Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 6. 7. 2022 meniny má Patrik, Patrícia

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Koaličná kríza NAŽIVO: Toto sú možno posledné hodiny koalície, tvrdí Grendel z OĽANO
Zdravie - Duševné zdravie

Si trémista? Pýtali sme sa expertov, ako sa trémy a nervozity efektívne zbaviť

Na negatívne reakcie druhých ľudí nemáš nijaký dosah, nemôžeš sa zavďačiť všetkým. Tvojím zámerom nie je, aby ti ďakovali a uznávali ťa, ale aby si robil to, čo považuješ za správne.

Ema Stanovská
26. máj 2022, 12:30 Čas čítania: 8:12
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Zdravie - Duševné zdravie
0
Ema Stanovská
26. máj 2022, 12:30
Čas čítania: 8:12

Si trémista? Pýtali sme sa expertov, ako sa trémy a nervozity efektívne zbaviť

Na negatívne reakcie druhých ľudí nemáš nijaký dosah, nemôžeš sa zavďačiť všetkým. Tvojím zámerom nie je, aby ti ďakovali a uznávali ťa, ale aby si robil to, čo považuješ za správne.

Ema Stanovská
26. máj 2022, 12:30
Čas čítania: 8:12
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Tréma či nervozita pred výkonom dokážu zničiť každý pokus o úspech. Niekoho od stresu „skolí“ aj pri bežnom rozhovore so šéfom, iní prejdú životom bez toho, aby čo len raz zažili neznesiteľné búšenie srdca a potenie dlaní. Ak patríš do prvej skupiny alebo hoci aj niekde medzi, čítaj ďalej.

  

„Na každej väčšej skúške dostanem úplné okno. Vždy ma chytí taká nervozita, že zabudnem nielen to, čo som sa mala naučiť, ale aj kde bývam. Raz to zašlo tak ďaleko, že som mala pocit, že každú chvíľu dostanem hysterický záchvat. Nevedela som sa ovládať a učiteľka si myslela, že som na drogách,“ opisuje extrémnu skúsenosť s nervozitou Anita.

 

Zdroj: Unsplash.com

 

Samostatnou kapitolou sú akútne tráviace problémy. „Pri mojom šťastí je WC väčšinou na druhej strane mesta,“ hovorí Ján, ktorého pred dôležitou udalosťou preženie aj zo suchára a z čistej vody. Jeho telo na stres reaguje aj nevoľnosťami, ktoré zvyknú trvať dlhé hodiny, či dokonca vracaním.

 

Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, naše telo sa tieto prejavy „naučilo“, aby nám pomohlo. Pýtaš sa, ako ti môžu pred skúškou pomôcť pocity nevoľnosti? 

 

Tento mechanizmus nám podrobnejšie vysvetlili dve odborníčky. Prvá je psychologička Stanka Takáčová, ktorá už 9 rokov poskytuje poradenstvo a zameriava sa aj na kognitívno-behaviorálnu terapiu. Druhá je certifikovaná mentálna koučka, mentorka a supervízorka Janette Šimková, ktorá sa téme osobného rozvoja venuje od roku 2008. Pýtali sme sa ich, prečo a ako tréma vzniká, ako s ňou pracovať a ktoré techniky nám môžu pomôcť ju zvládnuť.

 

V Refresheri pravidelne píšeme aj články o zdraví, psychológii či duševnom zdraví. Keďže nám záleží na tom, aby sme poskytovali čo najodbornejšie informácie, spolupracujeme s lekármi, vedcami a so psychológmi. Ak chceš viac článkov, sleduj témy zdravieduševné zdravie a produktivita. Aby sme to mohli robiť aj naďalej, potrebujeme tvoju podporu – vyjadríš nám ju členstvom v klube Refresher+.

Tréma je naučený strach

„Mierna nervozita či tréma pred výkonom je bežná a býva prospešná,“ vysvetľuje psychologička Stanka Takáčová. „Dochádza vďaka nej k aktivácii mozgu, ktorý nás pripraví do akcie a my tým podáme lepší výkon. Naše telo a mozog dostanú informáciu, že sa deje niečo dôležité, a preto potrebujeme byť bdelí a aktívni.“

Psychologička vraví, že nervozita nás môže motivovať aj k lepšej príprave a môže nám pomôcť zamyslieť sa nad prípadnými ťažkosťami. Lenže v momente, keď začne byť príliš silná a oslabovať či znemožňovať našu schopnosť podať dobrý výkon, stráca zmysel.

 

Mentálna koučka Janette Šimková hovorí, že problém nastáva, keď nervozita prekročí znesiteľnú hranicu, začne nás paralyzovať a už ju nevieme dostať pod kontrolu. 

 

„Emócia nervozity nás ,unesie‘ od možností použiť svoje schopnosti. Je to obdobná schéma ako pri strese – keď sa vyplaví veľa kortizolu, telo je v poplachu a prestávame racionálne fungovať.“

 

Zdroj: Unsplash.com

 

Tréma a nervozita pred výkonom sú podľa psychologičky istou formou naučeného strachu – naučená reakcia, ktorá môže vychádzať z obavy, že zlyháme, nedokážeme podať dostatočný výkon, že nás budú hodnotiť iní, že sa zosmiešnime a podobne. 

 

„V situácii, keď sa od nás očakáva podanie výkonu, sa spustí stresová reakcia, ktorá nám pomáha vyrovnať sa s danou záťažou. Keďže naše telo je prepojené s našimi myšlienkami a emóciami, spustia sa spomínané telesné reakcie, ktoré nás informujú o tom, že sa s nami niečo deje,“ približuje príčinu vzniku trémy psychologička.

 

Kŕče v bruchu, spotené dlane a búšiace srdce teda slúžia podobne ako alarm. Dobrá správa je, že ho dokážeš pomerne efektívne ovládnuť – rovnako ako ten vo vlastnom byte.

Ale čo ak sa strápnim a zlyhám?

To, ako silno budeš prežívať určitú situáciu, nezávisí len od toho, čo ťa čaká a ako veľmi ti na tom záleží. Emočný stres, ktorý pociťuješ v určitých situáciách, často vypovedá o tom, čo si myslíš o sebe ty sám – vzhľadom na tvoju sebadôveru aj minulé skúsenosti.

Mentálna koučka vraví, že stres poháňajú vzorce hodnotenia, ktoré sú hlboko zakorenené v našej emočnej histórii. Spúšťačom trémy bývajú kritické hlasy, ktoré sme počuli ako deti od rodičov, príbuzných alebo učiteľov.

Vyskúšaj predplatné
za 0,33
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 115427 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Aké „kritické hlasy“ z minulosti môžu dnes podvedome ovplyvňovať tvoju nervozitu.
  • Prečo (a ako) nemyslieť na to, či sa pri výkone nestrápniš.
  • Ktorých 5 psychologických tipov na zvládanie nervozity by si si mal osvojiť.
  • Aký mimoriadne jednoduchý pohyb ti pomôže.
  • Prečo by si mal „prijať trému“ (a nie, neznamená to, že máš byť pasívny).
  • Či sa dá trémy úplne zbaviť.
  • Cvičenie na záver len s perom a papierom, ktoré ti zvýši sebavedomie.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Unsplash.com
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť