Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
13. októbra 2019, 11:11
Čas čítania 0:00
Vl Mi

Práca z teba vysáva život a nemá pre teba žiadny zmysel, si nešťastný a upadol si do závislostí. Zisti, či máš syndróm vyhorenia

REFRESHER
Uložiť Uložené

Vyhorenie však nepríde po desiatkach rokov praxe. Kdeže. Príde po ani nie dvoch rokoch, možno aj skôr.

Žijeme v rýchlom svete, životné tempo narastá. Kto sa neadaptuje, systém ho „zožerie“, má totiž mnoho požiadaviek. Pre slabochov nie je miesto, tak to je. Preto je nutné podávať vždy stopercentný výkon. Nie je to však také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Možno aj vďaka internetu sme plní ideálov a prácu si predstavujeme až príliš ideálne.

Vysnívame si ju a máme očakávania bez toho, aby sme si overili, ako to vlastne vo svete povinností funguje. Pripravujeme sa na život dospeláka na strednej, niektorí aj na vysokej škole. Následne príde šok a prvé vyhorenie v práci.

Keď to, na čo si sa tešil, z teba nakoniec vysalo život 

To vyhorenie však nepríde po desiatkach rokov praxe. Kdeže. Príde niekedy aj po dvoch rokoch, možno aj skôr. Na prvý deň si spomínaš živo, nebolo to tak dávno. Dokonalý outfit, plný nadšenia a nápadov. Presne vieš, ako má vyzerať robota, ktorá ťa ma napĺňať, na ktorú si sa pripravoval takmer desať rokov v škole. Postupne sa však nadšenie vytratí a nahradí ho sklamanie. Do práce sa ti už nechce chodiť, vyčerpáva ťa. A ani poriadne nevieš, čo je na nej také ubíjajúce.

Odporúčané
Slovák si kúpi drahé auto, pritom žije do tridsiatky s rodičmi. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort Slovák si kúpi drahé auto, pritom žije do tridsiatky s rodičmi. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort 27. augusta 2019, 19:24

Zrazu sa pristihneš v kúpeľni tesne pred odchodom do práce, je sedem hodín ráno. Máš v očiach prázdno, takmer sa nespoznávaš. Najradšej by si tam ani nešiel, keď si spomenieš, čo všetko ťa tam dnes čaká. Milión povinností, večne nespokojní zákazníci. Šéf, ktorý ti dáva nové a nové úlohy. Kolegovia, och. Tí sú najhorší. No uvedomuješ si, že potrebuješ peniaze. Poriadne sa zahľadíš do prázdnej tváre a sám sa čuduješ, ako celý tvoj život momentálne funguje. Je ti to ale jedno. A ideš do práce.

Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej
Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej Zdroj: Unsplash/Vadim Danilov

Ak si sa v týchto pár riadkoch našiel, zrejme si na mŕtvom bode. Premýšľaš, čo je vlastne zmysel tohto celého. A možno si už začal aj premýšľať, čo ďalej. Cestovať a spoznávať svet? Založiť si vlastný biznis? Nájsť si podobné zamestnanie, len v inej spoločnosti? Ťažko povedať, čo je pre teba ten správny „liek“, čo by mohla byť tvoja štartovacia čiara. Isté však je, že nie si sám. Syndróm vyhorenia je choroba dnešnej spoločnosti, postihla generáciu Ypsilon. Tá bude podľa odhadov do roku 2020 tvoriť 50 percent z celosvetovej pracovnej sily.

Keď už máš toho dosť, vtedy si vyhorel

Syndróm vyhorenia nie je ani zďaleka nový pojem, pozná ho pravdepodobne väčšina z nás. Prvýkrát ho opísal klinický psychológ Herbert Fredenberger v roku 1975 ako Staff burn-out a je charakteristický tým, že ide o stav totálneho odcudzenia. Cítiš sa opotrebovaný, okrem psychickej môžeš pociťovať aj fyzickú či sociálnu vyčerpanosť. Vyhoria väčšinou tí, ktorí prichádzajú do kontaktu s inými ľuďmi. Príznakov je hneď niekoľko.

Medzi hlavné patrí pocit sklamania, duševného vyčerpania, zníženie kreativity. Začína sa výrazne prejavovať pocit frustrácie a nechuť k vykonávanej práci. Začínaš mať poruchy spánku, rôzne bolesti, v najzávažnejších prípadoch môžeš dostať infarkt. Na sociálnej úrovni nemáš záujem nikoho vidieť, vrátane svojich najbližších. Zanedbávaš aj sám seba.

Odporúčané
Influencer, gamer či manažér sociálnych sietí. Toto sú zamestnania, ktoré sú momentálne v kurze a patria medzi najpopulárnejšie Influencer, gamer či manažér sociálnych sietí. Toto sú zamestnania, ktoré sú momentálne v kurze a patria medzi najpopulárnejšie 16. marca 2019, 12:04

„Ide najmä o objektívne pozorovateľné zmeny v správaní, ako napr. sociálnu izoláciu, či nadmernú únavu, slabosť, nedostatok energie, zúžené sebahodnotenie, bolesti hlavy a brucha, nespavosť, problémy príjmu potravy, znížene sebaocenenie, negatívne naladenie, ale aj zhoršenú koncentráciu, zvýšenú iritabilitu, či najmä negatívny postoj voči práci, ktorú jednotlivec vykonával,“ povedal pre Refresher psychológ Robert Krause.

 „Taktiež je nemenej významné vlastné hodnotenie jednotlivca, ktorý môže okrem vyššie spomenutých symptómov vykazovať aj všeobecné problémy v psychickej, telesnej, ale i sociálnej rovine,“ dodal.

Z poslania nočná mora

Modelová situácia: V práci na teba vyvíjajú tlak, zamestnávateľ od teba očakáva nadpriemerný výkon. Veď ťa predsa platí a očakáva, že od svojej „pracovnej jednotky“ dostane maximum. Zároveň máš od práce očakávania. Tie sa časom začali značne odlišovať od ideálnej roboty. Zo začiatku si svoju robotu bral ako poslanie, chcel si aspoň maličkým kúskom zmeniť svet.

No dobre, svet možno nie, no aspoň mesto, v ktorom žiješ. Celé sa to však otočilo proti tebe. Práca ťa nenapĺňa a nesplnila tvoje očakávania, navyše ťa ubíja, dostal si sa do rutiny a nevieš sa z nej dostať. Výrazne tiež ovplyvňuje tvoj život mimo práce. Prestal si sa stretávať s priateľmi, zanevrel si na všetky koníčky.

Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej
Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej Zdroj: Unsplash/Tim Gouw

Zrazu už nechodíš do práce pedantne oblečený a tvoj život je až desivo stereotypný. Vstaneš, umyješ si zuby, odkrútiš si to v robote, ktorá z teba vyciciava životnú energiu. Prídeš domov a sedíš za počítačom alebo pred televízorom. Osprchuješ sa, umyješ si zuby a ideš spať. Dni sa ti začali zlievať do jedného depresívneho a nekonečného a už ani poriadne nevieš, koľkého dnes je.

„Treba si uvedomiť, že syndróm vyhorenie môže byť prítomný aj u ľudí v mladšom strednom veku, ktorých pracovné nasadenie nereflektuje aj iné aspekty dôležité pre zdravé fungovanie organizmu,“ upozorňuje Krause.

„Dávanie sa“ presahuje „prijímanie“

Burnout syndrome, alebo tiež syndróm vyhasnutia či syndróm vypálenia, má zväčša tri fázy. V nultej sa v práci snažíš a odovzdávaš maximum. Robíš často viac, ako by si mal, vidíš v tom zmysel. Aj napriek tomu, že pracuješ čo najlepšie, nadobúdaš postupne pocit, že to nie je dosť. Požiadavkám totiž nedokážeš vždy vyhovieť, práca je navyše nedostatočne ohodnotená. Na výplatnej páske nie je toľko, koľko by si očakával, chýba ti pochvala či „potľapkanie po ramene“.

Následne sa toho nakopí toľko, že to jednoducho prestaneš zvládať. To je prvá fáza. Fyzicky a postupne aj psychicky. Povinnosti sa kopia, máš pocit, že pracuješ aj za druhých. Tráviš v práci dlhé hodiny, nezastavíš sa. Zároveň si všímaš okolie a zamýšľaš sa nad tým, ako to tu celé vlastne funguje. Po mesiacoch driny máš nakoniec odpoveď – nefunguje, žiadny systém totiž neexistuje.

Odporúčané
Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú 10. februára 2019, 11:14

V druhej fáze sa tvoj psychický stav zhoršuje. Začínaš pociťovať úzkosť, výraznú únavu a jednoducho sa ti nielenže nechce pracovať, najradšej by si tam prestal chodiť. Už sa na prácu nevieš sústrediť ako na začiatku, ťažšie sa ti spí, zabúdaš. Na povinnosti, ale aj na bežné činnosti ako napríklad zaplatiť za paušál. Si večne nepokojný, nevieš sa zabaviť a ani uvoľniť. Nespokojnosť v práci sa preklopila do tvojho osobného života.

Chronický pracovný stres ako hnisavý zárodok

Posledná fáza sa mení zo slova „musí“ na „malo by“, resp. nemusí. Povinnosti sa pre teba stali nepodstatné. Lezie ti na nervy nielen práca, ale aj kolegovia. Stratil si akékoľvek nadšenie a záujem, si večne nespokojný. Začínaš byť závislý, napríklad na alkohole, fajčení, jedle. Jednoducho si si našiel niečo, čo ťa aspoň nachvíľu upokojí. A čo je najhoršie, stratil si zdravú sebadôveru. V minulosti človek vyhorel po rokoch, dnes sa to niekedy počíta na mesiace.

Je to prosté. Z hľadiska záťaže sa to s pracovným nasadením v minulosti nedá ani len porovnať. Denne totiž prijímame omnoho viac informácií, technológie radikálne urýchlili pracovné procesy. Dá sa viac stihnúť, viac vymyslieť, neustále prichádzajú nové, jagavejšie ciele. Chronický pracovný stres je hnisavým zárodkom, ktorý napokon končí rezignáciou a absolútnym vyhorením.

Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej
Z milovanej roboty sa stala nočná mora a nenávidíš kolegov. Syndróm vyhorenia ťa pohltil a nevieš, čo ďalej Zdroj: Unsplash/CoWomen

„Akonáhle jednotlivec vníma, že už stráca kontrolu nad svojim myslením a správaním a uvedomuje si nízku mieru sebapodpory či externej podpory pri túženej zmene vo svojom správaní, je viac než dôležité, aby vyhľadal odborníka,“ hovorí psychológ.

Ak si jednotlivec uvedomuje, že jeho pomyselnú sviečku páli rýchlejšie, než ju stíha dopĺňať, je dôležité, aby spomalil, určil si priority, zamyslel sa nad svojim smerovaním. „Prehodnotil rýchlosť a cielenie svojich aktivít a začal viac uvažovať nad tým, či mu aktuálny typ myslenia a správania pomáha alebo škodí. Niet nad občasné zastavenia sa a uskutočnenia sebareflexie svojho myslenia a konania.“

Existuje prevencia, ako sa vyhnúť demotivácii. Musíš tráviť voľný čas aktívne, na mieste je nájsť si relaxačný koníček. Musíš si uvedomiť pozitíva aj negatíva uponáhľaného sveta a nájsť vo svojom živote rovnováhu. Začni si plánovať svoj voľný čas a rob to, čo ťa posúva dopredu, z čoho máš radosť.

Manažovanie času platí aj v rámci pracovného nasadenia, deadlinov. Urči si, koľko by ti malo trvať vypracovanie zadania. Sám vieš, koľko úsilia a námahy potrebuješ na spracovanie úlohy tak, aby bol výsledok plnohodnotný. Neboj sa zvoliť si vlastné tempo.

Žiadaj empatiu

Robiť chyby je normálne. A tie sa robia aj v pracovnom živote. Musíš ich prijať, no to neznamená, že sa za ne máš neustále ospravedlňovať. Dôležitá je empatia, a to nie len z tvojej strany, ale aj zo strany nadriadeného. Ak potrebuješ pomoc, neváhaj sa opýtať. Komunikuj so svojimi najbližšími a ak potrebuješ, vyhľadaj odbornú pomoc.

V niektorých momentoch platí, že aj laická pomoc v zmysle upozornenia či poukázania na vlastné problémy môže mať pozitívny účinok a tým slúžiť aj ako prevencia pred vyhorením. „Na druhej strane, laicky podaná intervencia môže potenciálne pôsobiť aj kontraproduktívne a aj preto je niekedy lepšia žiadna ,,pomoc" než laická pomoc,“ hovorí psychológ Krause.

„Keďže je často pre laikov náročné nájsť zdravú mieru a najmä uvedomiť si mieru svoju kompetentnosti/nekompetentnosti, odporúčam, aby sa poradili s odborníkom, ktorý im môže pomôcť zorientovať sa v tom, ako pomôcť človeku, ktorý zatiaľ o odbornej pomoci neuvažuje,“ zakončil.

Odporúčané
Mladí už nechcú ticho a poslušne sedieť v kancli. Chcú byť akoby influenceri v bežnom zamestnaní Mladí už nechcú ticho a poslušne sedieť v kancli. Chcú byť akoby influenceri v bežnom zamestnaní 29. novembra 2018, 8:48

Podľa Platy.sk až 49 % zamestnancov na Slovensku tvrdí, že ich v práci trápi stres. Až 45 % ľudí v dotazníku uviedlo, že sú zahltení nadmerným množstvom práce. Nasledovali vysoké očakávania zo strany nadriadených, zlé pracovné podmienky či zanedbávanie súkromného života. Zamestnávatelia sa to snažia kompenzovať rôznymi spôsobmi.

Nemôžeme však paušalizovať a krivdiť všetkým. Niektorí zamestnávatelia sa snažia podporovať flexibilnú pracovnú dobu, dávajú dovolenku navyše. Obľúbeným sa stal tiež home office, ľudia môžu pracovať z domu. Niektoré slovenské spoločnosti zaviedli sick days, čo je platené voľno v prípade choroby. Vymýšľajú rôzne firemné akcie, spoločné aktivity, zdravé raňajky.

Pracovní migranti

Zrejme to však nestačí, keď polovica Slovákov uviedla, že ich v práci trápi stres. Vzniká tak začarovaný kruh – večne nespokojný, vyhorený zamestnanec hľadá svoju vysnívanú robotu a migruje z jednej spoločnosti do druhej. Zamestnávateľ neustále hľadá náhradu, musí investovať čas a v konečnom dôsledku aj peniaze. Slovensko ani zďaleka nie je ojedinelý prípad. Sociálna sieť LinkedIn vo svojej štúdii z roku 2017 uvádza, že ypsiloni menia zamestnanie častejšie ako ich predchodcovia.

Podľa prieskumu Paylab Data Research si aj sami mileniáli myslia, že by nemali zotrvávať v jednej práci dlhšie ako 5 rokov. Až 46,9 % si myslí, že vhodná dĺžka je 3 až 5 mesiacov. Podľa prieskumu je dôvod na odchod predovšetkým to, že neboli férovo odmeňovaní za svoju prácu, tak sa vyjadrilo 36,2 % mileniálov. V tesnom závese bola možnosť osobného a profesionálneho rastu, tak odpovedalo 34,2 % ľudí. Tretia najčastejšia odpoveď bola práca bez zbytočného stresu.

Platy.sk analyzovali 52 000 dotazníkov. Zistili, že súčasní mileniáli vnímajú kariéru oveľa dynamickejšie ako staršie ročníky, menia prácu častejšie a chcú vyskúšať viac pracovných rolí za kratší čas. Postupne na trh prichádza nová generácia Z. Sú to súčasní absolventi a nováčikovia na trhu práce a očakávajú v priemere o päť percent vyššie platové očakávania, ako sú reálne platy v tejto vekovej skupine. Je teda pravdepodobné, že ak „čerstvá krv“ nebude spokojná, bude taktiež častejšie meniť zamestnanie.

Domov
Zdieľať
Diskusia