Mali sme možnosť vyskúšať zatiaľ najvýkonnejší Formentor na trhu.
Takmer presne pred rokom sme spoznali prvý vlastný model značky Cupra, ktorý vyvolal veľmi pozitívne ohlasy už pri samotnom predstavení. Model Formentor totiž okrem tej povestnej výbornej techniky prináša fantastický dizajn a atraktívne proporcie. Všimla si to aj odborná verejnosť, preto sa športový crossover dostal dokonca do finálnej trojky v ankete Auto roka 2021.
Nám sa podarilo veľkú novinku dostať do rúk, a to hneď v aktuálne najsilnejšej verzii na trhu, teda s dodatkom Veloz. Jej podstatou je osvedčené „Cupra combo“ – dvojlitrové TSI, 7-stupňové DSG a pohon všetkých štyroch kolies 4Drive. Už po prvých pár dňoch testovania sme nadobudli presvedčenie, že i keď Formentor nie je a ani nechce byť plnokrvnou prémiovkou, ide o jedno z najväčších koncernových prekvapení za posledné roky. Prečo? To ti prezradíme v našom teste.
Emócie už na prvý pohľad
Formentor tú zväčša nudnú, fádnu, až bezpohlavnú nemeckú techniku balí do mimoriadne skvelého obalu: úzke full-LED svetlomety, agresívne tvary, v rohoch nafúknutá kapota, vytiahnuté blatníky či efektné 19” disky s tradičnými medenými prvkami. Pripočítaj si k tomu čierne exteriérové detaily alebo čoraz populárnejší šedý lak graphene grey – a ako celok vystupuje Formentor úžasne.
Veľkú úlohu však pri tom zohrávajú aj samotné proporcie. Novinka stojí na základoch nového Leona, teda využíva platformu MQB Evo, v porovnaní s ním však má Formentor kratší rázvor, no zároveň je širší. Okrem toho s celkovou dĺžkou 4 450 milimetrov presahuje dokonca aj väčšiu Atecu, na výšku však má len o niečo viac ako 1,5 metra! Tieto údaje so sebou prinášajú veľmi sebavedomý postoj, ktorý robí z tejto Cupry skôr nadopovaný hatchback než nejaké SUV.
Za zmienku stoja aj príplatkové brzdy Brembo s až 370-milimetrovými kotúčmi a medenými strmeňmi. Svaly a štýl netají Formentor ani vzadu, práve naopak. Efektne prepojené koncové plne LED svetlá ešte viac opticky rozširujú už i tak širokú karosériu. Chýbať nemôže strešný spojler a centrálny nápis Cupra. Zaujímavosťou je, že nápis Formentor by si na karosérii hľadal márne; pozorné oko si ho všimne len vnútri zadných svetiel.
Identitu tohto počinu tak zahaľuje vskutku veľké rúško tajomstva, pretože novinku málokto pozná a ani nové logo značky či samotný nápis Cupra mnohým ľuďom stále nič nehovorí. Batožinový priestor má 450 litrov, nás však viac zaujali parádne kryté prahy, aké sa pri športových modeloch veľmi nenosia.
Predné okrúhle hmlovky síce opticky tak trochu neladia so zvyšnou LED technikou, tá však svojím výrazným tvarovaním a špecifickou svetelnou grafikou dotvára jedinečný a ľahko rozpoznateľný podpis. Škoda, že o nevýraznom, až mdlom zvukovom prejave sa to veľmi povedať nedá. Pritom poriadna a poctivá štvorica koncoviek výfuku by si to rozhodne zaslúžila.
Zaujímavý dizajn palubovky, fádnejšie spracovanie
Príbuznosť s Leonom potvrdí predovšetkým palubná doska, teda koncepcia s minimom tlačidiel a voľne stojacim, v tomto prípade však až 12” displejom infotainmentu. Dizajn palubnej dosky sa nám veľmi páči, navyše treba pochváliť aj množstvo odkladacích priestorov a celkovú ergonómiu. Avšak pravdou je, že kokpit pôsobí na pohľad tak trochu plastovým dojmom. Väčšina plôch je síce z mäkčeného materiálu a nechýba ani početnejšie zastúpená koža (imitácia), prevládajúce sivo-čierne odtiene však dotvárajú lacnejší pocit.
Svetlým bodom sú medené detaily – rámik okolo výduchov ventilácie a detaily na volante. Istú kritiku smerujeme aj na dotykový ovládací panel hlasitosti/teploty klimatizácie. Samotný panel nie je zlý a na toto riešenie sa dá ako-tak zvyknúť, v noci však nie sú jednotlivé symboly podsvietené, takže vodič doslova tápe, či niečo stláča, a ak áno, tak čo.
Zmiešané pocity máme aj z infotainmentu. Stredový displej je síce perfektne poruke, vôbec nebráni vodičovi vo výhľade a všetko podstatné má v zornom poli, multimediálne prostredie je však občas pomalšie, než by sme čakali. Najmä po úvodnom štartovaní niekedy trvá, kým infotainment zareaguje na tvoje podnety. Po vizuálnej stránke ide o veľmi pekne a efektne navrhnuté prostredie, no aj jeho intuitívnosť by mohla byť o čosi lepšia. To je do veľkej miery skôr otázka zvyku.
Naopak, chválime vyše 10” digitálne budíky. Tie ponúkajú množstvo preddefinovaných zobrazovacích štýlov, ktoré je možné následne dodatočne prispôsobovať. V porovnaní so súrodeneckými modelmi značky Škoda či Volkswagen tak Formentor ponúka nielen zaujímavejšiu grafiku, ale aj väčšiu škálu individualizácie. V porovnaní s týmito značkami Cupra zároveň disponuje i sofistikovanejším náladovým osvetlením – na mieste A-stĺpika je v ňom integrovaný indikátor mŕtveho uhla.
Palec hore dávame za multifunkčný volant s hrubším vencom a prídavnými voličmi – jeden slúži na štartovanie a druhý na zmenu jazdných režimov. Na mieste pôvodného štartovacieho tlačidla na stredovom tuneli je vyvedené tlačidlo na vypnutie ESP, čo vnímame rovnako veľmi pozitívne. Aj v tomto prípade evidujeme už len elegantný shift-by-wire volič prevodovky, no a za volantom nemôžu chýbať (plastové) pádla.
Azda najväčšiu pochvalu v interiéri udeľujeme za veľmi nízke sedenie. Z pozície vodiča nemáš absolútne pocit, že ide o crossover, nedajbože SUV, čo sa nám veľmi páči. Sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou majú slušné bočné vedenie aj dostatočne dlhé sedáky, takže pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti ponúkajú výborné pohodlie.
Opomenúť nemôžeme ani vskutku zaujímavú cenovú politiku, najmä v kontexte vyše 300-koňových áut. V rámci úvodnej First Edition za necelých 46-tisíc eur totiž okrem už spomínaných prvkov výbavy získaš aj adaptívny tempomat a tlmiče, automatické diaľkové svetlá, bezkľúčový prístup/štartovanie, 3-zónovú automatickú klimatizáciu, 7 reproduktorov audiosústavy, parkovaciu kameru, tkaninové poťahy v kombinácii s umelou kožou alebo kožou potiahnutý volant s progresívnym riadením.
Emócie nielen na pohľad, ale aj za volantom
Možno vás prekvapíme, ale s príchodom modelu Formentor sa udialo to, že už nie je Cupra ako Cupra. Pod kapotou novinky totiž môže byť aj 150-koňová 1,5-ka, plug-inový hybrid s benzínovou 1,4-kou či naftové TDI, čiže to osamostatnenie sa značky Cupra možno v istom zmysle slova označiť za marketingové divadielko. Formentor síce ponúkne len Cupra, avšak v základných verziách je to de facto Seat Formentor s bežnými motormi.
Nám sa však dostala do rúk verzia s dodatkom Veloz, čo značí, že pod prednou kapotou je to osvedčené 2-litrové TSI, konkrétne s výkonom až 228 kW/310 koní a 400 Nm. No a to je už, pochopiteľne, iná reč. V spolupráci so štandardne dodávaným pohonom 4Drive a so 7-stupňovým DSG je totiž vo veci povestne úžasná dynamika. Benzínový štvorvalec má jednoducho sily na rozdávanie, a i keď pri najnižších otáčkach je mdlejší, po prekročení hranice 2 000 ot./min zaúraduje turbo a agregát predvedie obrovský záťah.
Samotný nástup sily a následný priebeh je doslova lineárny. Pri koncernových autách to nerobíme často, ale pochváliť musíme aj zladenie motora s prevodovkou. DSG totiž nielenže radí tradične rýchlo a hladko, ale hlavne v tomto prípade vyniká veľmi dobrou logikou radenia aj pri naozaj ostrej jazde. Áno, v manuálnom režime nepodrží zaradený režim, ale otáčky sa nebojí nechať zájsť až k hranici takmer 7-tisíc.
Aj pre Formentor Veloz teda platí, že jednou z jeho najsilnejších stránok sú dynamické parametre. Maximálna rýchlosť je obligátnych 250 km/h, z 0 na 100 km/h však dokáže akcelerovať hravo pod 5 sekúnd a ešte viac dokáže prekvapiť pružným zrýchlením. Vieme, že Formentor nie je hot-hatch v pravom zmysle slova, no ak zoberieme do úvahy športové modely tohto druhu (má k nim najbližšie), minimum z nich bude tejto Cupre po rýchlostnej stránke stačiť.
Na druhej strane naďalej platí, že ani táto Cupra nepatrí medzi najzábavnejšie športové počiny s ultimatívnymi prednosťami – naďalej je určená prioritne na každodenné používanie, nie na vyslovene okruhové šialenosti. Jedným dychom však musíme dodať, že v zákrutách javí Formentor miestami pretáčavý charakter, a teda na emócie to nehrá len na pohľad, ale aj za volantom.
Je cítiť, že to nie je len ten tradičný koncernový model s povestne výbornou, no zväčša chladnou nemeckou technikou, ale aj so štipkou korenia a zábavy. Všetko je to, samozrejme, o nájazdovej rýchlosti do zákrut a následnej práci s volantom, pretože neraz sa stáva, že Formentor ide „čumákom“ napred.
Akúsi iskru k jazdnému prejavu by mohla zaručiť výfuková sústava z dielne Akrapovič, tá je však zatiaľ nedostupná. Sériovo dodávaný výfuk je totiž málo výrazný a aj napriek tomu, že si vie decentne odpľuť, v kokpite viac počuješ to, čo je veľmi umelou mierou dohrávané cez reproduktory. Istú výčitku máme aj k odhlučneniu, pretože od náprav neraz počuť buchoty na nerovnostiach a zároveň vo vysokých rýchlostiach je aerodynamický hluk väčší, než sme čakali, najmä ak je Formentor pomerne nízky.
Štandardne dodávané adaptívne tlmiče ponúkajú slušne širokú škálu nastavenia tuhosti a jednotlivé zmeny posádka okamžite pocíti. Formentor je podvozkovo komfortný, páči sa nám však vo všeobecnosti tuhšie naladenie, ktoré v pozitívnom smere vplýva na istejšie a stabilnejšie jazdné vlastnosti. Okrem toho crossover sa v tiahlych zákrutách v najšportovejšom režime takmer vôbec nenakláňa a perfektne drží stopu.
Je cítiť, že Formentor nie je len obyčajné auto s vysokým výkonom, čo je, mimochodom, v súčasnosti vzhľadom na prekoňované plug-inové hybridy akýsi trend, ale že sa bavíme o počine, ktorý bol od základov vyvíjaný ako športové auto. A tým nemyslíme len ten fantastický dizajn či spomínaný výborný motor, ale hlavne to, ako jazdí, pretože Formentor nie je športové auto len telom, ale aj duchom.
Cupra svoj Formentor prináša so zaujímavou cenovou politikou. Základný variant, ktorý ale disponuje veľmi slušnou výbavou, začína na sume len 26 999 €, verzia Veloz s 310-koňovým TSI, pohonom 4Drive a 7-stupňovým DSG štartuj na atraktívnej čiastke 39 630 €.