Nástupca slávneho a zároveň stále rekordného Veyronu sa odhaľuje v Ženeve.
Posledným februárovým dňom sa oficiálnou cestou, i keď viacmenej len prostredníctvom hŕstky firemných večierkov, začína tohtoročný autosalón v Ženeve. O jeho viacerých podstatných novinkách sme vás už stihli informovať, respektíve urobíme tak v nasledujúcich dňoch, v mnohých smeroch však tým najväčším trhákom najdôležitejšej automobilovej udalosti roka je nové Bugatti Chiron. Nástupca presláveného Veyronu, ktorý je mimochodom naďalej držiteľ hneď dvoch svetových rekordov v maximálnej rýchlosti zapísaných v Guinessovej knihe rekordov, po dnešnom dni už nie je tajomstvom, keďže došlo k veľkolepému predstaveniu, ktoré sprevádzala na informácie bohatá prezentácia.
Privítajme preto auto všetkých áut, teda najvýkonnejší, najrýchlejší, najluxusnejší a zároveň najexkluzívnejší sériový športový automobil planéty, ktorého meno odkazuje na legendárneho pretekára a niekdajšieho firemného jazdca - Louisa Chirona. Najväčší highlight priestorov veľkolepého Palexpa má nadviazať na úspechy a kvality Veyrona, má však posunúť ním zadefinované hranice ešte ďalej. Tak o najnovšom Bugatti ostatne hovorí aj sám prezident spoločnosti, ktorý prehlásil: „Chiron je výsledkom našej snahy prekonať samých seba.“ Navyše, dodal, že ich najnovší počin stojí na limite súčasného automobilového priemyslu a v tejto chvíli už nie je ďalej čo zlepšovať. S čím máme teda to dočinenie?
Všetka pozornosť sa upriamuje za priestor za dvojčlennou posádkou, kde tróni obrovská 8-litrová W16-ka so štvoricou (!) turbodúchadiel, ktoré agregát preplňujú v dvoch stupňoch. Výsledok je famózny - 1 103 kW / 1 500 koní a dych-berúci krútiaci moment vo výške až 1600 N.m v spektre od 2000 - 6000 otáčok za minútu! Motor známy z Veyronu dostal nové vstrekovanie, medzichladiče, karbónové sanie, väčšie turbá, novo-vyvinuté výfukové potrubie či až šesticu katalizátorov. O prenos sily na všetky štyri kolesá sa stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka, zaujímavosťou pritom je, že pohon všetkých štyroch kolies má elektronické riadenie, ktoré údajne v tom správnom režime umožňuje vodičovi s vozidlom driftovať.
Superrýchle Bugatti však medzigeneračne pribralo, a to konkrétne o 155 kilogramov, nakoľko Chiron váži až 1 995 kg. Rýchlostné parametre šokujú tiež - akceleráciu z 0-100 km/h zvládne Chiron za menej ako 2,5 sekundy, na dvestovke je za menej ako 6,5 sekundy, no a cez tristovku sa prehupne len za necelých 13,6 sekundy! Maximálna rýchlosť je obmedzená na 420 km/h, s tým, že ide o obmedzenie skrz používanie pre bežné cesty. Koľko by doslova letel Chiron bez neho je otázne. 420-ku pritom tento stroj dokáže atakovať len v tom najšportovejšom režime pod názvom Top Speed, ktorý bude možné aktivovať len po odomknutí (pôjde pravdepodobne o kód kľúča). Okrem neho je na výber medzi režimami Autobahn, Handling, Lift a Auto, kedy je však maximálka obmedzená na 380 km/h. K zlepšeniu došlo aj v prípade šetrnosti paliva, nakoľko kombinovaná spotreba pri bežnom používaní by mala klesnúť pod 20 l/100 km.
Exteriér vsádza na charakteristické prvky a základné riešenie karosérie, ktoré sme spoznali formou nedávneho virtuálneho konceptu Vision Gran Turismo, ktorý vznikol pre účely hry Gran Turismo 6. Čelným partiám dominuje skutočne prísna maska, akési zamračené svetlomety pozostávajúce zo štvorice osobitných štvorcových full-LED-kových častí. Nielen z profilu si Chiron zachováva tradičnú siluetu opäť minimálne dvojfarebnej karosérie, ktorá sa ponáša či už na svojho predchodcu, ale i onen koncept. Netradične riešené sú zadné partie s horizontálne orientovanou líniou zadných svetiel, ktoré sú prakticky úplne nové a už počas samotného predstavovanie citeľne polarizovali prítomnú verejnosť. Samozrejme, v prvom rade plnia dôležitú úlohu pri celkovom vetraní veľkého agregátu, keďže práve cez obrovské zadné plochy prúdi teplý vzduch od motora von z vozidla. Vzadu nechýbajú rozmerné koncovky výfukov, ako aj výsuvné krídlo zlepšujúce nielen aerodynamiku, ale pomáha aj pri brzdení. Chiron vystupuje citeľne modernejšie, útlejšie, ľahšie (aj keď je ťažsí) a menej "neohrabano" ako tomu bolo viac-menej doteraz. Super/hyperšport o rozmeroch 4 544 x 2 038 x 1 212 milimetrov stojí na 20" diskoch vpredu a 21" vzadu. Tie sú obuté do špeciálnych pneumatík Michelin Pilot Sport PAX 285/30 ZR20 vpredu a 355/25 ZR21 vzadu. O brzdenie sa starajú brzdy s 420, respektíve 400-milimetrovými kotúčmi a 8, respektíve 6-piestkovými strmeňmi.
Podstatne väčšími zmenami prešiel interiér, ktorý vyzerá ponovom skutočne luxusne a vzdušnejšie. Väčšina ovládačov sa presunula na nový multifunkčný volant, za ktorým sa skrývajú digitálne budíky po stranách, či tachometer ciachovaný až k hranici 500 km/h uprostred. Fascináciu zhmotňuje aj samotná cena. Už v "základe" stojí Chiron od neuveriteľných 2,4-milóna €, pričom zďaleka nejde o posledné slovo, keďže opätovne sú v pláne všakovaké edície a verzie, vrátane tej otvorenej. Faktom ale je, že dokopy vznikne len 500 vozidiel nesúcich názov Chiron, pričom už vyše 150 z nich pozná svojho majiteľa.