Po 7. epizóde si už nedokážeme predstaviť nič, čo by tento seriál zachránilo.
Boli sme trpezliví, no viac sa to už nedá. Po prvých častiach seriálu Rings of Power sme si ešte hovorili, že sa to zlepší, že sa pomalé tempo rozbehne a že tvorcovia v prvých častiach len zoznamujú divákov s čarovným svetom Stredozeme. Oni v tom však pokračujú naprieč celou prvou sériou a príbeh, ktorý vyrozprávali, by režisér Peter Jackson zvládol efektnejšie nakrútiť a vyskladať počas prvej polhodiny Pána prsteňov.
Toto nie je recenzia seriálu, ktorá príde až budúci týždeň, ale odkaz nahnevaného a sklamaného fanúšika Stredozeme a filmov z tohto sveta, ktorý od najväčšej seriálovej produkcie v histórii čakal viac než priemerné fantasy s podpriemerným scenárom.
Seriál za miliardu dolárov šetril na scenáristoch
Spoločnosť Amazon dala na prvú sériu údajne viac ako 700 miliónov dolárov (spoločne so zakúpením práv na tvorbu seriálu takmer miliardu), no kompetentným napadlo, že najať na pozíciu tvorcov seriálu úplných nováčikov je správnym riešením. Bolo to však nesprávne rozhodnutie, ktoré seriálu veľmi uškodilo. J. D. Payne a Patrick McKay majú skúsenosti s písaním scenárov, v živote však nevytvárali seriál a už vôbec nie takýto obrovský. Zástupcov Amazonu si však získali svojím návrhom na príbeh.
Po prvej sérii si nedokážeme predstaviť, aké otrasné návrhy mali ostatní scenáristi, ak Amazon považoval tento za najlepší. Prvá séria je dlhá viac než 9 hodín, no udeje sa v nej toho žalostne málo. Človek by si pomyslel, že zrod Mordoru, prebudenie Barloga v Khazad-dûme a odhalenie Númenoru budú epické momenty zdobiace veľkolepý fantasy príbeh. V skutočnosti sú len svetlými momentmi v inak temnej a krutej realite.
Prebudenie Barloga navyše prišlo v bode, keď nás už seriál ani veľmi nezaujíma a nedokáže nás nadchnúť ani skvelými momentmi, pretože sme otrávení z nepodarených častí. Stačilo nám 5 minút s hobitmi a znova sme začali dúfať, že ich do jedného vyvraždí nejaká beštia alebo túlajúci sa ohyzdi. Takú zbytočnú, nezaujímavú, irelevantnú a bezduchú dejovú líniu sme v seriálovom svete už dlho nevideli.
Zabite už niekto, prosím vás, tých hobitov
Hobiti pôsobia v seriáli nasilu a nemajú v príbehu žiadne miesto. Ich jediný význam sa skrýva v spojení s tajomným mágom. Tvorcovia chcú byť sentimentálni a ukázať nám, že aj malí bezbranní ľudia s dobrým srdcom dokážu nabrať odvahu a zmeniť osud sveta.
Vďaka šiestim filmom od Petra Jacksona to však už vieme a nepotrebujeme sa na to pozerať znova. Nepomáha ani to, že hobiti sú otravní, ich postavy celkom ploché a vôbec nezapadajú do udalostí zvyšku seriálu.
Elfovia riešia budúcnosť svojej umierajúcej rasy, trpaslíci našli objav tisícročia a žijú v napätej situácii s elfmi, ľuďom v South Lands sa záhradky premenili na Mordor, Númenorčania vyplávali do Stredozeme a čelia obratu vo vnútornej politike krajiny a ohyzdi bojujú o svoju budúcnosť. A čo hobiti? Tí sú na túre, smejú sa a zbierajú jablká. Tvorcovia si navyše ani nedali námahu, aby ich scény zapasovali do atmosféry poslednej epizódy a nezrážali jej tempo.
Siedma epizóda sa začína depresívnym pohľadom na zničenú dedinu, odtrhnuté končatiny ľudí, plač detí a horiacich ľudí. O 5 minút neskôr sa scéna prepne na spievajúcich a smejúcich sa hobitov. To vážne?
Vieš si predstaviť, že by sme na konci snímky Spoločenstvo prsteňa sledovali Boromirov boj o život proti Uruk-hai a režisér Peter Jackson by sa v polovici scény rozhodol, že je načase pozrieť sa, ako sa v Kraji darí Samovej láske Rosie, ktorá robí v krčme?
Logiku zabudli ešte vo Valinore
Mimochodom, prečo sa vlastne Theo s Galadriel oddelili od celej dediny? Tvorcovia chceli ukázať dôležitý moment medzi nimi a povedali si, že nikomu nenapadne, že absolútne nedáva zmysel, ako sa k nemu dopracovali. Takých momentov je v seriáli viac. Podobne ako jedna Elrondova replika, v ktorej sa osopí na trpasličích lordov, že v živote nedal sľub, ktorý nedodržal.
ICYF: Amazon Studios Boss Jennifer Salke Admits To Censoring ‘The Lord Of The Rings: The Rings Of Power’ Reviews Over “Points Of View That We Wouldn’t Support” https://t.co/iErxcu6NjQ https://t.co/W67NKxRIeq
— Bounding Into Comics (@BoundingComics) October 27, 2022
Daj nám high five, ak si si vtedy aj ty spomenul na poslednú epizódu s Elrondom, v ktorej porušil svätú prísahu svojmu „bratovi“ Durinovi o existencii mithrilu. Elfské dialógy sú niekedy také samoľúbe, až si škodia. Scenáristi sa snažia priblížiť sa Tolkienovmu štýlu, ale zabudli pri tom, že v seriáli môžu rozhovory s príliš poetickými vetami vyznieť hlúpo.
Celá prvá séria pôsobí ako prológ k niečomu veľkému. Niečo ako sekvencie v Kraji s Gandalfom a hobitmi predtým, ako sa vydali na výpravu. Namiesto 30 minút vo filme to tu však trvá 9 hodín. Nehovoriac o tom, že na pokračovanie budeme čakať asi rok a pol. Seriály musia mať inú štruktúru ako filmy a tvorcovia by sa nemali tak dlho zahrávať s očakávaniami a trpezlivosťou divákov.
Mysteriózny čarodej nie je zaujímavý, ale nudný
Platí to obzvlášť v prípade mysteriózneho čarodeja, z ktorého by sa mohol vykľuť aj samotný boh vesmíru a už by nás to netrápilo. Po siedmich častiach nám pripadá skôr ako pomätený Copperfield na práškoch než ako významný mág Stredozeme. Dejová línia o zmätenej, veľmi silnej bytosti s nečakanými schopnosťami je vo fantasy žánri nesmierne obohraná. Keď ju však tvorcovia naťahujú naprieč celou prvou sériou, je to ešte únavnejšie.
Veľkým sklamaním bol aj príchod Númenoru do Stredozeme. Z hľadiska histórie vieme, že do Stredozeme prídu s oveľa väčším zastúpením a úplne znemožnia Sauronove vojská. Aj tak sme však čakali, že do veľkej bitky proti silnému nepriateľovi pošlú viac ako 300 vojakov (asi preto, že majestátny Númenor má dokopy 5 lodí...). Nehovoriac o tom, že reálne sme ich bojovať videli asi 30.
Veľké akčné scény sú sklamaním
Najväčšia bojová scéna v prvej sérii, ktorá stála viac ako 700 miliónov dolárov, je tak veľkým sklamaním. Samo osebe sa na ňu pozerá dobre, ale v kontexte najdrahšieho seriálu všetkých čias a osudových stretov dobra so zlom je to chabé. To je, bohužiaľ, spôsob, akým sa na tento seriál musíme pozerať. Niektoré jeho prvky sú celkom nadpriemerné, respektíve „fajn“.
Len čo si však spomenieme, že výroba stála viac ako všetky filmy Avengers dokopy (Marvel pritom vyplatil stovky miliónov dolárov iba hercom, čo v prípade tohto seriálu nehrozilo), nechápeme, kam ich tvorcovia dali a prečo sa za ne nedalo vytvoriť niečo ohromujúcejšie a epickejšie.
Na porovnanie, 4. séria Stranger Things stála Netflix približne 320 miliónov dolárov, takže polovicu toho, čo nakrútenie Rings of Power. Najväčším problémom seriálu je však jeho pomalé tempo a nezaujímavý dej.
Scenáristi nevyužili dejovo bohaté knihy a priniesli nudný dej
Najväčšie fantasy na svete čerpalo z Druhého veku Stredozeme, keď sa udialo množstvo zaujímavých udalostí, no my namiesto toho sledujeme trampoty hobitov, matku Bronwyn s jej synom Theom, ktorí sú už rovnako otravní a z nejakého dôvodu odmietajú umrieť.
Aj to nám na seriáli sčasti prekáža. Postavy neumierajú a z obyčajných treťotriednych postáv sa tvorcovia snažia vytvoriť kľúčové opory rozprávania deja. Asi si povedali, že prvá séria bude slúžiť výhradne ako úvod, a ak je cenou za to bezcieľne točenie sa v kruhu scenáristov, bude to stáť za to... ono to však za to nestojí.
"Then again, perhaps it’s all for the best that The Silmarillion remains outside the grasp of these creative butchers." Buckle up.https://t.co/QHNP18Wajc