Premiérový večer Fashion Balletu sa niesol v znamení excentrickosti, výrazných siluet, glamouru aj dramatickej šou. Slovenská špička dizajnérov a choreografov sa postarala o jedinečné predstavenie, ktoré na domácej scéne nemá obdobu.
Jedinečné spojenie módy a baletu sledujeme už stáročia. O dosiahnutie takéhoto vizuálneho zážitku sa dokázali postarať známe dizajnérske mená ako Coco Chanel či Vievienne Westwood, ktoré sa v čase svojho pôsobenia dali zlákať na spoluprácu s doskami divadla (kým Coco navrhovala pre ruský balet, Vivienne spolupracovala s baletom vo Viedni). Je prirodzené, že spojenie týchto umení vzniklo aj na domácej scéne v projekte Baletu SND – Fashion Ballet. Ten po mimoriadnom vlaňajšom úspechu odpremiéroval v piatok 23. júna svoj druhý ročník.
„Výsledkom spolupráce sú štyri exkluzívne javiskové miniatúry, ktoré možno vnímať odlišne: z pohľadu módy ako roztancované dizajnérske modely alebo z pohľadu tanca ako krátke balety odeté v originálnych dizajnoch,“ povedal šéfdramaturg Baletu SND Kristián Kohút.
Tento rok sa o dielo postarala dizajnérska štvorica, ktorej súčasťou sú Andrea Pojezdálová, Terézia Feňovčíková, Lenka Sršňová a Marcel Holubec W. Do svojich konceptuálnych dizajnov obliekli choreografie Dominika White Slavkovského, Hany Vidovej, Martina Wintera a Lacka Cmoreja.
Fashion Ballet je jeden z najpríťažlivejších projektov na domácej scéne, ktorý má predpoklady zlákať široké publikum (aj také, ktoré nikdy predtým nebolo v divadle), a projekt nemá vďaka konceptu, originalite a scénickému prevedeniu konkurenciu na domácej scéne. Ide o štyri nezabudnuteľné predstavenia.
INSIDE OUT
Druhý ročník úspešného projektu Fashion Ballet otvorilo dramatické a tajomné predstavenie INSIDE OUT. O nezabudnuteľné kostýmy večera sa postarala dizajnérka Andrea Pojezdálová, ktorá je na módnej scéne známa vášňou pre jednoduchosť a minimalizmus, no predovšetkým prácou s obmedzenou farebnou paletou.
Dizajnérka v tomto prípade stavila na obľúbenú čiernu, vďaka ktorej v baletnej sále SND dosiahla magickú atmosféru. Hoci kostýmy ukázali na rovnako tmavej scéne, vďaka experimentálnosti strihu a výraznej ženskej siluete sa im darilo vyniknúť. Šancu uspieť však majú aj mimo divadla a môžu osloviť moderné ženy.
Ľahkosť a dynamickosť kostýmov však vyzdvihla práve výborná emotívna choreografia od Hany Vidovej. Komorné tanečné dielo študentky KTT VŠMU sa pohrávalo so širokým spektrom tanečných štýlov a impulzov pohybu. Hana Vidová sa totiž v tvorbe riadi heslom, že tanec je rozhovor medzi telom a dušou, a v INSIDE OUT ho originálne pretavila do reality.
Talentovaná a ambiciózna choreografka sa tvorbou rada vymyká štandardom a akademickosti. Vo Fashion Ballete tak nešetrila animálnosťou pohybu, sexepílom a zmyselnosťou. Tanečníci sa museli popasovať s niekoľkými kontrastmi ako telesnosť vs. spiritualita, krehkosť vs. sila či zmyselnosť verzus asketizmus.
Keď sa divák v hľadisku naplno ponorí do tohto predstavenia, zistí, že staviť na čiernu bolo výbornou dizajnérskou voľbou. Svojrázne a napínavé tanečné variácie si totiž v inom farebnom prevedení ani nedokážeme predstaviť.
CHIC NOIR
Druhé predstavenie piatkovej premiéry bolo nesmierne šik a takisto sa nieslo v znamení čiernej. Ako v dokrútke prezradil významný choreograf Lacko Cmorej, predstavenie CHIC NOIR by sa dalo predovšetkým opísať slovom glamour. Sofistikovanosť a drámu na scéne, ktorú prinieslo INSIDE OUT Andrey Pojezdálovej a Hany Vidovej, nahradila poriadne excentrická šou. Lacko Cmorej sa o tanečné kreácie postaral so známou osobnosťou domácej aj zahraničnej tanečnej scény Monikou Prikkelovou.
Komorná choreografia uznávanej dvojice ponúka miestami surrealistický pohľad na ženy, ktoré sa chystajú na honosný večierok či pompéznu párty. Tanečné variácie tak odrážajú ich charaktery a proces, ktorý podstupujú, keď chcú vyzerať zvodne a krásne. Tanečníci však okrem výbornej techniky a skvelých tanečných výkonov predviedli aj vydarenú komiku a herecké výkony. Hoci boli stredobodom pozornosti práve ženy, mužské výkony neboli o nič menej kvalitné.
Neodmysliteľnou súčasťou predstavenia CHIC NOIR boli však zatiaľ nespomenuté kostýmy. O živočíšnosť na scéne sa totiž postaralo uznávané meno domácej dizajnérskej scény Terézia Feňovčíková, ktorá stavila na odhalenosť, sexi línie a variácie čiernej, čo vytvorilo nekonečnú atmosféru glamour. Dizajnérka si takisto dala záležať na rôznorodých štruktúrach a originálnych líniách, ktoré v kombinácii s čiernou splývali s atmosférou noci.
CHIC NOIR to počas tohto ročníka Fashion Ballet naozaj rozbalil. Niet preto divu, že si vyslúžil výnimočný potlesk.
CLIQUE (HOUSE OF COMODITIES)
Energická, svieža a svojrázna, aj tak by sa dala opísať pohybová freska Clique (HOUSE OF COMODITIES) pod záštitou baletného velikána Dominika White Slavkovského a jednej z najvýraznejších osobností slovenskej módnej scény Lenky Sršňovej.
Okrem toho, že predstavenie zobrazuje rôzne podoby módy a ľudí, skúma predovšetkým ich vzájomné pôsobenie. Dvojici renomovaných umelcov sa v spoločnom súzvuku dokonale darí preskúmať hranicu medzi vášňou a posadnutosťou vskutku rafinovaným spôsobom.
Diváka núti rozmýšľať nad tým, do akej miery sa stáva obeťou konzumu a módneho priemyslu, ale aj nad tým, ako na jeho každodenné bytie vplýva fenomén štýlu či krásy. Namiesto dramatickosti a napätia, ktoré sa môžu stretávať s takouto náročnou ideou, si však tvorcovia vyberajú oveľa príťažlivejšiu cestu humoru a irónie. Keďže je komickosť neoddeliteľnou súčasťou tvorby dizajnérky a choreografa, prítomnosť tohto prvku v CLIQUE je samozrejmá, no nie prvoplánová.
Divák od prvého momentu chápe, že Lenka Sršňová a Dominik White Slavkovský si štylisticky sadli a tvorbe toho druhého vdýchli nový vietor a vzácnu pridanú hodnotu.
Choreografia okorenila techniky klasického tanca prvkami súčasných tanečných štýlov a vizuálne podčiarkla nesmierne hravé, farebné a neprehliadnuteľné kostýmy. Dizajnérka, ktorá v tvorbe miluje experimentovanie a odvahu, nezostala svojmu unikátnemu rukopisu nič dlžná ani na doskách SND a dokázala, že aj výrazné farby a vzory (v tomto prípade najmä kockovaná potlač) dokážu pôsobiť lákavo. Spoločne s Dominikom White Slavkovským sa im do série predstavení podarilo vdýchnuť život a perfektne pobaviť diváka.
BezsLovE
Záverečné predstavenie večera BezsLovE bolo azda to najdramatickejšie, no predsa ukázalo najviac slobody a pokoja na duši. Tento unikát priniesli na scénu Fashion Balletu choreografický „kúzelník“ Martin Winter a renomovaný módny dizajnér Marcel Holubec W. Dvojica sa vo svojom spoločnom diele vyhrala s nádhernou metaforou absolútnej slobody, ktorú vyobrazila „letom vtáka“ a konceptom poletujúceho pierka.
BezsLovE je zároveň autorským manifestom, ktorý dáva dôraz na potrebu rešpektu a tolerancie k individualite každého ľudského bytia či diverzity. Keďže boli impulzom diela najmä potlačené princípy humanizmu a ľudských práv, tvorcovia sa na dosky SND rozhodli priniesť obraz zidealizovaného sveta.
Základnou farbou pri tvorbe kostýmov bola nadčasová a nežná biela. Marcel Holubec W. ju dokázal povýšiť na inú úroveň aj vďaka unikátnemu dizajnérskemu rukopisu, v ktorom nechýba plisovaná štruktúra a experiment. Milovníci módy a histórie si nemohli nevšimnúť odkazy na prvky baroka a jemnú provokatívnosť či vyzývavosť, čo zaručilo výborný twist. Skvosty od slovenského dizajnéra sa však zároveň pýšia nekonečnou funkčnosťou a spĺňajú všetky požiadavky moderného nositeľa.
K prirodzenej atmosfére na javisku prispel aj dizajn scény a detailné osvetlenie. Čerešničkou na torte boli nadpozemské tanečné výkony, ktorým sa v spojitosti s kostýmom podarilo vytvoriť dokonalú symfóniu.
Na potenciálnom treťom ročníku by bolo zaujímavé vidieť nejaké spoločné predstavenie umelcov. Ich osobitá prezentácia vytvára totiž na doskách baletu nekonečné kontrasty a bolo by zaujímavé vidieť, ako by fungovala ich spolupráca.