Po teste 310-koňovej verzie Veloz sa nám do rúk dostal Formentor aj v civilnejšom balení.
Formentor je úplne nový a súčasne vôbec prvý vlastný model značky Cupra. Hoci sa takmer všetka aktuálna pozornosť upriamuje na jeho najostrejšiu verziu VZ5 s päťvalcom, prehliadať rozhodne nemožno ani jeho zvyšné verzie. A teraz nenarážame len na 310-koňovú verziu Veloz, ale hlavne jeho civilnejšie vyhotovenia. Jedno z nich sa nám najnovšie dostalo do rúk, preto ti prinášame náš pohľad na vec.
Portfólio ponúkaných motorizácií pre štýlovy crossover je totiž napokon širšie, ako sa čakalo, a preto si svoj ideál podľa preferencií nájde azda každý. V našom prípade ide o neraz chválený agregát 2.0 TSI v 190-koňovom výkonnostnom naladení, spárovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou a s pohonom všetkých štyroch kolies. Je takto nakonfigurovaný Formentor tou najideálnejšou voľbou na každodenné používanie?
Zmeny len v detailoch
Formentor zaujme predovšetkým na prvý pohľad, a to už len vďaka svojim veľmi atraktívnym proporciám. Crossover vychádza z aktuálnej generácie Leona, využíva tak platformu MQB Evo. Formentor má však kratší rázvor, zároveň je aj širší. Navyše s celkovou dĺžkou 4 450 milimetrov presahuje dokonca aj väčšiu Atecu, na výšku však má len o niečo viac ako 1,5 metra. Výsledkom je teda veľmi sebavedomý postoj a vozidlo, ktoré pripomína skôr nadopovaný hatchback než nejaké SUV.
Ak sa pýtaš, ako navonok rozoznáš bežný Formentor od toho s dodatkom Veloz, odpoveď je jasná. Jediná tvarová exteriérová odlišnosť sa nachádza vzadu, a tou je riešenie koncoviek výfuku. Zatiaľ čo Formentor Veloz má priznanú štvoricu poctivých koncoviek výfuku, klasické vyhotovenie má vzadu bez ohľadu na motorizáciu len hranaté atrapy a výfuk vyvedený pod nárazníkom.
Samozrejme, vytrénované oko autičkára si ešte následne všimne menšie brzdové kotúče, no i prítomné 19" disky Exclusive majú identický tvar, len v tomto prípade prišli o medenú obruč. Uznať však musíme, že 2-farebné disky výborne sadnú k nádhernému metalickému laku Asphalt Blue. Otázkou je, či by zovňajšok nevyzeral ešte lepšie, keby spodná časť nárazníkov a blatníky neboli lakované v kontrastnej sivej farbe.
Spomínanú sebavedomosť umocňujú nielen svalnaté blatníky, ale aj úzke a prísne tvarované full-LED svetlomety, agresívne čelné tvary a v rohoch nafúknutá kapota. Čelná časť zaujme nielen okrúhlymi hmlovkami, ale i veľkým logom Cupra a zaujímavou štruktúrou masky, ktorá je medenému logu tvarovo prispôsobená.
Vzadu sú už dobre známe efektne prepojené koncové plne LED svetlá, ktoré ešte viac opticky rozširujú už i tak širokú karosériu. Prekvapivo, aj slabší variant disponuje rozmerným strešným spojlerom, aj tu pritom platí, že identitu tohto počinu zahaľuje vskutku veľké rúško tajomstva – nápis Formentor je schovaný len v grafike koncových svetiel, na veku batožinového priestoru sa nachádza len nápis Cupra. Samotný batožinový priestor má pritom slušných 450 litrov, chválime však aj parádne kryté prahy, aké sa pri športovo strihnutých modeloch veľmi nenosia.
Výnimočné modré čalúnenie
Ak sme pri teste verzie Veloz vyhlásili, že interiér na nás pôsobil fádnym až ponurým dojmom, tu sa veci majú tak trochu inak. Testovaný exemplár totiž rátal s voliteľným tmavomodrým koženým čalúnením Petrol, ktoré interiér pekne oživilo a zároveň efektne sekundovalo modrému lakovaniu exteriéru. Do modrého odtieňa sa tak zabalili nielen športovo strihnuté sedadlá, časť výplne dverí, ale dokonca aj vrchná plocha palubnej dosky.
Ani v tomto prípade nemôžu chýbať tradičné medené prvky – orámovanie výduchov ventilácie či detaily na zospodu sploštenom volante. Žiaľ, na rozdiel od predošlej testovačky tu už na volante chýbajú vyvedené okrúhle tlačidlá na zmenu jazdného režimu a štartovanie. To sa presunulo na svoje pôvodné miesto na stredovom tuneli, avšak zmenu jazdného režimu musíš uskutočniť cez dotykový displej, čo nepovažujeme za úplne šťastné riešenie. Hoci si vieš túto ponuku vyviesť na domácu obrazovku, zmena jazdného režimu je jednoducho zdĺhavejšia a na viac krokov.
Okrem chýbajúcich tlačidiel na volante je však kokpit identický s vyhotovením Veloz. Pred vodičom sa preto nachádza vyše 10" Full Digital Cockpit, ktorý prekvapí veľkou mierou individualizácie aj relatívne prepracovanou grafikou. Stredný displej má až 12" a ponúka novú generáciu infotainmentu s prepracovanejším vizuálnym prostredím. Prijali by sme však miestami intuitívnejšie ovládanie, ale to nechceme vyslovene kritizovať, lebo je to do nemalej miery otázkou zvyku.
Čo však musíme spomenúť, je fakt, že infotainment je občas spomalený – najmä pri naštartovaní mu treba dať niekoľko sekúnd. A to proste zamrzí, pretože väčšina vecí sa nastavuje už len cez displej – spomínaná zmena jazdných režimov, štart-stop systém alebo nastavenie ventilácie.
Z interiéru sa totiž vytratila väčšina fyzických ovládacích prvkov. Príkladom je najmä panel ventilácie. Ten už zastrešujú len dotykové plochy pod displejom, ktorými si upravuješ teplotu. Na to si treba zvyknúť predovšetkým v noci, keď táto lišta nie je podsvietená. Na rozšírenejšie nastavenie klimatizácie je následne potrebné použiť dotykový displej. V neposlednom rade spomeňme malý volič automatickej prevodovky. Riešenie shift-by-wire hodnotíme kladne, pretože jeho obsluha je jednoduchá, navyše na stredovom tuneli už nezavadzia mechanická páka a pribudlo viac menších odkladacích miest.
Slová chvály smerujeme aj na sofistikované náladové osvetlenie – okrem toho, že sa tiahne nielen dverami, ale aj celou šírkou palubovky, na miestach A-stĺpikov je v ňom integrovaný indikátor mŕtveho uhla. Najväčšiu pochvalu udeľujeme za veľmi nízke sedenie – z pozície vodiča absolútne nemáš pocit, že ide o crossover, nedajbože SUV, čo sa nám veľmi páči.
Sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou majú slušné bočné vedenie aj dostatočne dlhú časť na sedenie, takže pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti ponúkajú výborné pohodlie. Vskutku atraktívna je aj samotná cenová politika – 190-koňová verzia začína na sume od 35 880 €, súčasťou štandardnej výbavy je pritom nielen automatická 3-zónová klimatizácia s filtrom Aircare, ale aj adaptívny tempomat, automatické diaľkové svetlá, bezkľúčový prístup/štartovanie, parkovacia kamera alebo kožou potiahnutý volant s progresívnym riadením.
Ideálny pomer dynamiky a spotreby
Najväčší rozdiel je pod kapotou. I keď náš exemplár poháňa rovnako preplňovaný motor 2.0 TSI ako v nedávno testovanom vyhotovení Veloz, na rozdiel od neho je však v tomto prípade agregát podladený na úroveň „len“ 140 kW/190 koní a 320 Nm (pri 1 500 – 4 500 ot./min). Technicky je motor veľmi podobný vrcholnej 310-koňovej konfigurácii, nechýba teda ani filter pevných častíc GPF a aj v tomto prípade ide o priame vstrekovanie paliva. Samozrejmosťou je tiež 7-stupňová prevodovka DSG (s mokrými spojkami) a pohon oboch náprav 4Drive.
Odlišná je, samozrejme, dynamika. Zatiaľ čo Formentor VZ zvládne stovku hravo pod 5 sekúnd a maximálku 250 km/h, 190-koňový variant počíta s údajmi 7,1 sekundy a 220 km/h. Stále sa však bavíme o slušných dynamických parametroch, napokon, 7-sekundová hranica bola kedysi doménou ostrých hothatchov. Motor 2.0 TSI je jednoducho skvelý a veľmi pružný motor, i keď v slabšom výkonnostnom naladení je viac utlmený aj samotnou prevodovkou. Tá ho totiž neraz necháva pracovať len na úrovni okolo 1 500 ot/min, kde, pochopiteľne, jednotka bojuje s nízkym krútiacim momentom. Keď však zvolíš režim prevodovky S, dusenie motora sa razom stratí.
Svoje kvality ukáže 2-litrové TSI pri ostrejšej jazde v športovom režime. Aj vďaka tomu, že prevádzková hmotnosť tejto konfigurácie je napriek väčším rozmerom a pohonu všetkých štyroch kolies len približne 1 a pol tony, 190 koní bohato stačí na veľmi svižnú jazdu. Silnou stránkou dvojlitra je predovšetkým jeho pružnosť a razantný záťah hlavne v strednom pásme otáčok, na rozdiel od verzie Veloz je však jeho výkonová špička trošku slabšia.
Ďalšie nemalé plus si vyslúži motor za príjemnú spotrebu. Pri bežnej jazde v meste dokážeš jazdiť so spotrebou 7,5 až 8 l/100 km, na okresných cestách sa vieš dokonca hravo dostať pod 7 litrov. Naopak, pri vyššom tempe, prípadne na diaľnici ide spotreba pochopiteľne hore, z dlhodobého pohľadu však predpokladáme spotrebu okolo 7,5 l/100 km, čo je na danú veľkostnú a výkonnostnú kategóriu (navyše s pohonom 4Drive) veľmi dobrý výsledok. 190-koňová verzia tak ponúka ideálny pomer dynamiky a spotreby.
Rovnako ako sme spomínali pri predošlom teste, aj tu musíme napísať, že hlavne vo vysokých rýchlostiach sme od Formentora čakali ešte lepšie odhlučnenie. A to najmä ak nejde o nijak výrazne vysoké vozidlo, ale relatívne nízky crossover s atletickými krivkami.
Okrem samotného srdca jednou z predností je aj naladenie podvozka. Formentor zatáča s veľkou razanciou a vďaka strmému a presnému riadeniu si tak s ním vieš parádne zajazdiť. Jeho náklony v zákrutách sú minimálne, a keď pritlačíš na pílu, za prítomnosti pohonu 4Drive dokáže crossover nečakane rýchlo, no hlavne stabilne preletieť tiahlym oblúkom zákruty. Práve v takýchto situáciách oceníš pohon všetkých štyroch kolies, ktorý výraznou mierou prispieva nielen k samotnej dynamike, ale aj celkovej razancii a sebaistote na serpentínach.
Iste, podotknúť však treba, že odpruženie je tuhé, na nerovnostiach si preto dokáže Formentor decentne poskočiť a aj do interiéru preniesť sem-tam buchot od náprav, i keď filtrácia nerovností je na veľmi slušnej úrovni. Môžu za to aj ukážkovo škálovateľné adaptívne tlmiče, ktoré ponúkajú až 15 polôh tuhosti naladenia. Dodajme pritom, že vpredu je klasická náprava typu McPherson, zatiaľ čo vzadu je viacprvková náprava, teda prémiovejšie riešenie.
Suma summarum, Formentor jednoducho nezaprie športové Cupra gény, a to ani napriek skutočnosti, že nie je vo veci 310-koňové vyhotovenie. Práve 190-koňové TSI teda považujeme pri tejto štýlovke za zlatú strednú cestu – vie vyčariť úsmev na tvári a zároveň odviezť posádku s príjemnou spotrebou i komfortom.