Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
4. októbra 2020, 18:40
Čas čítania 5:21
Martin Mičuda

Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová

Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH AUTOMOBILOVÉ TESTY PORSCHE
Uložiť Uložené

Aké je dlho-očakávané elektrické Porsche?

Presne pred rokom Porsche začalo písať novú kapitolu. Po koncepte Mission E z roku 2015 a niekoľkých iných modelov nám totiž nemecký výrobca prémiových športových vozidiel predstavil svoj prvý sériový elektromobil. Príchod modelu Taycan sprevádzali veľké očakávania, a ako naznačili už papierové údaje, o revolúciu nejde len v radoch Porsche, ale aj medzi elektromobilmi celkovo.

Taycan môžeme považovať za prvý sériovo vyrábaný, čisto elektrický športový automobil na svete. Refresher ti exkluzívne prináša dojmy z autentického testu verzie Taycan 4S Performance Plus.

Exteriér

Aj keď je Taycan čistý elektromobil, stále je to Porsche so svojou charakteristickou a charizmatickou identitou. Nemá žiadne zbytočné výstrelky, na aké sme si v poslednom čase medzi elektrickými autami zvykli. Keď sa však na Taycan pozrieš, niektoré prvky ti dajú na prvý pohľad najavo, že je to elektrické auto.

Odporúčané
400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 29. júna 2020, 14:21

Dizajn vychádza z konceptu Mission E. Už v roku 2015 totiž štúdia naznačila, že 4-dverová sériovka bude špička dizajnu a realita to aj potvrdila. Taycan vyzerá veľmi moderne, miestami až futuristicky, a vytvára okolo seba auru niečoho špeciálneho. Keďže nemá spaľovací motor, predná kapota je posadená nízko. Auto meria celkovo na výšku len 1 378 milimetrov.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Okrem toho, že Taycan atleticky a aerodynamicky vyzerá, potvrdzuje to aj číslami – koeficient aerodynamického odporu vzduchu má hodnotu len 0,22, čo je rekord v rámci modelov Porsche. Vďačí za to nielen tvaru karosérie a zakrytému podvozku, ale aj efektne zapusteným kľučkám, ktoré sa vysunú automaticky po odomknutí, respektíve priložení ruky.

Dizajnovo čisté sú aj viečka s konektormi na nabíjanie. Sú na oboch stranách za prednou nápravou, otvárajú sa automaticky po priložení ruky na naznačené výstupky.  Pekné sú aj čelné Matrix-LED svetlomety – grafika tradičnej štvorice svietiacich prvkov denného svietenia vyzerá dobre a adaptívna svetelná technika funguje v noci perfektne. 

Zaujímavé sú aj zadné LED-kové svetlá nenápadne zapracované do zadnej časti. Ich úzky pás sa tiahne cez celú šírku. Dobre vyzerá aj priehľadné spracovanie, pod ktorým je nápis Porsche. V prípade čierneho laku tak vypnuté koncové svetlá ani nevidno. Naša testovaná verzia Taycanu mala obuté dvojfarebné aerodynamické 20" disky.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

Najviac viditeľných zmien je v modernom kokpite. Ak si fanúšikom analógových riešení a stále si nenastúpil na najnovšie trendy, palubná doska Taycanu nie je nič pre teba. Ak si fanúšik digitálu a veľkých displejov, elektrická novinka si ťa získa – palubnú dosku tvoria totiž 4 rozmerné obrazovky.

Pred vodičom je zahnutý, 16,8" displej s viacerými možnosťami zobrazenia grafiky. Vieš si zvoliť tradičné kruhové budíky po vzore iných modelov Porsche alebo uprednostniť širokouhlé zobrazenie mapy. Ak posledné roky tvrdíme, že trendsetter medzi palubným displejmi je Mercedes-Benz, tak tu musíme uznať, že Porsche urobilo obrovský krok vpred a dokáže sa vyrovnať trojcípej hviezde.

Odporúčané
Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste 19. apríla 2020, 15:13

Centrom palubovky je takmer 11" displej infotainmentu, cez ktorý si vodič vyberá základné nastavenia vozidla či obsluhu multimediálneho rozhrania. Opäť palec hore, škoda len, že je cez široké digitálne budíky stredový displej opticky vyosený – v skutočnosti nie je v strede ale bližšie k spolujazdcovi.

Pod ním je 8,4" dotykový displej, ktorý je orientovaný na výšku a slúži prioritne na nastavenie ventilácie, respektíve klimatizácie. Za príplatok Porsche ponúka aj 4. displej priamo pred spolujazdcom. Ten má rovnako takmer 11" a viac-menej ukazuje to, čo pred sebou vidí vodič.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Aj v interiéri však platí, že aj napriek novému a veľmi nadčasovému rozloženiu základných prvkov palubovky sa Porsche drží svojich tradícií. Štartovanie (lepšie povedané zapínanie/aktivovanie), je za volantom na ľavej strane. Otočný volič režimov slúžiaci na zmenu jazdných režimov je priamo na volante. Pre vystupujúci stredový tunel volič prevodovky presunuli za volant na pravej strane. Volant pôsobí veľmi jednoducho až minimalisticky. 

Už dlho sme nesedeli v tak futuristicky strihnutom kokpite, kde by nám nič neprekážalo. Ani absencia fyzických tlačidiel nám nerobila problém.

Odporúčané
Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi 29. septembra 2020, 13:05

Jedinou výhradou je relatívne široký stredový tunel, ktorý môže silnejším osobám trochu zavadzať pri kolenách. Aj v tomto Porsche palubná doska vodiča doslova obkolesí, čím mu zaručí čisto športový posed. Vodič sedí veľmi nízko, tie najdôležitejší prvky má hneď po ruke a športové sedadlá ponúkajú perfektné bočné vedenie.

Je to jednoducho Porsche, takže sa bavíme o tej najvyššej lige. Nechýba vyhrievanie, ventilovanie, masážna funkcia, či 4-zónová klimatizácia, 360-stupňová kamera alebo podpora Apple CarPlay, a to dokonca bez použitia kábla. Taycan je pritom prvé sériové auto na svete s integrovanou funkciou Apple Music, ktorú dostaneš pri kúpe na 6 mesiacov zadarmo.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motory & Akumulátory

Naša testovačka bola vo verzii 4S. To znamená, že má dva synchrónne elektromotory – vyhotovenie 4S Performance má výkon 420 kW / 570 koní. Podľa automobilky by mal tento variant zvládnuť stovku za 4 sekundy, čo môžeme potvrdiť. Zrýchlenie je úchvatné, najmä ak ho sprevádza úplné ticho a nulová oneskorená reakcia na plyn. Maximálna rýchlosť je 250 km/h.

Zadný elektromotor spolupracuje s 2-stupňovou automatickou prevodovkou. Tá pri rýchlosti necelých 100 km/h preradí na druhý stupeň (cítiť jemné kopnutie) a zaručí neslabnúcu akceleráciu.

Zdrojom energie pre elektromotory sú akumulátory s kapacitou 93,4 kWh, čo je mimochodom identický údaj, aké majú verzie Turbo. Využiteľná kapacita je približne 84 kWh. V zmysle metodiky WLTP by mal byť papierový dojazd na jedno nabitie na úrovni 463 kilometrov.  To je mimochodom vôbec najväčší dojazd v prípade elektrického Porsche – vrcholné varianty Turbo a Turbo S majú dojazd 412 a 450 kilometrov. 

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Vzhľadom k tomu, že vozidlo sme mali s 200-kilometrovým limitom, tento údaj sme nevedeli otestovať. Pri bežnej, rozumej nešportovej, jazde sa naša priemerná spotreba energie ustálila na hodnote vyše 23 kWh/100 km, čo je na tak výkonné a ťažké auto (2,3 tony) veľmi slušný údaj. 

Jednou z domén Porsche Taycan je podpora až 270 kW ultra-rýchleho nabíjania. Aj po roku od predstavenia ide o rekordný údaj, ktorý v praxi zaručí, že akumulátory sa na 80 % dokážu nabiť za približne 20 minút.

Samozrejme, limitom je sieť nabíjacích staníc – ultra-rýchlych nabíjačiek je na Slovensku len pár, na početne zastúpených nabíjačkách s výkonom 50 kW je teda nabíjanie o poznanie dlhšie. Taycan je prvým elektrickým sériovým autom na svete, ktoré používa elektrický systém s napätím až 800 V, namiesto 400 V.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Jazda 

To, že Taycan bude rýchly sme čakali. To je predsa prednosť elektrického motora ako takého. Ale to, ako fantasticky bude Taycan jazdiť, nás prekvapilo.

Najväčšou senzáciou je zrýchlenie. Je úplne jedno, či ide o rozbeh z miesta alebo pružné zrýchlenie, jeho schopnosť vystreliť vpred je ohromujúca. Sympatické je však aj to, že keď sa cesta začne kľukatiť, Porsche vytiahne eso z rukáva a dá okamžite najavo, že sedíš v skutočne športovom aute.

Jeho najsilnejšou stránkou je podvozok. Aj na 20" diskoch výborne filtruje nerovnosti (bez buchotov od náprav) a vzduchové odpruženie Porsche Active Suspension Management a aktívne stabilizátory Porsche Dynamic Chassis Control Sport predvádzajú na kľukatej ceste úžasné divadlo. Taycan takmer nemá bočný náklon či bočné rozkmitanie na zvlnenom podklade. O veľmi presnom, až precíznom riadení ani nehovoríme.

Vyskúšali sme úžasný Taycan, ktorým Porsche dokazuje, že aj elektromobil môže byť naozaj športový
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Batérie, ktoré sú umiestnené v podlahe pozitívne vplývajú na ťažisko a doslova lepia takmer 5-metrové vozidlo k zemi. K úžasnej obratnosti v zákrutách pomáha riadená zadná náprava. Väčšinu času má Taycan neutrálne vlastnosti, ak ale pritlačíš na pílu, tak v športovom režime a pri obmedzenej stabilizácii vieš pomerne ľahko odtrhnúť zadok. Žiadne kontrolované driftovačky však nečakaj.

Pochvalu si zaslúži aj tuhosť karosérie a celkové spracovanie kokpitu. Pri elektromobiloch sa neraz do popredia dostanú rôzne pazvuky, ktoré pri "hlučnejších" konvenčných autách veľmi nepostrehneš. V tomto prípade musíme ale povedať, že aj keď začneš Taycanu nakladať, rezať zákruty a neustále pružne zrýchľovať, karoséria zostáva pevná – nepočuť žiadne nechcené zvuky, ktoré sú zvykom pri jej krútení.

Je to celkom zvláštny pocit pocit, keď z miesta vyšprintuješ extrémne rýchlo, no bez akéhokoľvek zvuku. V kokpite počuť len taký elektrizujúci šepot, no vzhľadom k absencii zvuku motora a zároveň vďaka špičkovému odhlučneniu máš miestami pocit, ako by si cestoval v akomsi teleporte. Pôsobí to neopísateľne. 

Porsche si zaslúži obrovskú pochvalu. V dobe, keď sa na elektrické autá pozerajú viacerí cez prsty, ako jedna z minima značiek dokazuje, že elektromobil môže byť naozaj športový a môže vyčariť úsmev na tvári nielen pri akcelerácii na semafore. Je pritom úžasné, že je síce Taycan úplne iné Porsche, vo výsledku je to však presne také Porsche, aké poznáme.

Domov
Zdieľať
Diskusia