Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
10. februára 2019 o 11:14
Čas čítania 0:00
Vl Mi

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://unsplash.com/photos/rrNZdXGDYuc" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">unsplash.com</a>
ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Nedokážeš sa rozumne porozprávať so svojimi rodičmi trebárs o migrantoch? Nie si sám.

Premýšľal si niekedy nad tým, prečo tvoji rodičia nerozumejú aj tým najtriviálnejším veciam, ktoré sú pre teba úplne prirodzené a naopak? Nedokážeš pochopiť, prečo tvoji rodičia presedia celý deň pred televízorom? Sme v období, kedy sa prelínajú a ovplyvňujú tri veľmi rozdielne generácie – Generácia X (rodičia), Generácia Y (najsilnejšia, deti Generácie X) a Generácia Z (dospieva a formuje sa, deti Generácie Y).

Svet dnes ovláda generácia Ypsilon

Ypsiloni sú dnes najsilnejšou generáciou, menia zaužívané zvyky. Dala by sa charakterizovať ako moderný generačný rad, ktorému nie sú cudzie technologické trendy. Menia prácu na zábavu a kompletne rúcajú zastaralé pracovné metódy. Neodmysliteľnou súčasťou ich života je mobil a technologické vychytávky, radi cestujú, spoznávajú a nerobia si starosti.

Až 80 % mileniálov využíva aspoň 3 sociálne siete každý deň. Nakupujú cez internet, dávajú prednosť značkovému oblečeniu a svoj život chcú mať flexibilný. Nevidia sa za pásom a nepozerajú len na peniaze. Uvedomujú si, že život nie je len o práci a celé si to prevrátili – práca sa má prispôsobovať im.

Hľadajú si vysnívanú robotu, ktorá sa zároveň stáva súčasťou ich životného štýlu. To isté platí aj s pracovným časom. Aj dva dni robia z domu a preferujú chodiť do práce od 9.00 do 17.00 s tým, že im nestojí šéf za chrbtom a neodpočítava minúty v kancelárii.

Stratená generácia 1883-1900 Povojnová generácia umelcov, svet bol pre nich chaosom plným nestabilných hodnôt. Boli sklamaní, plní dezilúzie.
G.I. generácia 1901-1924 Government Issue (pre potreby vlád). Je tiež označovaná ako generácia druhej svetovej vojny.
Tichá generácia 1925-1945 Ľudia sa zameriavali na pracovnú kariéru, ktorú uprednostňovali pred aktivizmom. Vyrastali v dobe, kedy nebolo bezpečné vyjadrovať svoj názor a postoje.
Baby Boomers 1946-1964 Prudký rozmach počtu detí ale aj deti, čo zažili prudký rozmach v rámci vývoja spoločnosti.
Generácia X 1965-1979 Deti, ktoré vyrastali v období posunu sociálnych hodnôt.
Generácia Y 1980-1995 Obľubujú komunikáciu, sú vzdelanejší a využívajú digitálne technológie. 
Generácia Z 1996–2009 Príznačné pre túto generáciu je využívanie technológií od útleho veku.

Chcú viesť ľudí, manažovať a tvoriť. Preferujú robotu v administratíve a neradi si špinia ruky. Popritom všetkom však myslia najviac na rodinu a životné hodnoty. Nechcú sa utápať či prežívať, ale užívať si každý moment svojho života.

Trápi ich aj okolie a to, čo sa deje vo svete. Uvedomujú si, že musia dopomôcť k záchrane planéty a vnímajú globálne problémy. Často sa považujú za hrdinov, ktorí spasia dnešný umorený svet. Majú na to dobré zázemie – mohli sa slobodne rozhodnúť, kam a čo pôjdu študovať. Rodičia ich podporovali, i keď s ich rozhodnutiami často nesúhlasili.

Generácia Y je ale veľmi nerozhodná. Uvedomuje si, čo chce, no nevie, ako to dosiahnuť. Založiť si rodinu, či cestovať? Som v správnej práci? Mohlo by to byť lepšie, alebo sa mám uspokojiť? To sú každodenné otázky, ktoré si generácie pred nimi nekládli.

Hádaš sa s rodičmi? Skúmali sme, v čom sa líši dnešná generácia od tej spred 30 rokov a prečo si tak strašne nerozumejú
Zdroj: unsplash.com

Ďalším obrovským mínusom, ktorý charakterizuje mileniálov, je to, že nedokážu zvládať príval denných informácií a dostatočne efektívne ich spracovať. Facebook, Instagram, internetové médiá a záujmové weby ponúkajú obrovské množstvo overených aj neoverených noviniek. Majú problém rozlíšiť pravdu od lži a dôležitú informáciu od tej, ktorá nemá hodnotu.

Okolo Generácie Y sa vytvoril oblak klamu. Nevedia zhodnotiť, čo je ideál krásy, dobra alebo všednosti. Čo je dnes normálne? Neustále meniace sa trendy zosilňujú chaos pri formovaní osobnosti a bežného správania sa.

Husákove deti si na technológie nevedia zvyknúť

Ak si nad opisom mileniálov krútil neveriacky hlavou a vravel si si, že žijeme v šialenej dobe, patríš pravdepodobne do Generácie X. Sú to deti takzvanej generácie Baby Boomers. Narodili sa v období približne od 1965 do 1980. Kultúra a spoločnosť sa rozvíjala a zažívala niečo nové, nezvyčajné. Možno aj preto je táto generácia vnímaná ako menej kultúrne významná a priebojná.

Očakávalo sa od nich predovšetkým pracovné nasadenie v mladom veku, nemali príležitosť experimentovať so svojím životom. Sami seba však pokladajú za rebelov – chcú byť vysoko individuálni a snažia sa vytvárať pravidlá.

Prispôsobili sa svetu, v ktorom žili, počúvali rady rodičov. Ten sa však začal z ničoho nič meniť. Zrazu bola demokracia, začal sa liberalizovať, prišiel rýchly nástup internetu a sociálnych sietí. Nie je ale najjednoduchšie pretransformovať myslenie a mnohí z Generácie X to nezvládli. A ak áno, tak len do určitej miery.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Domov
Zdieľať
Diskusia