Kontroverzný exteriér, famózny interiér a špičková elektrická sústava.
Automobilka BMW patrí medzi popredných výrobcov elektromobilov, veď už od roku 2013 ponúka model i3, ktorý patrí celosvetovo medzi tie vôbec najúspešnejšie elektrické vozidlá. Rad i, ktorý vznikol ako separátna línia portfólia zameraná na alternatívny pohon, sa za ostatné roky slušne rozrástol, no a v súčasnosti sa vzhľadom na rozmach elektromobilov rozširuje ešte rýchlejšie ako kedykoľvek predtým.
Okrem vskutku svojských modelov ako i3 či i8 už Mníchovčania ponúkajú aj i3 sedan (v Číne), i4, iX3 alebo iX. Práve posledný menovaný v čase príchodu na trh rozhodne najviac zarezonoval, za čo môže najmä veľmi zvláštny, až kontroverzný dizajn. Nám sa podarilo na test získať výkonnú verziu iX xDrive50 v exkluzívnej konfigurácii, preto sme zisťovali, aké je toľko diskutované SUV, na vlastnej koži.
Dizajn, ku ktorému si hľadáme cestu len ťažko
Po predstavení modelu iX sme sa aj my chytali za hlavu, pretože BMW opäť dizajnovo experimentovalo. Uznávame, predná časť pôsobí naživo o poznanie lepšie, ale nič to nemení na tom, že to správne slovo, ktoré pomenúva tú spleť netypických a navzájom nekorešpondujúcich línií a hrán, je nesympatickosť.
Za ostatné roky sme viac-menej vždy obhajovali dizajn BMW, či už išlo o modernizovaný rad 7, nové X7 alebo netradičnú masku radu 4, ale otvorene vravíme, iX nám je vizuálne nesympatické. Či už ide o tie na výšku orientované ľadvinky, najužšie predné svetlá spomedzi všetkých modelov BMW, zvláštne tvary v prednom nárazníku alebo v neposlednom rade divné plochy blatníkov.
SUV iX jednoducho pôsobilo úplne inak, ako sme od BMW zvyknutí – je to taká ťažkopádna bacuľatá buchta. My tu však nie sme na hodnotenie dizajnu, pretože vkus má každý svoj, pokojne nám teda napíš do komentára, či sa ti exteriér nového iX páči alebo nie.
Mimochodom, prednú kapotu je možné otvoriť výhradne v servise, preto vodu do ostrekovačov dolievaš do lievika, ktorý sa schováva pod predným výklopným logom. Treba však uznať, že svojský a povedzme nadčasový dizajn je odvekou črtou modelov radu i a ani tu BMW netají, že zvolilo nový prístup k výrazným proporciám veľkého SUV.
Pribaľuje k tomu samozaceľujúcu masku, špičkové svetlomety BMW Laserlight či možnosť voľby netypicky bronzových doplnkov, ktoré obzvlášť k bordovočervenému laku pekne ladia.
Vyzdvihnúť pritom treba, že karosériu s hliníkovým rámom dopĺňa klietka s plastom vystuženými uhlíkovými vláknami, ktoré zvyšujú tuhosť a zároveň znižujú hmotnosť. Chválime aj uhladené kľučky, ktoré sa nevysúvajú, ale vnútri majú ľahko a rýchlo dostupný spínač. Dvere sú bezrámové a môžu mať funkciu dovierania. Hoci by si to dozaista netipoval, náš kúsok stál až na 21” diskoch, ktorých dizajn takisto veľmi nepridáva k celkovej atraktivite.
Zadné partie sú veľmi čisté a minimalistické, o čom svedčia koncové svetlá. S nimi sa spájajú dve zaujímavosti. Na výber je buď červený kryt, alebo priehľadný, no a vzhľadom na to, že sú súčasťou veka, z legislatívneho dôvodu bolo nutné dať dodatočné svetlá aj do vnútornej časti. Kufor je teda parádne dostupný, na danú veľkostnú triedu však 500 litrov nie je žiadne terno.
Famózne navrhnutý interiér
Naopak, veľké slová chvály od nás získava interiér. Ten je totiž s veľkým prehľadom ten najhodnotnejší a najzaujímavejší, v akom sme za posledné roky sedeli. Osobne nemáme radi kostrbaté volanty a platí to aj v tomto prípade, a zároveň uznávame, že futuristický návrh palubovky s veľkými displejmi nemusí ulahodiť každému, no vnútrajšok iXka je jedno veľké wow!
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- V čom spočíva taká výnimočnosť vnútrajška testovaného modelu.
- Či sme vôbec našli nejaké slabé stránky interiéru.
- Akým výkonom disponuje verzia iX xDrive50.
- Za koľko zvládne akceleráciu z 0 na 100 km/h.
- Aký je skutočný dojazd v reálnych podmienkach.
- Prečo ide z technickej stránky o najlepšie elektrické SUV, aké sme zažili.