Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 17. 11. 2019 meniny má Klaudia, Deň boja za slobodu a demokraciu

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher - Rozhovory
5
Vladimír Mičuda
14. október 2019, 16:51

Ján Gordulič: Dobrý komik zarobí aj 4 000 eur. Na začiatku sme boli otrasní, dnes sme na vyššej úrovni ako Česi (Rozhovor)

V tejto branži riešiš dva problémy – zohnať divákov a vybudovať tím dobrých stand-up komikov. Na začiatku sme to robili piati a zle, spomína Gordulič.

Vladimír Mičuda
14. október 2019, 16:51
Ján Gordulič: Dobrý komik zarobí aj 4 000 eur. Na začiatku sme boli otrasní, dnes sme na vyššej úrovni ako Česi (Rozhovor)
Zdroj: Stano Klačanský
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
5
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Stand-upovú show Silné reči založil v roku 2009, no projektu sa nevenoval naplno. Všetko sa zmenilo po tom, ako sa od nich oddelili niektorí komici a založili Temné kecy. „Nová konkurencia ma nakopla, snažil som si nakoniec z toho zobrať poučenie. Dnes konkurenciu sledujem veľmi zblízka. Zistil som však, že si treba raziť vlastnú cestu, byť lídrom a sústrediť sa nie na boj s inými, ale na vlastný progres,“ spomína stand-up komik Ján Gordulič.

 

V tomto rozhovore sa dočítaš:
  • Ako vníma pôsobenie v Pošte pre teba
  • Ako vznikali scenáre Mafstory či Profesionálov
  • Čo mu napadne ako prvé, keď porovná Silné reči z roku 2009 a 2019
  • Ako sa človek stane komikom
  • Koľko si dobrý stand-up komik dokáže zarobiť
  • Prečo vznikol Ťažký týždeň
  • Prečo si myslí, že je na Slovensku ťažké nepiť
  • Aké projekty v blízkej budúcnosti plánuje

 

Ján Gordulič: Dobrý komik zarobí aj 4 000 eur. Na začiatku sme boli otrasní, dnes sme lepší ako Česi (Rozhovor)

 

Poštár Janko v Pošte pre teba. Dá sa to považovať za tvoj „mediálny“ štart?

Áno, začal som byť vtedy pomaličky mediálne známy. Zrazu som bol každú sobotu cca 7 minút na obraze v prime time. Ľudia ma začali spoznávať – v meste, na výletoch, na nakrúcaniach. Bolo to približne v roku 2002. Predtým som robil v dabingu vďaka mojej mame, takže v telke ma bolo občas počuť, ale to až tak nefungovalo na „slávu“ (smiech).

 

Je to pre teba „kostlivec v skrini“?

Je pravda, že v roku 2019 prídeš na festival Grape a 19-ročné decká ti povedia, že ťa pozerali pred desiatimi rokmi s babkou. Myslia si, že mi tým lichotia. Viac by ma potešilo, ak by rozprávali o Silných rečiach alebo Ťažkom týždni. To sú pre mňa dôležité projekty. Niektorí sa čudujú, prečo som „taký“. Človek neustále napreduje a keď sa stále spomína poštár Janko, nie je to bohviečo. Jasné, keď ma oslovia starší, je to iné. Vtedy to beriem, tí tým naozaj žili a k mojim novým veciam sa nedostanú.

 

Zrazu som mal veľa roboty, robil som naraz na niekoľkých projektoch a voľného času som mal minimum.

 

Hnevá ťa to teda?

Už dávno nie. Je pravda, že keď mladší, ktorí majú možnosti pozisťovať si o mne veci, zakričia „poštár“, trochu ma to zamrzí. Ale už to neprežívam. Priznám sa ale, že v minulosti mi to robilo nervy. Vykrikovali po mne opité deti, zdalo sa im to mega vtipné, ale už mi to je jedno.  Starnem (smiech).

 

V pošte si skončil v roku 2009. Ako pokračovala tvoja kariéra?

Nebolo to tak, že som skončil v Pošte pre teba a rozmýšľal som, čo ďalej. Od šestnástich som prekladal televízne seriály z angličtiny. Priateľov, Šou Billa Cosbyho, Tie roky 70. a rôzne sitkomy. To som robil aj počas Pošty. Cez leto sa ale nevysielala, prestali teda chodiť peniaze a hľadal som džob, ktorý bude istejší a bude trvať celý rok. Postupne som sa začal obzerať, obvolal som známych.

 

Začal som pracovať pre JOJ, pomáhal som so súťažnými reláciami, písal som scenáre. Uprosil som dramaturgov Mafstory, aby som mohol zdarma napísať scenár, nech ma vyskúšajú. Jeho piata verzia bola nakoniec schopná odvysielania (smiech). Neskôr som pracoval aj na Profesionáloch. Zrazu som mal veľa roboty, robil som naraz na niekoľkých projektoch a voľného času som mal minimum.

 

Dalo sa to stíhať?

Veď to. Postupne ma to tempo prestalo baviť a uvedomil som si, že niečo musím dať preč. Skúšal som sa s vtedajšou STV dohodnúť na novom projekte a sústrediť sa na kariéru tam. Vymyslieť trebárs novú reláciu, opäť sa niekam posunúť a vyskúšať niečo nové. Žiadne ponuky neprišli, a tak som odišiel. Sústredil som sa scenáristiku.

 

 

Ako vznikali scenáre Mafstory či Profesionálov?

Stretli sme sa piati scenáristi, dramaturg, zavreli sa na 4 hodiny do miestnosti a preberali svoje nápady na ďalšie epizódy. Ego sme nechali vonku, komentovali sme jednotlivé témy, povedali všetko, čo sme mali na jazyku k 4 ďalším epizódam. Každý si zapísal veci k svojmu dielu, vytvoril storyline – 10 až 12 strán toho, ako bude diel vyzerať, čo sa stane v jednotlivých obrazoch. Keď ti povedal pripomienky aj dramaturg, začal si pracovať na finálnom scenári. Za každý scenár teda zodpovedal iný scenárista.

 

Mafstory a Profesionáli boli úspešné zábavné seriály. Vtedy si objavil svoju „náturu komika“?

Humor milujem odmalička, na základnej škole som si kupoval knihy s vtipmi, časopisy. No a čím som bol starší, nachádzal som ďalšie a ďalšie spôsoby, ako si zarobiť tým, čo ma baví. Prišla scenáristika, stal som sa „známym“ tým, že viem písať vtipné veci. Oslovovali ma, keď potrebovali napísať vtipné scenáre, skeče, reklamy, videá no a postupne prišiel stand-up.

 

Do akej miery ste sa v stand-upe inšpirovali zahraničím?

Nedá sa to obísť. Začal v USA pred desiatkami rokov, komici sa postavili na pódium a začali zabávať ľudí. U nás to skôr boli ľudoví rozprávači, napríklad Ander z Košíc. Vedel sa na 40-minút postaviť pred publikum a zabávať ľudí, spájať to do príbehov. Inšpirovali sme sa teda aj slovenskými umelcami, máme to napozerané.

 

Dodnes sledujeme svetovú scénu. Nie však kvôli tomu, aby sme ich vykrádali, ale aby sme videli, ako sa svetový stand-up vyvíja a napreduje – učíme sa skôr ako pracovať s bitmi, odkukávame prácu s comedy timingom, prístupy k tvorbe vtipov, herecké techniky atď.

 

Ján Gordulič: Dobrý komik zarobí aj 4 000 eur. Na začiatku sme boli otrasní, dnes sme lepší ako Česi (Rozhovor)

 

Si jediný majiteľ Silných rečí, vznikli v roku 2009. Bolo zložité zohnať peniaze na rozbeh?

Je len málo projektov na rozbeh ktorých potrebuješ na začiatok peniaze. Tie neboli najväčší problém. Samozrejme, že sme sa snažili nájsť sponzora, aby sme mohli expandovať, ale väčšinou nám núkali bárter – produkty, alkohol atď. A tým komikov nezaplatíš. Tak sme si to odšliapali krok po kroku bez externého financovania.

 

V tejto branži riešiš dva problémy – zohnať divákov a vybudovať tím dobrých komikov. Na začiatku sme to robili piati a zle (smiech).

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Aké problémy museli stand-up komici na začiatku prekonať
  • Ako funguje medzi nimi konkurencia a či sa hádajú
  • Koľko zarobí bežný stand-up komik
  • Kedy používajú vulgarizmy a či môže byť stand-up komikom každý
  • Prečo Ján Gordulič robí reláciu Ťažký týždeň
  • Ako to má s alkoholom a prečo sa podľa neho na Slovensku pije viac ako inde

Náhľadový obrázok: Stano Klačanský Tagy: rozhovor, stand up comedy, Ján Gordulič
Ohodnoť článok
8
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.