Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
28. apríla 2022, 12:30
Čas čítania 5:55
Martin Mičuda

Odvezie až 7 cestujúcich, daňou však je vyššia spotreba. Aký má reálny dojazd Mercedes-Benz EQB?

Odvezie až 7 cestujúcich, daňou však je vyššia spotreba. Aký má reálny dojazd Mercedes-Benz EQB?
Zdroj: Refresher/martinzmartina
TECH AUTOMOBILOVÉ TESTY MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Otestovali sme elektrický Mercedes-Benz, ktorý vypĺňa aktuálnu dieru na trhu.

Možno by si to ani nepovedal, ale automobilka Mercedes-Benz patrí medzi popredných výrobcov čisto elektrických vozidiel. Dôkazom je momentálne jedno z najväčších portfólií elektromobilov na trhu – EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQS SUV a EQV.

Zatiaľ čo naposledy sme mali možnosť vyskúšať elektrickú vlajkovú loď značky, najnovšie sa pozrieme na opačný koniec ponuky, konkrétne do kompaktnej triedy.

Modelový rad EQ sa totiž medzičasom rozrástol o elektrický derivát modelu GLB, teda nové EQB, ktoré zastupuje rodinne orientované SUV. Svoj technický základ aj viacero častí má rovnaké ako menšie EQA, na rozdiel od neho však EQB ponúka značne priestrannejší interiér, ktorý pojme až 7 pasažierov.

Ide teda o vskutku unikátny elektromobil, ku ktorému sme sa navyše dostali v prakticky najvyššej konfigurácii. Aké je teda elektrické EQB 350 4Matic a čo so sebou prináša?

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

GLB s tvárou prevzatou od EQA

Keď automobilka predstavila úplne nové SUV pod označením GLB, išlo o akýsi mix tvarov triedy G a niekdajšieho GLK. Pri príchode elektrickej verzie pod označením EQB však v prednej časti došlo k radikálnym zmenám, ktoré so sebou priniesli de facto identickú tvár, akou sa hrdí menšie EQA – pôvodne hranatejšie svetlomety aj samotnú masku totiž vystriedali oblé línie. 

Odporúčané
EQS nás v teste opantalo luxusom a technológiami, dala však pýcha značky uvádzaný dojazd až 770 km? EQS nás v teste opantalo luxusom a technológiami, dala však pýcha značky uvádzaný dojazd až 770 km? 14. februára 2022, 16:30

Vpredu sú teda značne užšie, dlhšie a svetelným pásom navzájom prepojené výborné full-LED svetlomety a tradičná čierna zaslepená maska, vďaka čomu EQB spredu vyzerá takmer identicky ako menšie EQA.

Náš exemplár bol osadený optickým športovým AMG balíkom, ktorý pridal vyzývavejšie nárazníky, ak však v spodných plochách hľadáš väčšie otvory na prívod vzduchu, opak je pravdou. Ide len o vizuálne prvky, ktoré sú zaslepené a majú navodiť dynamickejší podtón. To sa podarilo.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

 
Smerom dozadu sa však už EQB od EQA citeľne odlišuje, čo potvrdzuje značne vyššia stavba karosérie. Aj uhol pod čelným oknom je väčší, nehovoriac o priam prekvapivo vysokých bočných oknách, ktoré vozidlo opticky ešte viac naťahujú do výšky.

Rozmerovo je pritom EQB (aj GLB) vskutku zaujímavé auto. Nie je žiadnym tajomstvom, že kompaktné SUV vzniklo na identickej platforme (MFA1) ako trieda A, B alebo CLA, no EQB s výškou a so šírkou (1 667 x 1 834 mm) je, na porovnanie, až na úrovni vozidiel ako Škoda Kodiaq či Seat Tarraco.


V kontraste k oblej a pomaly stúpajúcej prednej časti karosérie je koniec vozidla, ktorý je takmer až kolmo rezaný. Poznávacím znakom modelov EQ sú, samozrejme, aj prepojené koncové svetlá, inak to teda nie je ani v prípade EQB.

Prítomný svetelný pás teda vystriedal pôvodné miesto na poznávaciu značku pri GLB, tá sa pri elektromobile presunula na nárazník s naznačeným difúzorom.

Odporúčané
Poriadne sme prevetrali nové M4 Coupé. BMW sa podarilo vytvoriť niečo výnimočné Poriadne sme prevetrali nové M4 Coupé. BMW sa podarilo vytvoriť niečo výnimočné 2. januára 2022, 9:30

Osobne nás veľmi zaujal modrý lak. Automobilka ho označuje ako rifľová modrá metalíza, trefne jej sekundoval aj voliteľný Night Paket, ktorý zabalil chrómové doplnky do čiernej farby. Testovaný exemplár obúval dvojfarebné 19” AMG disky, ktoré disponujú vskutku netradičnou čiernou aerodynamickou obručou. Na pohľad teda kolesá niekedy vyzerajú menšie, než v skutočnosti sú.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Veľkolepá priestrannosť na prvom mieste

Po nastúpení do interiéru sme sa ocitli v dobre známom prostredí, ktorému dominuje veľmi moderný dizajn. Palubnú dosku tvorí širokouhlý panel dvoch displejov, ponúkajú 10,25” uhlopriečku.

Vnútri, samozrejme, nechýba infotainment MBUX, ktorý naďalej považujeme za najlepší multimediálny systém na trhu – vysoké rozlíšenie, parádna grafika, plynulé animácie, veľká škála individualizácie, veľmi dobrá intuitívnosť či hlasové ovládanie, ktoré v rámci českého jazyka s menšími rezervami zvládne aj slovenčinu.

Odporúčané
Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou 26. októbra 2021, 9:30

Veľkú pochvalu venujeme aj hodnotne spracovanému multifunkčnému volantu, ktorý patrí medzi tie najlepšie a je škoda, že sa začína vytrácať z iných modelov značky. Interiér pritom vo všeobecnosti vzbudzuje veľmi dobrý dojem, hoci niektoré jeho časti majú tendenciu vŕzgať – rúčky dverí pri ich otváraní či stredová konzola pri jazde po nerovnostiach.

Luxusnú atmosféru dodáva interiéru nielen početne zastúpené náladové osvetlenie, ale aj čalúnenie mikrovláknom Dinamica. Samozrejmosťou je bohatá výbava na čele s mimoriadne kvalitnou cúvacou kamerou, asistentom parkovania, monitorovaním mŕtvych uhlov, automatickou klimatizáciou Thermatronic alebo pokročilou audiosústavou.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Prednosťou interiéru nového EQB však je predovšetkým jeho priestrannosť. Vďaka až nečakane nízkemu ukotveniu sedačiek a zároveň vysokej stavbe karosérie je predovšetkým nad hlavami cestujúcich v prvom a druhom rade sedadiel náramne veľa miesta.

Stredný rad sedadiel, delený v pomere 40 : 20 : 40, ponúka rovnako veľa miesta vo všetkých smeroch, zároveň je dokonca aj posuvný až o 140 milimetrov. Pravdou však je, že vzhľadom na akumulátor je podlaha pod nohami cestujúcich v druhom rade sedadiel vyššia, a teda vyššie osoby nemusia mať po usadení sa úplne komfortne podopreté stehná.

Odporúčané
Nové C nám dokázalo, že je najpokrokovejšie vo svojej triede. V jednej veci dokonca prekonáva aj vlajkové S Nové C nám dokázalo, že je najpokrokovejšie vo svojej triede. V jednej veci dokonca prekonáva aj vlajkové S 28. septembra 2021, 14:30

Nastupovanie do tretieho radu sedadiel nie je úplne najľahšie, avšak vzhľadom na veľkostnú kategóriu vozidla a fakt, že vzadu v dôsledku miesta na nohy sa plnohodnotne odvezú len nižšie osoby (do cca 175 cm), je to v rámci možností v poriadku.

Obdobne veľa miesta v treťom rade sedadiel by si však hľadal márne aj v niektorých podstatne väčších SUV. Bohatú priestorovú ponuku má aj batožinový priestor – pri zloženom treťom rade sedadiel má kufor 465 litrov, po zložení aj druhého radu sa vie zväčšiť až na 1 620 litrov.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Vrchol v ponuke

Nám sa do rúk dostala najvýkonnejšia verzia pod označením EQB 350 4Matic. To inými slovami znamená, že poháňané sú obe nápravy, ktoré disponujú svojím vlastným elektromotorom. Celkový výkon sústavy je až 215 kW/292 koní a 520 Nm.

Hoci elektrické SUV váži vyše 2 100 kilogramov, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne skutočne rýchlo, len za 6,2 sekundy. Po dynamickej stránke sa teda bavíme o nadštandardne rýchlom a pružnom vozidle, s ktorým sa absolútne nemusíš báť predbiehať, a to ani v kopcoch. Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 160 km/h.

Odporúčané
Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? 29. augusta 2020, 15:32

EQB má akumulátor s kapacitou až 77,5 kWh, naozaj prekvapivé však je, že z tejto hodnoty je využiteľných len 66,5 kWh. Batéria tak má až netradične veľkú rezervu. Rovnako menej oslnivý je aj údaj o maximálnom nabíjacom výkone, ktorý je na úrovni 100 kW.

Najnovšie elektromobily s obdobne veľkými batériami zväčša ponúkajú 120 – 150 kW nabíjanie. Jedným dychom však dodávame, že nabíjačky nám pri nabíjaní neraz ukázali aj vyšší výkon, ako deklaruje výrobca, a zároveň naozaj dlhý čas bol systém schopný elektromobil nabíjať takým vysokým výkonom.

V praxi sa teda ukázalo, že nabíjanie nie je také pomalé, ako by sa mohlo zdať. Z 10 na 80 % sa nám podarilo dobiť akumulátor za 36 minút, čo je výborný výsledok. Samozrejme, reč je o DC nabíjaní. Ak sa pýtaš na AC nabíjanie, to ponúka štandardný výkon 11 kW.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Automobilka uvádza, že v zmysle metodiky merania WLTP by sa mal dojazd pohybovať na úrovni od 390 po 420 kilometrov, priemerná spotreba by sa pritom mala držať pod hranicou 20 kWh, presnejšie v rozmedzí 18 až 19 kWh/100 km.

My sme vozidlo dostali na test v relatívne chladných (okolo 5 °C) a upršaných podmienkach, čo sa určite negatívne podpísalo pod namerané hodnoty, no predsa len sme čakali lepšiu efektívnosť. Napríklad po absolvovaní vyše 225-kilometrovej trasy z Bratislavy do Martina (čiže väčšinou po diaľnici) sme pri predpisovej jazde dosiahli spotrebu 28 kWh/100 km. 

Odporúčané
Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová 4. októbra 2020, 18:40

To rozhodne nie je málo. Ak sme boli pri nedávnom teste EQS pozitívne ohromení z efektívnosti prevádzky, v tomto prípade nás EQB prekvapilo tiež, ale negatívne. S 524-koňovým EQS sme totiž mohli (počas chladného decembra) bez problémov jazdiť s priemernou spotrebou okolo 23 – 24 kWh, zatiaľ čo s ľahším a slabším EQB sme v priemere jazdili za cca 25 kWh/100 km. Ale v meste pri využívaní maximálnej rekuperácie je možné spotrebu znížiť aj pod 20 kWh. 


Na diaľnici teda reálne dokážeš spraviť len necelých 250 kilometrov, ak sa diaľniciam budeš vyhýbať, dojazd vieš zvýšiť na vyše 350, maximálne 370 kilometrov. Pri výrazne teplejšom počasí je však pravdepodobné, že dojazd ešte porastie, stále sa však bavíme o zväčša pokojnej jazde.

Za relatívne vysokou spotrebou vidíme najmä vyššiu stavbu karosérie, ktorá skrátka zďaleka nie je taká aerodynamická ako pri EQS, hoci aerodynamický koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,28.

Mercedes-Benz, EQB,
Zdroj: Refresher/martinzmartina

Mercedes-Benz má vo všeobecnosti navrch voči iným konkurenčným elektromobilom vďaka veľmi prediktívnemu systému plánovania nabíjania. Najmä pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti vie infotainment spolu s navigáciou navrhnúť ideálnu trasu s plánovaním zastávok na nabíjanie, kde vodičovi nielen presne vyznačí nabíjaciu stanicu, ale vzhľadom na dojazd aj vypočíta čas, ktorý je potrebné stráviť na nabíjačke.

Aj začiatočník v oblasti elektromobility si teda vie veľmi ľahko plánovať nabíjania, navyše systém interaktívne počas jazdy ponúka hneď viacero scenárov.

Odporúčané
Aká je pravda o elektrickom Volkswagene? Zisťovali sme ju v teste úplne novej ID.3-ky Aká je pravda o elektrickom Volkswagene? Zisťovali sme ju v teste úplne novej ID.3-ky 27. novembra 2020, 9:30

Plusom je aj skutočnosť, že automobilka (ako jedna z mála) ponúka majiteľovi tzv. Mercedes me Charge kartu, ktorá je kompatibilná s drvivou väčšinou poskytovateľov nabíjacích staníc, a to nielen na Slovensku, ale po celej Európe. Majiteľ teda nepotrebuje riešiť viazanosť s daným poskytovateľom a ani sa strachovať, ako nabije vozidlo v zahraničí. Laicky povedané, stačí ti jedna karta a je jedno, kde s ňou budeš nabíjať.

Práve to sú benefity, ktoré ti, okrem iného, značka s trojcípou hviezdou vie ponúknuť. Ako sme si však zvykli, prémiová automobilka si za ne dá aj patrične zaplatiť. EQB štartuje u nás s cenovkou od 56-tisíc eur, testovaná verzia od 62-tisíc eur. To rozhodne nie je málo, na druhej strane vo veľmi podobných cenových reláciách sa pohybuje už aj taká Škoda Enyaq iV v obdobnej konfigurácii, tá však neponúka 7-miestny interiér.

Mercedes-Benz, EQB,Mercedes-Benz, EQB,Mercedes-Benz, EQB,Mercedes-Benz, EQB,
Zobraziť galériu
(14)
Domov
Zdieľať
Diskusia