Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
27. augusta 2019 o 19:24
Čas čítania 0:00
Vl Mi

Slovák si kúpi drahé auto, pritom žije do tridsiatky s rodičmi. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort

Slovák si kúpi drahé auto, pritom žije do tridsiatky s rodičmi. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort
Zdroj: unsplash
ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Peniaze sú pre mladých dôležité. Hlavne preto, aby mohli ukázať, že ich majú. A to aj vtedy, keď ich nemajú.

O generácii Ypsilon sme už napísali niekoľko väčších textov. Kto sú dnešní mladí, ktorí ovplyvňujú pracovný trh, ako sa správajú, ako rozmýšľajú a proti čomu bojujú. Dnes si posvietime na to, prečo je pre nich dôležité, aby pre svoje okolie vyzerali „chrumkavo“ a ako vyzerá bublina, v ktorej žijú.

Odporúčané
Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú 10. februára 2019 o 11:14

Pravdepodobne chodíš na jednu z troch najpopulárnejších sociálnych sietí – Facebook, Instagram alebo Youtube. Denne preskroluješ niekoľko metrov, vidíš fotky svojich priateľov na zaujímavých miestach. Vieš, aké luxusné jedlo jedia, v čom sa vozia, kam idú v piatok večer. Zanechajú po sebe digitálne stopy, zdieľajú každý detail svojho života.

Nie všetko na sociálnych sieťach však musí byť realita. Mnohí sa snažia budiť dojem, že žijú lepšie ako v skutočnosti. „Určite sa snažia vyzerať lepšie, v podstate ako niečo „viac“. Je to predsa len nejaká sociálna prestíž mať sa dobre a byť (aspoň zdanlivo) úspešný. Potom sa aj cítia lepšie, lebo ako sa hovorí, fake it till you make it,“ hovorí 25-ročná Barbora, ktorá študuje psychológiu v Bratislave.

Potreba patriť do sociálnej spoločnosti v ktorej je možná interakcia, je evolučne daná a vďaka tomu máme predispozície napĺňať túto interakciu rozličnými spôsobmi. „Jednou z nich je aj práve prezentácia seba samého pred druhými ľuďmi, ktorá však často nereflektuje objektívne skutočnosti, ale len jednotlivcom prezentované a často skreslené skutočnosti. Registrujeme, že ľudia posúvajú svoje hranice intimity a zdieľajú informácie zo svojho súkromia čoraz častejšie,“ povedal pre Refresher psychológ Robert Krause.

Súkromie? Nemám záujem

Sem-tam sa objaví správa, že Facebook potajomky prepisuje tvoje hlasovky, že kupčí s informáciami, ktoré o tebe získal. Pohoršíš sa, no to je tak všetko. Na internete zdieľaš prakticky všetko – kde si, čo robíš, ako vyzeráš, ako vyzerá všetko a všetci okolo teba. Vymeníš jednoducho svoje súkromie za svoj virtuálny obraz.

Človek je tvor spoločenský, a preto je do istej miery pochopiteľné, že je pre nás ako druh významné dostávať spätnú väzbu od okolia. Častokrát nám práve spätná väzba potvrdí, resp. vyvráti naše presvedčenia. „Práve sociálne siete umožňujú, aby jednotlivci vytvárali o sebe príbehy, v ktorých vystupujú ako hlavní hrdinovia s rôznymi cieľmi, pričom mnohokrát ide najmä o uspokojenie potreby pozornosti, ocenenia/uznania,“ hovorí psychológ. 

Stratená generácia 1883-1900 Povojnová generácia umelcov, svet bol pre nich chaosom plným nestabilných hodnôt. Boli sklamaní, plní dezilúzie.
G.I. generácia 1901-1924 Government Issue (pre potreby vlád). Je tiež označovaná ako generácia druhej svetovej vojny.
Tichá generácia 1925-1945 Ľudia sa zameriavali na pracovnú kariéru, ktorú uprednostňovali pred aktivizmom. Vyrastali v dobe, kedy nebolo bezpečné vyjadrovať svoj názor a postoje.
Baby Boomers 1946-1964 Prudký rozmach počtu detí, ale aj deti, čo zažili prudký rozmach v rámci vývoja spoločnosti.
Generácia X 1965-1979 Deti, ktoré vyrastali v období posunu sociálnych hodnôt.
Generácia Y 1980-1995 Obľubujú komunikáciu, sú vzdelanejší a využívajú digitálne technológie. (niekedy sa uvádza až rok 2000)
Generácia Z 1996–2009 Príznačné pre túto generáciu je využívanie technológií od útleho veku.

 Chceš vyzerať skvele na každej fotke, zbierať lajky a reakcie. Prečo je to, ako vyzeráme na sociálnych sieťach, také dôležité? Osobný kontakt tlačíme na druhú koľaj, no online sme prakticky 24 hodín denne. Odpoveď je veľmi jednoduchá. Je to ľahšie a komfortnejšie. Zároveň môžeš byť lepší ako v skutočnosti si. „V minulosti sa oceňovala podobnosť a to, že jednotlivec nevytŕča z davu. Aktuálne je to skôr naopak a oceňuje sa viac odlišnosť, ktorá miestami naberá rôzne parametre,“ hovorí Krause.

Odporúčané
Na Grape si známe tváre zapózovali aj s kabelkou za 2 000 €. Spýtali sme sa, čo najdrahšie majú práve na sebe Na Grape si známe tváre zapózovali aj s kabelkou za 2 000 €. Spýtali sme sa, čo najdrahšie majú práve na sebe 12. augusta 2019 o 15:38

Fotku môžeš pridať skoro ráno, neskoro v noci a dokonca aj z vane. Dokážeš komunikovať s kýmkoľvek a kedykoľvek, máš čas si premyslieť, ako budeš na toho druhého pôsobiť, ako sa javíš druhej strane. No a všetko, čo spravíš, si môžeš spätne pozrieť, prípadne zmazať. Nemáš len spomienky v hlave, ale aj vo virtuálnom svete. A tie, ktoré nechceš, tých sa jednoducho zbavíš.

Lajky či priaznivé komentáre ľudí robia šťastnými, centrum odmien v mozgu vypustí do organizmu hormóny (najmä dopamín, takzvaný hormón šťastia).  „Tým sa ľudia často stávajú závislý práve na tejto chemickej reakcii, ktorá je podobná návykovému správaniu, keďže aj práve pri iných závislostiach jednotlivec prežíva uspokojenie spôsobené práve hormonálnymi zmenami v rámci organizmu,“ hovorí Krause. 

„Je preto významné dbať na to, že na sociálnych sieťach často skreslene prezentujeme seba samého s cieľom osloviť určitú časť publika, pričom kontakt tvárou v tvár následne nereflektuje tzv. narácie (príbehy), ktoré o sebe vytvárame.“ 

Slovák si radšej kúpi drahé auto, potom cháluje wifonky. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort
Slovák si radšej kúpi drahé auto, potom cháluje wifonky. Sociálny status na internete je viac ako zdravie či komfort Zdroj: Unsplash

Na internete visíš hodiny, no ťažko povedať, čo je závislosť. Nedá sa to exaktne vyhodnotiť. „Ľudia trávia strašne veľa času za počítačom, za telefónmi. Závislosť na mobile sa veľmi ťažko vyhodnocuje a kontroluje, nie je stanovená norma,“ povedala v rozhovore pre Refresher psychiatrička Ivana Dušeková. Dnes sú technológie neoddeliteľnou súčasťou našich životov. To, či to s Instagramom preháňaš, musíš vyhodnotiť len ty sám. „Ľudia nereagujú na to, keď ich upozorníte, že to nie je v poriadku. Nevnímajú to ako patológiu,“ dodala.

Odporúčané
Moma: Nedostávame zaplatené za počet lajkov, zrušenie počítadla by som prijala. Čo hovorí na novinku Instagramu psychológ? Moma: Nedostávame zaplatené za počet lajkov, zrušenie počítadla by som prijala. Čo hovorí na novinku Instagramu psychológ? 8. augusta 2019 o 18:32

Podľa Krauseho majú technológie len takú moc, akú im ľudia dajú. „Preto aj sociálne siete nie sú zlé, ale naše postoje – racionálne, emočné a behaviorálne ich takými robia. Bez ľudí by sociálne siete nemali moc. Preto by sme sa ich nemali označovať iba v negatívnom slova zmysle, ale mali by sme zreflektovať, že kto a akým štýlom im samotnú moc dáva,“ hovorí psychológ.

Ak je jednotlivec v napätí a potrebuje byť na sociálnej sieti, je významné hľadať samotný dôvod jeho činnosti a najmä potrebu, ktorá ho v tom motivuje. „Často nie sme závislí na sociálnych sieťach, ale na chemických zmenách, ktoré sa v našom tele odohrávajú počas toho, ako sme online.“

Cieľom je dokonalosť, bez nej som nula

Ľudia sa teda snažia, aby vyzerali dobre. Nie, aby vyzerali skvele, ba priam dokonalo. Aj preto, aby mali pocit, že ich život je hodnotný, no aj preto, aby tak pôsobili pre ostatných. Na to, aby vyzerali dokonale, však potrebujú peniaze. Na Instagrame máš desiatky ľudí, ktorí majú drahé veci, jedia luxusné jedlo, jazdia na špičkovom aute. Odkiaľ na to majú? No, možno ani nemajú.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 68330 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa alebo PPV kód na Oktagon 65
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia