Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
20. januára 2021, 14:30
Čas čítania 6:44
Martin Mičuda

Kráľ je len jeden. Vyskúšali sme nové S-ko za takmer 200 000 eur

Kráľ je len jeden. Vyskúšali sme nové S-ko za takmer 200 000 eur
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH MERCEDES-BENZ TRIEDA S
Uložiť Uložené

Mercedes-Benz opäť dokazuje, že pokiaľ ide o luxusnú limuzínu, práve tá je doménou a výsadou trojcípej hviezdy.

Na svete je len hŕstka áut, ktoré nepotrebujú reklamu, no len jedno z nich ti na počkanie ukáže to, čo bude v reklamách na ostatné autá o desať rokov. Mercedes-Benz triedy S. Tak by sme vedeli charakterizovať vlajkovú loď zo Stuttgartu, ktorá dlhé roky diktuje tempo a na trh prichádza s radom inovácií a prvenstiev.

Práve S-ko svetu ukázalo ABS, ESP, PRE-SAFE, AirBag, predpínače bezpečnostných pásov, deformačné zóny, palubný počítač, ovládanie hlasom, dažďový senzor, dovieranie dverí, asistent parkovania, turbodiesel v sériovom aute či to, čomu hovoríme crashtest.

Niet preto divu, že pýcha trojcípej hviezdy bola odjakživa považovaná v globále za najlepšie auto na svete a ani teraz tomu nemá byť inak. Dôkazom je úplne nová generácia s kódovým označením W223, ktorá vo veľkom štýle prišla na svet minulý rok. Nám sa podarilo dostať k jednej z najočakávanejších noviniek ostatného času medzi prvými, preto ťa zasvätíme do kruhov najväčšej smotánky.

Uhladenejšia majestátnosť 

Po dizajnovej stránke bola nová trieda S privítaná za pomerne zmiešaných pocitov. Môže za to najmä usadlejší dizajn a ešte oblejšia zadná časť s úplne novými skupinovými svetlami.  Novinka medzičasom siahla po uhladenejších líniách, ktoré to hrajú na elegantnejšiu nôtu. Ostatne, práve tá robí limuzínu limuzínou. Užšie svetlá na oboch koncoch síce dodávajú istú optickú štíhlosť, majestátny celok ale statočne klame telom.

Odporúčané
Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport Najvýkonnejší štvorvalec na svete nám vyrazil dych. Mercedes-AMG CLA 45 S je doslova kompaktný superšport 1. novembra 2020, 16:40

O 11 centimetrov predĺžené S-ko s celkovou dĺžkou až 5 289 milimetrov (verzia Long), narástlo do dĺžky o 3 a pol centimetra, preto aj 20” disky vedia pôsobiť utopene. Prejdime ale k podstatným dojmom. Aj vďaka efektne zapusteným kľučkám má nová generácia koeficient odporu vzduchu len 0,22 – to je nielen rekord v triede, ale zároveň sa bavíme o jednom z najaerodynamickejších áut na svete. 

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA


Tou najzásadnejšou novinkou v prípade exteriéru je však revolučný digitálny svetelný systém.

V Stuttgarte si naďalej razia teóriu, že na to, aby malo S-ko najlepšie svetlá na trhu s legislatívne najväčším prípustným dosvitom 650 metrov, nepotrebujú laserovú techniku. Každé svetlo preto tvorí modul s tromi mimoriadne výkonnými LED-kami, ktorých svetlo riadi až 1,3 milióna mikrozrkadiel. Rozlíšenie oboch svetiel dokopy je teda viac ako 2,6 milióna pixelov.

 
Riadiaca jednotka s výkonným grafickým procesorom vie docieliť mimoriadne presný rozptyl svetla, čiže adaptívna funkcia má podstatne väčšiu presnosť, vie prediktívne osvetliť nebezpečenstvo pred vozidlom či dokonca premietať informačné a výstražné symboly priamo na vozovku. Žiaľ, daná funkcionalita ešte nebola homologizovaná pre náš trh, preto sme ju nevedeli vyskúšať.

Odporúčané
Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu 24. októbra 2023, 15:30

Faktom ale je, že okrem vycibrenej grafiky a bezkonkurenčnej svetelnej show, unikátna technológia zásadnou mierou mení pohľad na funkciu svetiel. Uhladenejšie a tradične elegantné až noblesné línie vrcholia vzadu, kde sa po dlhých desiatkach rokov opäť nasťahovali horizontálne orientované svetlá. Ich samotný tvar chce trochu zvyku, no ich vnútro, ktoré tvoria desiatky osobitných svetelných segmentov, zaručí slušný umelecký zážitok.

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Revolučný interiér s plejádou vychytávok

Práve kokpit je to, v čom Mercedes-Benz udáva trendy a kvôli čomu kope v segmente luxusných počinov svojú vlastnú ligu. V Stuttgarte už dlhé roky totiž definujú, ako má esteticky vyzerať a na posádku vplývať výkladná skriňa tých najlepších technológií bez toho, aby pôsobila prehnane okázalým alebo naopak sterilným dojmom. Vlajkovú loď trojcípej hviezdy tak roky sprevádza povestne precízny punc luxusu a detailu.

Avšak, po dizajnovej stránke nemusí nové estetické stvárnenie palubnej dosky ulahodiť každému. Aktuálny trend masívnej digitalizácie so sebou totiž priniesol opäť zásadnú zmenu jej koncepcie a teda i slušný rozruch. Otvorene si ale povedzme, že tak tomu bolo aj po odhalení predchodcu a hľa, pri pohľade do súčasných kokpitov môžeme prehlásiť, že dvojica veľkých displejov vtedy predbehla dobu.

Odporúčané
Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová Vyskúšali sme Porsche Taycan. Automobilka ním dokazuje, že aj elektrika môže byť športová 4. októbra 2020, 18:40

Po novom však vnútorné tvary pripomínajú skôr prvky z architektúry interiérov a jácht, čo potvrdzuje prístrojová doska zlúčená s veľkým telom ozdobného prvku do jednej časti. Dizajn je subjektívna záležitosť, preto sa k nemu nechceme veľmi vyjadrovať, pravdou ale je, že keď si do nového S-ka sadneš a začneš všetkými zmyslami vnímať, čo vidíš a cítiš, tak po pár sekundách ostaneš unesený. Takú výnimčnú atmosféru v Audi A8 či BMW 7 rozhodne nezažiješ.

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Úplne nový koncept rozloženia palubovky s 12,3” digitálnymi budíkmi a 15” panelom, ktorý plynulo vychádza zo stredového tunela, navyše predstavuje podľa nás lepšie riešenie, ako tomu bolo doteraz – centrálny displej je elegantne zapustený do palubovky, je perfektne po ruke a samotná ovládateľnosť je ukážková. Môže za to najmä druhá generácia infotainmentu My MBUX, ktorý je ešte intuitívnejší, inteligentnejší a rýchlejší.

V jeho spodnej časti je vždy panel klimatizácie s prehľadným a jednoduchým ovládaním, zatiaľ čo samotný systém je po novom rozumne  a veľmi prehľadne poupratovaný. Grafika a animácie sú na bezkonkurenčnej úrovni, vodič pritom neraz ocení výborné hlasové ovládanie (stále "len" v češtine, prípadne angličtine).

Odporúčané
400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 29. júna 2020, 14:21

Pochvalou je, že Apple CarPlay/Android Auto fungujú bezdrôtovo a ich prostredie je parádne prispôsobené atypickým rozmerom obrazovky. Mimochodom, panel síce má 15", no samotný OLED displej má "len" 12,8”. Komplexným redizajnom prešli aj budíky, ktoré ponúkajú 7 preddefinovaných štýlov a 3D efekt. Bohužiaľ, po novom už nie je možné príslušný štýl až tak konfigurovať – napríklad v športovom štýle nie je možné zobraziť mapu či informácie o spotrebe. 

Veľkú pozornosť v neposlednom rade musíme upriamiť do prevratného head-up displeja s prvkami rozšírenej reality. Vodič tak pri aktivovanej navigácii vidí do priestoru vložené pokyny vo virtuálnej vzdialenosti vyše 10 metrov. Plocha zobrazenia pred vodičom pritom zodpovedá až 77” obrazovke. Zažiť túto technológiu naživo je skutočne úžasné!

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Bohužiaľ, to najpodstatnejšie ti sprostredkovať nevieme – atmosféru, ktorú na palube novej triedy S zažívaš. Všetko je veľmi uhladené, príjemné na dotyk, zložené z naozaj kvalitných materiálov a dokonca ani so samotným dotykovým ovládaním sme nebojovali. Sedadlá ponúkajú neopísateľný komfort a pohodlie, volant s dreveným vencom nechceš spustiť z ruky, zatiaľ čo hebké vankúšiky si ťa doslova hýčkajú. 

K aktivácii osobného profilu už postačí odtlačok prsta v rámci biometrickej autentifikácie. Potom si už len užívaš vlastné nastavenie 4D priestorového zvuku Burmester s plejádou 30 reproduktorov a budičov harmonického zvuku priamo v sedadlách.

Ich masážne funkcie tvorí 6 vzduchových bublín umiestnených ešte bližšie k povrchu kvôli intenzívnejšiemu zážitku. No a o ten sa stará i náladové osvetlenie s 250 diódami, ktoré sú pri sebe každych 16 milimetrov!

Odporúčané
Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste Je nový Mercedes-Benz GLS kráľom najväčších luxusných SUV? Zisťovali sme v podrobnom teste 19. apríla 2020, 15:13

Všetko toto cestujúci najviac precíti v zadnom salóniku s dvomi osobitnými a mimoriadne pohodlnými kreslami. Každé z nich ponúka masáže, ventilovanie či vyhrievanie – vyhrieva sa nielen celá plocha sedadla, ale aj obe lakťové opierky po stranách a po novom aj hlavové vankúše. Vzadu nechýba prenosný tablet na obsluhu infotainmentu s dvojicou veľkých displejov. Stredový tunel s dvomi zónami 4-zónovej klimatizácie ponúka držiaky na nápoje, ktoré je možné vychladiť či zohriať. 


Čerešničkou na torte je 2-dieľna panoramatická strecha s integrovaným reproduktorom uprostred, výsuvné rolety alebo hlasový asistent, ktorý dokáže rozlišovať pokyny jednotlivých cestujúcich a individuálne na ne reagovať.

Mimochodom, o bezpečnosť zadných cestujúcich sa starajú airbagy integrované do bezpečnostných pásov či vôbec prvé zadné čelné airbagy na svete – umiestnené priamo v zadnej časti oboch predných sedadiel. Nuž, nie nadarmo testovaný kúsok stál 176-tisíc €.

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Špičková technika v hlavnej úlohe

Ďalší klenot sa nachádza pod tou dlhou kapotou. Ako už asi vieš, v Stuttgarte sa vrátili k radovým šesťvalcom. Ten sa staral o pohon aj v našom prípade, pretože do rúk sa nám dostala verzia S 400d 4Matic – naftová 2,9-ka s výkonom 243 kW / 330 koni a 700 Nm.

 
Aj napriek tomu, že tento naftový šesťvalec na trhu už pár rokov je, evidujeme pár zaujímavostí. Prvou je, že medzigeneračne má 400d o 10 koní menej, čo je odpoveď na stále prísnejšie normy. Pocitovo by sme však spoza volantu povedali, že pod kapotou je viac koní. Verzia S 400d však, paradoxne, nemá žiadny dodatočný elektromotor či nejakú mild-hybridnú techniku, ktorá by konvenčný agregát "nakopávala".

 
Keď ale pritlačíš plynový pedál na podlahu, S-ko sa ženie vpred ako lokomotíva. Navyše, ono to nie je taký ten klasický kopanec, ale ešte aj tá akcelerácia je schválne veľmi hladká. Limuzína pritom zrýchľuje s úžasnou noblesou a gráciou. Vo výsledku to znamená, že i pri rýchlosti okolo 200 km/h sa cítiš ako v perinách – ako v klasickom aute pri 100-ke. Pri 130-ke si motor doslova pradie a na budíkoch vidíš 1 400 ot./min. Akcelerácia? Menej ako 5 a pol sekundy.

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Okrem toho, z dlhodobého hľadiska je možné s verziou S 400d jazdiť so spotrebou v rozmedzí 7 až 8 litrov! Ak zoberieme do úvahy, že tento kolos váži 2 380 kg, má nadštandardnú dynamiku a pritom ten naftový motor v interiéri poriadne ani nepočuť, tak je na mieste otázka, či má vôbec význam voliť benzínový motor. 

Samozrejme, ak po ňom niekto priahne, tak pod kapotou je naďalej všetko v poriadku – na výber je i benzínový šesťvalec, osemvalec a vo vyhotovení Maybach predsa len aj V12-ka.

Odporúčané
Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! 22. marca 2020, 16:56


O tom, že o prenos sily sa stará 9-stupňová automatická prevodovka, sa baviť ani nemusíme, pretože radí zamatovo hladko a väčšinu času o nej ani nevieš. Pri čom sa ale pristaviť musíme, je skutočnosť, že nové S-ko ponúka až dve možnosti riadenej zadnej nápravy.

Prvou je už akási klasika, teda 4,5-stupňové natáčanie zadných kolies, náš exemplár sa ale hrdil ďalším highlightom – 10-stupňovým natáčaním zadných kolies, čím Mercedes-Benz posunul obratnosť a manévrovateľnosť limuzín na úplne iný level.

Vďaka až 10-stupňovému vychýleniu zadných kolies má predĺžená trieda S priemer otáčania len necelých 11 metrov (!), čím nielenže doslova vyškolí akúkoľvek konkurenciu, ale zároveň prekonáva aj kompaktnú triedu A. 

Mercedes-Benz, S 400d,
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA


Na záver si tradične nechávame doménu triedy S – podvozok. Naďalej sme názoru, že ak sa opustíš napríklad v 7-čke, v zákrutách BMW skrz istejšie naladenie zvládne väčšiu divočinu (i keď na úkor toho, že trpia už pneumatiky), no nový vdzuchový podvozok v S-ku je fantastický. Je ťažké to opísať slovami, no ak to trochu preženieme, posádke je neraz viac-menej jedno, či práve prechádzaš po kvalitnej rovnej ceste alebo po rozbitom úseku plnom nerovností.

Jedine krátke priečne nerovnosti dokážu podvozok zneistiť, inak je jeho práca po stránke filtrovania nástrah i odhlučnenia náprav výborná. O tom, ako je novinka odfiltrovaná od okolia, by sme vedeli napísať osobitný článok. Akonáhle totiž zavrieš dvere či okná, akoby si lusknutím prsta vypol okolitý svet. 

Odporúčané
Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom 23. októbra 2023, 12:30

Ak by sme to mali zhrnúť, musíme prehlásiť, že kráľ je len jeden. Nech je akýkoľvek konkurenčný model inej triedy lepší než ten zo Stuttgartu, tak pokiaľ ide o luxusnú limuzínu, práve tá je výsadou značky Mercedes-Benz. Nová generácia je opäť ako celok najlepším a najpokrokovejším autom vo svojej triede. Zároveň si dovolíme napísať, že ide aj o technicky najvyspelejší automobil na svete.

Teraz to má síce ťažšie než kedykoľvek predtým, lebo rivali sú neúprosnejší a verejnosť neraz nevie oceniť prínos trojcípej pýchy. S-ko ale naďalej svojím statusom a históriou drží žezlo a dáva to jasne najavo – stačí, keď spoza jeho volantu uvidíš tú hrdo sa vztyčujúcu hviezdu a vieš, ktorá bije.

Mercedes-Benz, S 400d,Mercedes-Benz, S 400d,Mercedes-Benz, S 400d,Mercedes-Benz, S 400d,
Zobraziť galériu
(14)


Domov
Zdieľať
Diskusia