Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 22. 10. 2020 meniny má Sergej

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Autá
76
Matej Krajčovič
27. august 2019, 12:49
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Tesla má chyby, ktorým sa európske automobilky vyhnú. Musk to bude mať už len ťažšie

Autá na batérie už chystá aj Volkswagen, Volvo, BMW a všetci ostatní. Nie je dôvod pochybovať, že budú v mnohom lepšie.

Matej Krajčovič
27. august 2019, 12:49
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
76
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Keď sa povie elektromobil, väčšine z nás pravdepodobne okamžite napadne Tesla. Vozidlá Elona Muska lákajú geekov, nadšencov pre nové technológie aj mladých, ktorí by nad kúpou bežného auta uvažovali len ťažko.

 

Aj napriek tomu, že na Tesly sa čaká dlhé mesiace, objemy výroby zaostávajú za očakávaniami, hotové vozidlá nie vždy presvedčia svojou kvalitou a tradičné automobilky ešte zďaleka nerozbalili svoje elektrické plány naplno.

 

V tomto článku si prečítaš:
  • 1. Na aké problémy sa najčastejšie sťažujú majitelia Tesly
  • 2. V čom je interiér Modelu 3 nedokonalý 
  • 3. Koľko ušetríš na 2 000-míľovom roadtripe naprieč USA
  • 4. Prečo to budú mať elektromobily od Škody, VW, Mercedesu a dalších jednoduchšie 

 

Teslu si kúpilo aj viacero Slovákov, ktorí narovinu priznávajú, že na auto nemajú, no vďaka ponukám zážitkových jázd, kde prevezú ostatných fanúšikov, získajú časť peňazí späť.

 
Tesla to všetko začala, elektromobily z Európy ju však môžu poslať do zabudnutia

 

Zisk je zatiaľ v nedohľadne

Ekonomické výsledky Tesly nevyzerajú práve najlepšie. Jej účtovníctvo ukazuje, že firma za posledné tri mesiace (Q2/2019) prerobila 408 miliónov dolárov. Teória síce tvrdí, že takto veľká spoločnosť sa červených čísel báť nemusí, aspoň kým investori veria, že minuté peniaze končia na správnom mieste – vo vývoji nových áut, efektívnejšej výrobe alebo masívnej reklame prinášajúcej nových zákazníkov. 

 

Straty sú však väčšie, ako sa pôvodne rátalo. Na drastické šetrenie podľa Reuters vyzval aj sám Elon Musk, inak vraj automobilka začiatkom budúceho roka môže skončiť na suchu.

 

Tesla si pritom až doteraz žila v zlatých časoch. Model S z roku 2012 bol prvým reálne použiteľným elektromobilom na svete, každé video na YouTube s jej menom v titulku trhá rekordy a konkurencia nič prevratné nevytiahla. Medzitým však na kalendári začalo svietiť "2019" a frontálny útok poháňaný batériami ohlásil Mercedes, Audi, Volkswagen a prakticky všetci ostatní.

 

Tesla to všetko začala, elektromobily z Európy ju však môžu poslať do zabudnutia

Sedem rokov Tesly možno malo byť úspešnejších

Inými slovami, Tesla mala luxusne dlhý čas, počas ktorého mohla trh s elektromobilitou ovládať úplne sama. V Nórsku napríklad v júni predala 3 760 vozidiel, dvakrát viac než Volkswagen, Toyota či kokoľvek iný. Nepodarilo sa jej však zbaviť viacerých problémov.

 

Notoricky známe sú problémy s celkovou kvalitou. Jason Fenske si vlani kúpil úplne nový Model 3, zaparkoval ho vo svojej garáži a na YouTube ukázal, ako vyzerá. Miesta s poškriabanou farbou a nepresne lícované panely zrejme nie sú to, čo od auta za 45-tisíc dolárov čakáte. 

 

 

Podobné problémy mal aj Čech Petr Mára"Porovnávať to s nemeckými automobilkami? To nemôžete!"  hovorí v jednom z prvých videí s novým autom.  Sťažoval sa tiež na mrznutie centrálneho displeja, ktoré odstráni až reštart po podržaní dvojice tlačidiel na volante. Spomína však, že Teslu vníma ako "betu" a rôzne problémy je schopný akceptovať, hoci rozumie, že takýto prístup nie je pre každého. 

 

Tesla to všetko začala, elektromobily z Európy ju však môžu poslať do zabudnutia

 

Obaja YouTuberi, a prakticky každý, kto do Tesly sadne, chváli jazdné vlastnosti, výkon a zrýchlenie. To sú však veci skôr typické pre väčšinu elektromobilov, nie len tie z amerického Palo Alto. 

 

S konštantným prísunom točivého momentu elektrických motorov, nízkym ťažiskom vďaka batériám uloženým v podvozku a ľahším predkom potláčajúcim nedotáčavosť nie je dôvod, aby sa podobne dobre nesprával Polestar 2 od Volva, budúci elektrický sedan od BMW a do určitej miery aj Jaguar E-Pace, hoci ten v triede SUV-čok konkuruje skôr Tesle Model X. 

 

Tesla je vyzdvihovaná za prelomové ovládanie infotainmentu a všetkých systémov vozidla cez obrovský dotykový displej. S tým sa nedá nesúhlasiť a je len dobre, že tím okolo Elona Muska ukázal tradičným automobilkám ako v dobe iPhonov, tabletov a virtuálnej reality nemusia navigácie v autách na dotyk prsta reagovať po troch sekundách, ak máte práve šťastie. 

 

 

Vynikajúce je tiež vzdialené ovládanie a možnosť auto si vychladiť alebo zohriať už pred odchodom z obývačky cez mobilnú aplikáciu.

 

Tesla to všetko začala, elektromobily z Európy ju však môžu poslať do zabudnutia

 

Povedzme však aj druhú časť príbehu. Obrí dotykový panel z holej prístrojovej dosky Modelu 3 nevystupuje preto, že ide o revolučný, pohodlnejší alebo nebodaj bezpečnejší spôsob ovládania všetkého od rádia až po navigáciu k najbližšiemu Superchargeru. 

 

Je tam preto, že displej a návrh grafického rozhrania dizajnérmi od stola sa dá vyrobiť lacnejšie než ergonomicky prešpekulovaná pavučina ovládačov a tlačidiel. A šetrenie je to, čo Tesla práve potrebuje najviac

 

Rýchlomer v strede už skúšalo Mini, Peugeot alebo Nissan. Len preto, aby sa nakoniec vrátili k normálnym "budíkom"  pred volantom. Ovládanie klimatizácie výhradne cez displej mali už skoro všetci, len aby im motoristickí novinári otrieskali o hlavu, že otočný ovládač teploty klimatizácie nahmateteľný aj naslepo je stokrát lepšie riešenie. Audi najnovšie presadzuje kompromis - ovládanie cez displej, ktorý však poskytne haptickú odozvu na nerozoznanie od normálneho tlačidla. 

 

Tesla to všetko začala, elektromobily z Európy ju však môžu poslať do zabudnutia

 

Ak ste si niekedy požičiavali auto napríklad na dovolenke, zrejme ste ocenili, že sa všetko ovládalo viac-menej rovnako. Nastavovanie sklonu spatných zrkadiel na Modeli 3 cez menu a koliesko na volante sa naopak nedá označiť inak, ako úplná hlúposť, ktorou pri cúvaní do úzkeho parkovacieho boxu len strácate čas. 

 

Najlepší autopilot? Áno, ale...

Vraví sa, že okrem špičkového infotainmentu je Tesla minimálne o level pred všetkými aj pri vývoji autonómneho riadenia. Jej autá šoférujú vďaka sérii kamier, radarov a umelej inteligencii neustále analyzujúcej takmer všetky dopravné situácie. Dokonca sa učia aj na základe dát z ostatných Tesiel, prechádzajúcich rovnakým úsekom. 

 

 

Je pravda, že s ostatnými značkami zrejme zatiaľ porno bez držania volantu nenatočíte, treba ale pripomenúť, že Tesla je americká firma a doma to má jej autopilot oveľa jednoduchšie.

 

Stovky kilometrov dlhé presuny po diaľniciach naprieč štátmi nie sú takým orieškom ako úzke horské cestičky v Alpách, náhle sa strácajúce vodorovné značenie, spomaľovacie ostrovčeky, kruhové objazdy, retardéry či cyklisti. 

 

V máji dokonca Elon Musk musel ustúpiť a Model S spolu s Modelom X dostali update, ktorý schopnosti autopilota v Európe výrazne obmedzuje. V ostrejších zákrutách sa musí vypnúť, prísnejšie vyžaduje pravidelné ťuknutie do volantu a automatické prechádzanie medzi pruhmi už nie je tak odvážne.  

 

 

Európske automobilky zrejme naozaj zaostávajú, to ale neznamená, sa na úroveň Tesly vďaka dostatku peňazí a inžinierov nikdy nedostanú.

 

Pravdepodobne už majú v zálohe niečo oveľa lepšie, než do svojich vozidiel montujú dnes, no v nasádzaní noviniek musia byť opatrnejšie. Kredit, dôvera zákazníkov a povinnosť nedráždiť úrady sú totiž životne dôležité. 

 

No a ak vlastný vývoj v obrích koncernoch VW, PSA či Renault-Nissan-Mitshubishi zlyhá, technika pre autonómne riadenie sa dá stále kúpiť od niekoho iného. Napríklad konkurenta, ktorému sa míňa cash. 

Výhody elektromobilu? Nízke prevádzkové náklady

Vyššia nákupná cena sa má majiteľom Tesly vrátiť pri "tankovaní" lacnejšej elektriny namiesto drahého a  neekologického benzínu. Na úvod však opäť príklad od Jasona, kedy to úlne neplatí. 

 

YouTuber absolvoval roadtrip s dĺžkou 2 000 míľ naprieč Amerikou. Kým spaľovacie auto by v prípade prázdnej nádrže doplnil palivom v priebehu pár minút a pokračoval ďalej, Teslu musel na Superchargeroch nabíjať dlhšie. Kilometre z navigácie do cieľa vtedy, pochopiteľne, neubúdali.

 

Nikoho teda neprekvapí, že Tesla na zdolanie dvojtisícovej porcie potrebovala o 8 hodín viac než bežné spaľovacie auto. S nižšími cenami elektriny ale musel byť výlet výrazne lacnejší, že? Nie tak celkom...

 

 

Cena za kilowatthodinu na amerických Superchargeroch je 0,28 $. Počas trasy Model 3 zožral 560 kWh, takže výsledná cena za dobíjanie bola 156,80 dolárov. S benzínovým autom by podľa vlastných prepočtov minul 196,30 dolára. 

 

Suma sumárum, necelých 40 ušetrených dolárov (36 eur) ktoré by ste počas ôsmich hodín zrejme prespali v niektorom z hotelov. Je však pravdou, že elektromobily zatiaľ smerujú skôr do miest než na dlhé trasy a podobná kalkulácia by rovnako nevýhodne vyznela aj pre konkurentov. 

 

 

Na začiatku pritom všetko vyzeralo inak. Tesla chcela predaje podporiť ponukou bezplatného nabíjania, no v súčasnosti sa tento program týka len drahších modelov S a X. Výhody navyše platia len pre prvého majiteľa a na auto z bazáru sa už nevzťahujú. 

 

Model 3 si bezplatné dobíjanie nemôže užívať vôbec. 

 

Tesla v má slovenských podmienkach viacero obmedzení

Nadchádzajúce elektromobily od tradičných výrobcov to u nás budú mať jednoduchšie. Volkswagen ID.3, ktorý príde v roku 2020, elektrická Corsa-e od Opelu, Mercedes EQC alebo Jaguar E-Pace sa narodili, prípadne narodia do bohatej servisnej siete od Bratislavy po Košice.

 

V prípade plánovanej kontroly alebo nevyhnutnej oprave po bežných ťukancoch si tak majiteľ môže vybrať z desiatok servisov, ktoré mu pokrútené plechy opravia. 

 

 

 

Príbehy majiteľov na fóre Teslaclub.sk naopak spomínajú, že najbližší servis Tesly vo Viedni často vracia aj trojmesačný poradovník. Záujemca teda stojí pred otázkou, či budú servisy pribúdať rýchlejšie ako počet Tesiel. V USA možno, ale čo v strednej Európe?

 

Hrozí, že známe automobilky nováčika, ktorý ešte všetky regióny naobsadil, veľmi skoro prevalcujú. A deň, kedy dopyt po elektromobiloch začne stúpať exponenciálne, je čoraz bližšie. Na septembrový autosalón vo Frankfurte sa chystá celá paleta elektrických noviniek a mimo dohľadu Európana rastie aj trh v Číne so značkami, o ktorých ste v živote nepočuli.

 

Muskov startup alebo Škoda či Volkswagen, ktoré už máte v garáži? 

Navyše,  autá nekupujú len geekovia a technologickí nadšenci. Zrejme ste už čítali o nedôvere v automatické prevodovky, štart-stop systémy, trojvalce a prakticky všetko nové. Bežný záujemca o nové auto je konzervatívnejší než zákazník v ktoromkoľvek inom segmente. Aj preto u nás česká Škoda vlani predala 19 335 áut, kým ostatní menej než polovicu. 

 

Ak spaľovacie motory nadobro skončia, bude nový elektrický miláčik bežného Slováka od rovnakej značky ako ten starý, alebo dá prednosť firme, o ktorej ešte pred pár rokmi nepočul?

 

 

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: tesla.com, reuters.com, electrek.co, youtube.comNáhľadový obrázok: Teslamotors.com Tagy: tesla, Elon Musk, elektromobily
Ohodnoť článok
12
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.