V predstihu sme sa vybrali na automobilovú udalosť roka, aby sme zmapovali veľkolepé Palexpo a ukázali vám tie najväčšie novinky.
Autosalón v Ženeve je jednoducho automobilovou udalosťou roka, a to aj napriek tomu, že rozlohou najväčším veľtrhom tohto druhu nie je. Jeho dlhoročná tradícia a povesť však hovorí za všetko a už na prvý pohľad je vo veľkolepom Palexpe vidieť, že Švajčiarsko sa každoročne na približne dva týždne stane naviac sledovaným miestom pre motoristickú verejnosť na svete, kde pokiaľ nejaká značka nevystavuje svoje kúsky, akoby v týchto kruhoch nič neznamenala. Inými slovami, i keď najmä pre nemecké automobilky je v istom slova zmysle prioritnejší Frankfurt, ženevský autosalón má jednoznačne najväčšie renomé, prestíž a je alfou a omegou pre prezentáciu noviniek. Inak tomu nie je ani tento rok, kedy obrovské výstavisko otvára svoje brány už ako v poradí 87. ročník.
Na ploche 78-tisíc m2 vystavuje približne 180 vystavovateľov, čím je dokopy možné vidieť okolo 900 modelov (z toho takmer 150 premiér). Umiestnenie ich stanovísk sa už v drvivej väčšine nemení. Pre verejnosť je Palexpo otvorené v dňoch od 9. - 19. marca a to počas pracovných dní v čase 10:00 - 20:00 hod., cez víkend sú brány autosalónu otvorené v čase 9:00 - 19:00 hod. Vstup pre dospelú osobu stojí 16 švajčiarskych frankov, deti do 16 rokov a dôchodcovia zaplatia 9 frankov, a pokiaľ sa chystáte prísť ako minimálne 20-členná skupinka, odhliadnuc od veku zaplatíte 11 frankov. Navyše, po 16. hodine je Palexpo dostupné navštíviť za polovičné vstupy. Nakoľko už tradične prvé dni patria novinárom a médiám, na tomto automobilovom sviatku sme nemohli v predstihu chýbať ani my, preto vám touto cestou prinášame komplexnejší prehlaď, ktorým vám priblížime tie najväčšie a najzaujímavejšie novinky. Hneď v úvode pritom spomeňme, že keďže počas prvého dňa spoznávame víťaza ankety Car Of The Year, medzičasom sme sa teda dozvedeli, že novým európskych autom roka stáva Peugeot 3008, ktorý nechal v závese novinky ako Alfa Romeo Giulia či Mercedes-Benz triedy E, nakoľko od hlasujúcich novinárov dostal najviac hlasov.
Audi RS5
Oficiálnu svetová premiéru si v Ženeve odkrúca vrcholný variant nocej A5-ky. Dizajn novinky vskutku prekvapí a to najmä prednou časťou - výrazná maska s ostrými hranami, značne prepracovaný nárazník s viacerými hranami či full-ledky s technológiou Matrix-LED, ktore dostali doslova čierny podklad. I keď po žiarov reflextorov tmavá komfigurácia veľmi nevyznela, skutočne zaujala istou netradičnosťou. Pochopiteľne nechýba množstvo karbónu či obrovská dvojica oválnych výfukov vzadu. Najväčšou novinkou je ale samotné srdce - výkonnostne sme naďalej na úrovni 450 koní, V8-čku však nahradil agregát 2.9 TFSI biturbo, ktorý poznáme z novej Panamery. Pokiaľ ide o zvukový prejav, je jasné, že povestný osemvalec to už nebude, nielen nižšia hmotnosť ale zabezpečuje po novom akceleráciu na stovku už za 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h.
BMW radu 5 (Touring)
Rok 2017 je pre BMW rokom radu 5, preto nečudo, že aj na autosalóne je päťka venovaná maximálna pozornosť. Okrem množstva motorických verzii sme nedávno spoznali aj nový karosársky variant - praktický Touring. Ten sa teší nemalej popularite najmä v Európe, čím chce nové pokračovanie nadviazať na predajný dopyt. Kombík svojím dizajnovým návrhom korešponduje s klasickou verziou, čoho dôkazom je identická predná časť a prakticky i tvar zadných svetlometov, ktoré rovnako zachádzajú výrazne do strán, čím pôsobí celok dynamickejšie. Aj napriek tomu, že v prvom rade sa prihliadalo na praktickosť, riešenie zadného C-stĺpika je veľmi podarené, keďže plynulo nadväzuje na zvyšok karosérie. Asi nikoho neprekvapí skutočnosť, že aj Touring je možné vybaviť špičkovými full-LED svetlami či osadiť viacerými exteriérovými balíkmi, vrátane športového M paketu. Praktická 5-ka meria 4943 x 4943 x 1498 milimetrov, pričom, pochopiteľne, stojí na rovnakej modulárnej platforme CLAR ako sedan. V štandardnom rozložení treba počítať s objemom 570 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa však naskytne obrovská plocha o veľkosti až 1700 litrov.
Ferrari 812 Superfast
Veľkou novinkou, ktorej bola v stánku Ferrari venovaná nemalá pozornosť je nová vlajková loď 812. Ba čo viac, dovolíme si tento počin označiť za jeden z vôbec najviac sledovaných noviniek v Ženeve, nakoľko dostať sa bližšie k nástupcovi F12-ky bolo prvé dva dni prakticky nemožné. Ako ste už asi postrehli, Ferrari sa v najbližších rokoch plánuje rozlúčiť s atmosférickým dvanásťvalcom, nakoľko približne v roku 2020 príde na scénu vrcholný model buď s preplňovaním alebo rovno hybridnou technológiou. Výsostná trieda čistokrvných Ferrari sa teda chýli ku koncu, no a akousi labuťou piesňou je byť práve predstavený model s dodatkom Superfast. Na jej tvary si treba z istých uhlov pohľadu možno zvykať, čo nám ostatne potvrdilo až stretnutie naživo. Podstatnejším údajom je ale samotné srdce, ktoré tvorí majestátny 6,5-litrový dvanásťvalec. Jeho výkon poskočil už na úroveň rovných 800 koní, čím ide vo výsledku o najvýkonnejšie sériovo vyrábané Ferrari nelimitovanej edície, aké kedy táto značka postavila. Krútiaci moment ponúka 718 N.m pri 7000 ot./min, kompetentní ale dodávajú informáciu o tom, že až 80 percent z tejto hodnoty je dostupných už od 3500 ot./min. 1525-kilogramový kôň dokáže akcelerovať na stovku už za 2,9 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je na úrovni 340 km/h. V Palexpe sú k videnie hneď až dva exempláre, jeden tradične červený, druhý v sivom laku.
Ford Fiesta ST
Jedno z najúspešnejších a najpredávanejších vozidiel v Európe sa dočkalo svojej novej generácie. Po dizajnovej stránke nejde o veľké prekvapenie či zmeny, novinka ale vyzerá podstatne dospelejšie a atraktívnejšie, obzvlášť na zábere, kde ide o športovejšiu verziu ST-Line. Fiestu sme spoznali len nedávno, do Ženevy ale Ford prináša už aj vrcholný model ST. Ten vyzerá na pohľad mimoriadne dobre, automobilka však doslova šokuje, keďže ako sa dozvedáme, pod kapotou nájdeme síce až 147 kW / 200-koňový agregát, v skutočnosti ale ide o preplňovaný trojvalec 1.5 EcoBoost, ktorý dokonca disponuje systémom vypínania valcov. Nielen vďaka prítomnosti krútiaceho momentu 290 N.m dokáže táto 3-dverová fiestička akcelerovať z 0-100 km/h za 6,7 sekundy.
Jaguar I-Pace
Už onedlho sa pod známy F-Pace zaradí o čosi menšie SUV alebo lepšie povedané crossover. V Ženeve sa síce stretávame len s konceptom, ten je ale do väčšinovej miery zhodný so sériovkou. Tým najdôležitejším je ale skutočnosť, že Jaguar sa chce stať lídrom medzi elektrickými SUV-čkami a práve tento model má byť jedným z prvých vozidiel, ktoré to majú naznačiť. Štúdia ma vyše 400 koní, pričom o pohon sa stará výhradne dvojica elektromotorov. Akumulátory s kapacitou 90 KWh dokážu zabezpečiť dojazd približne 500 kilometrov, zatiaľ čo ich plné nabitie bude trvať len 2 hodiny. Je jasné, že v sériovej podobe prídu na trh aj konvenčné motory, asi ale nikoho neprekvapí, že by malo ísť len výhradne o štvorvalce.
Land Rover Range Rover Velar
Mimoriadne vydarený dizajn, famózny interiér a osvedčená technika. Tak by sa dal charakterizovať nový Velar, ktorému je upriamená väčšinová pozornosť v stánku Land Roveru. V poradí už štvrtý Range Rover stojí na platforme zhodnej s Jaguarom F-Pace, jej 81 % tak tvoria hliníkove zliatiny. Velar si trúfame označiť za dizajnovo najvydarenejší a najpríťažlivejší model značky Land Rover, za čo môžu najmä ostré línie a športové detaily. Tých pritom nie je vôbec málo, nakoľko (nielen) exteriér je doslova posiaty efektnými prvkami. Medzi ne patria najmä kľučky, ktoré sú ukryté v karosérií a vysunú sa až v prípade potrieb. Nielen vďaka nim sa tak môže novinka pýšiť súčiniteľom aerodynamického odporu len 0,32, čo je najlepšia hodnota v histórií značky. Za príplatok je následne možné siahnuť po Matrix LED svetlách, pričom úplne najvyšší stupeň zastrešujú ledky za prítomnosti laserovej technológie. V ponuke sú zatiaľ štvorvalcové a šesťvalcové jednotky, spomenúť ale treba až 251-milimetrovú svetlú výšku 650-milimetrovú brodivosť.
Lamborghini Huracán Performante
Silnejší a odľahčený Huracán s vynechaným označením LP640-4 je novou pýchou Lamba. Iste ste postrehli, že tento počin údajne stanovil nový rekord na Severnej slučke, kde mal tým pádom poraziť aj Porsche 918 Spyder. Krátko po uverejnení autentického videa z rekordnej jazdy sa ale objavili viaceré správy o tom, že video až také autentické nie je a ide o podvrh. Ku kontroverznému rekordu na Nordschleife sa zástupcovia značky v stánku značky nevyjadrili, podstatnejšie sú však fakty. 5,2-litrová V10-ka posilnila o 30 koní na úroveň 640 koní, čo je najsilnejší desaťvalec v histórii značky, zároveň však došlo aj k zníženiu hmotnosti o 40 kilogramov. Akcelerácia na stovku tejto beštii s vyšperkovaným bodykitom trvá teda len 2,9 sekundy, maximálka je 325 km/h. Naživo vyzerá tento Huracán naozaj famózne, nakoľko je vidieť, že automobilka si s jeho úpravou dala rozhodne záležať.
McLaren 720S
McLaren nás naťahoval do posledného dňa a svoj úplne nový model nám ukázal až na v Palexpe. Model 720S je nástupcom modelov MP4-12C, respktíve 650S/675T, čoho výsledkom je nielen úplne nový dizajn ale aj technika. Základom karosérie je skelet Monocage II z uhlíkových vlákien. Vďaka tomu Briti hovoria o rekordne nízkej váhe v danej triede, nakoľko tento počin váži v suchom stave len 1283 kg. Pôvabné tvary vo svojich útrobách schovávajú vidlicový osemvalec M840T so 4-litrovým objemom a výkonom 537 kW / 720 koní a 770 N.m. O prenos sily výhradne na zadné kolesá sa stará 7-stupňová dvojspojková prevodovka SSG. Zrýchlenie na stovku trvá 720S-ku len 2,9 sekundy, pričom rozbehnúť sa vie až na rýchlosť 341 km/h.
Mercedes-AMG GT Concept
Nepochybne jedným s rozlohou úplne najväčších a počtom vystavených vozidiel najpočetnejším stánkom disponovala práve stuttgartská prémiová automobilka, ktorá si dokonca v predvečer novinárskeho dňa pripravila špeciálny event zameraný na novinky. Deň na to sme následne uvideli skutočne rozsiahle portfólio v plnej paráde, a to vrátane faceliftovanej triedy GLA, nového pick-upu či brutálneho E 63 S kombi. Špeciálnu pozornosť si napokon zaslúžil model AMG GT, ktorý okrem verzie GT C Roadster či GT R prišiel aj v koncepčnom podaní. Áno, pozeráte sa na konkurenta Panamery, teda 4-dverový derivát. Ten zaujal nielen mimoriadne atraktívnymi športovo-elegantnými krivkami, ale aj faktom, že pod jeho povrchom sa nachádza 4-litrová V8-čka skombinovaná s elektromotorom. Výsledok? 600 kW / 816 koní, pričom tento elegantný sedaník pre "normálnych" ľudí dokáže vystreliť na stovku pod 3 sekundy! Sériová podoba bude na pohľad plus-mínus totožná, zaujímavosťou ale je, že ukázať by sa mala už na jeseň vo Frankfurte.
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Táto len 99-kusová edícia za 630-tisíc € je kráľom stanu značky zo Stuttgartu. Najexkluzívnejšie G-čko dostalo predĺžený rázvor na úroveň 3428 milimetrov, disponuje opäť portálovými nápravami, no a zadnú časť tvorí kompletne upravený, otvorený salónik. G 650-ku s takmer pol metrovou svetlou výškou a dĺžkou 5345 milimetrov pritom poháňa jednoznačne najvzácnejší agregát v portfóliu značky – preplňovaná 6-litrová V12-ka s výkonom až 463 kW / 630 koní a magickým krútiacim momentom na úrovni 1 000 N.m. Ten sa snaží upratať 7-stupňová automatická prevodovka, ktorá výkon posiela pochopiteľne na všetky štyri kolesá. Vzadu tróni dvojica luxusných kresiel so širokou škálou polohovania a masáži. Od prednej časti je oddelená prepážkou, doplnená o dve 10″ obrazovky, no a nechýba ani plátená strecha, ktorá na konci vozidla vystriedala pevné stĺpiky. Exteriér zdobí početnejšie použitie chrómu, pribudol však aj karbón a samozrejme obrovské, až 22″ disky obuté do pneumatík o rozmeroch 325/55 R 22.
Mercedes-Benz triedy E Coupé/Cabriolet
Po vyhotoveniach sedan, kombi, All-Terrain a kupé spoznávame posledný dielik skladačky v prípade triedy E. Podľa plánov sa s nami Mercedes-Benz pri príležitosti konania ženevského autosalónu delí o nový letný variant, teda otvorené éčko bez strechy. Tu je možné zložiť, respektíve vyložiť za 20 sekúnd a to aj počas jazdy do rýchlosti 50 km/h. Súčasťou výbavy je aj dobre známy Airscarf, teda vyhrievanie v oblasti krku či systém Aircap, čiže vetrolam výsuvný z čelného skla. Spomenúť treba určite aj technológiu Magic Vison Control, teda stierače s integrovanými vodnými tryskami pre účinejšie čistenie okna a zároveň zamedzenie preniknutiu vody do interiéru.
Porsche Panamera Sport Touring
Pre niekoho už i tak kontroverzná Panamera dostala v uplynulých týždňoch svoj ešte netradičnejší variant, ktorý je spolu s novou 911-kou GT3 dominantou stánku Porsche. Rozmerovo sa nič prevratné nedeje, dĺžka 5 049 milimetrov je plus-mínus zhodná, novinka je ale o 5 mm vyššia. Aby sme boli ale presní, nová Panamera Sport Turismo je skôr nový člen rodiny s typom karosérie nazvaným ako Shooting Brake. Samozrejme, aj napriek tomu, že ide o praktickejšiu karosériu, rekordnú priestrannosť v tomto prípade nečakajte. Batožinový priestor narástol vo výsledku len o 20 litrov, teda na hodnotu 520 litrov, po sklopení zadných sedadiel objem narastie na 1390 litrov. Druhý rad sedadiel je naďalej delený v pomere 40:20:40, pričom ako samotné Porsche tvrdí, stále sú dominantné dve sedadlá na kraji, aj keď automobilka dodáva, že vzadu sa bezproblémovo odvezú aj traja. Pravdou skutočne je, že skôr ako veľkosť kufra ako takého je výrazným plusom tejto verzia značne nižšia nakladacia hrana do batožinového priestoru a zároveň viac miesta nad hlavami zadnej posádky. Aj keď dizajnové riešenie svetiel či zvyšných detailov zadku je zhodné, zaujímavosťou je nové adaptívne krídlo – Panamera ako jediná v segmente prichádza so zadným strešným krídlom, ktorého sklon sa mení v závislosti od rýchlosti, a to až v troch polohách, čím je schopné generovať až o 50 kg väčší prítlak.
Škoda Octavia RS245
Škodovka sa v svojich priestoroch pýši až siedmimi novinkami, samozrejme však nič prevratné nečakajte, ide len o nové všakovaké verzie. I keď Kodiaq už poznáme nejaký ten piatok, v Ženeve sa nám ukazuje aj dvojica nových verzií - športový Sportline a outdorový Scout. V oboch prípadoch ide viac-menej len o optické zmeny, doplnené o trochu odlišné položky vo výbave. Kodiaq vyzerá vo všeobecnosti naživo veľmi dobre a v istom slova zmysle ho môžeme označiť ako zmenšenú či lacnejšiu Q7-čku. Disponovať totiž môže až 7-miestným interiérom, full-LED svetlami, 9,2" displejov, dokonca novým dreveným obkladom a plejádou Simply Clever riešeniami. Možno viac záujmu púta faceliftovaná Octavia s rozdelenými svetlami. Musíme potvrdiť, že chce to vidieť naživo a zvyk, lebo zrazu sa z nudnej oktávky stáva veľmi zaujímave auto. Obzvlášť to platí pri najvýkonnejšej škodovke všetkých čias, teda 245-koňovej verzii RS245 s 2-litrovým motorom TSI.
Volkswagen Arteon
Jednoznačne jeden z najväčších highlightov tohto ročníka je nový Arteon, teda nástupca modelu (Passat) CC. Naozaj treba povedať, že príchod tejto novinky vyvolal enormný záujem, čoho dôkazom je neustále preplnený stánok značky Volkswagen. Počas novinárskych dní bolo doslova husárskym kúskom sa prebojovať k novinke a pozrieť si ju bližšie na dlhší čas, a to aj napriek tomu, že tam bolo hneď viacero exemplárov. Azda najkrajšie VW-čko v histórii zaujme najmä atraktívnou maskou s full-LED svetlometmi a dynamickými líniami. Sériová podoba vychádza z konceptu Sport Coupe Concept GTE spred dvoch rokov, čo navyše aj jasne naznačuje, že nejde o okopírovanie modelov značky Renault, čo viacerí z vás prvo-plánovo píšu. Karoséria je dlhšia o približne 9 centimetrov v porovnaní klasickým Passatom, s ktorým do veľkej miery zdieľa tvar palubnej dosky (novinkou je až 9,2-palcová obrazovka). Nárast rozmerov zabezpečuje značne viac priestoru v zadnej časti, a to najmä na nohy, pričom Arteon ponúkne aj obrovský kufor. Pod kapotou bude základom úplne nová benzínová 1.5-ka Evo, naopak vrcholom bude 280-koňový agregát 2.0 TSI. Nepochybne, v ponuke nebudú chýbať ani naftové jednotky, Volkswagen však ich počet plánuje časom zredukovať.
Volvo XC60
To, že bude nová XC60-ka v podstate zmenšenou XC90-kou asi nikoho neprekvapí, najmä v dobe unifikácie. Stredne veľké SUV je pre švédsku značku mimoriadne dôležité, nakoľko i keď nové modely XC90 či S90 a V90 sú podstatne atraktívnejšie ako zvyšok portfólia, práve iks-cé-šesťdesiatka je najpredávanejším modelom tejto automobilky. Novinka zachováva súčasný dizajnový smer značky, oproti väčšiemu bratovi ale vystupuje nielen kompaktnejšie, ale aj dynamickejšie. Volvo upriamuje pozornosť na aktívnu a pasívnu bezpečnosť, a rozširuje infotainment o nové prvky konektivity. Automobilka tvrdí, že po jazdeckej stránke pôjde o jedno z najlepších vozidiel tohto druhu, o pohon sa pritom budú naďalej starať výhradne benzínové agregáty. Vrcholom v ponuke bude známa plug-in hybridná verzia T8 Twin Engine.
Samozrejme, urobiť výber zo stovky zaujímavosti je obtiažne, spomenúť preto treba aj novinky ako Kia Stinger, Audi Q8 Concept, Alpine A110, Suzuki Swift, Seat Ibiza, Honda Civic Type-R.
Fotografie – martinzmartina | martinzmartina.sk