Ako funguje nádherný Formentor v základnom vyhotovení s naftovým motorom pod kapotou? To sme zisťovali v našom teste.
Keď v roku 2020 automobilka Cupra predstavila prvý vlastný model, verejnosť sa potešila. Úplne nový Formentor totiž už na prvý pohľad veľmi zaujal, pretože najmä v kontexte nemeckého, zväčša fádneho koncernu sa ukázal ako veľmi zaujímavé osvieženie. Krátko nato prvotné ohlasy doplnili azda ešte pozitívnejšie dojmy z jazdných vlastností, ktorými si Formentor vyslúžil veľkú pochvalu. Potvrdilo to aj naše prvé stretnutie, keď sme mali tú česť okúsiť kvality až 310-koňovej verzie. Tá skutočne neostala svojej Cupra povesti nič dlžná.
Už v čase predstavenia však nebolo tajomstvom, že Cupra plánuje predávať Formentor, paradoxne, aj v bežných, teda nie práve športových vyhotoveniach. Dôkazom toho bol nielen príchod slabších výkonnostných verzií výborného motora 2.0 TSI, ale hlavne rozšírenie palety agregátov o menšie 1.5 TSI či dokonca naftový štvorvalec. Naskytá sa teda otázka, či Formentor s TDI motorom je vôbec hodný značky Cupra, no a práve to sme zisťovali v našom najnovšom teste.
Svoje naftové srdce navonok neprezradí
Nielen na prvý, ale dokonca ani na druhý pohľad nie je z exteriéru zrejmé, čo sa nachádza pod kapotou, respektíve s akým Formentorom máš vlastne do činenia. De facto jedinou relevantnou odlišnosťou je iné riešenie koncoviek výfuku v zadnom nárazníku. Aj tento síce malý, no nie zanedbateľný detail však nevyloží všetky karty na stôl. Hoci 310-koňová verzia Veloz má poctivé 4 koncovky, slabšie vyhotovenie 2.0 TSI i motory 2.0 TDI a 1.5 TSI disponujú rovnakým riešením – namiesto skutočných okrúhlych výfukov je v zadnom nárazníku len dvojica efektných atráp na každej strane.
Ani pri detailnom skúmaní exteriéru testovaného exemplára teda nevieš, že pod kapotou je naftový motor. Všímavý zrak pravého milovníka áut podľa menších brzdových kotúčov nepochybne vie, že o verziu Veloz rozhodne nejde. Aj v tomto prípade teda do bodky platí to, čo sme pri Formentore už neraz vyhlásili. Dynamicky strihnutý crossover disponuje veľmi sebavedomým postojom, čím sa vo výsledku viac ponáša na nadopovaný hatchback než na nejaké SUV.
Pochváliť musíme aj veľmi pekné 19” disky Exclusive (obuté do pneumatík 245/40 R19) v dvojfarebnom vyhotovení. Efektný matný povrch dopĺňajú medené doplnky, ktoré trefne korešpondujú s medenými logami. Spomínanú sebavedomosť pritom pekne zvýrazňujú nielen svalnaté blatníky, ale aj vyzývavá maska a členitý predný nárazník. K nemu si treba pripočítať agresívne navrhnuté full-LED svetlomety, ktoré ponúkajú peknú grafiku aj veľmi dobrú funkcionalitu.
Svojím estetickým vyhotovením zaujmú ešte viac koncové LED svetlá, ktoré sú navzájom prepojené. Zaujímavosťou je, že okrem centrálne umiestneného nápisu Cupra by si označenie modelu Formentor, ako i plaketu motorickej verzie hľadal na veku batožinového priestoru márne. Malý nápis Formentor je však nenápadne schovaný práve na bočnej stene zadných svetiel. Batožinový priestor má nezmenených 450 litrov.
Takmer výlučne dotykové ovládanie
Interiér si prebehneme len v skratke, pretože po predošlých dvoch testoch by sme sa už iba opakovali. Tvar palubnej dosky, vyše 10” digitálne budíky i 12” displej infotainmentu sa totiž medzičasom nezmenili a nechýbajú medené doplnky, ktoré dotvárajú príťažlivý interiérový celok. Ten vie potešiť použitím mäkčených materiálov, a to prakticky všade, kde posádka s nimi prichádza do fyzického kontaktu. Dokonca i vrch palubnej dosky s akousi imitáciou kože je na pohľad i dotyk veľmi príjemný.
Čo nám však trochu prekážalo, je dotykové ovládanie. Zvykli sme si, že väčšinu nastavení je nutné vykonať cez displej, zatiaľ čo na nastavenie teploty slúžia (neosvetlené) dotykové plochy pod ním, no tým, že z volantu zmizli dodatočné voliče na zmenu jazdných režimov (má ich iba Veloz), ich voľba prebieha cez displej. Ponuku jednotlivých režimov si síce môžeš vyviesť na domácu obrazovku, no výber je aj tak jednoducho zdĺhavejší a na viac krokov. To zamrzí, najmä ak infotainmentu po naštartovaní treba dať chvíľu času a nebombardovať ho okamžite dotykmi prstov. Riešením je vyskladať si domácu obrazovku podľa potrieb, a teda využívať predpripravené skratky.
Okrem absencie fyzických tlačidiel spomeňme aj malý volič automatickej prevodovky. Riešenie shift-by-wire však v tomto prípade hodnotíme kladne, pretože jeho obsluha je jednoduchá, navyše na stredovom tuneli už nezavadzia mechanická páka a pribudlo viac menších odkladacích miest. Chválime aj inteligentné náladové osvetlenie, do ktorého je integrovaný indikátor mŕtveho uhla či veľmi nízke sedenie – z pozície vodiča absolútne nemáš pocit, že ide o SUV.
Cupra s naftovým motorom
Nebudeme klamať, pred samotným testom naftového Formentora sme mali isté predsudky. Už po pár kilometroch sme si však mienku značne pozmenili. Samozrejme, že táto motorizácia nedosahuje kvality 310-koňového vyhotovenia, diesel však disponuje vskutku silnými zbraňami. Na rozdiel od benzínovej základnej jednotky totiž ponúka možnosť pohonu všetkých štyroch kolies 4Drive a prítomná 7-stupňová prevodovka DSG je vo vylepšenej, odolnejšej podobe, teda s mokrými spojkami.
Okrem toho sa motor 2.0 TDI hrdí dodatkom Evo, ide teda o najnovšiu generáciu štvorvalca, ktorá zaručuje väčšiu kultivovanosť, vyššiu efektívnosť a decentne hladší chod. Agregát disponuje výkonom 110 kW/150 koní a krútiacim momentom až 360 Nm. Ten vie najmä v nižších otáčkach potešiť lepším priebehom – už pri hranici cca 1 600 ot./min motor slušne ťahá. Po dynamickej stránke nás TDI príjemne prekvapilo, pretože je živšie, ako sme čakali. Jeho potenciál však občas dusí DSG prevodovka, ktorá v bežnom nastavení až príliš podtáča motor – neraz sa stane, že prevodovka zaradí vyšší stupeň skôr, ako by sme čakali a otáčky padnú až k hranici 1 200 ot./min. Športová poloha S preto padne vhod.
V športovom režime vozidlo vskutku značne ožije, najmä po stránke odozvy na plynový pedál, a i reakcie prevodovky sa zlepšia. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne Formentor za 8,6 sekundy, maximálna rýchlosť je o trochu viac ako 200 km/h. Vzhľadom na to, že naftový variant je voľbou rozumu, svoje ovocie to prináša pri pohľade na spotrebu. Tu má dieselový Formentor jednoznačne navrch, a to predovšetkým pri jazde mimo mesta, respektíve na diaľnici.
Zatiaľ čo v meste pri bežnej jazde dosahuje 2-litrové TDI spotrebu vyše šesť litrov, zásadnejší rozdiel v porovnaní s 1.5 TSI aj 2.0 TSI je badať v čase, keď mesto opustíš. Na okresných cestách totiž nie je problém pri pokojnejšej a ustálenejšej jazde dokonca i podliezť hranicu 5 l/100 km, zatiaľ čo na diaľnici pri 130 z nádrže nafta mizne v pomere cca 7 l/100 km. Náš celkový priemer sa napokon ustálil na hodnote 6,1 l/100 km; nezabúdajme pritom, že išlo o verziu s pohonom 4Drive.
Jednou z najsilnejších stránok Formentora je však podvozok a platí to aj pri verzii 2.0 TDI. Nemusí ísť ani o variant Veloz a pri svižnej jazde v zákrutách ostaneš prekvapený, ako crossover podvozkovo funguje. Hoci nejde o športové vyhotovenie, jeho ochota zatáčať, istota v zákrutách a smerová stabilita sú pozoruhodné – o to viac, ak nejde o klasický hatchback. Dokonca aj základný naftový Formentor pri dynamickej jazde totiž srší športovým temperamentom, za aký by sa nemuseli hanbiť ani športovo strihnuté hatchbacky. Karoséria vykazuje slušnú tuhosť, nakláňa sa len minimálne a až pozoruhodne ľahko vie prechádzať najmä ťahavými zákrutami.
Pochvalu si zaslúži aj strmé a presné riadenie. Osobne nám vyhovuje aj tuhšie naladený podvozok, i keď pravdou je, že bez príplatkových adaptívnych tlmičov je jazda napríklad v meste tvrdšia. Formentor tak vie vskutku poskakovať, vyslovene však netlčie do karosérie, čiže nepočuť tupé rany. S adaptívnymi tlmičmi však vie byť Formentor plavnejší a zároveň sa citeľne lepšie škáluje v zmysle jazdných režimov. Samotná tuhosť však pridáva na istote a podpisuje športový temperament, ktorým imidžovka disponuje.
Istú úlohu zohráva aj štandardne dodávaná viacprvková zadná náprava, no najmä pohon všetkých štyroch kolies, ktorý nielen padne vhod pri opustení spevneného povrchu, ale práve pri ostrejšej jazde prispieva aj k lepším vlastnostiam. Nemalou mierou vie eliminovať nedotáčavosť a vo všeobecnosti dodáva ešte väčšiu stabilitu. Skutočne sme nečakali, že Formentor vie tak výborne jazdiť aj s dieselom pod kapotou. Samozrejme, je cítiť, že toto auto bolo dimenzované na oveľa vyšší výkon a rýchlosti, no v spojitosti s naftovým motorom môže ísť o akýsi ideálny univerzál – jazdu si môžeš užiť a zároveň neprejazdíš gate.