Peniaze sú pre mladých dôležité. Hlavne preto, aby mohli ukázať, že ich majú. A to aj vtedy, keď ich nemajú.
O generácii Ypsilon sme už napísali niekoľko väčších textov. Kto sú dnešní mladí, ktorí ovplyvňujú pracovný trh, ako sa správajú, ako rozmýšľajú a proti čomu bojujú. Dnes si posvietime na to, prečo je pre nich dôležité, aby pre svoje okolie vyzerali „chrumkavo“ a ako vyzerá bublina, v ktorej žijú.
Pravdepodobne chodíš na jednu z troch najpopulárnejších sociálnych sietí – Facebook, Instagram alebo Youtube. Denne preskroluješ niekoľko metrov, vidíš fotky svojich priateľov na zaujímavých miestach. Vieš, aké luxusné jedlo jedia, v čom sa vozia, kam idú v piatok večer. Zanechajú po sebe digitálne stopy, zdieľajú každý detail svojho života.
Nie všetko na sociálnych sieťach však musí byť realita. Mnohí sa snažia budiť dojem, že žijú lepšie ako v skutočnosti. „Určite sa snažia vyzerať lepšie, v podstate ako niečo „viac“. Je to predsa len nejaká sociálna prestíž mať sa dobre a byť (aspoň zdanlivo) úspešný. Potom sa aj cítia lepšie, lebo ako sa hovorí, fake it till you make it,“ hovorí 25-ročná Barbora, ktorá študuje psychológiu v Bratislave.
Potreba patriť do sociálnej spoločnosti v ktorej je možná interakcia, je evolučne daná a vďaka tomu máme predispozície napĺňať túto interakciu rozličnými spôsobmi. „Jednou z nich je aj práve prezentácia seba samého pred druhými ľuďmi, ktorá však často nereflektuje objektívne skutočnosti, ale len jednotlivcom prezentované a často skreslené skutočnosti. Registrujeme, že ľudia posúvajú svoje hranice intimity a zdieľajú informácie zo svojho súkromia čoraz častejšie,“ povedal pre Refresher psychológ Robert Krause.
Súkromie? Nemám záujem
Sem-tam sa objaví správa, že Facebook potajomky prepisuje tvoje hlasovky, že kupčí s informáciami, ktoré o tebe získal. Pohoršíš sa, no to je tak všetko. Na internete zdieľaš prakticky všetko – kde si, čo robíš, ako vyzeráš, ako vyzerá všetko a všetci okolo teba. Vymeníš jednoducho svoje súkromie za svoj virtuálny obraz.
Človek je tvor spoločenský, a preto je do istej miery pochopiteľné, že je pre nás ako druh významné dostávať spätnú väzbu od okolia. Častokrát nám práve spätná väzba potvrdí, resp. vyvráti naše presvedčenia. „Práve sociálne siete umožňujú, aby jednotlivci vytvárali o sebe príbehy, v ktorých vystupujú ako hlavní hrdinovia s rôznymi cieľmi, pričom mnohokrát ide najmä o uspokojenie potreby pozornosti, ocenenia/uznania,“ hovorí psychológ.
Stratená generácia | 1883-1900 | Povojnová generácia umelcov, svet bol pre nich chaosom plným nestabilných hodnôt. Boli sklamaní, plní dezilúzie. |
G.I. generácia | 1901-1924 | Government Issue (pre potreby vlád). Je tiež označovaná ako generácia druhej svetovej vojny. |
Tichá generácia | 1925-1945 | Ľudia sa zameriavali na pracovnú kariéru, ktorú uprednostňovali pred aktivizmom. Vyrastali v dobe, kedy nebolo bezpečné vyjadrovať svoj názor a postoje. |
Baby Boomers | 1946-1964 | Prudký rozmach počtu detí, ale aj deti, čo zažili prudký rozmach v rámci vývoja spoločnosti. |
Generácia X | 1965-1979 | Deti, ktoré vyrastali v období posunu sociálnych hodnôt. |
Generácia Y | 1980-1995 | Obľubujú komunikáciu, sú vzdelanejší a využívajú digitálne technológie. (niekedy sa uvádza až rok 2000) |
Generácia Z | 1996–2009 | Príznačné pre túto generáciu je využívanie technológií od útleho veku. |
Chceš vyzerať skvele na každej fotke, zbierať lajky a reakcie. Prečo je to, ako vyzeráme na sociálnych sieťach, také dôležité? Osobný kontakt tlačíme na druhú koľaj, no online sme prakticky 24 hodín denne. Odpoveď je veľmi jednoduchá. Je to ľahšie a komfortnejšie. Zároveň môžeš byť lepší ako v skutočnosti si. „V minulosti sa oceňovala podobnosť a to, že jednotlivec nevytŕča z davu. Aktuálne je to skôr naopak a oceňuje sa viac odlišnosť, ktorá miestami naberá rôzne parametre,“ hovorí Krause.
Fotku môžeš pridať skoro ráno, neskoro v noci a dokonca aj z vane. Dokážeš komunikovať s kýmkoľvek a kedykoľvek, máš čas si premyslieť, ako budeš na toho druhého pôsobiť, ako sa javíš druhej strane. No a všetko, čo spravíš, si môžeš spätne pozrieť, prípadne zmazať. Nemáš len spomienky v hlave, ale aj vo virtuálnom svete. A tie, ktoré nechceš, tých sa jednoducho zbavíš.
Lajky či priaznivé komentáre ľudí robia šťastnými, centrum odmien v mozgu vypustí do organizmu hormóny (najmä dopamín, takzvaný hormón šťastia). „Tým sa ľudia často stávajú závislý práve na tejto chemickej reakcii, ktorá je podobná návykovému správaniu, keďže aj práve pri iných závislostiach jednotlivec prežíva uspokojenie spôsobené práve hormonálnymi zmenami v rámci organizmu,“ hovorí Krause.
„Je preto významné dbať na to, že na sociálnych sieťach často skreslene prezentujeme seba samého s cieľom osloviť určitú časť publika, pričom kontakt tvárou v tvár následne nereflektuje tzv. narácie (príbehy), ktoré o sebe vytvárame.“
Na internete visíš hodiny, no ťažko povedať, čo je závislosť. Nedá sa to exaktne vyhodnotiť. „Ľudia trávia strašne veľa času za počítačom, za telefónmi. Závislosť na mobile sa veľmi ťažko vyhodnocuje a kontroluje, nie je stanovená norma,“ povedala v rozhovore pre Refresher psychiatrička Ivana Dušeková. Dnes sú technológie neoddeliteľnou súčasťou našich životov. To, či to s Instagramom preháňaš, musíš vyhodnotiť len ty sám. „Ľudia nereagujú na to, keď ich upozorníte, že to nie je v poriadku. Nevnímajú to ako patológiu,“ dodala.
Podľa Krauseho majú technológie len takú moc, akú im ľudia dajú. „Preto aj sociálne siete nie sú zlé, ale naše postoje – racionálne, emočné a behaviorálne ich takými robia. Bez ľudí by sociálne siete nemali moc. Preto by sme sa ich nemali označovať iba v negatívnom slova zmysle, ale mali by sme zreflektovať, že kto a akým štýlom im samotnú moc dáva,“ hovorí psychológ.
Ak je jednotlivec v napätí a potrebuje byť na sociálnej sieti, je významné hľadať samotný dôvod jeho činnosti a najmä potrebu, ktorá ho v tom motivuje. „Často nie sme závislí na sociálnych sieťach, ale na chemických zmenách, ktoré sa v našom tele odohrávajú počas toho, ako sme online.“
Cieľom je dokonalosť, bez nej som nula
Ľudia sa teda snažia, aby vyzerali dobre. Nie, aby vyzerali skvele, ba priam dokonalo. Aj preto, aby mali pocit, že ich život je hodnotný, no aj preto, aby tak pôsobili pre ostatných. Na to, aby vyzerali dokonale, však potrebujú peniaze. Na Instagrame máš desiatky ľudí, ktorí majú drahé veci, jedia luxusné jedlo, jazdia na špičkovom aute. Odkiaľ na to majú? No, možno ani nemajú.