Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
29. júna 2020, 14:21
Čas čítania 5:37
Martin Mičuda

400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu?

400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH BMW
Uložiť Uložené

Modernizovaná podoba so sebou priniesla nielen svojský dizajn, ale i plug-in hybridnú techniku.

Je len málo áut, ktoré si po príchode na trh nemusia absolútne nič dokazovať, pretože ich meno, status a história sa o všetko postarajú. Sú to autá, ktoré sa totiž na tie ostatné pozerajú z veľkého nadhľadu a zhmotňujú ich vzor. Nie sú pre všetkých, nie sú pre každého a nielen preto dávajú znamenito najavo, že sú viac ako tie ostatné.

Ich primárnym poslaním je dosiahnuť technologický vrchol, dokonalý cestovný komfort a najvyšší spoločenský status.  Jedným z takých je aj BMW radu 7, ktoré dlhé roky patrí medzi elitu. Minulý rok sa však na trhu objavil facelift 6. generácie, ktorý všetko toto ešte trochu umocnil. Pridal emócie, zvýšil sebavedomie a prevzal štafetu. Nám sa podarilo dostať k úplne novej verzii 745Le xDrive v individuálnej výbave za 160-tisíc , preto sa usaď a my ťa zavedieme do najvyššej spoločnosti.

Exteriér

Nemusíme chodiť okolo horúcej kaše a rovno sa zamerať na najzásadnejšiu povrchovú zmenu – prednú masku. Tá totiž po facelifte prešla radikálnou zmenou, ktorá je odpoveďou predovšetkým na preferencie ázijskej klientely. Práve tam sedmička posledné roky hlási veľký odbyt, no a na tamojšom trhu okázalý dizajn jednoducho letí. Tajomstvom navyše nie je, že európsky trh je síce pre BMW veľmi dôležitý, už pár rokov ale nie je rozhodujúci.

Predná časť tak dostala až o 40 % väčší gril (masku, ľadvinky alebo ak chceš obličky), zároveň ale došlo aj k zvýšeniu kapoty o 5 centimetrov. Dokonca, aby tieto zmeny vyzerali proporčne v poriadku, Mníchovčania ešte zväčšili aj samotné logo. M-kový nárazník dostal väčšie otvory a svetlá užšie, a teda prísnejšie tvarovanie.

Odporúčané
Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste 19. apríla 2020, 15:13

Niet pochýb o tom, že svetelnú techniku má na starosti príplatkový systém BMW Laserlight s dosvitom až 560 metrov. Z profilu sa decentne zmenila spodná chrómová lišta, zatiaľ čo nemalými zmenami prešla zadná časť. Koncové LED-kové svetlá s 3D grafikou sú už opticky prepojené svetelnou lištou. 

Rovnako ako tomu bolo už teraz, aj vyhotovenie po facelifte disponuje skeletom karosérie, ktorý tvoria karbónové vlákna – dosiahnutá tak bola úspora hmotnosti vyše 100 kilogramov. Či už sa ti modernizovaná podoba páči alebo nie, faktom je, že testovaný kúsok v špecifickej striebornej farbe a na 20" diskoch na ceste budí nevídaný rešpekt. 

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Interiér

V prednej časti interiéru sú zmeny po modernizácii len v detailoch – de facto jedinou relevantnou odlišnosťou je vynovený infotainment. V reči BMW ide o BMW Live Cockpit Professional, teda 10,25” displej infotainmentu iDrive a 12,3” digitálne budíky s novou, pre nás trochu nešťastnou grafikou. Otáčkomer je orientovaný zrkadlovo, samotná grafika je pomerne netypická a navyše vodič nemá veľa možností individualizácie. Konkurenčný Mercedes-Benz či Audi majú svoje digitálne budíky viac prepracované. 

Naopak, projekčný head-up displej je naďalej bezkonkurečný a slova chvály smerujeme aj na infotainment iDrive – krásna grafika, výborná intuitívnosť (užitočné ovládanie gestami) a po novom je možné funkciu Apple CarPlay či Android Auto používa bez použitia kábla. 

Veľmi sa nám páči panel klimatizácie, ktorý kombinuje fyzické ovládače a dotykový displej. Pokiaľ ide o volič prevodovky, ostali sme prekvapení, že rad 7 ani po facelifte nezískal možnosť krištáľového voliča. (tzv. Crafted Clarity balík), aký nájdeme v nových modeloch značky. Tradičný "banánik" miestami zbytočne prekáža a vodič si ani nemôže naňho položiť ruku.

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Mohli by sme sa tu teraz rozplývať nad pravými drevenými dekórmi, hliníkovými prvkami, ovládačmi s keramickým povrchom či exkluzívnou kožou Nappa, presuňme sa však dozadu. Testovaný kúsok totiž zahŕňal príplatkovú výbavu v sume, za akú si môžeš kúpiť slušný naložený Superb. Menovite:

  • o 10 centimetrov predĺžený rázvor
  • výhradne dvojmiestna zadná lóža, ktorú predeľuje stredový tunel spredu
  • 4-zónová klimatizácia, držiaky na poháre, výsuvný stolček
  • 7” prenosný tablet BMW Touch Command
  • 2 dotykové 10,25” obrazovky s internetom, wifi pripojením a TV
  • dvojdielna panoramatická strecha, ktorú tvorí 15-tisíc svietiacich segmentov
  • slnečné clony a rolety (po stranách, na streche i vzadu)
  • 2 plne ventilované, vyhrievané, masážne a elektrické kreslá s vankúšmi z Alcantary 

Pointou zadného kráľovstva je teda dvojica osobitných kresiel. Tie sa dajú v pozdĺžnom smere posúvať až o 10 centimetrov, no zároveň, po stlačení jediného tlačidla sa sedadlo nastaví do ležadlovej polohy a predné spolujazdcové kreslo sa odsunie o 9 centimetrov. 

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Motor & Jazda

Prítomnosť tyrkysových značiek už azda väčšine z vás naznačila, aký pohon mala naša testovačka – po novom sú takto farebne odlíšené značky pre plug-in hybridné alebo elektrické vozidlá. Práve technika za obrovskými ľadvinkami je teda v skutočnosti to, čo sa po facelifte najviac zmenilo – okrem návratu dvanásťvalcovej verzie M760Li sa totiž do portfólia začlenil aj nový plug-in hybrid 745e. V našom prípade išlo konkrétne o 745Le xDrive, teda predĺžený variant s príplatkovým pohonom všetkých štyroch kolies. 

Aby sme si priblížili sofistikovaný pohon bližšie, spravme si menšie technické okienko. O primárny pohon verzie 45e sa stará 3-litrový benzínový šesťvalec s výkonom 210 kW / 286 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Okrem radového agregáta je ale ešte v 8-stupňovej automatickej prevodovke integrovaný elektromotor s výkonom ďalších 83 kW / 113 koní a 265 Nm. Systémový výkon celej sústavy je napokon 290 kW / 395 koní a 600 Nm. 

Tým, že ide o luxusnú a úžasne odfiltrovanú limuzínu, za bežných podmienok nemáš vo väčšine času šancu zistiť, ktorý motor práve vozidlo poháňa. Dokonca tým, že pod kapotou je benzínový a nie naftový agregát, i samotné naštartovanie (či už na mieste alebo za jazdy) neraz ani nepostrehneš. To sa bavíme o hybridnom režime, ktorý zastupuje jeden z 3 hlavných nastavení. Jeho cieľom je automaticky vyhodnotiť situáciu a podla toho zapojiť do hry príslušný motor.

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Druhý režim zastupuje čisto elektrická jazda, kedy sa k slovu šesťvalec vôbec nehlási a o celý pohon sa stará elektromotor. Zdrojom jeho energie sú akumulátory s kapacitou 12 kWh, ktoré by podľa BMW mali vystačiť na 41 až 45 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Prax ukázala, že v skutočnosti je to na úrovni niečo málo cez 35 kilometrov. Papierová spotreba elektrickej energie totiž hovorí o údaji okolo 16 kWh, reálne je ale spotreba na úrovni cez 20 kWh.


Čerešničkou na torte je tretí, športový režim – uprednostňovaný je šesťvalec a prítomná elektrická sústava to už nehrá na efektivitu ale výkon. V tomto momente máš pod zadkom takmer 400 koní, takže je zrejmé, že práve toto nastavenie nám vyhovovalo najviac. Celé auto pocitovo výrazne stuhne, zmení sa odozva na plynový pedál, riadenie a prevodovka radí ešte pohotovejšie.

Odporúčané
Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! 22. marca 2020, 16:56

Treba povedať, že benzínový 3-liter veľkej limuzíne bohate stačí, ak ťa ale pokora a skromnosť stále obchádza, stačí plynový pedál ešte viac zošliapnuť (doslova pretlačiť do druhej polohy), budíky dostanú modrý podklad a ty okamžite pocítiš, že vpred ťa ženie už aj elektromotor. Super je, že sa tak stane aj v momente, keď už systém ukazuje prázdne batérie – akumulátory si totiž vždy nechávajú energetickú rezervu nielen na takéto situácie. 

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Každý z tých 3 režimov ma ešte svoje vlastne sekundárne nastavenie, ktoré dokáže lepšie prispôsobiť vozidlo daným potrebám. Tým sa dostávame k spotrebe. Pýtať sa nás na jeden údaj je prakticky nemožné – všetko závisí nielen od štýlu jazdy, ale práve aj od zvoleného režimu a v neposlednom rade od stavu akumulátorov, respektíve toho, aké dlhé trasy medzi jednotlivými nabíjaniami absolvuješ. 

Pokiaľ sme 745Le pravidelne každý deň nabíjali (čo sa pri tejto verzii očakáva), drvivú väčšinu kilometrov v meste sme absolvovali s elektromotorom – s nulovou alebo veľmi minimálnou spotrebou benzínu. Naopak, ak využiješ výkonnostný potenciál motorov v 2-tonovej limuzíne napríklad na diaľnici, kde nie je rekuperácia veľmi účinná, automaticky sa bavíme o spotrebe cez 10 l/100 km.  

Po absolvovaní vyše dvoch tisíc kilometrov sa v našom prípade spotreba ustálila na hodnote 8,8 l/100 km. Musíme však dodať, že nerátajúc mestské presuny, väčšinu času sme strávili práve v spomínanom športovom nastavení. Summa summarum, na vyše 2-tonové auto s primárne benzínovým motorom ide o slušný výsledok. Obrovským benefitom pritom je, že pri mimo mestskom jazdení využívaš konvenčný agregát, akonáhle prídeš do mesta, jazdiť vieš len na elektrickú energiu. Vzhľadom k stále väčšiemu počtu bezemisných zón v mestách ide o veľký plusový bod.

BMW 745Le test
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Naopak, za mínus považujeme dojazd – kvôli akumulátorom v zadnej časti vozidla došlo k zmenšeniu palivovej nádrži na 46 litrov. Na jednu nádrž tak za ideálnych podmienok absolvuješ len okolo 500 kilometrov. Istou nevýhodou je aj rýchlosť nabíjania. Palubná nabíjačka má totiž len 3,7 kW, takže aj na rýchlo nabíjačkách trvá plné nabitie akumulátorov okolo 3 hodín.

Prítomná rekuperácia sa preto javí ako oveľa účinnejšia – po aktivovaní režimu Battery Control stačí pár desiatok minút dynamickejšej jazdy a batérie sa na úkor vyššej spotreby paliva úplne nabijú. V čisto elektrickom režime je možné uháňať rýchlosťou až 140 km/h, štandardná maximálka je 250 km/h. Na stovku dokáže tento kolos vystreliť za 5 sekúnd.

Na záver spomeňme už pár rokov známe skutočnosti – rad 7 disponuje úžasne komfortným a zároveň stabilným vzduchovým podvozkom. Riadená zadná náprava zaručuje perfektné manévrovanie v meste a zároveň dynamické prejazdy zákrut. Najviac famózný je ale ten komfort a pohoda v interiéri – či už idete 100 alebo 200 km/h, najmä v zadnej časti interiéru nepocítite rozdiel. Neskutočný zážitok...

Domov
Zdieľať
Diskusia