Dlho očakávané elektrické Porsche bolo odhalené.
Dočkali sme sa. Predovšetkým posledné mesiace sa azda najväčšia pozornosť v prípade elektrických áut sústreďovala do úplne nového Porsche Taycan. Po uplynulých minútach je prvé sériové elektrické Porsche realitou a naozaj do istej miery môžeme povedať, že novinka je gamechanger medzi elektromobilmi, a to hneď z viacerých dôvodov.
Taycan je totiž naozaj prvým čisto elektrickým športovým sériovým autom na svete (nie, žiadna doposiaľ vyrobená produkčná Tesla športová v pravom zmysle nie je). Tento model predstavuje pre nemeckú automobilku nový začiatok a od novinky si sľubuje veľké veci. Taycan sa zároveň pýši technikou, ktorá medzi doposiaľ predstavenými elektromobilmi nemá obdobu, či už po stránke výkonu alebo rýchlosti nabíjania.
Samozrejme, pozornosť sa upriamuje najmä do techniky, preto prejdime rovno k veci. Pointou novinky sú dva elektromotory, ktorých kombinovaný výkon záleží od verzie – Taycan Turbo disponuje silou 500 kW / 670 koní, zatiaľ čo Taycan Turbo S má až 560 kW / 761 koní. Samozrejme, nechýba funkcia Launch Control i Overboost, vďaka ktorým dokáže S-kový variant akcelerovať z 0 na 96 km/h len za 2,6 sekundy, zatiaľ čo slabší Taycan Turbo túto disciplínu zvládne za 3 sekundy. Maximálna rýchlosť oboch modelov je 260 km/h.
Zadný elektromotor má pritom 2-rýchlostnú prevodovku, ktorú vyvíjalo samotné Porsche. Jej prvý stupeň zabezpečuje rýchlu akceleráciu, zatiaľ čo druhý maximálne rýchlosti. Poháňané sú, pochopiteľne, obe nápravy, samotná energia pritom pochádza z akumulátorov s kapacitou 93,4 kW/h. Isté sklamanie môže predstavovať nabíjanie – ukazuje sa, že Taycan napokon nebude podporovať až 350 kW, ale "len" 270 kW ultra-rýchle nabíjanie.
Stále ide ale o mimoriadne zaujímavý a vlastne i tak rekordný údaj. Pre porovnanie, Audi e-tron, Jaguar i-Pace či niektoré Tesly podporujú maximálne 150 kW nabíjanie, taký Mercedes-Benz EQC len 110 kW. V praxi to znamená toľko, že z 5 na 80 % sa dokážú pri takejto rýchlosti nabiť akumulátory za 22 minút. Inými slovami, 5 minút nabíjania by malo zabezpečiť dojazd približne 100 kilometrov, čo už naozaj znie viac než dobre.
Automobilka uvádza, že papierový dojazd verzie Turbo S je 412 kilometrov, zatiaľ čo verzia Turbo by mala na jedno nabíjanie absolvovať vyše 450 kilomterov (podľa WLTP). Dodajme, že Taycan je pritom prvým elektrickým sériovým autom na svete, ktoré používa elektrický systém s napätím až 800 V, miesto 400 V.
Ďalšia revolúcia sa odohráva priamo v interiéri, ktorý Porsche poriadne prepracovalo. I keď sa kokpit naďalej drží tradičného dizajnu a rozloženia jednotlivých ovládacích prvkov vrátane pätice okrúhlych budíkov, analógové riešenie je minulosťou.
Palubovku tvoria až 4 veľké obrazovky! Digitálne dostali zahnutý, až 16,8" displej, ktorý vôbec po prvýkrát v histórii značky Porsche úplne odsúva analógové ukazovatele. Centrom palubovky je napokon dotykový 10,9" displej infotainmentu, zatiaľ čo v spodnej časti umiestnený 8,4" displej slúži predovšetkým na ovládanie klimatizácie. Na záver pribudol rozmerný displej o veľkosti 10,9", ten si miesto našiel pred spolujazdcom, kde sa môže ocitnúť za príplatok.
Funkcionalita štvrtej obrazovky je viac-menej zhodná s centrálnym displejom multimediálneho systému. Jednou z predností infotainmentu je napríklad predplatné Apple Music na šesť mesiacov (prvé sériové auto s takto integrovanou funkciou) či Apple CarPlay bez nutnosti prepojenia káblom. Android Auto paradoxne k dispozícii nebude, to sa dalo ale ostatne asi čakať, keďže už nejaký piatok je zrejmé, že Porsche spojilo sily s konkurenčnou spoločnosťou Apple.
Po dizajnovej stránke sme svedkami v podstate len oprášených línií konceptu Mission E z roku 2015, to ale nepovažujeme za zlú správu. Práve naopak, 4-dverový sedan vyzerá úchvatne. Už na prvý pohľad zaujme futuristicky tvarovanými LED svetlometmi, aké sme doposiaľ u Porsche nevideli.
Celý dizajn môžeme pritom označiť za veľmi progresívny – predná kapota je kvôli absencii konvenčného motora mimoriadne nízka a inak tomu nie je ani v prípade kokpitu. Porsche Taycan sa tak pýši rekordným koeficientom odporu vzduchu len 0,22. Vzadu si miesto našli efektne prepojené úzke svetlomety a výsuvný spojler.
Na záver dodajme, že Taycan získal systém 4D CHyssis Control, ktorý neustále monitoruje techniku a spolupracuje so vzduchovým podvozkom Porsche Active Suspension Management, adaptívnymi tlmičmi Porsche Dynamic Chassis Control Sport či elektromechanickými stabilizátormi. Zaujme pritom aj unikátny systém rekuperácie – jej výkon môže byť až 265 kW, čo je v kontexte konkurencie obrovský progres. Ako ukázali testy, až 90 % brzdenia dokážu pokryť elektromotory a zvyšok konvenčné brzdy.