Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
22. septembra 2015 o 18:23
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Volkswagen čelí vďaka megapodvodu obrovskému škandálu, Nemci volajú po úplnom zákaze dieselov!

TECH AUDI GOLF VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Megapodvod sa týka až 11 miliónov áut, akcie Volkswagenu sa prepadajú historicky o viac ako 23 percent a hlava koncernu údajne odstúpi už v piatok.

V dnešnej spotrebnej dobe nie sú komplexné zvolávania automobilov kvôli všakovakým závadám či opatreniam žiadnou neznámou. Práve naopak, najmä za veľkou mlákou sú státisícové až miliónové "zvolávačky" vozidiel do servisov stále častejšou záležitosťou. Škandál, ktorý v uplynulých dňoch však poznamenal automobilku Volkswagen, respektíve koncern Volkswagen Group ako taký, pravdepodobne nemá v tomto smere obdobu. Posledné dni totiž automobilovým priemyslom otriasa podvod s dieselovými motormi 2.0 TDI (typ EA 189) v USA, kde vyplávala na povrch skutočnosť, že VW zámerne používal vo svojich vozidlách softvér, vďaka ktorému merania emisií vykazovali podstatne menšie hodnoty. Inými slovami to znamená, že naftové modely vypúšťajú v skutočnosti až  35-40 násobne viac splodín (oxidu dusíka) než ukazujú doteraz uskutočňované laboratórne testy a ako uvádza automobilka. Informácia pochádzajúca zo strany amerického úradu na ochranu životného prostredia (EPA) sprvoti hovorila o takýchto praktikách na vozidlách výhradne v Amerike, ako sa však ukazuje najnovšie, problém naberá na rozmeroch, nakoľko nejde len o americké Volkswageny, ale okrem iného aj vozy v Južnej Kórei, ba čo viac, už aj samotná značka priznala, že takýmto softvérom môžu byť vybavené ich vozidlá celosvetovo, Európy sa to však týkať údajne nemá.

Volkswagen čelí vďaka megapodvodu obrovskému škandálu, Nemci volajú po úplnom zákaze dieselov!

Vo výsledku sme tak svedkami udalostí, ktoré budú mať dohru nevídaných rozmerov. Z pôvodne odhadovaných, približne 480-tisíc inkriminovaných vozidiel s motormi TDI (Golf, Jetta, New Beetle, americký Passat a Audi A3), ktoré budú musieť skôr či neskôr navštíviť servis, sa tým pádom má zvolávanie týkať dokopy až 11 miliónov automobilov! Práve toľko exemplárov je osadených oným agregátom. Okrem toho, že už aj predaj vyššie spomenutých modelov bol stopnutý, na krku VW vysí astronomická pokuta vo výške až 18 miliárd dolárov a trestné stíhanie zo strany amerického ministerstva. Najlepšie na tom nie sú ani akcie firmy, ktoré posledné dni vykazujú prepad o približne 23 %, čím sa dostali na úroveň okolo 130 € a z trhovej hodnoty spoločnosti tým pádom zmizlo už 15 miliárd €. Pokiaľ zoberieme do úvahy rozdiel v akciách za posledné dni, ide o jeden z najväčších a najhlbších prepadov v histórií značky zo dňa na deň. Volkswagen pomaly ale isto začína sťahovať ku dnu aj zvyšné automobilky z Nemecka. Hlava koncernu, Martin Winterkorn, chybu a megapodvod priznal, navyše, v médiách sa čoraz viac špekuluje o jeho odstúpení - nemecký denník Der Tagesspiegel tvrdí, že Winterkorn sa vzdá svojej funkcie už v piatok.

Volkswagen čelí vďaka megapodvodu obrovskému škandálu, Nemci volajú po úplnom zákaze dieselov!

Paradoxom na tom všetkom je, že Volkswagen v USA hovoril o motoroch TDI Clean Diesel ako o novej generácii motorov, ktorými chce tamojších zákazníkov nabádať ku ich kúpe, čim by mali dať prednosť ochrane životného prostredia pred starými-známymi veľko-objemovými benzínovými agregátmi, ktoré sú pre ten trh stále dominantné a neslávne povestné za svojú nešetrnosť voči prírode. V ten nesprávny čas sa na svetlo svetla prediera aj faceliftovaný Passat v americkej verzii (prakticky úplne iný automobil v porovnaní s Passatom v Európe), ktorý odhalila automobilka práve dnes, pričom pod jeho kapotou sa môže nachádzať aj práve "poškodený", 2-litrový naftový motor.  V súčasnosti sa zisťuje, akým spôsobom je možné v ten správny čas, teda počas meraní, daným softvérom obmedziť množstvo produkovaných emisií. Volkswagen intenzívne pracuje na vyšetrení nezrovnalostí použitého softvéru pri naftových motoroch a aby tieto odchýlky odstránil technickými opatreniami. Tlačové správy ďalej hovoria nasledovné: "Na pokrytie nevyhnutných servisných opatrení a ďalšieho úsilia opäť získať dôveru zákazníkov má Volkswagen v úmysle v 3. štvrťroku tohto obchodného roka vytvoriť rezervu vo výške približne 6,5 miliardy € s dopadom na hospodársky výsledok. Kvôli prebiehajúcim vyšetrovaniam je uvedená suma spojená s rizikom odhadu. Koncern bude priebežne a transparentne informovať verejnosť o ďalšom priebehu vyšetrovania."

Volkswagen čelí vďaka megapodvodu obrovskému škandálu, Nemci volajú po úplnom zákaze dieselov!

Čerešničkou na torte je snaha nemeckých aktivistov a organizácií, ktorá volá po úplnom zákaze dieselových motorov v Nemecku. Presvedčení sú totiž, že softvér či zariadenia vypínajúce filtre a katalyzátory sa môžu nachádzať aj v automobiloch v Európe a to vo všetkých koncernových značkách, teda aj v Škode či Seate, a tak právnou cestou chcú dosiahnuť zákaz používania naftových vozidiel vykazujúcich vyššiu produkciu emisií v nemeckých mestách už budúci rok. Celý problém tak môže priniesť oveľa väčšie zmeny a nariadenia ako sa čaká, a to aj na starom kontinente. Samozrejme, internetom sa už šíri viacero posmeškov a obrázkov o tom, aké sú koncernové motory neekologické.

Aktualizované 23.9 18:50
Škandál, ktorý už vyfasoval aj svoj vlastný hashtag #dieselgate má na konte prvú dohru - Martin Winterkorn oficiálne rezignoval z funkcie šéfa Volkswagenu. Vyšetrovanie sa pritom rozširuje už aj na motorizáciu 3.0 TDI, ktorou sú, okrem iných, osadené aj modely ako Audi A6, A8 či Porsche Panamera a Cayenne. Momentálne sa skúma, či aj v tomto prípade sú motory osadené softvérom maskujúcim skutočný stav vypúšťaných emisií.

Domov
Zdieľať
Diskusia