraj viesť k urýchleniu napredovania jednotlivých značiek. Ako však môžeme vidieť, vedeniu to prerástlo cez hlavu. Každému bloku tak po novom má šéfovať jediná osoba, ktorej sa zvýši zodpovednosť. Paradoxom ale je, že do mainstreamovej skupiny sa ku Volkswagenu má pridružiť okrem Seatu aj Škoda, čím si opäť obaja "velikáni" nájdu svoju cestu k vzájomnej rivalite. Alebo žeby nie? Na jej čelo sa totiž postaví práve Herbert Diess, ktorý sa momentálne potrebuje prikloniť na stranu Winterkorna a vrámci očakávaného líškania sa určite naladí na taktiku, ktorá vo výsledku bude znamenať to, že Škodu bude treba mierne "spomaľovať". V akej miere, to je nateraz ešte otázne, skôr či neskôr si to ale určite všimneme. Táto taktika by sa ale v konečnom dôsledku koncernu nemusela vyplatiť, keďže niektorí analytici sa prikláňajú na stranu Škody v tom zmysle, že problém nie je na jej strane, ale na strane Volkswagenu.

Ďalším krokom, ktorý je avizovaný už dlhšie, je vytvorenie novej lacnej značky, ktorá dokáže konkurovať predajnému skokanovi, rumunskej Dacii. Dobre vieme, že Škoda už dlhé roky renomé ľudovej automobilky nemá, a VW už dupľom. Keď si to ale v hlave usporiadate, zistíte, že jedna strana mince hovorí o obmedzovaní Škody, čím by sa udržal ako taký odstup od hodnotnejšieho Volkswagenu, druhá ale nabáda českú automobilku na zvýšenie, nazvime to prestíže, aby sa definitívne vzdala povesti ľudovej značky, keďže po novom toto miesto má zastúpiť chystaná, úplne nová odnož koncernu. Druhá z možnosti je ale už v tomto štádiu viac než nereálna - iný názor na vec má aj šéf Škody, Winfried Vahland. Tvrdí, že za jeho pôsobenia v portfóliu nepribudne žiadny "módny výstrelok", teda vozidlo, ktoré by automobilke zvýšilo imidž. Pokiaľ bude pri moci môžeme zabudnúť na rýdzo športovú škodovku či kabriolet. Ďalej sa vyjadril aj na tému onej expanzie, a to tým štýlom, že na kontinent za veľkou mlákou sa tlačiť s "českými" automobilmi rovnako nechystá. Tým je ale plánovaných 1,5 milióna predaných áut v roku 2018 trochu utópiou, keďže dobre vieme, že ani na taký čínsky trh sa spoliehať v dnešnej dobe veľmi nedá, o čom hovori aj tamojší pokles dopytu.

Škoda podľa šéfa VW Group parazituje na technike Volkswagenu a treba ju pribrzdiť! Aké zmeny sa chystajú?

Podčiarknuté, spočítané, Škode sa momentálne nadmierú darí, no v koncerne sa z toho (paradoxne) netešia. Pokiaľ nedôjde k striktnejším riešeniam, bude to azda už len "horšie". Veď Škoda plánuje čoskoro uviesť na trh malý crossover postavený na základoch Fabie, číže áno, ďalšie auto na platforme MQB, a okrem toho čoskoro spoznáme aj nového Yetiho, ktorý bude medzigeneračne ešte väčší, a tým už aj škodovka bude mať vo svojich radoch plnohodnotné SUV, po ktorých stále šalie celý svet. Tým pádom bude o dôvod viac siahnuť po vozidle z Mladej Boleslavi, respektíve o dôvod viac kúpiť Škodu než Volkswagen, čím si ju koncern znovu len "pripustí viac k telu". To, či vznik divízií a nová štruktúra koncernu jednotlivým značkám prospeje alebo uškodí, je teraz dosť odvážne povedať. Uzavriem to ale citátom nemenovaného analytika, ktorý prehlásil, že to nie je len o tých autách: "Škoda je jednoducho vážny konkurent Volkswagenu. Ľudia v Škode myslia rýchlejšie a lepšie ako mnoho ľudí vo Wolfsburgu, ktorí sú príliš pomalí. Mnoho z nich by sa mohlo od Škody učiť."

Anketa:
Ktorá z dotknutých značiek koncernu je vám svojím pôsobením sympatickejšia?
Škoda
Volkswagen
Škoda
67 %
1458 Hlasov
Volkswagen
33 %
725 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia