BMW čoskoro predstaví svoju novú vlajkovú loď, nezabúda však ani na menšie modely, a tak odhaľuje nový rad X1.
Nová generácia najmenšieho X-kového modelu z Mníchova bola už dlhšiu dobu ohlásenou záležitosťou, čas jej odhalenia bol však pomerne nejasný. Uplynulé hodiny ale prehovorili a všetky nejasnosti šli najnovšie stranou, keďže BMW oficiálne odhaľuje nový rad X1. Ten prichádza vo svojom druhom vydaní a už na prvý pohľad naznačuje, že s predchodcom má toho len málo spoločného. Začnime exteriérom, ktorý po novom vystupuje viac SUV-čkovým dojmom, než v prípade prvej generácie, ktorú častokrát označovali len ako zdvihnutý a oplastovaný rad 1. Aj napriek tomu ide stále skôr o crossover, i keď príbuznosť s X3-kou je teraz oveľa citeľnejšia, v istých pohľadoch si ju s ňou na uliciach budete určite aj mýliť. Podľa očakávaní je novinka postavená na platforme modelu 2 Active Tourer, čo sa podpísalo aj na dizajnovej stránke, nakoľko viacerými detailmi sa na seba ponášajú.
Dá sa ale povedať, že BMW sa trochu odklonilo od výzoru väčších X-kových bratov (X3, X4, X5 a X6), čo potvrdzuje najmä predná maska, kde síce nájdeme veľké ľadvinky, svetlomety s technikou LED-diód však na ne nie sú priamo napojené. Maska je ale podstatne mohutnejšia, s prísnejším dizajnérskym jazykom než u predchodcu, čím nadväzuje na robustnejšie proporcie okorenené dynamickejšími líniami zvyšku zovňajšku. Zadné partie vystupujú vcelku guľatým dojmom, ledkové svetlomety hlásia príbuznosť s faceliftovaným radom 1, ale aj spomínaným 2-kovým Active Tourerom. Generácia F48 tak vo výsledku predstavuje okrem veľkostného nárastu aj príjemne strihnutý exteriér, ktorý medzigeneračne prezentuje dospelejšími a agresívnejšími krivkami, najmä ak je reč o prednej časti tvarovanej do písmena X.
Pokiaľ ide o interiér, ten, ako je u malých bavorákach zvykom, láka zákazníkov na jednoduchý až strohý dizajn, ktorý však dopĺňa perfektnou ergonómiou a spracovaním. Vnútrajšok pritom najviac naznačuje príbuznosť s radom 2 Active a Gran Tourer, čo znamená, že celá prístrojová doska sa nesie viac-menej v zhodnom štýle, pričom väčšinu riešení a komponentov doslova zdieľajú. X1-ka ale ponúka vyšší posed, nepochybne viac vnútorného priestoru a odkladacích priestorov. Väčšie pohodlie a miesto na nohy si tak nájde predovšetkým zadná posádka sediaca na zadnej lavici delenej v pomere 40:20:40. Za ňou sa následne nachádza batožinový priestor o veľkosti 505 litrov, po sklopení druhého radu sedadiel táto hodnota narastie až na 1550 litrov. Štandardom je napríklad klimatizácia, dažďový senzor či 6,5-palcový displej systému iDrive integrovaný do prístrojovej dosky. Vo výbave X1 sa ďalej objavil aj head-up displej, ktorý tu nájdeme poprvýkrát, nechýba ani množstvo ďalších príplatkových systémov ako aktívny tempomat, Lane Departure Warning, Traffic Jam asistent, funkcia Stop & Go alebo systém varovania pred kolíziou. Samozrejme, na výber bude viacero optických paketov (xLine, Sport Line, M Sport), ktoré odlíšia ako exteriér, tak aj interiér.
Pod kapotou nájdeme výhradne štvorvalce s technológiou BMW TwinPower Turbo technology, a teda dvojicu benzínových a trojicu naftových možností. V úvode predaja bude základom verzia sDrive20i, teda 2-litrový štvorvalec s výkonom 141 kW / 192 koní, krútiacim momentom 280 N.m a ako názov naznačuje, výhradne len s predným (áno, predným) pohonom. Naopak, zhodné vyhotovenie xDrive20i vystupuje už s pohonom oboch náprav. Obe verzie bude možné osadiť 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovým automatom Steptronic. Benzínovým vrcholom bude 2-litrový štvorvalec v xDrive25i, kde bude ponúkať výkon 170 kW / 231 koní a 350 N.m. Naftovým základom bude 4-valcová predokolka sDrive18d s objemom 2 litre a výkonom 110 kW / 150 koní a 330 N.m. Ďalej nasleduje 190-koňový xDrive20d s krútiacim momentom 400 N.m a zhodným agregátom. Vrcholom v ponuke bude xDrive25d so silou 170 kW / 231 koní a 450 N.m. Vo všeobecnosti BMW hovorí o 17-percentnom znížení spotreby paliva a produkcii CO2. Odstupom času, po vzore nedávno spomínanej utópie, sa do ponuky dostanú aj 1,5-litrové trojvalce s pohonom prednej nápravy, čiže ako verzie sDrive18i a sDrive16d. Na trh sa novinka dostane približne v októbri. Na teraz máme to najdôležitejšie o X1-ke už spomenuté a sústrediť sa tak môžeme na budúco-týždňové veľkolepé odhalenie novej sedmičky.