V nemeckom Hannoveri sme sa zúčastnili dynamickej prezentácie horúcej novinky z dielne Volkswagenu.
Arteon. To je názov vozidla, ktorého príchod na scénu vyvolal statočný rozruch. Úplne nový model v portfóliu značky Volkswagen sa prvýkrát ukázal na autosalóne v Ženeve, kde sa jednoznačne zaradil medzi najväčšie highlighty, no a v týchto dňoch sa pomaly, ale isto dostáva do jednotlivých showroomov vrátane tých domácich. Veľmi pozitívne ohlasy a privítanie na trh môžeme pripisovať hlavne dvom skutočnostiam. Jednak ide o očakávaného nástupcu skutočne obľúbeného CC-čka, i keď je pravda, že Arteon je o čosi vyššie a statusovo sa stáva vlajkovou loďou značky, keďže nahrádza aj Phaeton. Zároveň však vo Wolfsburgu pristúpili na mimoriadne vydarený a na pomery značky možno až nečakane výstredný dizajn, ktorý jednoducho už na prvý pohlaď zafungoval. Aká je ale horúca novinka v skutočnosti, mimo žiary autosalónových reflektorov? My sme mali tú česť a pred pár dňami sme sa stali súčasťou dynamickej prezentácie v Hannoveri, kde sme mali možnosť Arteon vyskúšať na vlastnej koži a dozvedieť sa o jeho prednostiach. Pri tejto príležitosti vám teda prinášame exkluzívne prvé dojmy a niektoré zákulisné informácie, ktoré možno ani neviete.
Ako prvé sa treba jednoznačne pristaviť pri samotnom dizajne, ostatne, ten zvykne zväčša najviac predávať. Musí sa uznať, že Arteon je kus nádherného auta. Najmä predná časť okamžite zaujme, a to nemusíme hovoriť ani o atraktívnejšom R-Linovom vyhotovení. Masívna maska vzbudzuje rešpekt a zároveň vyzdvihuje prepracovaný dizajn vozidla. Pokiaľ sa pri predstavení písalo, že Arteon je dizajnovo najkrajší Volkswagen nielen posledných rokov, rozhodne to platí. Naživo vystupuje novinka veľmi sebavedomo a asertívne. Dynamické krivky vrcholia vzadu, kde sme už svedkami o čosi umiernenejších tvarov, decentne však dotvárajú celkový výzor. Inými slovami, aj v takom Nemecku, kde sa to hemží prémiovými a luxusnými vozmi, sa po Arteone domáci vo veľkom pozerajú a doslova vykrúcajú za ním krky. Ba čo viac, počas menšej zastávky, kedy sme náš exemplár fotili, sa pristavilo hneď niekoľko mladých okoloidúcich a javili patričný záujem si novinku pozrieť detailnejšie. Niet sa čomu čudovať, v spojení s 20" efektnými diskami a žltou metalízou Kurkuma Yellow vystupuje Arteon neskutočne príťažlivo.
Už v základe pritom dostane full-LED technológiu na oboch koncoch, čo naznačuje, že Arteon je na samotnom vrchole v ponuke. Predné svetlá pritom zaujmú svojím tvarom - z diaľky podčiarkujú prísny postoj a zároveň pri detailnejšom pohľade odkryjú 3D tvar s výrazným členením, ktoré plynulo nadväzuje na samotnú masku. Pokiaľ ste názoru, že ide len o predražený Passat v atraktívnejšom kabáte, pravdu nemáte. Teda, áno, estetickú atraktívnosť nespochybňujeme, avšak Arteon je plnohodnotným vrcholom ponuky s technológiami a prednosťami, aké Passat proste nemá. Arteon je až o 9,4 (!) centimetrov dlhší ako Passat, zároveň má o 4 centimetre dlhší rázvor. Po vzore predošlého CC-ka má rovnako bezrámové dvere, rozdiel je však v tom, že už nejde o 4-dverový sedan, ale 5-dverový liftback - za zadnou dvojicou sa totiž nachádza ešte jedno okienko, čím strecha klesá dozadu o čosi pomalšie a veku batožinového priestoru sa otvára spolu s oknom, čiže ide o plnohodnotné piate dvere.
Vo výsledku tak Arteon vyzerá nielenže atraktívnejšie, ale zároveň je aj podstatne priestrannejší a praktickejší než doterajší model - kufor má až 563 litrov, pričom keď si sadnete dozadu, (hlavne) osoby menšieho zrastu si vedia nohy preložiť cez seba a aj miesta nad hlavou je na typ karosérie prekvapivo dosť. Na toto môžete v cécéčku zabudnúť, keďže ten bol akýmsi štýlovejším Passatom na úkor priestoru a praktickosti. Hold, ten niekoľkocentimetrový nárast sa musel niekde prejaviť a v koncerne s vnútorným priestorom vedia narábať mimoriadne efektívne. Arteon je v mojich očiach mixom dlhej limuzíny (nie sedanu), štýlovosti a zároveň praktickosti. Palubovka je v zásade čistý Passat (okrem nového, až 9,2″ displeja), to však ja považujem za plus. Skúste si sadnúť napríklad do novej Insignie (krásne auto) či Stingera (tiež pecka) a pochopíte. Možno istá strohosť, no za to výborná ergonómia, kvalita spracovania a hlavne ten interiér nebude po pár rokoch vyzerať, ako keby ich mal na konte minimálne desať (nemyslím ani tak opotrebovaním ako výzorom).
Pravdou však je, že nový, plne dotykový displej síce vyzerá super, jeho ovládanie si vyžaduje zvyk a pevné nervy - čisto sklenenú plochu extrémne rýchlo "zacapkáte", no a absencia akýchkoľvek zarážok či oddelených tlačidiel neraz spôsobuje, že jednoducho stáčate aj to, čo nechcete, alebo nestláčate nič. Nuž, taká je doba, autá majú čoraz viac asistentov, no zároveň aj funkcií, ktoré v konečnom dôsledku len odpútavajú pozornosť. Pochváliť treba digitálne budíky, teda 12,3" Active Info Display s vylepšenou grafikou, akú nájdeme len v Arteone. Nechýna režim s uprednostnením mapy, ale aj viacero štýlov zobrazenia samotných budíkov. Palec hore!
Kapitolou samou o sebe je plejáda nových technológii, pričom ich hlavnou schopnosťou je vedieť pohotovejšie predvídať. Vozidlo disponuje väčším počtom senzorov a radarov, čím sa značne rozšírila funkcionalita bezpečnostných asistentov. Okrem technológií, ktoré poznáme z nového Passatu tak treba vyzdvihnúť napríklad:
Emergency Assist je po novom schopný automobil zataviť (v prípade mikrospánku vodiča alebo zdravotného problému) na krajnici pravého pruhu - akonáhle systém vyhodnotí, že sa vodič nevenuje riadeniu, systém za prítomnosti výstražného znamenia autonómne vozidlo bezpečne zastaví na krajnici pravého pruhu (pokiaľ sa nachádza práve v ľavom pruhu, vozidlo vzhľadom na premávku auto odkloní doprava).
Vylepšená proaktívna ochrana pasažierov v prípade blížiaceho sa nárazu (aj odzadu!) v sklonku sekúnd automaticky zatvorí okná vrátane strešného, sedadlá nastaví do správnej polohy a všetky bezpečnostne pásy pritiahne a pripraví posádku na náraz.
Adaptívne full-LED svetlomety sa nastavujú už nielen vzhľadom k natočeniu volanta, ale v spolupráci s mapami a údajmi z GPS sa svetlá natáčajú a prisvedcujú ešte skôr, ako vodič vojde do zákruty či križovatky.
GPS údaje vie Arteon využiť aj v prípade adaptívneho tempomatu ACC, ktorý prispôsobuje rýchlosť nielen podľa premávky, dopravným značkám, ale aj profilom cesty. Technológia reaguje na križovatky, kruhové objazdy, zákruty či iné obmedzenia, pričom vy si viete nastaviť vlastnú toleranciu voči povolenej maximálnej rýchlosti.
Arteon je k dispozícii v troch stupňoch výbavy - Arteon (akýsi "základ"), Elegance (luxusnejšia verzia) a R-Line (športovejšia verzia). Motorová paleta začína s novým agregátom 1.5 TSI (110 kW / 150 k), ktorý sa svojim veľmi kultivovaným prejavom teší početným slovám chvály. K dispozícii však bude na trhu až neskôr. Druhou benzínovou jednotkou je osvedčený agregát 2.0 TSI v dvoch výkonnostných verziaách - 140 kW / 190 k a 206 kW / 280 koní a 350 N.m. Naftovú ponuku zastrešuje dobre známy motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW / 150 k, respektíve 140 kW / 190 k, v ponuke však je aj vyhotovenie 2.0 BiTDI s výkonom až 176 kW / 240 koní a krútiacim momentom až 500 N.m! Na výber je pochopiteľne 6-stupňový manuál alebo 7-stupňové DSG, no a nechýba ani pohon 4Motion. Áno, šesťvalca je škoda (i keď začalo sa čosi šepkať o vývoji novej V6-ky), no žiaľ žijeme v dobe, v ktorej ani niektoré najväčšie SUV-čka nemajú šesťvalec v ponuke, takže tu buďme vôbec radi za dvoj-liter. A ostatne, koľko behá na cestách starších Passatov so šesťvalcami? Každý o nich hovorí, no len málokto ho v takomto aute kúpi, lepšie povedané zaplatí.
No a teraz k pointe! Ako prezradili kompetentní počas úvodnej prezentácie, Arteon bol vyvíjaný a testovaný prioritne na 20" diskoch a výsledok to len a len potvrdzuje! Ani pri voľbe najväčších kolies absolútne neprichádzate o komfortnú jazdu, práve naopak, Arteon je (aj vďaka dlhšiemu rázvoru) mimoriadne pohodlný. Už po pár kilometroch cítite, že v porovnaní s Passatom je jazda značne plavnejšia a podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC nerovnosti prepláva bez odskakovania či buchotania náprav. Ďalšou novinkou je rozsiahlejšia možnosť nastavenia režimu Individual - podvozok si tak môžete prispôsobiť nielen do polohy štandardných režimov, ale vďaka posuvnému ovládaču si viete nastaviť ešte mäkší podvozok ako Comforte, respektíve ešte tuhší ako v Sporte. Arteon tak vie parádne držať stopu a poskytuje výborne zázemie pre komfortnú aj športovú jazdu.
Nám sa do rúk dostali dva najvýkonnejšie varianty - 2.0 BiTDI a 280-koňové TSI-čko. V oboch prípadoch ide o nadpriemerne svižné autá, ktoré poskytnú dynamiky na rozdávanie, i keď miestami sa nedá ubrániť vskutku surovému zvukovému prejavu. Pravdu povediac, nástup ťahu v tých nižších otáčkach cítiť viac v naftovej verzii, kde jednoducho nával 500 N.m robí svoje. Biturbo jednotka prosto vyniká v pružnom zrýchlení, navyše, s apetítom sa viete ustáliť aj na 6 l/100 km. Treba však povedať, že motor je veľmi závislý od štýlu jazdy - na okreskách sa viete premiestňovať aj so spotrebou pod 5 litrov, ak však pritlačíte na pílu, nie je problém atakovať ani desať litrov. Pokiaľ ide o spotrebu, menšie výkyvy vykazoval motor 2.0 TSI, ktorý zároveň ponúka športovejší charakter aj zvuk. Za normálnych okolností ho veľmi nepočuť, pri voľbe športového režimu ale 280 koní značne ožije a najmä s pohonom 4Motion sa z tejto imidžovky stáva pozoruhodný atlét. Na nemeckých diaľniciach nám tak jeho agilita neraz vyčarila úsmev na tvári, pričom maximálnu rýchlosť 250 km/h tam neraz okamžite oceníte. Nuž, sme si istí, že Volkswagen trafil naozaj do čierneho, no a už teraz sa tešíme na plnohodnotný test, kedy sa novinke pozrieme na zúbky detailnejšie.