Autá na batérie už chystá aj Volkswagen, Volvo, BMW a všetci ostatní. Nie je dôvod pochybovať, že budú v mnohom lepšie.
Keď sa povie elektromobil, väčšine z nás pravdepodobne okamžite napadne Tesla. Vozidlá Elona Muska lákajú geekov, nadšencov pre nové technológie aj mladých, ktorí by nad kúpou bežného auta uvažovali len ťažko.
Aj napriek tomu, že na Tesly sa čaká dlhé mesiace, objemy výroby zaostávajú za očakávaniami, hotové vozidlá nie vždy presvedčia svojou kvalitou a tradičné automobilky ešte zďaleka nerozbalili svoje elektrické plány naplno.
- 1. Na aké problémy sa najčastejšie sťažujú majitelia Tesly
- 2. V čom je interiér Modelu 3 nedokonalý
- 3. Koľko ušetríš na 2 000-míľovom roadtripe naprieč USA
- 4. Prečo to budú mať elektromobily od Škody, VW, Mercedesu a dalších jednoduchšie
Teslu si kúpilo aj viacero Slovákov, ktorí narovinu priznávajú, že na auto nemajú, no vďaka ponukám zážitkových jázd, kde prevezú ostatných fanúšikov, získajú časť peňazí späť.
Zisk je zatiaľ v nedohľadne
Ekonomické výsledky Tesly nevyzerajú práve najlepšie. Jej účtovníctvo ukazuje, že firma za posledné tri mesiace (Q2/2019) prerobila 408 miliónov dolárov. Teória síce tvrdí, že takto veľká spoločnosť sa červených čísel báť nemusí, aspoň kým investori veria, že minuté peniaze končia na správnom mieste – vo vývoji nových áut, efektívnejšej výrobe alebo masívnej reklame prinášajúcej nových zákazníkov.
Straty sú však väčšie, ako sa pôvodne rátalo. Na drastické šetrenie podľa Reuters vyzval aj sám Elon Musk, inak vraj automobilka začiatkom budúceho roka môže skončiť na suchu.
Tesla si pritom až doteraz žila v zlatých časoch. Model S z roku 2012 bol prvým reálne použiteľným elektromobilom na svete, každé video na YouTube s jej menom v titulku trhá rekordy a konkurencia nič prevratné nevytiahla. Medzitým však na kalendári začalo svietiť "2019" a frontálny útok poháňaný batériami ohlásil Mercedes, Audi, Volkswagen a prakticky všetci ostatní.
Sedem rokov Tesly možno malo byť úspešnejších
Inými slovami, Tesla mala luxusne dlhý čas, počas ktorého mohla trh s elektromobilitou ovládať úplne sama. V Nórsku napríklad v júni predala 3 760 vozidiel, dvakrát viac než Volkswagen, Toyota či kokoľvek iný. Nepodarilo sa jej však zbaviť viacerých problémov.
Notoricky známe sú problémy s celkovou kvalitou. Jason Fenske si vlani kúpil úplne nový Model 3, zaparkoval ho vo svojej garáži a na YouTube ukázal, ako vyzerá. Miesta s poškriabanou farbou a nepresne lícované panely zrejme nie sú to, čo od auta za 45-tisíc dolárov čakáte.
Podobné problémy mal aj Čech Petr Mára. "Porovnávať to s nemeckými automobilkami? To nemôžete!" hovorí v jednom z prvých videí s novým autom. Sťažoval sa tiež na mrznutie centrálneho displeja, ktoré odstráni až reštart po podržaní dvojice tlačidiel na volante. Spomína však, že Teslu vníma ako "betu" a rôzne problémy je schopný akceptovať, hoci rozumie, že takýto prístup nie je pre každého.
Obaja YouTuberi, a prakticky každý, kto do Tesly sadne, chváli jazdné vlastnosti, výkon a zrýchlenie. To sú však veci skôr typické pre väčšinu elektromobilov, nie len tie z amerického Palo Alto.
S konštantným prísunom točivého momentu elektrických motorov, nízkym ťažiskom vďaka batériám uloženým v podvozku a ľahším predkom potláčajúcim nedotáčavosť nie je dôvod, aby sa podobne dobre nesprával Polestar 2 od Volva, budúci elektrický sedan od BMW a do určitej miery aj Jaguar E-Pace, hoci ten v triede SUV-čok konkuruje skôr Tesle Model X.
Tesla je vyzdvihovaná za prelomové ovládanie infotainmentu a všetkých systémov vozidla cez obrovský dotykový displej. S tým sa nedá nesúhlasiť a je len dobre, že tím okolo Elona Muska ukázal tradičným automobilkám ako v dobe iPhonov, tabletov a virtuálnej reality nemusia navigácie v autách na dotyk prsta reagovať po troch sekundách, ak máte práve šťastie.
Vynikajúce je tiež vzdialené ovládanie a možnosť auto si vychladiť alebo zohriať už pred odchodom z obývačky cez mobilnú aplikáciu.
Povedzme však aj druhú časť príbehu. Obrí dotykový panel z holej prístrojovej dosky Modelu 3 nevystupuje preto, že ide o revolučný, pohodlnejší alebo nebodaj bezpečnejší spôsob ovládania všetkého od rádia až po navigáciu k najbližšiemu Superchargeru.
Je tam preto, že displej a návrh grafického rozhrania dizajnérmi od stola sa dá vyrobiť lacnejšie než ergonomicky prešpekulovaná pavučina ovládačov a tlačidiel. A šetrenie je to, čo Tesla práve potrebuje najviac.
Rýchlomer v strede už skúšalo Mini, Peugeot alebo Nissan. Len preto, aby sa nakoniec vrátili k normálnym "budíkom" pred volantom. Ovládanie klimatizácie výhradne cez displej mali už skoro všetci, len aby im motoristickí novinári otrieskali o hlavu, že otočný ovládač teploty klimatizácie nahmateteľný aj naslepo je stokrát lepšie riešenie. Audi najnovšie presadzuje kompromis - ovládanie cez displej, ktorý však poskytne haptickú odozvu na nerozoznanie od normálneho tlačidla.
Ak ste si niekedy požičiavali auto napríklad na dovolenke, zrejme ste ocenili, že sa všetko ovládalo viac-menej rovnako. Nastavovanie sklonu spatných zrkadiel na Modeli 3 cez menu a koliesko na volante sa naopak nedá označiť inak, ako úplná hlúposť, ktorou pri cúvaní do úzkeho parkovacieho boxu len strácate čas.
Najlepší autopilot? Áno, ale...
Vraví sa, že okrem špičkového infotainmentu je Tesla minimálne o level pred všetkými aj pri vývoji autonómneho riadenia. Jej autá šoférujú vďaka sérii kamier, radarov a umelej inteligencii neustále analyzujúcej takmer všetky dopravné situácie. Dokonca sa učia aj na základe dát z ostatných Tesiel, prechádzajúcich rovnakým úsekom.
Je pravda, že s ostatnými značkami zrejme zatiaľ porno bez držania volantu nenatočíte, treba ale pripomenúť, že Tesla je americká firma a doma to má jej autopilot oveľa jednoduchšie.
Stovky kilometrov dlhé presuny po diaľniciach naprieč štátmi nie sú takým orieškom ako úzke horské cestičky v Alpách, náhle sa strácajúce vodorovné značenie, spomaľovacie ostrovčeky, kruhové objazdy, retardéry či cyklisti.
V máji dokonca Elon Musk musel ustúpiť a Model S spolu s Modelom X dostali update, ktorý schopnosti autopilota v Európe výrazne obmedzuje. V ostrejších zákrutách sa musí vypnúť, prísnejšie vyžaduje pravidelné ťuknutie do volantu a automatické prechádzanie medzi pruhmi už nie je tak odvážne.
Európske automobilky zrejme naozaj zaostávajú, to ale neznamená, sa na úroveň Tesly vďaka dostatku peňazí a inžinierov nikdy nedostanú.
Pravdepodobne už majú v zálohe niečo oveľa lepšie, než do svojich vozidiel montujú dnes, no v nasádzaní noviniek musia byť opatrnejšie. Kredit, dôvera zákazníkov a povinnosť nedráždiť úrady sú totiž životne dôležité.
No a ak vlastný vývoj v obrích koncernoch VW, PSA či Renault-Nissan-Mitshubishi zlyhá, technika pre autonómne riadenie sa dá stále kúpiť od niekoho iného. Napríklad konkurenta, ktorému sa míňa cash.
Výhody elektromobilu? Nízke prevádzkové náklady
Vyššia nákupná cena sa má majiteľom Tesly vrátiť pri "tankovaní" lacnejšej elektriny namiesto drahého a neekologického benzínu. Na úvod však opäť príklad od Jasona, kedy to úlne neplatí.
YouTuber absolvoval roadtrip s dĺžkou 2 000 míľ naprieč Amerikou. Kým spaľovacie auto by v prípade prázdnej nádrže doplnil palivom v priebehu pár minút a pokračoval ďalej, Teslu musel na Superchargeroch nabíjať dlhšie. Kilometre z navigácie do cieľa vtedy, pochopiteľne, neubúdali.
Nikoho teda neprekvapí, že Tesla na zdolanie dvojtisícovej porcie potrebovala o 8 hodín viac než bežné spaľovacie auto. S nižšími cenami elektriny ale musel byť výlet výrazne lacnejší, že? Nie tak celkom...
Cena za kilowatthodinu na amerických Superchargeroch je 0,28 $. Počas trasy Model 3 zožral 560 kWh, takže výsledná cena za dobíjanie bola 156,80 dolárov. S benzínovým autom by podľa vlastných prepočtov minul 196,30 dolára.
Suma sumárum, necelých 40 ušetrených dolárov (36 eur) ktoré by ste počas ôsmich hodín zrejme prespali v niektorom z hotelov. Je však pravdou, že elektromobily zatiaľ smerujú skôr do miest než na dlhé trasy a podobná kalkulácia by rovnako nevýhodne vyznela aj pre konkurentov.
Na začiatku pritom všetko vyzeralo inak. Tesla chcela predaje podporiť ponukou bezplatného nabíjania, no v súčasnosti sa tento program týka len drahších modelov S a X. Výhody navyše platia len pre prvého majiteľa a na auto z bazáru sa už nevzťahujú.
Model 3 si bezplatné dobíjanie nemôže užívať vôbec.
Tesla v má slovenských podmienkach viacero obmedzení
Nadchádzajúce elektromobily od tradičných výrobcov to u nás budú mať jednoduchšie. Volkswagen ID.3, ktorý príde v roku 2020, elektrická Corsa-e od Opelu, Mercedes EQC alebo Jaguar E-Pace sa narodili, prípadne narodia do bohatej servisnej siete od Bratislavy po Košice.
V prípade plánovanej kontroly alebo nevyhnutnej oprave po bežných ťukancoch si tak majiteľ môže vybrať z desiatok servisov, ktoré mu pokrútené plechy opravia.
My first tweet...cause i’m frustrated. I love my Tesla, but the service is a disaster. Now i have waited nine months to get the engine in my door fiksed on a new car (september 2018). I’m not sure my next car will be a Tesla, @elonmusk .
— Haldor Sæteren (@haldorsa) August 19, 2019
Príbehy majiteľov na fóre Teslaclub.sk naopak spomínajú, že najbližší servis Tesly vo Viedni často vracia aj trojmesačný poradovník. Záujemca teda stojí pred otázkou, či budú servisy pribúdať rýchlejšie ako počet Tesiel. V USA možno, ale čo v strednej Európe?
Hrozí, že známe automobilky nováčika, ktorý ešte všetky regióny naobsadil, veľmi skoro prevalcujú. A deň, kedy dopyt po elektromobiloch začne stúpať exponenciálne, je čoraz bližšie. Na septembrový autosalón vo Frankfurte sa chystá celá paleta elektrických noviniek a mimo dohľadu Európana rastie aj trh v Číne so značkami, o ktorých ste v živote nepočuli.
Muskov startup alebo Škoda či Volkswagen, ktoré už máte v garáži?
Navyše, autá nekupujú len geekovia a technologickí nadšenci. Zrejme ste už čítali o nedôvere v automatické prevodovky, štart-stop systémy, trojvalce a prakticky všetko nové. Bežný záujemca o nové auto je konzervatívnejší než zákazník v ktoromkoľvek inom segmente. Aj preto u nás česká Škoda vlani predala 19 335 áut, kým ostatní menej než polovicu.
Ak spaľovacie motory nadobro skončia, bude nový elektrický miláčik bežného Slováka od rovnakej značky ako ten starý, alebo dá prednosť firme, o ktorej ešte pred pár rokmi nepočul?