Vyspovedali sme Otta Šefčíka z Trnavy, ktorý v posledných mesiacoch spolupracoval s Ateliérom 343_ na jedinečnom umeleckom a módnom projekte.
Aj dnes budeme pokračovať v sérii rozhovorov so zaujímavými Slovákmi, ktorí zviditeľňujú našu krajinu na mape Európy aj celého sveta, aj keď tentokrát možno trochu viac netradičným spôsobom. Pred pár týždňami sa k nám dostali snímky veľmi vkusne upravených búnd slovenskými umelcami a po krátkom pátraní sme sa dostali aj k iniciátorovi tohto projektu.
Oslovili sme ho teda s ponukou na rozhovor a dozvedeli sme sa, že práve vďaka nemu pôsobí známa značka Alpha Industries aj v našich končínach. Jeho meno je Otto Šefčík a v textilnom biznise pôsobí viac ako dvadsať rokov. Dnes nám porozprával viac o svojej práci, vnímaní módy, jeho spolupráci so študentami Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave aj o samotnom projekte. Aspoň trochu vám priblížime, ako prebieha proces príchodu novej značky a veríme, že pre vás budú nasledujúce slová prínosom.

Dobrý deň. Na úvod by ste sa nám mohli v krátkosti predstaviť a povedať nám, ako ste sa vlastne k značke ALPHA INDUSTRIES dostali.
Pozdravujem. Moje meno je Otto Šefčík, pôsobím v Trnave a som konateľom a jediným majiteľom spoločnosti zaoberajúcej sa textilom. V textilnom biznise sa pohybujem už vyše 25 rokov, za ten čas som zastupoval na Slovensku viaceré značky, pričom v mojom portfóliu zostali do dnešného dňa „tradičné“ značky Mustang a Tom Tailor, čerstvou novinkou je talianska dámska značka Fracomina.
Pred štyrmi rokmi som sa rozhodol trocha „zmeniť chute“, hľadal som niečo menej tradičné a na základe vlastného prieskumu textilnej scény ma viac-menej okamžite zaujala ponuka značky ALPHA INDUSTRIES. Vtedy síce relatívne málo známej na Slovensku, ale takej, ktorá v čase môjho záujmu u nás na Slovensku nebola oficiálne zastúpená. Mojím profesným krédom je totiž nepracovať podľa modelu generálne zastúpenie napr. v Prahe, Varšave či Budapešti/divízia Slovensko ... S dodávateľmi vždy fungujem na báze nezávislého, výhradného zastúpenia pre Slovensko prípadne pre ďalšiu krajinu.

Je náročné získať kvalitnú značku pre náš trh? A ako to vlastne prebiehalo?
Kontaktoval som kompetentných z ALPHA INDUSTRIES v Nemecku, zaslal im firemné „curiculum vitae“, absolvoval niekoľko jednaní, resp. skôr obchodných „oťukávaní“ - a oficiálne, výhradné zastúpenie zn. ALPHA INDUSTRIES pre Slovensko a Česko bolo na svete.
Tu by som len rád v skratke spomenul históriu značky. Firma ALPHA INDUSTRIES založená v roku 1959 v americkom meste Knoxwille, štát Tennessee bola od svojho vzniku jedným z oficiálnych „kontraktorov“ americkej armády, konkrétne dodávateľom technicky a konštrukčne sofistikovaných poľných a leteckých búnd, neskôr sa ponúkaný sortiment rozšíril o ďalšie tovarové skupiny – nohavice, tričká, mikiny, čiapky a pod. Postupom času sa značka stala nie striktne vojenskou, ale módnou, pričom niektoré z jej produktov (napr. tradičné bombery MA-1) sa stali doslova ikonickými a momentálne sú na vrchole popularity.
Moja spoločnosť spolupracuje s vlastníkmi licencie na výrobu produktov s názvom ALPHA INDUSTRIES pre celú Európu z nemeckého mestečka Neu-Isenburg nachádzajúceho sa blízko Frankfurtu.
Mysleli ste si niekedy, že sa práve táto značka alebo jej konkrétne modely búnd stanú tak populárne, ako sú dnes?
Ako som už uviedol – a bez prvoplánového chvastania sa - esprit značky ma okamžite zaujal a realita len potvrdila, že som vybral správne. Nemecká centrála urobila za minulý rok historické maximum, čo sa obratu týka a som hrdý, že moja maličkosť s celým „mikro“ kolektívom bola pri tom. Oslovili sme široké spektrum klientov, čo sa veku aj sociálneho zaradenia týka bez „škatuľkovania“. V podstate sme každému mali čo ponúknuť.

Ako vlastne vnímate vývoj módy na Slovensku ako takej? Stotožňujete sa s jej smerovaním?
Slovensko – hlavne v porovnaní s našimi susedmi Českou republikou, Poľskom, Maďarskom, Rakúskom – vnímam v kontexte „módneho fílingu“ ako jednu na módu fixovanú, progresívnu krajinu. Nezávisle od rôznych negatívnych ekonomických ukazovateľov a štatistík si myslím (a viem podľa čísel aspoň u „svojich“ značiek), že v globále si Slovenka/Slovák na módu potrpia, sledujú módne trendy, vedia, čo je „in“ a sú ochotní investovať do nej. Na túto našu črtu som ja osobne, samozrejme aj komerčne, veľmi hrdý, pričom non-stop propagujem a pripomínam tento skoro fenomén aj svojim zahraničným partnerom.
Vedeli by ste nám aj vy sám povedať niečo k samotnej značke a v krátkosti priblížiť, čo pre vás znamená? A možno tým aj trochu priblížiť vašu pracovnú pozíciu.
Históriu som už krátko spomenul. Momentálne ma spolupráca so značkou ALPHA INDUSTRIES ako podnikateľa aj človeka maximálne napĺňa, vidím v nej silnú perspektívu, sám často a rád oblečenie tejto značky nosím (a testujem), aj keď by to mnohí vzhľadom na môj vek neočakávali. Preto hovorím o širokom spektre klientov bez vekového a sociálneho obmedzenia. A našťastie nemám faktickú pracovnú pozíciu. Som jednoducho zástupcom značky ALPHA INDUSTRIES pre Slovensko a Česko, takže pozične nemám priameho nadriadeného, čo by som, popravde, len veľmi ťažko akceptoval.
Prejdime k samotnému projektu, ktorý sme si prednedávnom všimli a ktorý bol zároveň motiváciou pre tento rozhovor. Ako teda vznikol nápad spojiť ALPHA INDUSTRIES s umením?
Tu musím priznať, že samotná idea spolupráce s niekým tvorivým na re-dizajne búnd sa nezrodila v mojej hlave. Na jednej z prezentácií značky ALPHA INDUSTRIES predstavili podobný projekt kolegovia z Amsterdamu, ktorí pretavili spoluprácu s malým holandským kreatívnym štúdiom na kolekciu búnd s mierovými motívmi (kvetiny, holubice, znaky hnutia hippies a podobne), pričom tieto bundy boli použité dokonca v oficiálnom video spote UNICEF, čo považujem za ohromný úspech. Myšlienka sa mi veľmi páčila a nakoplo ma sledovanie programu v jednej slovenskej televízii, kde ukazovali módnu prehliadku mladých dizajnérskych talentov v oblasti odevov a bol spomenutý Ateliér 343_. Zaslal som e-mail na jeho oficiálnu adresu, odpovedal mi talentovaný absolvent VŠVU Pavol Dendiš, vysvetlil som mu svoju predstavu a dohodli sme sa na ďalšom postupe.


Stavili ste teda na známy bratislavský Ateliér 343_, v ktorom sa angažujú študenti a absolventi bratislavskej VŠVU. Mali ste hneď jasno v tom, ako a s kým chcete spolupracovať?
To, s kým konkrétne budem spolupracovať, som vôbec neriešil, výber tímu som nechal na Pavlovi. Samozrejme som postupne mal istú predstavu, no keďže som si vedomý kvalít tejto vysokej školy, nemal som obavy a ani potrebu stavať sa do pozície art directora.
Ako reagovali na ponuku študenti a absolventi VŠVU? Pozdával sa im nápad hneď od začiatku?
Keďže som nejednal s konkrétnymi ľuďmi vybranými do tejto spolupráce, neviem na to jednoznačne odpovedať, ale v kontexte debát s mojou „kontaktnou osobou“ som nadobudol presvedčenie, že sú projektom nadšení. To si veľmi vážim a je veľmi príjemné vidieť, ako sa Slováci dokážu bez váhania chytiť príležitosti.
A čo samotný proces? Dostali študenti nejaké zadanie alebo stopercentne voľnú ruku? Modely búnd ste vyberali vy alebo ste nechali výber na študentoch?
Nemám to bežne vo zvyku, ale v tomto prípade som kupoval doslova mačku vo vreci. Všetkým zúčastneným som nechal plnú tvorivú slobodu, bundy vyberali samotní študenti, priebežne som dostával skice ich nápadov, no finálnu verziu každej jednej re-dizajnovanej bundy som videl až pri ich odovzdaní. Tu iba pripomeniem, že každý kus je absolútnym, neopakovateĺným originálom, ktorý nenájdete v ponuke žiadneho z našich odberateľov.


Osobne ma veľmi zaujíma, či sa s materiálom od ALPHA INDUSTRIES pracuje návrhárom dobre alebo to skôr predstavuje problém, keďže využívaných techník máme možnosť na základe fotiek vidieť veľa.
V tom nebol žiadny problém, študenti v podstate prispôsobili techniky materiálom, z ktorých sú bundy vyrobené. Tu som na nich mal jedinú požiadavku – aby boli bundy „nositeľné“, použiteľné v praktickom živote.
Na slovenské pomery ide o relatívne veľký projekt. Máte teda aj svetové ambície ukázať, že na Slovensku existujú talentovaní umelci?
Relatívne veľký je, ale ambície v tejto súvislosti boli jasné už od začiatku – primárne ukázať potenciál našich mladých, talentovaných ľudí a sekundárne predviesť aj potenciál značky. Profi fotky celej kolekcie som už s patričným komentárom poskytol nemeckej centrále a je prakticky isté, že budú použité na oficiálnej stránke firmy ALPHA INDUSTRIES ako na európskej, tak na svetovej úrovni.
Mnohých bude určite zaujímať, či je možné nejakým spôsobom bundy priamo z tejto spolupráce získať, resp. či sa budú aj predávať alebo slúžia len ako výstavné kúsky.
Plán je prostý – od 1.2.2018 formou aukcie bundy ponúkneme na našom facebook-ovom profile „ALPHA INDUSTRIES Store“ vždy v sériách tak, ako boli mladými dizajnérmi upravované, vždy s limitovaným časom (napr. 1 týždeň), kedy ich bude možné zakúpiť. Výkričná cena ešte nie je zadefinovaná a sám som zvedavý, nakoľko si Slováci vážia poctivú prácu domácich umelcov.


Ako dlho vlastne celý tento projekt trval a čo vás na ňom najviac bavilo?
Projekt trval od prvotného kontaktu až po odovzdanie búnd a ich nafotenia tri mesiace. A odpoveď na Vašu otázku, čo najviac ma na ňom bavilo? Odpoveď je jednoduchá – všetko. Zaujímavá myšlienka podnecujúca kreativitu mladých ľudí, ich nadšenie pre danú vec, spoločná eufória z výsledku, fakt všetko.
Chystáte ešte niečo podobné aj v budúcnosti? Prípadne aj niečo diametrálne odlišné, čo by nás mohlo zaujímať?
Plány sú určite, no tu sa už radšej „prekliknem“ do obchodníckej verzie a zatiaľ sa k ním vyjadrovať ako k potenciálnemu obchodnému tajomstvu nebudem.
Ďakujem za rozhovor. Na záver ešte priestor pre vás na pár slov čitateľom.
Za priestor prezentovať náš spoločný projekt s ambicióznym Ateliérom 343_ ďakujem veľmi pekne aj ja. Myslím si, že by sme nikdy nemali zabúdať na to, odkiaľ sme a vždy nájsť cestu, ako ukázať doma aj v zahraničí, že Slovensko je plné talentovaných ľudí. A budem rád, keď ma akýmkoľvek spôsobom budú nasledovať aj iní.








