Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 24. 7. 2019 meniny má Vladimír

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Tech - Autá
36
Martin Mičuda
3. máj 2015, 19:37

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

Prinášame vám zoznam automobilov, ktoré sa vymykajú tradíciám či v minulosti zadefinovaným kategorizáciám.

Martin Mičuda
3. máj 2015, 19:37
10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
36
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Dovolím si tvrdiť, že automobilový priemysel je jedným z fenoménov doby a za ostatné roky prešiel naozaj veľkými zmenami. Predpoklady o tom, že v týchto rokoch budeme medzi husto zaľudnenou mestskou aglomeráciou a zástavbou s vozidlami lietať vo vzduchu než jazdiť po ceste, sa síce nenaplnili, aj keď sa stále viac k tomu približujem, automobily ako také sa však najmä za posledné desaťročie výrazne zmenili. Teraz nenarážam vyslovene na dizajn a techniku, ktoré idú pochopiteľne ruka v ruke s nezastaviteľným a stále napredujúcim vývojom, skôr poukazujem na akési tradície a v minulosti zadefinované, alebo lepšie povedané preddefinované pravidlá a kategórie. Odhliadnuc od toho, že jednotlivé veľkostné triedy sú v súčasnosti doslova tak preplnené, že rozdiel medzi vozidlami v jednej a tej istej triede je niekedy priepastný, respektíve rozdiel vozidiel medzi dvoma triedami je minimálny, odstupom času sme svedkami automobilov, ktoré si kategorizáciou nerobia ťažkú hlavu, doslova ju ignorujú a idú sú svojou vlastnou cestou.

 

Hovoríme o automobiloch, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali a v čase ich príchodu na stále sa meniaci trh predstavovali malý či veľký prevrat, keďže dovtedy tu nič podobné nebolo. Príkladov tohto druhu je naozaj veľa, či už po stránke techniky alebo karosárskeho riešenia, rozhodol som sa vybrať však svoju vlastnú desiatku (bez poradia - len abecedne), ktorej vozidlá by pri tejto téme rozhodne nemali chýbať.

 


 

Aston Martin Cygnet - luxusné mestské miniauto od Astonu

Začneme tak trochu pozvoľne a to luxusným drobcom, ktorý síce nie je pre automobilový svet ako taký až tak dôležitý, no kontroverznosťou jednoznačne prekvitá. V roku 2007 Toyota predstavila koncept trojmetrového miniauta, ktoré sa v roku 2009 ako model iQ dostalo do sériovej výroby. Krátko na to sa vzkriesila myšlienka na základoch iQ-čka postaviť luxusnú odnož s rukopisom značky Aston Martin. Tak sa aj stalo, a po koncepčnom vozidle z roku 2009 sme spoznali malý Cygnet, ktorý búral tradície značky. Prvotné plány boli jasné - predať 4000 kusov ročne. Dať však za mestské miniautíčko s 1,33-litrovým motorom od Toyoty a luxusnou výbavou viac než 31-tisíc libier, nebolo málo ani pre majetných fanúšikov značky a ich polovičky, ktoré mali byť práve cieľovou skupinou Cygnetu. A tak, v roku 2013 bola jeho výroba ukončená s celkovým počtom len necelých 150 vyrobených kusov. Koniec produkcie však nastal kvôli tomu, že ani japonskému iQ sa nedarilo (tiež bola problémom vysoká cena) a krátko na to ako Toyota jeho výrobu stopla, kompetentní z Británie prehlásili, že končia aj oni, nakoľko nechcú do tohto projektu nalievať naďalej peniaze, ktoré vedia predsa len viac zužitkovať pri vývoji tradičných modelov.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

BMW 2 Active Tourer - rodinný bavorák s pohonom prednej nápravy a trojvalcom

Zadný pohon, športovo založené, kedysi zväčša elegantné sedany a viacero vozidiel typu kupé respektíve kabrio. To bolo jasné posolstvo BMW, ktoré počítalo s niekoľkými tradičnými modelmi, v súčasnosti vystriedalo doslova prepchaté portfólio, ktoré i zarytému BMW-čkárovi robí problém celé vymenovať. Na tom by v zásade nebolo nič nezvyčajné, najmä ak hovoríme o súčasnej dobe, predsa sa však nájde pár modelov, ktoré by sme kedysi od BMW vôbec nečakali. Číslo jedna je nepochybne rad 2, konkrétne Active Tourer. Malé rodinné MPV, trojvalcový motor a predný pohon. To sú tri atribúty, ktoré keby ste spomenuli v spojení s BMW pred 10-15 rokmi, viac ako výsmech by ste čakať nemohli. Triede B od Mercedesu sa však darí a Mníchovčania tak nechcú aby im niečo ušlo. BMW ale kleslo pomyselne ešte nižšie, a tak v ponuke nájdete verziu 218i, čiže rodinné MPV v podaní BMW má pod kapotou len 1,5-litrový trojvalec s výkonom 100 kW / 136 koní a poháňané sú len predné kolesa. Paradoxne, dovybaviť si takýto exemplár môžete ešte športovým M packetom. Pekná utópia, nemyslíte?! Bavori však tvrdia, že týmto si získajú novú klientelu a tak sme medzičasom spoznali aj väčší derivát, 7-miestne vyhotovenie - rad 2 Gran Tourer.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

BMW X6 - veľké SUV s karosériou kupé

Asi by ste boli naivní, ak by ste tu nečakali mníchovskú X6-ku. Písal sa rok 2008 a BMW ohúrilo svet s netradičným vozidlom, ktoré si šlo vlastnou cestou, teda úplne novou triedou SAC (Sport Activity Coupe) alebo ak chcete SAV (Sport Activity Vehicle). Asi len málokto by vtedy povedal, že kontroverzný model X6 bude takým bestsellerom a trendsetterom zároveň, najmä ak vieme, aké, zväčša negatívne, ohlasy sprevádzali jeho príchod. Vozidlo kombinujúce "terénne" schopnosti so športovou líniou kupé sa stalo takým priekopníkom, že svojím predajom prekonalo neraz aj klasickú X5-ku, ktorá sa predáva(la) ako teplé rožky. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že X6-ka si svojím netradičným tvarom (športovo strihnuté vozidlo na vyvýšenej platforme) našla uplatnenie najmä u ľudí s veľkým egom (a malým... veď viete čím), no na druhú stranu treba povedať, že predovšetkým kvôli stavu mestských komunikácií a vlastne našich ciest celkovo, takýto podvozok neraz padne vhod. V súčasnosti je na scéne druhá generácia, dokonca sme už spoznali aj jeho menšieho príbuzného, rad X4 ale aj prvého úhlavného konkurenta - triedu GLE Coupé od Mercedesu. Či už chceme alebo nie, dopyt po vozidlách tohto typu je enormný a tak je len otázkou času, kedy s niečim podobným prídu aj ďalšie automobilky.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Ferrari FF - Ferrari s pohonom všetkých kolies a praktickou karosériou

Ferrari malo odjakživa jasné v tom, o čom je. Najslávnejšia talianska automobilka (sorry Lambo) sústreďujúca sa výhradne na (super/hyper)športové automobily s bohatým odkazom na svet automobilových závodov, má však tiež pár “výstrelkov“, ktorými sa vzdialila od tradícií. Samozrejme, v súčasnosti je po stránke kontroverznosti témou číslo jedna v prípade vztyčujúceho sa koňa na kapote problematika zavádzania preplňovania turbo-dúchadlami, ktorá ako-tak odkazuje na rok 1987, kedy prišla legendárna F40-ka - prvé a ešte pár rokov dozadu jediné sériové Ferrari s turbom. Aj napriek tomu dávam prednosť GT-čku, ktoré poznáme pod označením FF. To v roku 2011 vyvolalo za posledné roky asi najväčší rozruch, keďže i napriek tomu, že disponuje mohutným dvanásťvalcom, sa svojou karosériou pripomínajúcou kombíky (shooting brake), "plnohodnotným" miestom pre štyroch a pohonom všetkých štyroch kolies vymyká od všetkého, čo sa doteraz so značkou spájalo. Ferrari, ktorého už prvotné propagačné fotografie zo zasnežených podmienok naznačovali, že ide o čosi iné a netradičné, je navyše špecifickou štvorkolkou, ktorá je najmä podstatne ľahšia ako tie konvenčné. Revolučné Ferrari Four s batožinovým priestorom o veľkosti až 450 litrov je vybavené patentovaným systémom 4RM - zadnej dvoj-spojkovej prevodovke poháňajúcej zadnú nápravu pomáha druhá, menšia prevodovka, ktorá má len dva rýchlostne stupne a roztáča výhradne predné kolesa. Tie motor rozhýbe len v prípade, ak zadné strácajú adhéziu, pokiaľ však vodič zaradí vyšší ako 4-stupeň, všetkých 660-koní putuje už len na zadok.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Mercedes-Benz triedy CLS - štvordverové kupé

Bol rok 2003 a nemecký Mercedes-Benz do sveta vypustil zaujímavý koncept pod názvom Vision CLS Concept. Jeho podstatou bolo nové riešenie karosérie, teda troj-priestorový sedan vyššej strednej triedy určený pre štyroch a siluetou strechy, ktorá pripomínala tradičné dvojdverové kupéčka. Štýlovka zožala pomerne veľký úspech, a tak niekoľko mesiacov na to bola potvrdená sériová verzia, ktorá sa dostala na trh ako novučičká trieda CLS modelového roku 2005. Prvé štvordverové kupé sa teda stalo realitou a ako sa ukázalo odstupom času, v Stuttgarte trafili do čierneho. I keď predaje neboli nikdy extrémne vysoké, predsa len ide o štýlovejší, luxusnejší a teda drahší derivát triedy E, ktorý si nemôže zďaleka dovoliť každý, tento dizajnový trend bol prijatý veľmi pozitívne a tak krátko na to sme spoznali lacnejší derivát - (Passat) CC, či niekoľkých konkurentov - A7 Sportback (i keď to je liftback, nie sedan) či rad 6 Gran Coupé. V dnešnej dobe je na scéne už druhá generácia CLS-ka, ktorá patrí medzi to najkrajšie a najpôvabnejšie na trhu (spolu s CLA) a pojem štvordverové kupé sa vo svete štyroch kolies rýchlo udomácnilo a pýši sa ním hneď niekoľko značiek. Mercedes však level posunul ešte ďalej, keď na trh uviedol modely CLA a CLS Shooting Brake, teda štýlové kombíky so športovo ladenou siluetou.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Nissan Murano CrossCabriolet - štvormiestne SUV so sťahovacou strechou

Už v roku 2002 vyvolala automobilka Nissan menší rozruch, keď predstavila model Murano so vskutku kontroverznými tvarmi. Vtedy sme však ešte netušili, že ešte väčšieho experimentu sa dočkáme približne v roku 2010. Vtedy totiž prišla na scénu japonská avantgarda, ktorá dovtedy nemala sériovú obdobu. Robustné SUV (crossover) vytvorené predovšetkým pre potreby amerického trhu prišlo o strechu a do názvu si pripísalo dodatok CrossCabriolet. Samotná značka hovorila v tom čase ako o kombinácií luxusného SUV a športového modelu 370 Z Roadster. Prvotné plány a vízie sa napokon stali skutočnosťou a tak sa na trhu objavilo Murano s dvojicou predĺžených dverí, štvormiestnym interiérom a plátenou strechou, ktorá zakryje celé auto. Nissan tak búra všetky tradície, a zároveň mýty o tom, že kabriolety trpia nedostatkom miesta pre zadnú posádku, a že takáto karosérie má problémy s tuhosťou. Zaujímavosťou je navyše fakt, že oproti klasickému Muranu, bola v USA cena verzie CrossCabriolet len o približne 4,5-tisíc $ vyššia. Druhým vozidlom tejto koncepcie na svete bude Range Rover Evoque Convertible, ktorý predsa len dostal medzičasom zelenú a dočkáme sa ho už čoskoro.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Nissan Qashqai - prvý mestský crossover nahrádzajúci hatchbacky

Keď v roku 2007 prišla na trh úplná novinka pod názvom Qashqai, nastalo veľké sklamanie. Japonci totiž oznámili, že populárny sedan Almera nahradí práve tento, vtedy pomerne netradičný model s ešte netradičnejším menom, ktoré dokázal vysloviť, ale aj napísať či prečítať málokto. Potom to však vypuklo. Qashqai sa začal neskutočne dobre predávať a nielen v Európe zaznamenal naozaj rekordné predaje a veľký boom - za prvých 5 rokov sa predalo viac než 2 milióny kusov! Predaje mu dokonca dlhodobo zabezpečili 6-te miesto v zozname najpredávanejších automobilov v Európe - predbehli už len také stálice ako VW Golf & Polo, Ford Fiesta, Renault Clio či Opel Corsa (oveľa lacnejšie vozidlá). Qashqai sa stal najpredávanejším SUV-čkom vôbec, pričom vtedajšia novinka od Nissanu v podstate položila základy malých SUV-čiek, čo znamená, že Qashqai sa považuje za prvý crossover na trhu, od ktorého začali svetové automobilky odkukávať jasný trend - miesto konvenčných hatchbackov priniesť na trh vyššie postavený automobil s väčším komfortom, odolnosťou voči mestskej džungli a miernemu terénu. V súčasnosti je na trhu už druhá generácia, ktorá úspešne nadviazala na predajné čísla predchodcu, zároveň ponúka mimoriadne vydarený dizajn.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Porsche Cayenne - luxusné a športové (naftové) SUV, ktoré rúca tradície značky

Nemecké Porsche je snáď tým najlepším príkladom toho, že pokiaľ hovoria červené čísla jasnou rečou, treba niečo zmeniť, inak to neskončí dobre. Čo by to bol za zoznam, keby tu nebol Cayenne, ktorý zachránil tradičnú športovú automobilku od jasnej záhuby? Nemusíme si ťahať medové motúziky popod nos, keďže dobre vieme, že bolo to práve toto SUV, ktoré v tom čase predstavovalo odvolávajúc sa na históriu značky neskutočnú utópiu, no nebyť jeho príchodu v roku 2002, (a neskoršieho debutu Panamery s rovnakým posolstvom), most legendary 911-tky by túto hru už jednoducho nepotiahli a Porsche ako také by tu už asi nebolo. Sci-fi príbeh zakladajúci si na vozidle, ktoré bolo postavené na platforme Volkswagenu a počítalo dokonca s naftovým motorom pochádzajúcom od Audi, nemal v tom čase obdobu, a práve Cayenne bol jedným z prvých SUV-čiek, ktoré búralo predošlé limity a tradície, len aby prinavrátilo k značku k ziskom, a teda nasadlo na rozbehnutý vlak, ktorý razil nový trend a otvoril brány do kategórie luxusných a športových SUV. Prvotný šok, cez ktorý sa doteraz nepreniesla nemalá skupina ľudí však vystriedala senzácia, a to až v takom rozsahu, že prakticky všetky tradičné športové a luxusné automobilky po vzore Porsche, do portfólia odstupom času začlenili SUV alebo tak spravia čoskoro. Cayenne totiž doslova vystrelil, a od roku 2002 zhmotňuje prakticky dodnes predajný hit - za približne tri roky pôsobenia druhej generácie, automobilka predala zhruba 300-tisíc kusov, čím Porsche ukázalo motoristickému svetu ten správny liek na krívajúci biznis.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Škoda Superb - škodovka ako reprezentačná "luxusná limuzína" s V6-kou

Možno sa pozastavíte nad tým, prečo som do zoznamu zaradil v podstate všedný Superb, ak sa však zamyslite nad prvotným posolstvom automobilky Škoda, dáte mi isto za pravdu, že pred desiatkami rokov by bolo obdobné vozidlo v portfóliu značky niečim nepredstaviteľným. Medzi výhradne ľudové vozidlá najjednoduchších koncepcií, dá sa povedať konzervatívnych a nevýrazných tvarov, ktoré oslovovali jasnú cieľovú skupinu sa postupne zaradila vlajková loď značky s nadštandardnou výbavou a technikou. Veď kto by v čase 120-iek či Favoritov uveril tomu, že niekoľko rokov na to bude v ponuke limuzína, ktorá najmä vo verzií Laurin & Klement dokáže (hlavne predajom) konkurovať prémiovým značkám (dokonca ju používajú vládne zložky), ponúka luxusné prvky, pohon 4x4 či 3,6-litrovú V6-ku (najnovšia generácia ju síce už nemá), s ktorou zvládne atakovať hranicu 250 km/h. V neposlednom rade tu máme cenovku, keďže i napriek naozaj atraktívnej cenovej politike v prípade základných verzií, sa na opačnom konci cenníka nachádzajú vyhotovenia, ktoré sa ešte aj v čase slovenských korún hravo prehupli cez magických milión korún. A to bol pre Škodu kedysi nemysliteľný nonsens.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom


 

Toyota Prius - vozidlo s alternatívnym pohonom

No a na záver určite nemôžem vynechať ani hybridný automobil. To je asi kapitola sama o sebe, keďže už nejaké to desaťročie sa do popredia pretláča problematika ekológie a alternatívnych pohonov, čo bolo kedysi viac-menej tabu. Svet sa tak "zozeleniava" a predovšetkým posledné roky prichádzajú z Bruselu všakovaké (zväčša rozum pozastavujúce) nariadenia, ktoré doslova vyraďujú z hry zastaralé riešenia a zvyky. Ono, myšlienka vyrobiť automobil, ktorý nebude odkázaný len na benzín/naftu je už pomerne stará a nespočetnekrát skúšaná, avšak až v roku 1997 sa na svetlo svetla predral prvý sériovo vyrábaný hybridný automobil - japonský Prius. Sprvoti som myslel, že do zoznamu zaradím v súčasnosti toľko hajpovanú Teslu, no bola to práve Toyota, ktorá položila svojho času základný kameň v rozvíjaní týchto alternatívnych technológií. Vozidlu kombinujúcemu spaľovací motor a elektromotor zo začiatku veľa ľudí neverilo, no Prius sa krátko na to stal vyhľadávanou záležitosťou, ktorú si začali zaobstarávať i celebritné osobitnosti v USA aby ukázali svetu svoje múdre zmýšľanie a neposlednom rade to, že sú IN. Dnes je Toyota na prvom mieste medzi vozidlami s alternatívnym pohonom, a i keď už obdobné automobily ponúka prakticky skoro každá značka, dokonca i plne elektrické modely, tretia generácia Priusu je stále mimoriadne vyhľadávaným artiklom.

 

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

10 automobilov, ktoré by sme kedysi vôbec nečakali, alebo keď kontroverznosť hýbe svetom

 

Pochopiteľne, zoznam by mohol pokračovať s prehľadom ďalej, keďže automobilový trh je v súčasnosti preplnený kontroverznosťami. Spomenúť by som ešte mohol Bentley Bentayga (prvé SUV značky), Mini Countryman (veľké Mini), Ford Mustang s motorom EcoBoost, "športové" autá s naftovými motormi (M550d, A7 3.0 TDI Competition atď.) či hyperšporty s hybridným pohonom (P1, LaFerrari, 918 Spyder a pod.).

Ohodnoť článok
19
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.