Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti CUPRA.
4. decembra 2023 o 15:00
Čas čítania 4:16
Martin Mičuda

Má päťvalec s úžasným zvukom a ako bonus vie aj driftovať. Vyskúšali sme limitovanú Cupru Formentor VZ5

Má päťvalec s úžasným zvukom a ako bonus vie aj driftovať. Vyskúšali sme limitovanú Cupru Formentor VZ5
Zdroj: Refresher/martinzmartina
TECH AUTOMOBILOVÉ TESTY CUPRA
Uložiť Uložené

Aký je limitovaný Formentor VZ5 s legendárnym päťvalcom pod kapotou?

Formentor už nie je žiadna horúca novinka, práve naopak, budúci rok Cupra chystá facelift v rámci tradičného generačného cyklu. Navyše atraktívne strihnutý crossover sme mali možnosť vyskúšať za ostatné roky neraz, ako vo výkonnej verzii Veloz, tak aj v civilnejšom balení s naftovým motorom. Medzičasom sa však na trhu objavila exkluzívna a počtom kusov limitovaná edícia VZ5, v rámci ktorej Formentor dostal pod kapotu 2,5-litrový päťvalec.

Odporúčané
Prvý vlastný model značky Cupra sa nám dostal pod kožu. Ako jazdí 310-koňový Formentor? Prvý vlastný model značky Cupra sa nám dostal pod kožu. Ako jazdí 310-koňový Formentor? 23. apríla 2021 o 15:31

V časoch, keď väčšina značiek čoraz viac podlieha menšej či väčšej elektrifikácii a ani downsizing motorov nepovedal zďaleka posledné slovo, vytasila Cupra z rukáva skvostnú chuťovku. My sme mali tú česť zasadnúť za jej volant, preto ti prinášame test stroja, akých už na trhu veľa niet.

Svoju výnimočnosť napohľad relatívne tají

Už pri predošlých testoch sme neskrývali svoje sympatie k dizajnu, s ktorým Formentor zabodoval na plnej čiare. Ba čo viac, štýlový crossover považujeme za jeden z najzaujímavejších nových koncernových vozidiel posledných rokov – široké svalnaté boky, na pomery SUV nízka stavba karosérie a dynamické línie robia z tejto Cupry mimoriadne atraktívny počin. Môže za to aj prísny pohľad predných full-LED svetiel, no nemenej zaujímavé sú aj zadné ledky, ktoré sú efektne prepojené.

Odporúčané
Vyskúšali sme naftový Formentor, s ktorým neprejazdíš gate a zároveň si jazdu užiješ viac, ako by si čakal Vyskúšali sme naftový Formentor, s ktorým neprejazdíš gate a zároveň si jazdu užiješ viac, ako by si čakal 25. mája 2022 o 10:30

Do bodky to platí aj pre edíciu VZ5, ktorá vznikne v obmedzenom počte len 7000 kusov, akurát prítomnosť limitky naoko veľmi nespoznáš – od „klasickej“ verzie Veloz sa totiž líši len decentne zmenenou výplňou v spodnej časti nárazníka, špecifickými 20" diskami a charakteristickými medenými koncovkami výfuku, ktoré sú orientované diagonálne. Inak sa tvarovo VZ-päťka veľmi od zvyšných modelov nelíši, ostatne, prítomnosť karbónových detailov, matného rámika masky či zadnej plakety si na prvý pohľad málokto všimne.

Cupra, Formentor, VZ5,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Päťvalcová verzia má však aj 6-piestové brzdy Akebono, jemne rozšírené podbehy a o ďalší centimeter znížený podvozok, no žiadne radikálne optické zmeny vrcholnej verzie nečakaj. Cupra svoj klenot v portfóliu tak trochu skrýva, len čo ho však naštartuješ, charakteristický zvuk päťvalca okamžite prezradí, o čo ide. Žiaľ, aj tu však platí, že na voľnobehu je prísny softlimiter, takže zo zvukovej stránky sa motor v tom najlepšom prejaví až počas jazdy. Summa summarum hoci VZ5 o sebe nedáva veľmi znať, najmä v matnom laku vyzerá v kombinácii s medenými doplnkami doslova fantasticky.

Odporúčané
Vyskúšali sme najrýchlejšie nové auto za 40-tisíc €. Aký je 310-koňový Leon Sportstourer od Cupry? Vyskúšali sme najrýchlejšie nové auto za 40-tisíc €. Aký je 310-koňový Leon Sportstourer od Cupry? 25. mája 2021 o 14:30

V interiéri už, naopak, relevantné zmeny vôbec nečakaj, a preto platí prakticky do bodky to, čo sme už spomínali pri predošlých testoch modelu Formentor. Tradičné medené prvky síce efektne okoreňujú vnútrajšok a jeho tvary, detaily či prítomné technológie hodnotíme kladne, avšak ako celok pôsobí kokpit jemne fádnym a plastovým dojmom. Nehovoriac o nešťastnej dotykovej lište bez podsvietenia – aj tu totiž platí, že v noci nie sú plochy na nastavenie teploty prakticky vôbec vidieť. Samotné materiály pritom nie sú zlé, no privítali by sme väčšiu dielenskú pevnosť a rovnako aj príplatkové škrupinové sedadlá. Hoci pravdou je, že už aj tie v nami testovanom kúsku sú naozaj výborné.

Cupra, Formentor, VZ5,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Legendárny klenot pod kapotou

Pointou tohto testu je však naprieč uložený a turbom preplňovaný benzínový päťvalec. Nie je žiadnym tajomstvom, že agregát 2.5 TSI pochádza z Audi, naopak, prekvapením je, že práve Cupra je jedinou značkou v rámci koncernu, ktorej výrobca z Ingolstadtu tento klenot prepožičal. Pripomeňme, že legendárny päťvalec so špecifickým zapaľovaním valcov v sérii 1-2-4-5-3, ktorý od roku 2010 prakticky nepretržite vyhráva prestížne ocenenie motor roka v danej triede, doposiaľ mala len trojica modelov – RS 3, RS Q3 a TT RS. 

Odporúčané
Tento úžasný zvuk musíš počuť! Aké je Audi RS Q3 Sportback s legendárnym päťvalcom? Tento úžasný zvuk musíš počuť! Aké je Audi RS Q3 Sportback s legendárnym päťvalcom? 3. januára 2023 o 16:30

Formentor sa však musí uskromniť s decentne nižším výkonom. Na rozdiel od 400-koňových modelov Audi totiž VZ5 ponúka „len“ 287 kW/390 koní a krútiaci moment 480. Na danú veľkostnú a váhovú kategóriu však ide o zásadný nadštandard, v rámci ktorého má táto Cupra sily na rozdávanie. Obzvlášť ak ju na cestu prenášajú všetky štyri kolesá – vecou sériovej výbavy je totiž nielen 7-stupňový automat DSG a pohon 4Drive. Tak ako tušíš, ide o naozaj veľmi rýchle auto, ale...

Cupra, Formentor, VZ5,
Zdroj: Refresher/martinzmartina


Už pri testoch Audi RS 3 aj RS Q3 sme prízvukovali, že päťvalcu treba dať čas, pretože ten odspodu proste neťahá. Tu to platí hádam ešte viac – do 2-tisíc otáčok je motor doslova mŕtvy, pri 2 500 sa začne prebúdzať k životu, no až po prekročení hranice 3-tisíc ot./min sa k nemu prihlási naplno. V tom momente sa doslova nadýchne a za sprievodu až jemného kopanca razantne zatiahne. Vo všeobecnosti však platí, že VZ-päťka nie je motoricky až taká akčná a výbušná ako päťvalcové modely Audi.

Odporúčané
Na okruhu sme vyskúšali najzábavnejší RS model v histórii. Aké je nové Audi RS3? Na okruhu sme vyskúšali najzábavnejší RS model v histórii. Aké je nové Audi RS3? 25. mája 2022 o 14:30

Jedna vec je tých 10 koní hore-dole, druhá však je, že Formentor nemá až takú ostrosť a ochotu motora pružne reagovať na povely vodiča. Dokonca keď si nastavíš komfortný režim, tak aj sprevodovanie je až také defenzívne, že nadobúdame pocit ledva 200-koňového štvorvalca. Čo nemusí byť na škodu, najmä ak aj vďaka tomu vieš spotrebu poľahky upratať pod 10 litrov. Necháp to však zle, ten pätvalec je božský, fakt je to klenot, vďaka ktorému zažiješ doslova šialené rýchlosti, no treba sa naučiť s ním pracovať a až potom sa odmení obrovskou porciou emócií.

Cupra, Formentor, VZ5,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Silný motor je len polovica úspechu 

Formentor si nás šoférsky získal už pred rokmi. Je to crossover, no nie je príliš vysoký, práve naopak, je pričupený/rozčapený. Ma perfektne nízky posed, slušné riadenie, veľmi dobre odladený podvozok, ktorý stále dokáže byť príjemne pohodlný, a už aj 310-koňová verzia nás udivovala svojou rýchlosťou v priamke. Takže asi tušíš, na aký level túto hru posúva VZ5. V reči čísel, stovka za približne 4 sekundy a to je naozaj úžas.

Odporúčané
Vyskúšali sme BMW, ktoré vyzerá zvláštne, no z technickej stránky je to najlepšie elektrické SUV, aké sme zažili Vyskúšali sme BMW, ktoré vyzerá zvláštne, no z technickej stránky je to najlepšie elektrické SUV, aké sme zažili 14. apríla 2022 o 12:30

Lenže vieš, čo je najlepšie? VZ5 má nielen väčší motor, vyšší výkon či nižší podvozok, ale aj Torque Splitter, teda systém s variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami alebo, ak chceš, Drift Mode. Úprimne povedané, päťvalec je, samozrejme, úžasný, avšak rozdiel medzi 310 a 390 koňmi nie je zásadný, skôr ide o tú charizmu motora ako takého, no driftovacia štvorkolka je už úplne iný príbeh. 

Formentor už tak nie je taký nedotáčavý, už mu neuteká predok zo zákruty, práve naopak, krásne sa vie stočiť do zákruty a navyše ako bonus, ak sa mu dostaneš pod kožu, dokáže naozaj veľmi slušne driftovať. V kombinácii s charakteristickým a prenikavým päťvalcovým zvukom si tak jazdu môžeš extrémne užiť. Skutočne ide o kus výbornej techniky, ktorá je zabalená v mimoriadne príťažlivom obale a vie vyčarovať úsmev na perách. Zaujímavosťou pritom je, že v porovnaní so svojou úhlavnou konkurenciou má aj navrch – zatiaľ čo Audi RS Q3 má päťvalec, no nemá systém Torque Splitter, a zatiaľ čo VW Tiguan R systém Torque Splitter má, ale nemá päťvalec, Cupra Formentor VZ5 má oboje!

Cupra, Formentor, VZ5,Cupra, Formentor, VZ5,Cupra, Formentor, VZ5,Cupra, Formentor, VZ5,
Zobraziť galériu
(10)
Domov
Zdieľať
Diskusia